Wat zijn de gevaren van onvoldoende slapen?

Wat zijn de gevaren van onvoldoende slapen?
Wat zijn de gevaren van onvoldoende slapen

Je denkt misschien dat acht uren slaap een gigantisch tijdsverlies is, gezien hoe druk we het hebben. In de 21ste eeuw hebben we allemaal een hectisch leven, omdat we ons veeleisend werk moeten combineren met onze schema’s thuis. Tegelijkertijd zoeken we naar tijd en ruimte voor vrienden, familie en ontspanning. Het is daarom geen wonder dat vele mensen tot laat ’s nachts doorwerken, of ’s morgensvroeg opstaan om te gaan sporten op een moment waar je eigenlijk van verwacht dat iedereen nog lekker aan het slapen is.

Slapen maakt ons ook kwetsbaar. Je weet hoe diep in het onderbewustzijn we kunnen komen als je ooit door een storm of alarm hebt geslapen. In het prehistorisch tijdperk, gaf dit risico’s voor onze voorouders. Toch zijn we evolutionair geprogrammeerd om tussen 6 à 11 uur per keer te slapen.

De komst van de technologie heeft geleid tot een grote verstoring van onze slaapgewoontes. Voor de elektriciteit, werden mensen rustiger als het donker werd, en werkten ze gedurende het daglicht. De lamp betekent dat we ’s avonds laat kunnen werken, en elektronische toestellen kunnen onze hersenen om de tuin leiden en ons doen denken dat het nog altijd dag is. Dit verstoort de natuurlijke ritmes, maar leidt ook tot een slechtere slaapkwaliteit. Professor Charles Czeisler van de Harvard Medical School heeft uit onderzoek vastgesteld dat mensen die e-readers gebruiken net voor ze gaan slapen, meer tijd nodig hebben om in slaap te geraken, lagere niveaus melatonine hebben (het hormoon dat de interne klok van het lichaam reguleert) en minder alert zijn ’s morgens.

Mensen die in ploegendienst werken hebben het meeste verstoring. Het ‘US Centre for Disease’ stelt dat bijna de helft van alle ploegwerkers in de VS minder dan 6 uren per nacht slapen.

Het belang van slaap

Terwijl wetenschappers ‘slaap’ en het belang ervan niet volledig kunnen bevatten, weet men dat het een anabolisch, of opbouwend, proces is, die de voorraad lichaamsenergie opnieuw voedt en fysieke en emotionele uitputting herstelt na wat we gedurende de dag hebben meegemaakt.

Ga er niet vanuit dat, wanneer we slapen, onze geest en lichaam zich volledig afsluiten. Dat is zeker niet het geval. Wanneer we slapen zijn onze lichaam en geest bijzonder actief. We doen een groot deel aan belangrijke verwerking, herstel en sterken ook aan. Het is niet exact geweten hoe dit gebeurt of waarom we zoveel tijd nodig hebben om te slapen, maar wetenschappers weten dat slaap nodig is voor een optimale gezondheid en welzijn.

Wat zijn de gevaren van niet genoeg slaap?

1. Geheugen

Slaap helpt ons om onze herinneringen te consolideren. Alle informatie die we opnemen gedurende de dag wordt verwerkt terwijl we slapen. Veel herinneringen worden overgeplaatst van het kortetermijngeheugen naar het langetermijngeheugen. Ze worden geconsolideerd zodat ze makkelijker herinnerd worden in de toekomst. Daarbij gaat je brein ook rommel opruimen, of de dingen waarvan het denkt dat het niet geweten moet zijn. Net zoals je je cache op je computer leegmaakt.

2. Fysieke fitness

Het lichaam heeft lange periodes slaap nodig om zich te herstellen en te hernieuwen, spieren te groeien, weefsel te herstellen, hormonen te synthetiseren.

Slaap herstelt onze mentale energie. Je bent de hele dag aan het werken, piekeren, creëren geweest. We verbruiken onze energieopslag, en die moet hersteld worden.

Slaapdeprivatie heeft een effect op onze coördinatie. We worden onhandiger en maken meer fouten. We verliezen ons vermogen om dingen te doen waarvoor we behendig moeten zijn. Als we genoeg slaap hebben, verbetert de spierspanning en gaat je huid er beter uitzien. Zonder slaap gaan we er bleek uitzien. Met voldoende slaap gaan atleten beter lopen, zwemmen en meer gewicht kunnen heffen. Ons immuunsysteem reageert veel beter, afhankelijk van hoe goed we slapen.

3. Verhoogd risico op ziektes

De gevaren van te weinig slaap

Een gebrek aan slaap verandert de manier waarop de genen in de lichaamscellen zich gedragen, volgens onderzoekers van de Surrey University in Guildford in het Verenigd Koninkrijk. Daar kwamen ze tot de conclusie dat genen die bij ontstekingen betrokken zijn, hun activiteit verhogen als er niet genoeg slaap is, en ze gedragen zich dan alsof het lichaam onder stress staat. Dit zou onderdeel zijn van de vecht-of-vluchtreactie die we vertonen als we gestresseerd zijn. Het is een primordiale reactie. De resulterende ontsteking helpt om de effecten van potentiële aanvallen van wilde dieren of vijandige mensen te verzachten. Het lichaam is daarom ‘in veiligheidsstand’ ook al gebeuren er geen aanvallen. Dit activeert het immuunsysteem, ook al is dat niet nodig. Wetenschappers vrezen dat dit de link tussen slaaptekort en negatieve gezondheidsinvloeden zoals hartaanvallen en beroertes wel eens zou kunnen verklaren.

4. Problemen bij het denken

Onderzoek heeft aangetoond dat als we een groter slaaptekort krijgen, delen van onze hersenen inactief worden terwijl we wakker zijn. Dit verklaart waarom we ons soms maar half wakker voelen, of ‘dom’ reageren.

5. Je verliest je copingmechanisme

Een gebrek aan slaap heeft een effect op onze persoonlijkheid. We verliezen ons gevoel voor humor. We geraken geïrriteerd en zijn minder tolerant. We bijten onze familieleden de neus af, we zijn nors tegenover collega’s. Dingen die ons over het algemeen zouden amuseren vinden we nu irritant.

Wat verhindert jouw nachtrust?

  • Smartphones in de slaapkamers verstoren de slaap voor één op de acht mensen
  • Een oncomfortabele of lawaaierige omgeving
  • Een onregelmatige routine – later gaan slapen of vroeger opstaan voorkomen de waarschijnlijkheid op een herstellende diepe slaap
  • Daglicht – er is te veel kunstmatig licht
  • Stimuli – koffie, alcohol, voedsel
  • Voedsel die de stof tyramine bevat (zoals spek, kaas, noten en rode wijn) kunnen ons wakker houden. Tyramine veroorzaakt het vrijkomen van noradrenaline, een breinstimulans. Koolhydraten hebben het omgekeerde effect en laten serotonine vrij, wat ons slaperig maakt.
  • De verkeerde lichaamstemperatuur
  • Drukke gedachten
  • Stress is de vijand van slaap. In bed, zijn onze gedachten vrij om de loop te nemen, en angst te hebben

Hoeveel slaap heb je nodig?

Kinderen hebben meer slaap nodig dan volwassenen omdat ze op een sneller niveau leren. Volwassenen hebben 7-9 uren slaap per nacht nodig, kindjes van 1 jaar oud ongeveer 11 tot 14 uren. Schoolgaande kinderen tussen de 9 en 11 uren, tieners tussen 8 en 10.

Als je slaaptekort hebt, kan je het niet gewoon goedmaken in het weekend. Het is best een consistente slaapgewoonte te onderhouden, wat je leeftijd ook is, om je slaapnood elke nacht tegemoet te komen. Dit zal je in staat stellen om de uitdagingen in het leven op een dagelijkse basis aan te kunnen.

De factoren die onze slaappatronen beïnvloeden zijn onze fysieke omvang, spiermassa, breinmassa en ons vermogen om te denken.

Delen


Bachbloesem Mix 87: Goede Nachtrust

Bachbloesem mix 87 helpt om:

  • minder te piekeren en daardoor beter en sneller in te slapen
  • kalmer te worden en minder spanningen te hebben
  • minder bang en verontrust te zijn
  • je grenzen te bewaken en totale uitputting tegen te gaan
  • meer vertrouwen te hebben en minder bezorgd te zijn om anderen
  • beter in te slapen en door te slapen
Klik hier en ontdek Bachbloesem Mix 87
Marie Pure

Andere artikelen


Minder kritisch zijn over andere (en jezelf)

Minder kritisch zijn over andere (en jezelf)

Het is heel makkelijk om altijd iedereen, ook jezelf, te bekritiseren en beoordelen. Alleen achteraf voel je je er vaak slecht over en schuldig.

Lees het volledig artikel

zomerprikjes

De laatste zomerprikjes

Of we het nu graag hebben of niet, de zomer loopt op z'n eind. Met heimwee blikken we terug op een tijd van lekkere hapjes en drankjes, terrasjes doen met vrienden, lekker lang in de zon liggen,… Wat ons te wachten staat, is koude en nattigheid en binnen gaan zitten. Dat heel wat mensen zich bij deze gedachte niet lekker voelen, is niet abnormaal.

Lees het volledig artikel

Is de wereld zoals we die kennen voorbij

Is de wereld zoals we die kennen voorbij?

COVID-19 heeft de wereld de afgelopen maanden flink op zijn kop gezet en regeringen over de hele wereld moesten ongekende maatregelen nemen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De snelle veranderingen hebben een grote impact gehad op bijna elk aspect van ons leven.

Lees het volledig artikel

beyonce sterrendieet

Het dieet van de sterren: een sterrendieet?

Is het komkommertijd in het wereldje van de televisiesterren of doen zij het gewoon om in de kijker te staan? Steeds meer en meer laten sterren hun gezicht linken aan bepaalde vormen van dieet. De bedoeling hiervan is natuurlijk zoveel mogelijk mensen overtuigen om ook dit dieet te gaan volgen. Maar enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats.

Lees het volledig artikel

Stop onmiddellijk met uitstellen en doe iets

Stop onmiddellijk met uitstellen en doe het!

Lees tips om de uitdaging waar je nu aan denkt meteen aan te gaan. Nu is het moment om iets te doen, je kan meten beginnen. Lees verder om meer te weten!

Lees het volledig artikel

slaapproblemen

Slaapproblemen? 14 tips om beter te slapen!

Dat we slecht slapen is niet zo verwonderlijk met onze huidige levensstijl. Iedereen is dagdagelijks druk in de weer. Deze tips helpen je om beter te slapen. 

Lees het volledig artikel

energiedrankjes - bron: viralmundo.nl

Energiedrankjes: niet de gezondste oplossing

De populariteit van energiedrankjes stijgt met de dag. Vooral in tijden van examens merkt men dat de verkoop van deze drankjes sterk in de lift zit. Jongeren drinken deze om een aankomend dipje tegen te gaan.

Lees het volledig artikel

Autisme

De oorzaak van autisme ontdekt

Wetenschappers uit Colombia zouden de oorzaak van autisme ontdekt hebben. Betekent dit ook dat er al een concrete behandeling beschikbaar is? Lees het hier!

Lees het volledig artikel

digibesitas

Het tijdperk van digibesitas

Digibesitas is een nieuwe term die de wereld is ingestuurd door de Gentse professor De Marez na onderzoek over het gebruik van digitale media

Lees het volledig artikel

drinkgewoontes

Hoe weet je of je een drankprobleem hebt?

Het is typerend dat mensen in de donkere dagen vaker naar een glaasje alcohol grijpen dan tijdens de zomermaanden. Dit fenomeen zorgt er bijvoorbeeld voor dat problemen met alcohol in de Noordse landen veel groter zijn dan in Zuiderse landen. Maar hoe ver mag je gaan met een glaasje? Hierover bestaan sterk uiteenlopende verhalen.

Lees het volledig artikel