Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

Dagen zonder vlees

dagen zonder vlees

Vanaf 18/02/2015 start 40 Dagen Zonder Vlees! Het bekende initiatief wordt dit jaar voor de 4e keer georganiseerd en de doelstelling is heel duidelijk, samen met zoveel mogelijk mensen willen we de vleesconsumptie doen dalen.

Dagen Zonder Vlees wil ons bewuster maken van onze voedingsgewoontes en de impact daarvan op het milieu.

Waarom minder vlees?

  • De wereldwijde vleesconsumptie vereist ieder jaar 3 miljoen hectare bos.
  • Te veel vlees verhoogt de kans op overgewicht en cholesterolproblemen, suikerziekte en hartkwalen
  • Vleesconsumptie zorgt ook voor het verlies aan biodiversiteit
  • De ethische kwesties
  • De veelvoorkomende problematiek van overbemesting, verzuring, voedsteltekort in ontwikkelingslanden, …

Redenen genoeg dus.

Wij doen alvast allemaal mee! We engageren ons om samen 40 dagen lang minder of zelfs geen vlees te eten. Doen jullie ook mee? Volg ons hier en sluit je aan bij onze groep.

Tips & Tricks

Om alvast in de sfeer te komen geven we hier enkele tips!

Allereerst is het de bedoeling om de ecologische voetafdruk te verminderen. We willen dus onze vleesconsumptie verminderen. Dit kan door enkele dagen in de week geen of minder vlees te eten. Het is niet bedoeling dat iedereen verwoede vegetariër wordt, voor diegene die het wensen is een stuk vlees natuurlijk niet verboden! Maar als we allemaal samen ons inzetten om de vleesconsumptie te verminderen kunnen we samen voor grootste resultaten zorgen.

Plantaardige voeding heeft een groter volume, waardoor je sneller verzadigd bent en meer energie opneemt. Het is dus positief om het gewicht onder controle te houden.

Vegetarische voeding is gezond! De voedingsstoffen eiwit, ijzer en B-vitamines vinden we ook terug in de vegetarische voeding:

  • Granen: brood, rijst, pasta, maïs, quinoa, …
  • Peulvruchten: erwten, kikkererwten, bonen (witte bonen, rode bonen, snijbonen, sperziebonen, flageolet bonen), linzen, soja(sap),…
  • Noten: pindanoten, …
  • Melkproducten en eieren (voor vitamine B-12)
  • Vleesvervangers zoals tofu, seitan, tempé, quorn, vegetarische burgers etc. bevatten uiteraard veel van deze voedingsstoffen maar zijn niet strikt noodzakelijk voor een evenwichtige voeding.

Er bestaan zoveel leuke vegetarische gerechten, zie maar naar de site van dagen zonder vlees.

Wij hopen van jullie allemaal te kunnen overtuigen om samen met ons mee te doen aan de Dagen Zonder Vlees. Wij zijn alvast allemaal enthousiast!

Doen jullie mee met ons? Schrijf je in op de groep 'Bachbloesemadvies':

17/02/15

Delen

Andere artikelen


Depressie

7 verrassende redenen waarom je depressief bent

Wat veroorzaakt depressies? Ontdek hier 7 verrassende redenen waarom je depressief bent!

Lees het volledig artikel

herfst

5 tips om gezond de herfst te doorspartelen

Hij heeft een hele poos op zich laten wachten, maar de laatste dagen kunnen we er niet meer onderuit: de herfst is in het land. De herfst wordt ook wel een overgangsseizoen genoemd. Langzaam aan bereidt de herfst ons voor op de overgang van lange en warme dagen naar koude en korte dagen.

Lees het volledig artikel

alternatieve geneeswijzen

De sombere toekomst van alternatieve behandelingen

De nieuwe Federale regering heeft al heel wat stof doen opwaaien. Allerlei onpopulaire maatregelen steken op regelmatige basis de kop op. Eén van de slachtoffers van de besparingsmaatregelen, zullen de alternatieve behandelingen zijn. 

Lees het volledig artikel

jongeren aan de pillen

Jongeren aan de pillen

Het is een opvallende trend bij jongeren dat zij meer en meer de pillen innemen. Deze trend is van die aard dat men kan stellen dat tieners maar liefst dubbel zoveel pillen nemen dan tien jaar geleden. Het gaat hierbij vooral over antipsychotica en antidepressiva. 

Lees het volledig artikel

crisis

Crisis: niet alleen op economisch vlak

Uit een enquête van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid blijkt dat we niet alleen in een economische crisis zitten, maar ook in een crisis op het vlak van onze gezondheid.

Lees het volledig artikel

buikomtrek

Het mysterie van de buikomtrek

Er is de laatste tijd nogal wat te doen over de buikomtrek. Daar waar vroeger de BMI-index zowat de gezondheidsbarometer was, lijkt dit plotseling veranderd te zijn. Momenteel moet die BMI blijkbaar de duimen leggen tegenover de buikomtrek. Maar gaat het hier nu om een nieuwe hype, of is die omtrek plots zo belangrijk?

Lees het volledig artikel

beyonce sterrendieet

Het dieet van de sterren: een sterrendieet?

Is het komkommertijd in het wereldje van de televisiesterren of doen zij het gewoon om in de kijker te staan? Steeds meer en meer laten sterren hun gezicht linken aan bepaalde vormen van dieet. De bedoeling hiervan is natuurlijk zoveel mogelijk mensen overtuigen om ook dit dieet te gaan volgen. Maar enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats.

Lees het volledig artikel

op reis

Ik ga op reis en ik neem mee…

Wie kent het spelletje niet? Ik ga op reis en ik neem mee. Echter, deze tijd van het jaar is het pure realiteit om te overwegen wat je wel of niet meeneemt op reis.

Lees het volledig artikel

verlegenheid

Als verlegenheid je parten speelt

Ben je iemand die meteen gaat blozen als je wordt aangesproken? Knap vervelend is dat. Of is het nog erger en vermijd je feestjes of sociale contacten uit schrik dat je jezelf onwennig zal voelen? Ben je een verlegen type? Lees dan verder!

Lees het volledig artikel

perfectionisme

Perfectionisme aanpakken? 6 Tips tegen perfectionisme!

Perfectionisme: het wordt meer en meer van mensen gevraagd terwijl men meer en meer inziet dat perfectionisme niet haalbaar is. Toch geraken heel wat mensen de pedalen kwijt omdat zij proberen de perfectie na te streven. 

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....