Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

Vliegangst? Niet in staat het vliegtuig te nemen? Wat kan je er aan doen?

Vliegangst

Vliegangst bestaat in verschillende gradaties, maar het kan een echte handicap zijn. Het is iets dat vrij vaak voorkomt en cijfers tonen aan dat één op vier mensen er vatbaar voor is of vliegangst ervaart. Als je merkt dat je alternatieven zoekt voor een vliegreis of gewoon volledig weigert het vliegtuig op te stappen, dan heb jij er ook last van.

Het is iets verlammend voor mensen die op reis willen vertrekken en ook hun gezin lijdt er vaak onder. Het is echter zeker mogelijk om vliegangst onder controle te krijgen, hoe zwaar je er ook last van hebt.

Waarom zo bang?

We hebben het vaak gehoord, het vliegtuig is het meest veilige transportmiddel. Statistieken tonen aan dat het 100 keer gevaarlijker is om met de auto te reizen dan met het vliegtuig. Hoe dan ook, mensen zijn niet gemaakt om te vliegen. Het is een primitieve angst.
Zelfs wetende dat er een nultolerantie is in alle luchtvaartmaatschappijen, dat piloten keer op keer getraind en getest worden, blijft de angst over ons heersen.
Toch is de oorsprong van de angst niet bij iedereen gelijk. De redenen voor  vliegangst verschillen van persoon tot persoon.

Verschillende redenen voor vliegangst

In tegenstelling tot wat je zou denken is vliegangst niet altijd verbonden aan de vlucht zelf. Deze bevinding werd vastgesteld tijdens cursussen voor mensen die vliegangst hebben. Vlieganst hangt samen met de volgende soorten angst:

  • Claustrofobie
  • Hoogtevrees
  • Agorafobie
  • Misofonie, je ergeren aan geluiden van anderen
  • Sociale angsten
  • Bang om een paniekaanval te hebben
  • Emetofobie, de angst om over te geven
  • Schrik voor de veiligheidsmaatregelen
  • Schrik voor turbulentie
  • Schrik voor terroristische aanslagen
  • Zorgen met betrekking tot het vliegtuig zelf

Tips tegen vliegangst

Voor het vliegen :

  • Zorg dat je een goede nachtrust achter de rug hebt, en eet een lichte maaltijd. Wanneer we moe zijn, wordt de stress sterker. Vermijd oppeppende middelen als cafeïne, theïne en alcohol.
  • Cursussen tegen vliegangst. Veel luchtvaartmaatschappijen bieden cursussen aan voor mensen die vliegangst hebben. Het resultaat is over het algemeen heel positief: Het personeel is op de hoogte van alle oorzaken en vaak voorkomende problemen gerelateerd aan vliegangst.
  • Creëer een cocon om minder getriggerd te zijn door elementen van buitenaf. Je kan dat doen door een zonnebril op te zetten, oordoppen in te steken of naar muziek te luisteren met een koptelefoon. Zo vermijd je de typische geluiden op het vliegveld die misschien bijdragen tot je stress.
  • Kom ruim op voorhand naar de luchthaven, want als je je moet haasten, creëert dat op voorhand al spanning en is dat uiteraard niet bevorderlijk voor je vliegangst.
  • Medicatie en verdovingsmiddelen zijn niet aangeraden door de WHO, omdat ze risico geven op flebitis en trombose. De voorbereiding van de vlucht en de vliegangst kan gedaan worden met behulp van natuurlijke middelen. Bachbloesem mix 91 heeft reeds goede resultaten gegeven.

Wanneer je op het vliegtuig stapt:

  • Nogmaals, zorg dat je ruim op tijd in de rij staat om op te stappen.
  • Heb je onlangs een cursus gevolgd, dan zal de crew dat weten en zal je een speciale behandeling geven en wat extra aandacht krijgen. Als dat niet zo is of je hebt de cursus al een tijdje geleden gevolgd, laat het de crew dan weten. Zodra je op het vliegtuig stapt, vermijd dan de achterste zetels. Dat is de plek waar je het meest de beweging zal voelen. De beste keuze is om te zitten aan de vleugels. Dat is de meest stabiele plek.
  • Stel jezelf gerust, draag kledij die comfortabel aanvoelt. Trek je schoenen uit en ontspan je spieren.
  • Probeer een goede reactie te hebben naar turbulentie toe. Een gekend psycholoog uit het luchtvaartmilieu gaf een goed advies naar reactie op turbulentie. Het heet het ‘4 R principe’. Reageer, je moet een reactie hebben. Laat jezelf niet verlammen door angst of paniek. Na de reactie is het belangrijk dat je je ademhaling reguleert door traag in te ademen en lang een traag uit te ademen. Na deze stap, zorg je voor relaxte spieren. Ontspan je spieren dus. Daarna is het de beurt aan de laatste R: remember. Denk aan de leuke dingen.
  • De ademhalingstechniek kan ook gebruikt worden voor andere momenten dan turbulentie. Het is een goede methode wanneer stress de bovenhand neemt.
  • Het is belangrijk te weten dat turbulentie vrij normaal is: het is net als een golf in het water, het is niet comfortabel, maar het is niet gevaarlijk. Je kan het ook vergelijken met het schudden en trillen van een voertuig als je over een kasseistrook rijdt.
  • Vind een anti-stressor. Zoals kneedballetjes, of kleine gadgets waar je op een bepaalde manier kan aan draaien. Iets dat je helpt om de geest erin te houden.
  • En natuurlijk, nogmaals, vermijd oppeppende dranken zoals koffie, thee, alcohol. Je moet die mijden voor de vlucht. Je moet namelijk rustig blijven.

Aarzel zeker niet om de Bachbloesem Eerste Hulp te gebruiken als een extra bij de Bachbloesem mix 91 voor de dag van de vlucht, indien je dat nodig vindt.

Vergeet niet dat het vliegtuig ergens heen gaat waar je naartoe wil, dus denk aan de dingen die komen nadat je vliegtuig geland is. Blijf positief en alles zal goed gaan!

Delen

Andere artikelen


bore-out

Loop jij een risico op een bore-out?

Heb jij last van een bore-out? Wanneer komt het voor en wat zijn de gevolgen? Klik hier om verder te lezen en meer te weten te komen over een bore-out.

Lees het volledig artikel

vakantie-anders-bekeken

Vakantie anders bekeken

De zaligste tijd van het jaar… vakantie. Of, dat zou toch moeten. Helaas loopt het niet altijd als verwacht. Wat kan er fout lopen? En wat doe je eraan?

Lees het volledig artikel

Ramadan

Vasten of Ramadan: is dat wel gezond?

Is meedoen aan de Ramadan of vasten eigenlijk wel gezond? Ontdek het in dit artikel!

Lees het volledig artikel

Avocado

6 voedselsoorten die je angsten beperken

Deze 6 voedselsoorten bevatten stoffen die je angsten beperken. Meer weten? Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Lees het volledig artikel

digibesitas

Het tijdperk van digibesitas

Digibesitas is een nieuwe term die de wereld is ingestuurd door de Gentse professor De Marez na onderzoek over het gebruik van digitale media

Lees het volledig artikel

perfectionisme

Perfectionisme aanpakken? 6 Tips tegen perfectionisme!

Perfectionisme: het wordt meer en meer van mensen gevraagd terwijl men meer en meer inziet dat perfectionisme niet haalbaar is. Toch geraken heel wat mensen de pedalen kwijt omdat zij proberen de perfectie na te streven. 

Lees het volledig artikel

rilatine

Rilatine tijdens de examenperiode?

De examenperiode staat weer voor de deur. Voor ouders met studerende jongeren steevast een periode van gigantisch veel stress. Voor de jongere zelf een periode waarin heel wat gevraagd wordt...

Lees het volledig artikel

verlegenheid

Als verlegenheid je parten speelt

Ben je iemand die meteen gaat blozen als je wordt aangesproken? Knap vervelend is dat. Of is het nog erger en vermijd je feestjes of sociale contacten uit schrik dat je jezelf onwennig zal voelen? Ben je een verlegen type? Lees dan verder!

Lees het volledig artikel

griep

Hij is in het land… de griep

Als er nu iets is wat we in deze periode van het jaar liefst niet verwelkomen, dan is het wel de griep. En nochtans komt deze elk jaar opnieuw langs. En het bezoek van de griep gaat meestal niet onopgemerkt voorbij. De griep eist elk jaar dodelijke slachtoffers. Wat kan je eraan doen?

Lees het volledig artikel

herfst

5 tips om gezond de herfst te doorspartelen

Hij heeft een hele poos op zich laten wachten, maar de laatste dagen kunnen we er niet meer onderuit: de herfst is in het land. De herfst wordt ook wel een overgangsseizoen genoemd. Langzaam aan bereidt de herfst ons voor op de overgang van lange en warme dagen naar koude en korte dagen.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....