Deze site maakt gebruik van cookies. Ok

Dagen zonder vlees

dagen zonder vlees

Vanaf 18/02/2015 start 40 Dagen Zonder Vlees! Het bekende initiatief wordt dit jaar voor de 4e keer georganiseerd en de doelstelling is heel duidelijk, samen met zoveel mogelijk mensen willen we de vleesconsumptie doen dalen.

Dagen Zonder Vlees wil ons bewuster maken van onze voedingsgewoontes en de impact daarvan op het milieu.

Waarom minder vlees?

  • De wereldwijde vleesconsumptie vereist ieder jaar 3 miljoen hectare bos.
  • Te veel vlees verhoogt de kans op overgewicht en cholesterolproblemen, suikerziekte en hartkwalen
  • Vleesconsumptie zorgt ook voor het verlies aan biodiversiteit
  • De ethische kwesties
  • De veelvoorkomende problematiek van overbemesting, verzuring, voedsteltekort in ontwikkelingslanden, …

Redenen genoeg dus.

Wij doen alvast allemaal mee! We engageren ons om samen 40 dagen lang minder of zelfs geen vlees te eten. Doen jullie ook mee? Volg ons hier en sluit je aan bij onze groep.

Tips & Tricks

Om alvast in de sfeer te komen geven we hier enkele tips!

Allereerst is het de bedoeling om de ecologische voetafdruk te verminderen. We willen dus onze vleesconsumptie verminderen. Dit kan door enkele dagen in de week geen of minder vlees te eten. Het is niet bedoeling dat iedereen verwoede vegetariër wordt, voor diegene die het wensen is een stuk vlees natuurlijk niet verboden! Maar als we allemaal samen ons inzetten om de vleesconsumptie te verminderen kunnen we samen voor grootste resultaten zorgen.

Plantaardige voeding heeft een groter volume, waardoor je sneller verzadigd bent en meer energie opneemt. Het is dus positief om het gewicht onder controle te houden.

Vegetarische voeding is gezond! De voedingsstoffen eiwit, ijzer en B-vitamines vinden we ook terug in de vegetarische voeding:

  • Granen: brood, rijst, pasta, maïs, quinoa, …
  • Peulvruchten: erwten, kikkererwten, bonen (witte bonen, rode bonen, snijbonen, sperziebonen, flageolet bonen), linzen, soja(sap),…
  • Noten: pindanoten, …
  • Melkproducten en eieren (voor vitamine B-12)
  • Vleesvervangers zoals tofu, seitan, tempé, quorn, vegetarische burgers etc. bevatten uiteraard veel van deze voedingsstoffen maar zijn niet strikt noodzakelijk voor een evenwichtige voeding.

Er bestaan zoveel leuke vegetarische gerechten, zie maar naar de site van dagen zonder vlees.

Wij hopen van jullie allemaal te kunnen overtuigen om samen met ons mee te doen aan de Dagen Zonder Vlees. Wij zijn alvast allemaal enthousiast!

Doen jullie mee met ons? Schrijf je in op de groep 'Bachbloesemadvies':

17/02/15

Delen

Andere artikelen


roken

Roken eist om de 6 seconden een slachtoffer

Om de 6 seconden sterft er iemand omwille van het roken. Daarmee is roken zowat het monster dat de meeste slachtoffers opeist. 

Lees het volledig artikel

Tips om het sporten vol te houden

6 tips om het sporten vol te houden

Er zijn wel tientallen redenen denkbaar om te stoppen met sporten. Ofwel zit het weer een poosje niet mee, ofwel heb je teveel werk ofwel ben je met teveel andere hobby’s bezig. Hier zijn enkele tips die het gemakkelijker maken om het sporten vol te houden.

    Lees het volledig artikel

    Ramadan

    Vasten of Ramadan: is dat wel gezond?

    Is meedoen aan de Ramadan of vasten eigenlijk wel gezond? Ontdek het in dit artikel!

    Lees het volledig artikel

    slaappillen

    Oogjes dicht en snaveltjes toe

    Steeds meer Vlamingen gaan slaappillen gaan gebruiken. Maar ook steeds op een jongere leeftijd. Welke gevaren hangen hier aan vast?

    Lees het volledig artikel

    De financiële gevolgen van een burn-out

    De financiële gevolgen van een burn-out

    Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.

    Lees het volledig artikel

    buikomtrek

    Het mysterie van de buikomtrek

    Er is de laatste tijd nogal wat te doen over de buikomtrek. Daar waar vroeger de BMI-index zowat de gezondheidsbarometer was, lijkt dit plotseling veranderd te zijn. Momenteel moet die BMI blijkbaar de duimen leggen tegenover de buikomtrek. Maar gaat het hier nu om een nieuwe hype, of is die omtrek plots zo belangrijk?

    Lees het volledig artikel

    zomerprikjes

    De laatste zomerprikjes

    Of we het nu graag hebben of niet, de zomer loopt op z'n eind. Met heimwee blikken we terug op een tijd van lekkere hapjes en drankjes, terrasjes doen met vrienden, lekker lang in de zon liggen,… Wat ons te wachten staat, is koude en nattigheid en binnen gaan zitten. Dat heel wat mensen zich bij deze gedachte niet lekker voelen, is niet abnormaal.

    Lees het volledig artikel

    jongeren aan de pillen

    Jongeren aan de pillen

    Het is een opvallende trend bij jongeren dat zij meer en meer de pillen innemen. Deze trend is van die aard dat men kan stellen dat tieners maar liefst dubbel zoveel pillen nemen dan tien jaar geleden. Het gaat hierbij vooral over antipsychotica en antidepressiva. 

    Lees het volledig artikel

    lente-energie

    Lente brengt ons energie!

    Hoera! De lente staat voor de deur! De zon schijnt en geeft de eerste zalige warmte. De natuur ontwaakt eindelijk uit haar winterslaap. 

    Lees het volledig artikel

    langer-werken

    Langer werken… maar hoe? Steeds meer langdurig ziek...

    Het gespreksonderwerp dat de laatste tijd op de werkvloer heel vaak wordt aangesneden, is ongetwijfeld de pensioenleeftijd die behoorlijk is opgetrokken. Dat we langer moeten werken, daar is quasi iedereen van overtuigd. Maar of we het zien zitten om langer te werken op de manier zoals we nu bezig zijn, is een ander paar mouwen.

    Lees het volledig artikel

    Krijg gratis advies voor jouw probleem

    Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

    tom vermeersch
    Tom Vermeersch

    Ja, ik wil gratis advies

    Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....