Geven we te snel een etiket?

Geven we te snel een etiket?
Geven we te snel een etiket

De dag van vandaag lijkt het wel alsof iedereen wel psychologische - of leerproblemen heeft. Maar, zijn we te snel om een etiket te geven of is het gewoon zo dat we ons meer bewust zijn van de problemen? Deze tekst bekijkt enkele problemen rond deze gevoelige vragen.

Veertig jaar geleden werd een ongehoorzaam, storend kind gezien als vervelend en werd het gestraft voor ondeugend gedrag. Een teruggetrokken, nors kind werd genegeerd en men vertrouwde erop dat dit er wel uit ging groeien.

Vandaag zullen ouders en mensen met een job in het onderwijs zulke gedragingen herkennen als een mentaal probleem die misschien een medische tussenkomst nodig heeft. Een dokter zou een druk kind de diagnose ADHD kunnen geven, of een introverte tiener die van een depressie. Zulke kinderen krijgen dan een behandeling met psychotherapie of medicatie.

Terwijl we ooit snel een oordeel hadden, en iedereen die niet in het model van de maatschappij paste straften – heeft ons toegenomen bewustzijn ervoor gezorgd dat we meer steun en empathie hebben voor kinderen en mensen in die situaties. Dat is goed. Wat de oorzaak of natuur ook is van dit gedrag, mensen hebben hulp nodig om beter om te kunnen gaan met hun problemen.

Persoonlijke Bachbloesem Mix

Bachbloesem mix op maat - Wizard :

  • Je stelt zelf je mix samen
  • Op basis van klachten die je selecteert uit een lijst
  • Aan de hand van reeds bestaande mixen
Klik hier en ontdek Bachbloesem mix op maat - Wizard

Wat er gebeurt door een etiket te geven

De vraag blijft: zijn we te snel om een etiket te geven en een medisch model toe te passen op volwassenen en kinderen met een probleem? Een etiket geven, vooral bij kinderen en jonge mensen, zal repercussies hebben omdat kinderen heel intuïtief zijn en snel dingen oppikken. Dus er zijn situaties waar een etiket geven een goed idee is, en andere waar het misschien niet de beste oplossing is.

Positieve gevolgen

• Speciale noden identificeren

Sommige kinderen hebben individuele aandacht nodig om hun potentieel te bereiken in het leven, zowel op school als thuis. Een etiket geven stelt leerkrachten en ouders in staat de kinderen met bijkomende noden te erkennen en te voorzien van wat ze nodig hebben.

• Opleidingsplannen

Dankzij het etiket geven, zoals vermeld hierboven, kunnen leerkrachten en ouders individuele plannen opstellen om deze jongeren te helpen met hun opleiding. Eén van de belangrijkste positieve gevolgen van een etiket geven is het voorzien van extra ondersteuning waar nodig.

• Financiering

Met een etiket of medische diagnose kan er vaak steun vanuit de overheid komen om te verkrijgen wat nodig is om deze kinderen te helpen.

• Gedrag

Te weten komen welke oorzaak een bepaald gedrag of karaktertrek heeft is een positieve uitkomst van een etiket geven, en het promoot meer begrip en tolerantie van anderen.

• Steungroepen

Een diagnose of etiket stelt mensen in staat om anderen te ontmoeten die zich in dezelfde situatie bevinden. Steungroepen helpen niet alleen het individu in kwestie, maar ook hun familie.

Negatieve uitkomst

Een etiket geven kan ook negatieve effecten hebben:

• Laag zelfvertrouwen

Een etiket geven, geeft jongeren soms het gevoel dat ze dom zijn en nooit zullen slagen. Daaruit resulteert dan dat ze een “aangeleerde hulpeloosheid” creëren met een laag zelfvertrouwen.

• Pesten

Een etiket geven kan ervoor zorgen dat kinderen anders behandeld worden, en kan zelfs ertoe leiden dat ze gepest worden omdat ze anders zijn. Uitgesloten worden door klasgenoten door een etiket is volkomen onaanvaardbaar, maar helaas gebeurt het wel.

• Hun leven plannen

Voortdurend geconfronteerd worden met het etiket dat ze hebben gekregen, beïnvloedt het zelfbeeld van een kind, of dat etiket nu accuraat is of niet. Een kind kan moeite hebben om de echte wereld aan te gaan als hij of zij of hun familie voortdurend met dat etiket in hun gedachten zit.

• Verlaagde verwachtingen

Jongeren een etiket geven kan leiden tot verlaagde verwachtingen van ouders en leerkrachten. En als deze mensen lage verwachtingen hebben, zal het kind ook verwachten te falen.

• Plagen

Net als pesten, kan het kind ondervinden dat klasgenoten lachen met het leerprobleem. Dus het kind kan daardoor moeilijker vrienden maken of niet naar school willen.

• Etiketten blijven plakken

Terwijl kinderen opgroeien en blijven veranderen, is het moeilijk om zich te ontdoen van etiketten. Negatieve reputaties blijven in ieders achterhoofd hangen, en dit hindert de emotionele en mentale ontwikkeling van een kind.

• Druk

Positieve etiketten kunnen ook een probleem bieden voor kinderen, omdat het hen druk kan geven om voortdurend goed te presteren. Bijvoorbeeld, als een kind het etiket krijgt een gave te hebben en getalenteerd is in een bepaald vak op school, dan kan de druk op hen vergrootten naar de toekomst toe. De druk kan uiteindelijk niet meer uit te houden zijn, waardoor ze later in het leven een breekpunt bereiken.

• Begrip

Wat volgt uit het bovenstaande, is dat kinderen misschien nog niet beseffen dat een etiket niet voor altijd is. Als ze voortdurend hetzelfde etiket krijgen, dan zullen ze het beginnen geloven. Bijvoorbeeld, een jongere die al redelijk vroeg gezegd wordt muzikaal te zijn, zal zich misschien schuldig of nerveus voelen als die plots interesse in muziek begint te verliezen. Dan krijgt die jongere het gevoel zijn of haar doel in het leven te verliezen.

Wat nu met etiketten?

Een etiket geven kan nuttig zijn als een werktuig, en kan nodig zijn als een individu speciale begeleiding nodig heeft. Houd daarbij in het achterhoofd dat sommige mensen dit kunnen gebruiken als wapen. Soms is het beter om het zo normaal mogelijk te houden, in plaats van te focussen op een medische diagnose.

Voor zowel kinderen als volwassenen is het belangrijk te onthouden dat niemand enkel maar het etiket of de diagnose is, en geen enkel etiket de persoon is. De diagnose is slechts een aspect van het individu. Er zijn vele andere kwaliteiten en karakteristieken in de persoonlijkheid. Ouders en leerkrachten moeten altijd eerst het kind in acht nemen voordat ze het etiket proberen te geven.


Bronnen:

https://www.nursingtimes.net/roles/mental-health-nurses/mental-health-diagnosis-looking-at-a-grey-area-through-a-critical-lens-20-09-2021/

https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/apr/24/mental-health-labels-diagnosis-study-psychiatrists


Marie Pure

Andere artikelen


Ik wil niet!

Ik wil niet!

Sommige dagen zit je vol goede moed en ga je al vroeg aan de slag met alles wat je gepland had. Andere dagen had je goede plannen, maar is de motivatie ver te zoeken om ook maar iets te doen. Motivatie kan nogal ongrijpbaar zijn, vooral als je het even niet hebt.

Lees het volledig artikel

vakantie-anders-bekeken

Vakantie anders bekeken

De zaligste tijd van het jaar… vakantie. Of, dat zou toch moeten. Helaas loopt het niet altijd als verwacht. Wat kan er fout lopen? En wat doe je eraan?

Lees het volledig artikel

Waarom een leven zonder obstakels de moeite niet waard is

Waarom een leven zonder obstakels de moeite niet waard is

Stress kan zowel goed als slecht zijn; het is hoe jij het bekijkt. Maar te veel stress kan gevaarlijk zijn. Lees meer over stress in dit artikel!

Lees het volledig artikel

lenteschoonmaak

5 tips bij de lenteschoonmaak!

De lente is in het land en dat brengt ons energie! Sommige van ons keken er al weken naar uit, maar nu is het eindelijk zover. De langverwachte lente is in het land. Weg met de winter! 

Lees het volledig artikel

buikomtrek

Het mysterie van de buikomtrek

Er is de laatste tijd nogal wat te doen over de buikomtrek. Daar waar vroeger de BMI-index zowat de gezondheidsbarometer was, lijkt dit plotseling veranderd te zijn. Momenteel moet die BMI blijkbaar de duimen leggen tegenover de buikomtrek. Maar gaat het hier nu om een nieuwe hype, of is die omtrek plots zo belangrijk?

Lees het volledig artikel

shutterstock_90897806

Scheiden doet lijden?

Wat doet een scheiding met kinderen en wat zijn de precieze gevolgen voor kinderen? Voor een kind verandert er na een scheiding plots veel. Wat zijn de gevolgen voor kinderen van gescheiden ouders?

Lees het volledig artikel

Hoe je jouw waarde bewijst

Hoe je jouw waarde bewijst

Heb je het gevoel dat iedereen je waarde als vanzelfsprekend beschouwt? Of het nu overwerken is op het werk om nog iets klaar te krijgen, of een speciale maaltijd voor je partner klaarmaken, het is fijn om validatie en appreciatie te krijgen wanneer je extra moeite hebt gedaan. Het lijkt alsof mensen het niet merken, je voelt je alsof niemand je waardeert.

Lees het volledig artikel

7 redenen waarom je kind slecht presteert

7 redenen waarom je kind slecht presteert

Als ouders maken we ons vaak zorgen bij een slecht rapport op school, soms zelfs meer dan ons kind! Gaan de punten erop achteruit, dan begin je redenen te zoeken en of je iets kan doen om te helpen.

Lees het volledig artikel

Signalen dat je kind ongelukkig is

Signalen dat je kind ongelukkig is

Volgens cijfers van de WHO lijden meer dan 260 miljoen mensen wereldwijd aan depressie. En niet alleen volwassenen krijgen die diagnose. Kinderen vanaf drie à vier jaar kunnen depressie ervaren.

Lees het volledig artikel

Waarom is het zo moeilijk om weer aan het werk te gaan

Waarom is het zo moeilijk om weer aan het werk te gaan?

Miljoenen mensen die maandenlang thuis hebben gezeten, worden nu teruggeroepen naar het werk. Anderen, die gedurende de lockdown vanuit huis hebben gewerkt, keren ook weer terug naar kantoor. Sommige banen zijn gewoonweg verdwenen: veel mensen worden geconfronteerd met ontslag en zullen te maken krijgen met het zoeken naar werk. Het is een hele uitdaging om na een ongekende tijd thuis weer aan het werk te gaan.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....