Verwacht jij te veel van anderen?

Verwacht jij te veel van anderen?
Verwacht jij te veel van anderen

Stellen anderen je vaak teleur? Doe jij vaak dingen voor anderen, en krijg je er niet hetzelfde voor terug? Of misschien geloof je dat je gewoon altijd te lief bent. Maar als je vaak ontgoocheld bent in anderen, dan ben jij misschien de reden  - je verwachtingen zijn misschien onrealistisch.

Welk onbewust gedrag veroorzaakt dat mensen je teleurstellen? En is er een manier om dit patroon te doorbreken?

Tekens dat je te veel verwacht – en wat je eraan kan doen

1. Je begrijpt het woord ‘geven’ niet zo goed

Geloof jij dat je alles wat je geeft, ook terug moet krijgen? Je ziet geven als een transactie. Maar écht geven is eigenlijk zonder de verwachting iets terug te krijgen.

De volgende keer dat iemand je vraagt om te helpen, geef dan alleen tijd en energie als je je goed voelt daarbij, en begrijp dat je dat doet zonder verwachtingen een gunst te kunnen vragen. Vind je dat moeilijk? Stop dan met geven tot je voelt dat je dat kan zonder dat er bijbedoelingen zijn.

Persoonlijke Bachbloesem Mix

Bachbloesem mix op maat - Wizard :

  • Je stelt zelf je mix samen
  • Op basis van klachten die je selecteert uit een lijst
  • Aan de hand van reeds bestaande mixen
Klik hier en ontdek Bachbloesem mix op maat - Wizard

2. Je stelt geen grenzen

Weet jij hoe je nee moet zeggen? Misschien stel je geen duidelijke grenzen, dus begrijpen anderen niet wat je wel en niet aanvaardt en waarom je niet eerlijk bent over wat je wel en niet wil doen.
Als je er niet in slaagt persoonlijke grenzen te stellen, dan doe je de dingen niet omdat je ze wil doen maar omdat je niet weet hoe je ‘nee’ moet zeggen. Is de andere persoon iets assertiever naar die grenzen toe, dan ga je je teleurgesteld en gebruikt voelen.

Beeld je eens in hoe anders je zou voelen als je een hoger zelfbeeld had en iets zelfzekerder was – waardoor je je energie en tijd voor jezelf kon gebruiken. Bachbloesem mix 44 kan je helpen om meer zelfvertrouwen te hebben en meer in jezelf te geloven.

3. Je hebt onrealistische verwachtingen

Te hoge verwachtingen zijn schadelijk voor relaties, waardoor we voortdurend het idee hebben teleurgesteld zijn. Als we hoge verwachtingen hebben van anderen, zijn we blind voor wie de persoon echt is. En in onze vastberadenheid om die eisen vervuld te zien worden, zien we niet wat die persoon ons echt kan bieden.

Denk eens aan iemand waar je nu soms problemen mee hebt. Maak nu een lijst van wat je van die persoon verwacht. Zijn die eisen eerlijk? Zou je relatie verbeteren als je die lijst verscheurt en de persoon simpelweg accepteert voor wie hij of zij is?

4. Je houdt te veel controle

Soms ben je misschien ontgoocheld in iemand omdat je jouw zin niet kreeg! Maar je hebt nooit de volledige controle over iemand anders. Denk eens na over het individu dat niet aan je verwachtingen voldoet. Wanneer heb jij laatst nagedacht over wat die person zou willen of nodig hebben in jullie relatie?  

5. Je bent codependent

Op het eerste zicht zijn codependente mensen heel vriendelijk, misschien zelfs te vriendelijk. Dat is omdat hun leven draait rond dingen doen voor anderen en ze gelukkig maken. Maar de keerzijde is dat zij verwachten dat anderen ook iets doen om hen gelukkig te maken. Jammer genoeg is dat vaak te veel gevraagd, en is het resultaat ontgoocheling.

Het kan zijn dat ons zelfvertrouwen te veel verweven is met onze relaties, en dat je je zelfvertrouwen moet opbouwen, Bachbloesem mix 78, kan je helpen met codependentie.

6. Je kiest misschien ongezonde relaties

Kies je telkens toxische partners en vrienden die emotioneel onbeschikbaar zijn, dan zal je je voortdurend teleurgesteld voelen. Zit je vast in een patroon van ongezonde relaties, dan kan dat voortkomen uit traumatische gebeurtenissen uit je jeugd die nog steeds de controle hebben over je beslissingen. Bijvoorbeeld; je blijft misschien het patroon aanhouden van een relatie die je had met een ouder toen je opgroeide.

Denk aan je vriendschappen en relaties. Begonnen die allemaal op een gelijkaardige manier? Dezelfde drama en dynamieken die voortdurend voortkwamen?

Je verwacht misschien steun van de verkeerde mensen, die simpelweg niet de emotionele intelligentie hebben om je te helpen. Laten je gevoelens je in de steek of maken ze je leven moeilijk – of geloof je dat dit komt door een ervaring uit je jeugd – dan kan het helpen om met iemand anders te praten dan familie of vrienden. Een therapeut of psycholoog biedt een veilige omgeving om je gevoelens te verkennen en na te denken over je verwachtingen van anderen.

7. Je ziet jezelf als het slachtoffer

Je hoeft niet altijd ja te zeggen, altijd vriendelijk te zijn of meer te geven dan je wil. Niemand verplicht je die dingen te doen, je kiest daarvoor. Dus je bent niet echt het slachtoffer, je kiest ervoor het slachtoffer te zijn.

De controle over de situatie nemen en assertiever zijn kan een uitdaging zijn. Deze tips helpen.

  • Leer “nee” zeggen. Als je gevraagd wordt iets te doen wat je niet wil, doe het dan niet.
  • Steek de schuld niet op anderen.
  • Probeer te begrijpen waarom je je machteloos voelt en meer controle wil.
  • Zorg goed voor jezelf. Zo goed als je voor je beste vriend zou zorgen.
  • Je focussen op anderen helpen zal je beter laten voelen over jezelf.
  • Wees dankbaar. Dankbaarheid praktiseren helpt je beter voelen

Laat het los

Je hebt niet de controle over anderen, dus laat die verwachtingen varen. In plaats daarvan moet je dingen zoeken waar je dankbaar over kan zijn, zelfs als de zaken niet lopen zoals verwacht.
In plaats van overschaduwd worden door spijt, zal je leven rustiger, gelukkiger en vredevoller verlopen.

 

Bronnen:

https://www.psychologytoday.com/gb/blog/inviting-monkey-tea/201801/are-you-ready-stop-feeling-victim

https://www.verywellmind.com/what-is-codependency-5072124


Marie Pure

Andere artikelen


Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Nee. Het is een krachtig woord, waarvan we soms denken dat we het niet mogen zeggen. Het is moeilijk, ‘nee’ zeggen tegen vrienden, familie of collega’s. Sommige mensen zeggen het nooit en gaan onder hoge werkdruk ten onder. ‘Nee’ zeggen kun je leren. Maar wanneer zeg je het? En wanneer zeg je juist ‘ja’?

Lees het volledig artikel

Gezonde voeding

5 weetjes over gezonde voeding

Het is genoegzaam bekend dat gezond eten heel belangrijk is voor ons lichaam. Er gaat geen dag voorbij of we worden om de oren geslagen met tips over wat wel en wat niet gezond is.

Lees het volledig artikel

Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

De toekomst. Het is een abstract concept. Want niemand weet wat de toekomst gaat brengen en voor je in petto heeft. Het is daarom zonde van je tijd om te piekeren en je zorgen te maken over wat er in de toekomst allemaal zou kunnen gebeuren.

Lees het volledig artikel

Hoe je jouw waarde bewijst

Hoe je jouw waarde bewijst

Heb je het gevoel dat iedereen je waarde als vanzelfsprekend beschouwt? Of het nu overwerken is op het werk om nog iets klaar te krijgen, of een speciale maaltijd voor je partner klaarmaken, het is fijn om validatie en appreciatie te krijgen wanneer je extra moeite hebt gedaan. Het lijkt alsof mensen het niet merken, je voelt je alsof niemand je waardeert.

Lees het volledig artikel

beyonce sterrendieet

Het dieet van de sterren: een sterrendieet?

Is het komkommertijd in het wereldje van de televisiesterren of doen zij het gewoon om in de kijker te staan? Steeds meer en meer laten sterren hun gezicht linken aan bepaalde vormen van dieet. De bedoeling hiervan is natuurlijk zoveel mogelijk mensen overtuigen om ook dit dieet te gaan volgen. Maar enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats.

Lees het volledig artikel

zomerprikjes

De laatste zomerprikjes

Of we het nu graag hebben of niet, de zomer loopt op z'n eind. Met heimwee blikken we terug op een tijd van lekkere hapjes en drankjes, terrasjes doen met vrienden, lekker lang in de zon liggen,… Wat ons te wachten staat, is koude en nattigheid en binnen gaan zitten. Dat heel wat mensen zich bij deze gedachte niet lekker voelen, is niet abnormaal.

Lees het volledig artikel

Tips om het sporten vol te houden

6 tips om het sporten vol te houden

Er zijn wel tientallen redenen denkbaar om te stoppen met sporten. Ofwel zit het weer een poosje niet mee, ofwel heb je teveel werk ofwel ben je met teveel andere hobby’s bezig. Hier zijn enkele tips die het gemakkelijker maken om het sporten vol te houden.

    Lees het volledig artikel

    hapje-voor-het-slapengaan

    Een hapje voor het slapengaan?

    Eigenlijk is het aan te raden om niet meer te eten enkele uren voor het slapengaan. Maar we weten allemaal hoe verleidelijk het is om ’s avonds nog een hapje te verorberen.

    Lees het volledig artikel

    Stop met je zorgen te maken & leef in het moment

    Stop met je zorgen te maken & leef in het moment

    Je verdoet zoveel tijd door spijt te hebben van het verleden en je zorgen te maken over de toekomst. Maar dat is het niet waard! Zelfs wat gisteren gebeurde, doet er vandaag niet meer toe. Laat het verleden en de toekomst voor wat het is en maak het meeste van ieder moment.

    Lees het volledig artikel

    De financiële gevolgen van een burn-out

    De financiële gevolgen van een burn-out

    Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.

    Lees het volledig artikel

    Krijg gratis advies voor jouw probleem

    Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

    tom vermeersch
    Tom Vermeersch

    Ja, ik wil gratis advies

    Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....