Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

12 gewoontes voor een stressvrij leven

12 gewoontes voor een stressvrij leven

Ben jij iemand die zich vaak afvraagt hoe andere mensen het leven volhouden, terwijl je jezelf overvraagt voelt?. Hoe houden andere mensen het vol? Stress is iets waar veel mensen mee te kampen hebben door het hectische leven thuis en een druk werkleven. Je moet je huishouden runnen, rekeningen betalen, buiten komen, met anderen afspreken.
Kortom, je hebt veel verantwoordelijkheden. Gooi daar wat slechte gewoontes bij zoals slecht eten, te veel drinken of roken en een gebrek aan beweging en je hebt een cocktail voor een ongezonde balans.

Klinkt dit je bekend in de oren? Dan kunnen deze tips voor een stressvrij leven een grote hulp voor je zijn!

12 gewoontes voor een stressvrij leven

1. Neem niet te veel brood op de plank

Het klinkt belachelijk simpel, maar het beste wat je kan doen voor een stressvrij leven is niet te veel in één keer willen doen. Houd het bij één iets. Doe nu meteen datgene dat je nu in je gedachten blijft lastigvallen. De badkamer poetsen, het eten klaarmaken, op het internet zoeken naar een nieuwe job. Focus je op dat ene ding. Wat het ook is, doe het nu, en als dat gedaan is, kan je verder naar het volgende. Terwijl je dat ene ding aan het doen bent, negeer alle andere afleidingen – je telefoon, de radio etc. en weersta aan de drang om plots met iets anders te starten voor je dat eerste hebt afgewerkt.

2. Opruimen

Probeer een half uurtje te vinden en val een kamer of kast aan. Zet een timer en neem een vuilniszak mee. Spendeer dan gewoon dertig minuten aan opruimen en netjes maken. Niet meer of minder. Negeer alle afleidingen. Eens je dat gedaan hebt, doe dan iets leuks!

3. Arriveer te vroeg

Constant te laat zijn is enorm stresserend. Ben jij het type persoon die altijd te laat is, maak dan de nieuwe gewoonte om altijd te vroeg te zijn en je zal versteld staan hoeveel stress er van je schouders valt. Zet je alarm 15 minuten vroeger en sta meteen op. Vertrek vroeg naar het werk. Ga te vroeg naar je vergadering. Plan extra tijd in tussen afspraken door. Probeer wat speling te hebben indien er zaken uitlopen.

4. Stop met geven om wat anderen denken

Wanneer je met het vliegtuig reist, zeggen ze je bij de veiligheidsinstructies dat je altijd eerst zelf je zuurstofmasker moet opzetten indien er zich iets voordoet. Als je te veel tijd moet gebruiken om iemand anders te helpen, dan plaats je jezelf in gevaar. Zo is dat ook in het gewone leven. Ja, je hebt de verantwoordelijkheid voor andere mensen, maar als je niet voor jezelf zorgt, dan plaats je jezelf in gevaar. Verspil geen tijd door te geven om wat anderen denken als je bezig bent met voor jezelf te zorgen.

5. Vind mensen die je gelukkig maken

Omring je met mensen die je gelukkig maken. Niet iedereen geeft je een goed gevoel. Mensen die je tegenwerken of constant kritiek op je hebben, verdienen geen plaats in je leven. Dus bewaar afstand van zo’n mensen en ga er niet meer mee om. Probeer ook mensen te vermijden die constant negatief zijn. Je hebt positiviteit nodig in je leven als je stressvrij wil blijven.

6. Creëer een simpeler leven voor jezelf

Ben je te toegewijd? Neem eens een kijkje in je agenda en alles wat je er in probeert te zetten. Leer nee zeggen tegen dingen die voor jou geen nut hebben en dingen die je niet leuk vindt. Maak een planning die jezelf toelaat te werken, te zorgen voor je huishouden en jezelf en die je ook tijd geeft voor plezier en ontspanning.

7. Vereenvoudig je financiën

Het is de moeite om een uur of twee te nemen om je financiën te vereenvoudigen. Misschien betaal je wel voor dingen die je helemaal niet meer nodig hebt. Je hebt misschien abonnementen die je niet nodig hebt. Misschien is het tijd om te veranderen van energieleverancier of van verzekeringen. Gebruik domicilieringen. Spendeer minder. Probeer daar plezier in te hebben. Ga eens langs bij een goedkopere supermarkt, bepaal een budget voor het eten. Annuleer je fitnessabonnement en ga buiten sporten. Laat je geld langer meegaan en je zal je minder gestresseerd voelen.

8. Word actief

Als je nog niet veel beweegt, word dan actief! Beweging is een goede ontstresser en vaak kan je zo je frustraties en boosheid loslaten terwijl je dat doet. Heb je nood aan vrede en rust, probeer dan een rustige sport te doen – Tai Chi of yoga zijn goede ontstressers.

9. Neem tijd om te kalmeren

Je kan mediteren of yoga doen, relax zwemmen of zelfs een dutje doen. Je zou iedere dag tijd moeten vinden om gewoon naar je ademhaling te luisteren en je gedachten zachtjes te laten wegzweven. In de natuur wandelen en luisteren naar het fluiten van de vogels is ook goed om te doen. Word luier – doe meer van wat je gelukkig maakt en minder van wat je stresseert.

10. Denk niet TE veel na

Eén iets wat ons stresseert is dat we situaties te veel gaan analyseren, zelfs vaak voor ze nog gebeurd zijn. Rationeel gezien heeft het geen nut om je zorgen te maken over iets voor het gebeurd is. Je kan de toekomst niet voorspellen, en je kan niet veranderen wat nog moet gebeuren. Het is veel beter om met situaties om te gaan terwijl ze zich voordoen, door te reageren als er zich een probleem stelt in plaats van je in te beelden wat er kan gebeuren.

11. Stop met klagen over dingen die je niet kan veranderen

Tenzij je kritiek opbouwend is en mensen vooruit helpt, is klagen complete tijdsverspilling. Sommige dingen gebeuren nu eenmaal – en iedereen komt het tegen – op één of ander moment. Het is veel beter om dat te aanvaarden en verder te gaan dan verbitterd te blijven vasthouden en de negativiteit mee te dragen. Niemand houdt van iemand die constant klaagt.

12. Back to basics

Welke eigenschappen bewonder je in mensen? Misschien vind je meegaande mensen wel leuk. Integere mensen die eerlijk zijn. Misschien vind je mensen leuk die respectvol, toegewijd of gepassioneerd zijn. Welke eigenschappen wou jij hebben toen je jong was? Probeer terug te gaan naar die tijd en die persoon terug te zijn. Die persoon bevindt zich nog ergens in jou, dus probeer maar. Prent jezelf wat nieuwe gewoontes in, en ergens op je weg zal je een minder stressvol leven vinden.

Delen

Andere artikelen


mers virus © reuters

Het MERS virus: reden tot paniek?

Het aantal mensen dat tot voor kort ooit over het MERS-virus had gehoord, kan je vast en zeker op één hand tellen. Momenteel duiken er echter steeds meer en meer artikels op in de pers over dit virus. Wat is er aan de hand? Is dit een nieuw soort virus? Is er sprake van een bedreiging? Of zijn er bepaalde gebieden die we beter vermijden?

Lees het volledig artikel

op reis

Ik ga op reis en ik neem mee…

Wie kent het spelletje niet? Ik ga op reis en ik neem mee. Echter, deze tijd van het jaar is het pure realiteit om te overwegen wat je wel of niet meeneemt op reis.

Lees het volledig artikel

hapje-voor-het-slapengaan

Een hapje voor het slapengaan?

Eigenlijk is het aan te raden om niet meer te eten enkele uren voor het slapengaan. Maar we weten allemaal hoe verleidelijk het is om ’s avonds nog een hapje te verorberen.

Lees het volledig artikel

verlegenheid

Als verlegenheid je parten speelt

Ben je iemand die meteen gaat blozen als je wordt aangesproken? Knap vervelend is dat. Of is het nog erger en vermijd je feestjes of sociale contacten uit schrik dat je jezelf onwennig zal voelen? Ben je een verlegen type? Lees dan verder!

Lees het volledig artikel

rilatine of ritalin

Rilatine tegen stotteren

Onderzoek van de Brusselse en de Leuvense universiteit doet het vermoeden rijzen dat Rilatine wel eens een positief effect zou kunnen hebben bij mensen die stotteren. 

Lees het volledig artikel

beyonce sterrendieet

Het dieet van de sterren: een sterrendieet?

Is het komkommertijd in het wereldje van de televisiesterren of doen zij het gewoon om in de kijker te staan? Steeds meer en meer laten sterren hun gezicht linken aan bepaalde vormen van dieet. De bedoeling hiervan is natuurlijk zoveel mogelijk mensen overtuigen om ook dit dieet te gaan volgen. Maar enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats.

Lees het volledig artikel

ouderdomsdiabetes-voorkomen

Doe jij genoeg om ouderdomsdiabetes te voorkomen?

Het is alarmerend nieuws, steeds meer twintigers en dertigers krijgen te maken met diabetes type 2. De stijging gaat hand in hand met een obesitasepidemie.

Lees het volledig artikel

gameverslaving

Gameverslaving: hoe pak je het aan?

Zet tien ouders van tieners bij elkaar, en je hoort vast en zeker tien maal dezelfde klachten: altijd maar die games. En je kan het hen niet kwalijk nemen, want het gamegedrag van jongeren wordt jaar na jaar erger. 

Lees het volledig artikel

alternatieve geneeswijzen

De sombere toekomst van alternatieve behandelingen

De nieuwe Federale regering heeft al heel wat stof doen opwaaien. Allerlei onpopulaire maatregelen steken op regelmatige basis de kop op. Eén van de slachtoffers van de besparingsmaatregelen, zullen de alternatieve behandelingen zijn. 

Lees het volledig artikel

Maagpijn door stress

Maagpijn door stress

Als men overdreven veel last heeft van stress, dan is één van de plaatsen waar die stress zich uit het spijsverteringsstelsel. De maag kan zowat als het allereerste slachtoffer beschouwd worden van stress.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....