Voedingstips om minder moe te zijn

Voedingstips om minder moe te zijn
Voedingstips om minder moe te zijn

Als je lijdt aan grote vermoeidheid, veel energiedipjes hebt, of je je vaak doorheen de dag moet sleuren, dan is het waarschijnlijk de moeite waard om je dieet eens onder de loep te nemen.
Neem een kijkje naar onze voedseltips en misschien vind je er wel een paar die ook voor jou van toepassing zijn!

1. Eet regelmatige maaltijden – vooral ontbijt

Ontbijt is de fundering van je dag. Je zou zelfs moeten ontbijten als je niet echt honger hebt. Mensen die wel een ontbijt nemen, gaan volgens onderzoek ’s morgens minder tussendoortjes eten, en toch behouden ze een energiek gevoel. De verleiding om suikerrijke snacks te nemen, zal veel lager liggen als je een goed ontbijt hebt gehad dus het is ook beter voor je taille. Trouwens, (suikerarme) ontbijtgranen worden geassocieerd met lagere stressniveaus!

2. Sla geen maaltijden over

Je zou zeker om de drie tot vier uur iets moeten eten om je energieniveau geoptimaliseerd te houden en je niet moe te voelen. Je zou ontbijt, lunch en diner moeten hebben en daar nog twee tussendoortjes mogen bij hebben.
Vermijd te grote maaltijden omdat je anders veel energie zal verbruiken om ze te verteren, waardoor je je moe zal voelen. Het is veel beter om iets kleinere porties te nemen, dan één grote. Je maaltijden zouden een balans moeten hebben van proteïnes en licht verteerbare koolhydraten. Neem daarbij ook gezonde vetten zoals noten, vis en olijven.

3. Ken je koolhydraten!

Complexe koolhydraten kunnen je helpen om je gewicht te behouden en reduceren het risico op sommige kankers. Ze laten traag glucose vrij in je bloed, waardoor ze je lichaam voorzien van een voorraad energie.

Enkelvoudige koolhydraten heb je in twee vormen, natuurlijke en verfijnde. De meeste soorten fruit en groenten bezitten een hoge hoeveelheid natuurlijke koolhydraten, en kunnen een gezonde boost aan energie voorzien indien je dat nodig hebt.

Verfijnde koolhydraten worden vaak gevonden in verwerkte voedingsmiddelen zoals cake, koekjes, snoepjes en kunnen witte bloem en tafelsuiker bevatten. Deze zijn eigenlijk niet zo goed voor je, hoe lekker ze ook smaken! Het is best om deze alleen af en toe eens te eten en niet als een deel van je dagelijkse dieet. Onthoud, deze suikers komen snel vrij in je bloedsomloop, waardoor je een energierush zal krijgen, maar even snel wordt dit gevolgd door een dip.

4.Houd van vezels

Je zou zeker vezels moeten opnemen. Vezels zorgen ervoor dat dat de calorieën uit je koolhydraten traag en gestaag in je bloedstroom terechtkomen, waardoor je energieniveau behouden wordt. Ongeveer 20-30 gram aan vezels per dag is waar je je op zou moeten richten. Je vindt vezels in zemelen, meergranen, volkoren en fruit en groenten.

5.Omega-3s zijn je vriend

Je vindt omega-3s in vette vis (zoals tonijn, makreel, haring en zalm) en noten. Omega-3 is een essentieel vetzuur dat hersencellen behoudt en je mentaal alert laat voelen en ze moedigen het lichaam aan om koolhydraten te stockeren als glucose in plaats van vet.

6. Drink veel water

Zelfs milde dehydratatie zal je moe, slaperig en hongerig laten voelen. Blijf gehydrateerd door ongeveer 2 liter water per dag te drinken en houd zo je hersenen, hart en organen gezond houden. Als je urine donkerder is dan lichtgeel, dan weet je dat je gedehydrateerd bent. Naast meer water drinken kan je ook meer voedsel eten dat je water level op peil houdt: denk aan natuurlijke yoghurt, broccoli, wortels, watermeloen, sinaasappels, en pompelmoes eten. Die bevatten allemaal veel water.

7. Vermijd te veel cafeïne

Ja, cafeïne geeft je een boost aan energie maar te veel zal je slaappatroon beïnvloeden en je zal daar de dag er op onder lijden.

8. Vermijd vet voedsel

Wanneer je vet voedsel eet, zal dat op je maag blijven liggen, wat betekent dat je ze niet goed verteerd. Je zal je moe en lusteloos voelen. Complexe koolhydraten en vezelrijke voeding zijn beter omdat ze traag energie vrijlaten in je lichaam en je wakker laten voelen. Fruit eten na je maaltijd zal je een snelle boost aan energie geven om je lichaam de kracht te geven je maaltijd te verwerken.

9. Kies vers voedsel

Als je kiest voor het meest verse en ‘binnen het seizoen’-voedsel dat je kan vinden, dan zal je je energie een boost geven en over het algemeen minder moe voelen. Dat is omdat vers en seizoensgebonden voedsel meer voedingsstoffen bevat, dan voeding met bewaarmiddelen,  of dat de halve wereld al gezien heeft. Door lokaal te winkelen doe je bovendien niet allen jezelf, maar ook de lokale economie een plezier.

10. Blijf weg van energy drinks

Je zou denken dat suikerrijke dranken, energy drinks en cafeïne je energieniveau doen stijgen.
Jammer genoeg doen ze dit enkel op de korte termijn en vanaf als dat effect uitgewerkt is, zal je je moe en slaperig voelen. Suikerrijke dranken zijn verslavend, en je zal inderdaad merken dat als je er mee probeert te stoppen,  je je slechter zal voelen voor een paar weken. Maar als je volhoudt en even doorbijt, zal je uiteindelijk meer energie hebben, zonder de ups en downs die je eerder had.

Delen


Bachbloesem Mix 47: Vermoeidheid

Bachbloesem mix 47 biedt ondersteuning om:

  • meer energie te hebben
  • je draagkracht te verhogen
  • stressbestendiger te zijn
  • minder te piekeren
  • beter te slapen
Klik hier en ontdek Bachbloesem Mix 47
Marie Pure

Andere artikelen


zomerprikjes

De laatste zomerprikjes

Of we het nu graag hebben of niet, de zomer loopt op z'n eind. Met heimwee blikken we terug op een tijd van lekkere hapjes en drankjes, terrasjes doen met vrienden, lekker lang in de zon liggen,… Wat ons te wachten staat, is koude en nattigheid en binnen gaan zitten. Dat heel wat mensen zich bij deze gedachte niet lekker voelen, is niet abnormaal.

Lees het volledig artikel

Waarom een leven zonder obstakels de moeite niet waard is

Waarom een leven zonder obstakels de moeite niet waard is

Stress kan zowel goed als slecht zijn; het is hoe jij het bekijkt. Maar te veel stress kan gevaarlijk zijn. Lees meer over stress in dit artikel!

Lees het volledig artikel

Zit jij in een sleur

Zit jij in een sleur?

Soms is het moeilijk te merken als je vastraakt in bekende routines. Doe de test en kom te weten of je in een sleur zit en wat je er aan kan doen.

Lees het volledig artikel

Avocado

6 voedselsoorten die je angsten beperken

Deze 6 voedselsoorten bevatten stoffen die je angsten beperken. Meer weten? Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Lees het volledig artikel

Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

De toekomst. Het is een abstract concept. Want niemand weet wat de toekomst gaat brengen en voor je in petto heeft. Het is daarom zonde van je tijd om te piekeren en je zorgen te maken over wat er in de toekomst allemaal zou kunnen gebeuren.

Lees het volledig artikel

jongeren aan de pillen

Jongeren aan de pillen

Het is een opvallende trend bij jongeren dat zij meer en meer de pillen innemen. Deze trend is van die aard dat men kan stellen dat tieners maar liefst dubbel zoveel pillen nemen dan tien jaar geleden. Het gaat hierbij vooral over antipsychotica en antidepressiva. 

Lees het volledig artikel

12 eenvoudige manieren om mensen je aardig te laten vinden

12 eenvoudige manieren om mensen je aardig te laten vinden

Het is je vast wel eens opgevallen dat sommige mensen meteen aardig gevonden worden. Je hebt het vast wel eens bij een ander ervaren. Na het voorstellen dacht je meteen: ‘die is aardig’. Maar waarom? Veel mensen denken dat mensen je alleen aardig vinden vanwege natuurlijke eigenschappen waarmee je geboren bent: knap, talent en gezelligheid. Maar dit is een misvatting. Mensen je aardig laten vinden heb je zelf in de hand, en dat heeft alles te maken met zelfvertrouwen, jezelf kennen en emotioneel intelligent zijn. Hier is wat je moet doen om sympathieker te worden.

Lees het volledig artikel

snotterseizoen

Start van het snotterseizoen

De herfst is nog maar amper begonnen, of het aantal mensen dat problemen heeft met hoesten en snotteren is al niet te tellen. Viroloog Marc Van Ranst bevestigt inderdaad dat we momenteel reeds bezig zijn aan een eerste golf van luchtweginfecties.

Lees het volledig artikel

5 tekenen van narcistische perversie

5 tekenen van narcistische perversie

Narcisme is een term die we tegenwoordig steeds vaker tegenkomen. Maar wat betekent het eigenlijk? Narcisme wordt gebruikt om een persoon te beschrijven die heel erg vol van zichzelf is of te ijdel. Echter gaat narcisme lang niet over eigenliefde. 

Lees het volledig artikel

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Nee. Het is een krachtig woord, waarvan we soms denken dat we het niet mogen zeggen. Het is moeilijk, ‘nee’ zeggen tegen vrienden, familie of collega’s. Sommige mensen zeggen het nooit en gaan onder hoge werkdruk ten onder. ‘Nee’ zeggen kun je leren. Maar wanneer zeg je het? En wanneer zeg je juist ‘ja’?

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....