Omgaan met de zomertijd

Omgaan met de zomertijd
omgaan met de zomertijd

Het probleem met de zomertijd is dat, terwijl onze hersenen begrijpen dat de klok verandert, de interne klok in ons lichaam niet meewil. Sommige mensen reageren heel gevoelig op de tijdverandering en het kan enkele dagen duren, of zelfs weken, tot je je zich weer de oude voelt. Anderen merken er dan weer nauwelijks iets van.

In de herfst, wanneer de klok een uur teruggedraaid wordt, dan geniet je misschien van een uurtje extra slaap. Wanneer de klok in de lente de omgekeerde richting maakt, verlies je een uur slaap, en dan wordt je slaappatroon verstoord wat een effect kan hebben op je slaapkwaliteit voor enkele dagen. ‘Vroeger’ gaan slapen kan je moeilijkheden geven om in slaap te vallen en verhoogt de waakzaamheid gedurende het vroege deel van de nacht.

Dus hoe ga je nu om met de zomertijd?

1. Bereid je goed voor

In de periode voor dat het uur verzet wordt, ga je elke dag 10 minuutjes vroeger slapen dan normaal en sta je ook 10 minuutjes vroeger op. Dit doe je gedurende 6 dagen. ’s Zondags als het uur aangepast wordt, zal het heel eenvoudig zijn! Je kan de tijdstippen waarop je eet ook op deze manier aanpassen.

2. Verhoog de hoeveelheid sport die je doet

Sport laat serotonine vrij – een chemisch element in je lichaam die je goed laat voelen en onze lichamen helpt aanpassen aan de tijd. Iets meer doen zal je echt helpen. Beter nog, Als je buiten kan sporten, begin dan vroeger op de dag. Je zal de voordelen merken.

3. Dutjes

Als je het echt nodig hebt, kan je een dutje helpen, maar let op. Dutten kan de kwaliteit van je slaap ’s nachts affecteren, en een lang dutje zal je net slechter laten voelen. Het is wellicht gewoon beter om een wandeling te gaan maken.

4. Vermijd stimuli

Vermijd zaken die je over het algemeen stimuleren zoals alcohol, cafeïne en nicotine. Voor je gaat slapen, probeer eens een kruidenthee, of meditatie, of een warm bad om je te helpen ontspannen. Zorg ervoor dat je je avondmaal vroeg genoeg eet zodat je de tijd hebt om het te verteren.

5. Moeite om wakker te worden?

Doe meteen de gordijnen open als je alarm afgaat zodat je lichaam reageert op het licht. Onderzoek heeft aangetoond hoe belangrijk licht en duister is in relatie met onze circadiaanse ritmes. Spendeer buiten wat tijd gedurende de dag indien mogelijk, of dim de lichten ’s avonds. Op deze manier weet je lichaam wanneer het tijd is om op te staan en wanneer het tijd is om te gaan slapen.

6. Creëer een slaapvriendelijke omgeving

Je slaapkamer is de meest belangrijke kamer in je huis en moet slaapvriendelijk zijn. Je wil makkelijk in slaap kunnen vallen, blijven slapen en goed slapen. Om goed te kunnen slapen moet je: opletten wat je eet en drinkt (hierboven aangegeven), sporten, en kalmerende rituelen onderhouden voor je gaat slapen – zoals lezen of luisteren naar rustige muziek. Je kan oordoppen of oogmaskers gebruiken indien nodig.

7. Vermijd schermen

Blijf weg van de tv, computerschermen of smartphones in het uur voor je gaat slapen. Dat licht zal je kalmeringsproces verstoren.

Er zijn ook goede dingen

De zomertijd heeft veel voordelen. Het geeft ons een extra uur licht ’s avonds waardoor we na het werk nog even buiten kunnen zitten. Het staat ons toe wat van het zonlicht te kunnen genieten (voor het te warm wordt) wat je vitamine D gehalte zal stimuleren. We sparen energie uit thuis, en we voelen ons over het algemeen energieker, door naar buiten te willen gaan. Maak er het beste van! De winter komt snel genoeg terug… 

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


langer-werken

Langer werken… maar hoe? Steeds meer langdurig ziek...

Het gespreksonderwerp dat de laatste tijd op de werkvloer heel vaak wordt aangesneden, is ongetwijfeld de pensioenleeftijd die behoorlijk is opgetrokken. Dat we langer moeten werken, daar is quasi iedereen van overtuigd. Maar of we het zien zitten om langer te werken op de manier zoals we nu bezig zijn, is een ander paar mouwen.

Lees het volledig artikel

jongeren aan de pillen

Jongeren aan de pillen

Het is een opvallende trend bij jongeren dat zij meer en meer de pillen innemen. Deze trend is van die aard dat men kan stellen dat tieners maar liefst dubbel zoveel pillen nemen dan tien jaar geleden. Het gaat hierbij vooral over antipsychotica en antidepressiva. 

Lees het volledig artikel

beter-humeur

5 Redenen om gezonder te eten die niks met je gewicht te maken hebben

Gezond eten om af te vallen is een goede reden. Maar welke goede redens zijn er nog om gezond te eten?

Lees het volledig artikel

10 tips om het beste uit elke dag te halen

10 tips om het beste uit elke dag te halen

Soms lijken dagen en nachten zo snel voorbij te schieten, dat je nauwelijks merkt dat er alweer een week voorbij is. Soms zitten we in een sleur waarbij de dagen op elkaar lijken, waardoor het een brij van tijd wordt. Zonde, want iedere dag is bijzonder. Neem de controle terug over je leven, zet de sleur opzij en haal het beste uit elk moment. Met deze tips lukt het je zeker.

Lees het volledig artikel

Waarom is het zo moeilijk om weer aan het werk te gaan

Waarom is het zo moeilijk om weer aan het werk te gaan?

Miljoenen mensen die maandenlang thuis hebben gezeten, worden nu teruggeroepen naar het werk. Anderen, die gedurende de lockdown vanuit huis hebben gewerkt, keren ook weer terug naar kantoor. Sommige banen zijn gewoonweg verdwenen: veel mensen worden geconfronteerd met ontslag en zullen te maken krijgen met het zoeken naar werk. Het is een hele uitdaging om na een ongekende tijd thuis weer aan het werk te gaan.

Lees het volledig artikel

allergie

Steeds meer allergieën

Op minder dan 10 jaar tijd is het gebruik van medicatie tegen allergieën met maar liefst 70% gestegen. Op zich is dit een schokkende vaststelling. Nog schokkender wordt het als Didier Ebo van het UZ Antwerpen hierbij beweert dat allergieën langzaam maar zeker epidemieën aan het worden zijn.

Lees het volledig artikel

Zit jij in een sleur

Zit jij in een sleur?

Soms is het moeilijk te merken als je vastraakt in bekende routines. Doe de test en kom te weten of je in een sleur zit en wat je er aan kan doen.

Lees het volledig artikel

roken-nieuws

Roken kost je bijna 3000 dagen van je leven

Dat roken niet goed is voor de gezondheid, is zeker geen nieuws meer. De kans op allerlei ziektes neemt gigantisch toe door te roken. Jaarlijks sterven er ongeveer 15000 Belgen als gevolg van het roken. Maar nu is er op de ernst van dat gevaar nog een getal gekleefd. 

Lees het volledig artikel

adhd

De ADHD-expert

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block gaat volgend jaar een opmerkelijk project opstarten. Het is haar bedoeling om per provincie een halftijdse ADHD-expert aan te stellen. Het aanstellen van zo’n expert past binnen haar plan om de kwaliteit van de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren op te krikken.

Lees het volledig artikel

examens stress © Foto ANP

Examens in zicht!

De examens komen eraan of zijn voor sommigen al begonnen. Wie studenten in huis heeft, kan het beamen. Examens en stress gaan hand in hand. Helaas grijpen studenten massaal naar medicatie zoals Rilatine of Ritalin.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....