Dagen zonder vlees

Dagen zonder vlees
dagen zonder vlees

Vanaf 18/02/2015 start 40 Dagen Zonder Vlees! Het bekende initiatief wordt dit jaar voor de 4e keer georganiseerd en de doelstelling is heel duidelijk, samen met zoveel mogelijk mensen willen we de vleesconsumptie doen dalen.

Dagen Zonder Vlees wil ons bewuster maken van onze voedingsgewoontes en de impact daarvan op het milieu.

Waarom minder vlees?

  • De wereldwijde vleesconsumptie vereist ieder jaar 3 miljoen hectare bos.
  • Te veel vlees verhoogt de kans op overgewicht en cholesterolproblemen, suikerziekte en hartkwalen
  • Vleesconsumptie zorgt ook voor het verlies aan biodiversiteit
  • De ethische kwesties
  • De veelvoorkomende problematiek van overbemesting, verzuring, voedsteltekort in ontwikkelingslanden, …

Redenen genoeg dus.

Wij doen alvast allemaal mee! We engageren ons om samen 40 dagen lang minder of zelfs geen vlees te eten. Doen jullie ook mee? Volg ons hier en sluit je aan bij onze groep.

Tips & Tricks

Om alvast in de sfeer te komen geven we hier enkele tips!

Allereerst is het de bedoeling om de ecologische voetafdruk te verminderen. We willen dus onze vleesconsumptie verminderen. Dit kan door enkele dagen in de week geen of minder vlees te eten. Het is niet bedoeling dat iedereen verwoede vegetariër wordt, voor diegene die het wensen is een stuk vlees natuurlijk niet verboden! Maar als we allemaal samen ons inzetten om de vleesconsumptie te verminderen kunnen we samen voor grootste resultaten zorgen.

Plantaardige voeding heeft een groter volume, waardoor je sneller verzadigd bent en meer energie opneemt. Het is dus positief om het gewicht onder controle te houden.

Vegetarische voeding is gezond! De voedingsstoffen eiwit, ijzer en B-vitamines vinden we ook terug in de vegetarische voeding:

  • Granen: brood, rijst, pasta, maïs, quinoa, …
  • Peulvruchten: erwten, kikkererwten, bonen (witte bonen, rode bonen, snijbonen, sperziebonen, flageolet bonen), linzen, soja(sap),…
  • Noten: pindanoten, …
  • Melkproducten en eieren (voor vitamine B-12)
  • Vleesvervangers zoals tofu, seitan, tempé, quorn, vegetarische burgers etc. bevatten uiteraard veel van deze voedingsstoffen maar zijn niet strikt noodzakelijk voor een evenwichtige voeding.

Er bestaan zoveel leuke vegetarische gerechten, zie maar naar de site van dagen zonder vlees.

Wij hopen van jullie allemaal te kunnen overtuigen om samen met ons mee te doen aan de Dagen Zonder Vlees. Wij zijn alvast allemaal enthousiast!

Doen jullie mee met ons? Schrijf je in op de groep 'Bachbloesemadvies':

17/02/15

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


Stop met je zorgen te maken & leef in het moment

Stop met je zorgen te maken & leef in het moment

Je verdoet zoveel tijd door spijt te hebben van het verleden en je zorgen te maken over de toekomst. Maar dat is het niet waard! Zelfs wat gisteren gebeurde, doet er vandaag niet meer toe. Laat het verleden en de toekomst voor wat het is en maak het meeste van ieder moment.

Lees het volledig artikel

Zit jij in een sleur

Zit jij in een sleur?

Soms is het moeilijk te merken als je vastraakt in bekende routines. Doe de test en kom te weten of je in een sleur zit en wat je er aan kan doen.

Lees het volledig artikel

menopauze

Hoe maak je het leven dragelijker tijdens de menopauze?

Hoewel er al veel gezegd en geschreven werd over de menopauze, zijn er heel veel cruciale vragen nog onbeantwoord. Volgens een recent onderzoek hebben vrouwen in de menopauze gemiddeld 7 jaar last van opvliegers.

Lees het volledig artikel

Ramadan

Vasten of Ramadan: is dat wel gezond?

Is meedoen aan de Ramadan of vasten eigenlijk wel gezond? Ontdek het in dit artikel!

Lees het volledig artikel

tips-bij-einde-van-de-winter

5 tips om het einde van de winter dragelijk te maken!

De winter loopt op zijn einde en we snakken allemaal naar die langverwachte zonnestralen. Waar blijven die heerlijke lentedagen, de verlengde weekends en de lange zomeravonden toch! De vermoeidheid slaat bij ons allemaal toe en we kunnen niet wachten tot de winter over is.

Lees het volledig artikel

crisis

Crisis: niet alleen op economisch vlak

Uit een enquête van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid blijkt dat we niet alleen in een economische crisis zitten, maar ook in een crisis op het vlak van onze gezondheid.

Lees het volledig artikel

Avocado

6 voedselsoorten die je angsten beperken

Deze 6 voedselsoorten bevatten stoffen die je angsten beperken. Meer weten? Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Lees het volledig artikel

gelukkig zijn

Kies voor je geluk!

Gelukkig zijn is iets waar iedereen naar streeft, maar helaas zijn er veel mensen die ongelukkig door het leven gaan.  Veel mensen nemen vrede met hoe het leven is, men ziet het leven als een gebeurtenis waar men doorheen moet.

Lees het volledig artikel

Minder kritisch zijn over andere (en jezelf)

Minder kritisch zijn over andere (en jezelf)

Het is heel makkelijk om altijd iedereen, ook jezelf, te bekritiseren en beoordelen. Alleen achteraf voel je je er vaak slecht over en schuldig.

Lees het volledig artikel

het verleden loslaten

Het verleden loslaten: 5 tips

Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn, en iedereen maakt wel eens iets mee wat men liever niet had meegemaakt. Hoe kan je het verleden loslaten? Lees hier 5 tips.

Lees het volledig artikel