Inhoud 50 ml
Aanbevolen kuur
Niet tevreden, geld terug
Gratis verzending vanaf € 30.00
Inclusief BTW
De dag van vandaag lijkt het wel alsof iedereen wel psychologische - of leerproblemen heeft. Maar, zijn we te snel om een etiket te geven of is het gewoon zo dat we ons meer bewust zijn van de problemen? Deze tekst bekijkt enkele problemen rond deze gevoelige vragen.
Veertig jaar geleden werd een ongehoorzaam, storend kind gezien als vervelend en werd het gestraft voor ondeugend gedrag. Een teruggetrokken, nors kind werd genegeerd en men vertrouwde erop dat dit er wel uit ging groeien.
Vandaag zullen ouders en mensen met een job in het onderwijs zulke gedragingen herkennen als een mentaal probleem die misschien een medische tussenkomst nodig heeft. Een dokter zou een druk kind de diagnose ADHD kunnen geven, of een introverte tiener die van een depressie. Zulke kinderen krijgen dan een behandeling met psychotherapie of medicatie.
Terwijl we ooit snel een oordeel hadden, en iedereen die niet in het model van de maatschappij paste straften – heeft ons toegenomen bewustzijn ervoor gezorgd dat we meer steun en empathie hebben voor kinderen en mensen in die situaties. Dat is goed. Wat de oorzaak of natuur ook is van dit gedrag, mensen hebben hulp nodig om beter om te kunnen gaan met hun problemen.
De vraag blijft: zijn we te snel om een etiket te geven en een medisch model toe te passen op volwassenen en kinderen met een probleem? Een etiket geven, vooral bij kinderen en jonge mensen, zal repercussies hebben omdat kinderen heel intuïtief zijn en snel dingen oppikken. Dus er zijn situaties waar een etiket geven een goed idee is, en andere waar het misschien niet de beste oplossing is.
Sommige kinderen hebben individuele aandacht nodig om hun potentieel te bereiken in het leven, zowel op school als thuis. Een etiket geven stelt leerkrachten en ouders in staat de kinderen met bijkomende noden te erkennen en te voorzien van wat ze nodig hebben.
Dankzij het etiket geven, zoals vermeld hierboven, kunnen leerkrachten en ouders individuele plannen opstellen om deze jongeren te helpen met hun opleiding. Eén van de belangrijkste positieve gevolgen van een etiket geven is het voorzien van extra ondersteuning waar nodig.
Met een etiket of medische diagnose kan er vaak steun vanuit de overheid komen om te verkrijgen wat nodig is om deze kinderen te helpen.
Te weten komen welke oorzaak een bepaald gedrag of karaktertrek heeft is een positieve uitkomst van een etiket geven, en het promoot meer begrip en tolerantie van anderen.
Een diagnose of etiket stelt mensen in staat om anderen te ontmoeten die zich in dezelfde situatie bevinden. Steungroepen helpen niet alleen het individu in kwestie, maar ook hun familie.
Een etiket geven kan ook negatieve effecten hebben:
Een etiket geven, geeft jongeren soms het gevoel dat ze dom zijn en nooit zullen slagen. Daaruit resulteert dan dat ze een “aangeleerde hulpeloosheid” creëren met een laag zelfvertrouwen.
Een etiket geven kan ervoor zorgen dat kinderen anders behandeld worden, en kan zelfs ertoe leiden dat ze gepest worden omdat ze anders zijn. Uitgesloten worden door klasgenoten door een etiket is volkomen onaanvaardbaar, maar helaas gebeurt het wel.
Voortdurend geconfronteerd worden met het etiket dat ze hebben gekregen, beïnvloedt het zelfbeeld van een kind, of dat etiket nu accuraat is of niet. Een kind kan moeite hebben om de echte wereld aan te gaan als hij of zij of hun familie voortdurend met dat etiket in hun gedachten zit.
Jongeren een etiket geven kan leiden tot verlaagde verwachtingen van ouders en leerkrachten. En als deze mensen lage verwachtingen hebben, zal het kind ook verwachten te falen.
Net als pesten, kan het kind ondervinden dat klasgenoten lachen met het leerprobleem. Dus het kind kan daardoor moeilijker vrienden maken of niet naar school willen.
Terwijl kinderen opgroeien en blijven veranderen, is het moeilijk om zich te ontdoen van etiketten. Negatieve reputaties blijven in ieders achterhoofd hangen, en dit hindert de emotionele en mentale ontwikkeling van een kind.
Positieve etiketten kunnen ook een probleem bieden voor kinderen, omdat het hen druk kan geven om voortdurend goed te presteren. Bijvoorbeeld, als een kind het etiket krijgt een gave te hebben en getalenteerd is in een bepaald vak op school, dan kan de druk op hen vergrootten naar de toekomst toe. De druk kan uiteindelijk niet meer uit te houden zijn, waardoor ze later in het leven een breekpunt bereiken.
Wat volgt uit het bovenstaande, is dat kinderen misschien nog niet beseffen dat een etiket niet voor altijd is. Als ze voortdurend hetzelfde etiket krijgen, dan zullen ze het beginnen geloven. Bijvoorbeeld, een jongere die al redelijk vroeg gezegd wordt muzikaal te zijn, zal zich misschien schuldig of nerveus voelen als die plots interesse in muziek begint te verliezen. Dan krijgt die jongere het gevoel zijn of haar doel in het leven te verliezen.
Een etiket geven kan nuttig zijn als een werktuig, en kan nodig zijn als een individu speciale begeleiding nodig heeft. Houd daarbij in het achterhoofd dat sommige mensen dit kunnen gebruiken als wapen. Soms is het beter om het zo normaal mogelijk te houden, in plaats van te focussen op een medische diagnose.
Voor zowel kinderen als volwassenen is het belangrijk te onthouden dat niemand enkel maar het etiket of de diagnose is, en geen enkel etiket de persoon is. De diagnose is slechts een aspect van het individu. Er zijn vele andere kwaliteiten en karakteristieken in de persoonlijkheid. Ouders en leerkrachten moeten altijd eerst het kind in acht nemen voordat ze het etiket proberen te geven.
Bronnen:
https://www.nursingtimes.net/roles/mental-health-nurses/mental-health-diagnosis-looking-at-a-grey-area-through-a-critical-lens-20-09-2021/
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/apr/24/mental-health-labels-diagnosis-study-psychiatrists
Gecreëerd door Tom Vermeersch (bio)
Tom Vermeersch is een gecertificeerde psycholoog en Bachbloesemexpert met meer dan 30 jaar ervaring.
Gewichtstoename zonder reden? 6 mogelijke oorzaken!
Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan?
Hoe irrationele angsten verslaan
Irrationele angsten lijken soms overweldigend, en ze hebben impact op elk aspect uit je leven. Leer hoe je je angsten en zorgen kan verslaan en terug de controle kan overnemen.
Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen
Iedereen is uniek, zelfs in hun eigen slechte gewoontes of negatieve karaktereigenschappen. Hier zijn tips om je negatieve aspecten in balans te brengen!
Laten we 2021 beter maken dan 2020
Voor veel mensen is 2020 een van de slechtste jaren die ze zich kunnen herinneren. De COVID -19 pandemie en sociale onrust hebben ons leven veranderd op een manier die we een jaar geleden niet voor mogelijk hadden gehouden. En als januari 2021 komt, staan we waarschijnlijk nog steeds voor vele uitdagingen. Kan 2021 een beter jaar worden?
Voel jij je neerslachtig en een beetje verdrietig? Je bent zeker niet alleen! We voelen ons allemaal wel eens verdrietig. Het is een normale menselijke emotie. Soms is het duidelijk wat onze depressie heeft veroorzaakt. Veel voorkomende redenen om je verdrietig te voelen zijn onder andere het overlijden van een dierbare, het einde van een relatie, verliezen van je baan of geldproblemen. Maar het is niet altijd overduidelijk waarom je niet lekker in je vel zit.
Is de wereld zoals we die kennen voorbij?
COVID-19 heeft de wereld de afgelopen maanden flink op zijn kop gezet en regeringen over de hele wereld moesten ongekende maatregelen nemen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De snelle veranderingen hebben een grote impact gehad op bijna elk aspect van ons leven.
6 voedselsoorten die je angsten beperken
Deze 6 voedselsoorten bevatten stoffen die je angsten beperken. Meer weten? Klik hier om het volledige artikel te lezen.
Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen
Nee. Het is een krachtig woord, waarvan we soms denken dat we het niet mogen zeggen. Het is moeilijk, ‘nee’ zeggen tegen vrienden, familie of collega’s. Sommige mensen zeggen het nooit en gaan onder hoge werkdruk ten onder. ‘Nee’ zeggen kun je leren. Maar wanneer zeg je het? En wanneer zeg je juist ‘ja’?
Als het blaadje van 15 augustus van de kalender is gehaald, dan begint het in heel wat gezinnen te kriebelen. Het einde van de vakantie kondigt zich stilletjes aan en de stress voor het nieuwe schooljaar kan aan zijn intrede beginnen.
Het mysterie van de buikomtrek
Er is de laatste tijd nogal wat te doen over de buikomtrek. Daar waar vroeger de BMI-index zowat de gezondheidsbarometer was, lijkt dit plotseling veranderd te zijn. Momenteel moet die BMI blijkbaar de duimen leggen tegenover de buikomtrek. Maar gaat het hier nu om een nieuwe hype, of is die omtrek plots zo belangrijk?
De dag van vandaag lijkt het wel alsof iedereen wel psychologische - of leerproblemen heeft. Maar, zijn we te snel om een etiket te geven of is het gewoon zo dat we ons meer bewust zijn van de problemen? Deze tekst bekijkt enkele problemen rond deze gevoelige vragen.
Veertig jaar geleden werd een ongehoorzaam, storend kind gezien als vervelend en werd het gestraft voor ondeugend gedrag. Een teruggetrokken, nors kind werd genegeerd en men vertrouwde erop dat dit er wel uit ging groeien.
Vandaag zullen ouders en mensen met een job in het onderwijs zulke gedragingen herkennen als een mentaal probleem die misschien een medische tussenkomst nodig heeft. Een dokter zou een druk kind de diagnose ADHD kunnen geven, of een introverte tiener die van een depressie. Zulke kinderen krijgen dan een behandeling met psychotherapie of medicatie.
Terwijl we ooit snel een oordeel hadden, en iedereen die niet in het model van de maatschappij paste straften – heeft ons toegenomen bewustzijn ervoor gezorgd dat we meer steun en empathie hebben voor kinderen en mensen in die situaties. Dat is goed. Wat de oorzaak of natuur ook is van dit gedrag, mensen hebben hulp nodig om beter om te kunnen gaan met hun problemen.
De vraag blijft: zijn we te snel om een etiket te geven en een medisch model toe te passen op volwassenen en kinderen met een probleem? Een etiket geven, vooral bij kinderen en jonge mensen, zal repercussies hebben omdat kinderen heel intuïtief zijn en snel dingen oppikken. Dus er zijn situaties waar een etiket geven een goed idee is, en andere waar het misschien niet de beste oplossing is.
Sommige kinderen hebben individuele aandacht nodig om hun potentieel te bereiken in het leven, zowel op school als thuis. Een etiket geven stelt leerkrachten en ouders in staat de kinderen met bijkomende noden te erkennen en te voorzien van wat ze nodig hebben.
Dankzij het etiket geven, zoals vermeld hierboven, kunnen leerkrachten en ouders individuele plannen opstellen om deze jongeren te helpen met hun opleiding. Eén van de belangrijkste positieve gevolgen van een etiket geven is het voorzien van extra ondersteuning waar nodig.
Met een etiket of medische diagnose kan er vaak steun vanuit de overheid komen om te verkrijgen wat nodig is om deze kinderen te helpen.
Te weten komen welke oorzaak een bepaald gedrag of karaktertrek heeft is een positieve uitkomst van een etiket geven, en het promoot meer begrip en tolerantie van anderen.
Een diagnose of etiket stelt mensen in staat om anderen te ontmoeten die zich in dezelfde situatie bevinden. Steungroepen helpen niet alleen het individu in kwestie, maar ook hun familie.
Een etiket geven kan ook negatieve effecten hebben:
Een etiket geven, geeft jongeren soms het gevoel dat ze dom zijn en nooit zullen slagen. Daaruit resulteert dan dat ze een “aangeleerde hulpeloosheid” creëren met een laag zelfvertrouwen.
Een etiket geven kan ervoor zorgen dat kinderen anders behandeld worden, en kan zelfs ertoe leiden dat ze gepest worden omdat ze anders zijn. Uitgesloten worden door klasgenoten door een etiket is volkomen onaanvaardbaar, maar helaas gebeurt het wel.
Voortdurend geconfronteerd worden met het etiket dat ze hebben gekregen, beïnvloedt het zelfbeeld van een kind, of dat etiket nu accuraat is of niet. Een kind kan moeite hebben om de echte wereld aan te gaan als hij of zij of hun familie voortdurend met dat etiket in hun gedachten zit.
Jongeren een etiket geven kan leiden tot verlaagde verwachtingen van ouders en leerkrachten. En als deze mensen lage verwachtingen hebben, zal het kind ook verwachten te falen.
Net als pesten, kan het kind ondervinden dat klasgenoten lachen met het leerprobleem. Dus het kind kan daardoor moeilijker vrienden maken of niet naar school willen.
Terwijl kinderen opgroeien en blijven veranderen, is het moeilijk om zich te ontdoen van etiketten. Negatieve reputaties blijven in ieders achterhoofd hangen, en dit hindert de emotionele en mentale ontwikkeling van een kind.
Positieve etiketten kunnen ook een probleem bieden voor kinderen, omdat het hen druk kan geven om voortdurend goed te presteren. Bijvoorbeeld, als een kind het etiket krijgt een gave te hebben en getalenteerd is in een bepaald vak op school, dan kan de druk op hen vergrootten naar de toekomst toe. De druk kan uiteindelijk niet meer uit te houden zijn, waardoor ze later in het leven een breekpunt bereiken.
Wat volgt uit het bovenstaande, is dat kinderen misschien nog niet beseffen dat een etiket niet voor altijd is. Als ze voortdurend hetzelfde etiket krijgen, dan zullen ze het beginnen geloven. Bijvoorbeeld, een jongere die al redelijk vroeg gezegd wordt muzikaal te zijn, zal zich misschien schuldig of nerveus voelen als die plots interesse in muziek begint te verliezen. Dan krijgt die jongere het gevoel zijn of haar doel in het leven te verliezen.
Een etiket geven kan nuttig zijn als een werktuig, en kan nodig zijn als een individu speciale begeleiding nodig heeft. Houd daarbij in het achterhoofd dat sommige mensen dit kunnen gebruiken als wapen. Soms is het beter om het zo normaal mogelijk te houden, in plaats van te focussen op een medische diagnose.
Voor zowel kinderen als volwassenen is het belangrijk te onthouden dat niemand enkel maar het etiket of de diagnose is, en geen enkel etiket de persoon is. De diagnose is slechts een aspect van het individu. Er zijn vele andere kwaliteiten en karakteristieken in de persoonlijkheid. Ouders en leerkrachten moeten altijd eerst het kind in acht nemen voordat ze het etiket proberen te geven.
Bronnen:
https://www.nursingtimes.net/roles/mental-health-nurses/mental-health-diagnosis-looking-at-a-grey-area-through-a-critical-lens-20-09-2021/
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/apr/24/mental-health-labels-diagnosis-study-psychiatrists
Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan?
Irrationele angsten lijken soms overweldigend, en ze hebben impact op elk aspect uit je leven. Leer hoe je je angsten en zorgen kan verslaan en terug de controle kan overnemen.
Iedereen is uniek, zelfs in hun eigen slechte gewoontes of negatieve karaktereigenschappen. Hier zijn tips om je negatieve aspecten in balans te brengen!
Voor veel mensen is 2020 een van de slechtste jaren die ze zich kunnen herinneren. De COVID -19 pandemie en sociale onrust hebben ons leven veranderd op een manier die we een jaar geleden niet voor mogelijk hadden gehouden. En als januari 2021 komt, staan we waarschijnlijk nog steeds voor vele uitdagingen. Kan 2021 een beter jaar worden?
Voel jij je neerslachtig en een beetje verdrietig? Je bent zeker niet alleen! We voelen ons allemaal wel eens verdrietig. Het is een normale menselijke emotie. Soms is het duidelijk wat onze depressie heeft veroorzaakt. Veel voorkomende redenen om je verdrietig te voelen zijn onder andere het overlijden van een dierbare, het einde van een relatie, verliezen van je baan of geldproblemen. Maar het is niet altijd overduidelijk waarom je niet lekker in je vel zit.
Lees het volledig artikelCOVID-19 heeft de wereld de afgelopen maanden flink op zijn kop gezet en regeringen over de hele wereld moesten ongekende maatregelen nemen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De snelle veranderingen hebben een grote impact gehad op bijna elk aspect van ons leven.
Deze 6 voedselsoorten bevatten stoffen die je angsten beperken. Meer weten? Klik hier om het volledige artikel te lezen.
Lees het volledig artikelNee. Het is een krachtig woord, waarvan we soms denken dat we het niet mogen zeggen. Het is moeilijk, ‘nee’ zeggen tegen vrienden, familie of collega’s. Sommige mensen zeggen het nooit en gaan onder hoge werkdruk ten onder. ‘Nee’ zeggen kun je leren. Maar wanneer zeg je het? En wanneer zeg je juist ‘ja’?
Als het blaadje van 15 augustus van de kalender is gehaald, dan begint het in heel wat gezinnen te kriebelen. Het einde van de vakantie kondigt zich stilletjes aan en de stress voor het nieuwe schooljaar kan aan zijn intrede beginnen.
Lees het volledig artikelEr is de laatste tijd nogal wat te doen over de buikomtrek. Daar waar vroeger de BMI-index zowat de gezondheidsbarometer was, lijkt dit plotseling veranderd te zijn. Momenteel moet die BMI blijkbaar de duimen leggen tegenover de buikomtrek. Maar gaat het hier nu om een nieuwe hype, of is die omtrek plots zo belangrijk?
Bachbloesems zijn geen geneesmiddelen maar onschadelijke plantaardige extracten die gebruikt worden ter ondersteuning van de gezondheid.
© 2025 Mariepure - Webdesign Publi4u
Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.