Deze site maakt gebruik van cookies. Ok

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen
Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Niemand is perfect

Eerst en vooral moeten we onthouden dat niemand perfect is. Het is een cliché, maar iedereen lijkt dit te vergeten in het alledaagse leven. We moeten onze aandacht focussen op de goede eigenschappen die we hebben, niet de slechte. We moeten aanvaarden dat we fouten maken, en we moeten dankbaar zijn voor alle nieuwe dingen die we leren door deze fouten te maken. Het is belangrijk om geen spijt te hebben van wie we zijn; we moeten onze persoonlijkheid aanvaarden en focussen op onze sterktes. Als je niet wil dat andere mensen zich focussen op je negatieve aspecten, dan moet jij dat ook niet doen bij hen!

Goed vs Slecht

In een westernfilm is het makkelijk uit te maken wie de slechterik en wie de good guy is. In het echte leven is die onderscheiding niet makkelijk te maken. Goed gedrag in de ene situatie kan compleet ongepast zijn in een andere. Natuurlijk blijft een slechte gewoonte een slechte gewoonte, maar het kan handig zijn in andere omstandigheden. Geraak je snel in paniek? Dat kan je leven redden in een gevaarlijke situatie. Ben je echt babbelachtig? Dit kan je bijvoorbeeld helpen aan een job als nieuwsanker, of gids. Maak je je te veel zorgen? Misschien is je grote hart heel belangrijk voor je geliefden. Door alleen op het negatieve te focussen, vergeten we het positieve dat erbij komt.

Een betere ‘jij’ - maar nog steeds ‘jij’

Dus als het om jou gaat, wie wil je dan zijn? Laten we realistisch zijn; we kunnen onszelf niet zomaar veranderen. Maar we kunnen wel werken aan het verbeteren van sommige van onze eigenschappen.  Dit betekent zoveel als dat dat we op een dag minder jaloers, minder vatbaar voor irritaties, minder afstandelijk gaan zijn. Wat het negatieve kantje ook is. Wat we zeker niet mogen doen is andere mensen of onze idolen kopiëren. Maak niet de fout de persoon te veranderen die je bent. Je kan werken op bepaalde aspecten, maar probeer jezelf niet 100% te veranderen. Want als je iemand anders wil zijn, dan is je probleem veel dieper geworteld dan hier beschreven. Om onze slechte karaktereigenschappen aan te pakken is het niet de bedoeling dat we die veranderen door andere negatieve eigenschappen.

Hoe omgaan met slechte gewoontes

Als sommige van onze slechte gewoontes problematisch zijn voor anderen, wat kunnen we er dan aan doen? Verschillende technieken kunnen ons helpen om de negatieve aspecten van slechte karaktereigenschappen te beperken en ervoor te zorgen dat ze niet te veel problemen in ons leven veroorzaken.

1. Sorry zeggen

Je deed iets fout of je zei iets verkeerd? Zeg sorry! Dit is zoveel makkelijker dan je zou denken, en het helpt andere mensen te zien dat je je bewust was van wat je fout deed. Natuurlijk kan je dat niet altijd doen. En het is ook een goed idee om fouten niet te blijven herhalen. Maar een goede, eerlijke verontschuldiging zou erg kunnen helpen.

2. Houd jezelf in bedwang

Zijn er bepaalde situaties waarin je altijd de controle verliest? Probeer die te vermijden! Dit is niet altijd mogelijk, maar soms is het beter om situaties waarin we onszelf laten gaan te ontwijken. Dit is vooral zo voor bepaalde mensen. Als er iemand is waar je echt niet mee overeen komt, probeer die persoon dan te vermijden. Probeer het op het absolute minimum te houden. Deel niet te veel privéinformatie, en als je een professionele relatie hebt, focus dan op de dingen waar je over moet praten – en niets meer.

3. Houd jezelf onder controle

Probeer je rustig te houden. De meeste van onze emoties zijn moeilijk onder controle te houden als we ons beledigd of boos voelen. Probeer terug te tellen van 10 tot 1, probeer langzaam te ademen of te focussen op je ademhaling – door relaxatietechnieken toe te passen zijn we in staat de spanning van ons lichaam los te laten en gepaster te reageren.

4. Verstrooi jezelf

Sommige situaties zijn echt ondraaglijk. Alles wat we kunnen zeggen of doen kan de situatie dan alleen verergeren. Dis dan is het misschien een goed idee om de scene te verlaten en ergens anders heen te gaan. Op die manier kan je ervoor zorgen dat je gedachten ergens anders heen gaan. Denk aan iets anders, focus op de mooie dingen. Dit kan ervoor zorgen dat je slechte gewoontes niet uitbreken.

5. Werk aan je negatieve karaktereigenschappen, één per één

Iedereen kan werken aan zijn slechte gewoontes; iedereen kan proberen een betere persoon te zijn. Het is belangrijk alleen te focussen op enkele dingen. Je zal nooit veranderen als persoon, maar je kan een betere ‘jij’ zijn. Maak een lijst van twee of drie dingen die je zou willen veranderen. Misschien eens praten met een vriend of je partner – zijn deze dingen wel de slechtste eigenschappen die je hebt? Eens je de belangrijkste problemen gekozen hebt om op te werken, houd deze dan in gedachten en begin er op te werken, zo kan je je transitie starten. Het zal niet makkelijk zijn, en het zal wat tijd vergen. Maar als je echt 1 of 2 aspecten aan je karakter wil veranderen, dan is het realistischer het zo te doen dan je hele persoonlijkheid in 1 keer te willen aanpakken.

6. Zoek professionele hulp

Praat-therapie met een psycholoog kan je helpen om meer te weten te komen over je eigen persoonlijkheid en manieren te vinden om te gaan met je slechte karaktereigenschappen. Vraag je dokter naar een psycholoog in de buurt als je denkt dat je het niet alleen kan oplossen.

Bachbloesems kunnen helpen met negatieve emoties

Bachbloesems werken op emoties en kunnen ons helpen onze negatieve gedachten en gevoelens in balans te brengen. Elke Bachbloesem werkt op een verschillende emotie en door de juiste Bachbloesems te selecteren voor jouw probleem, kunnen ze je terug in balans brengen. Aarzel niet ons te contacteren als je meer wil weten over Bachbloesems en hoe ze kunnen helpen.

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


gewichtstoename

Gewichtstoename zonder reden? 6 mogelijke oorzaken!

Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan? 

Lees het volledig artikel

melk

Melk, goed voor elk?

Volgens onderzoek blijkt dat melk drinken toch niet zo gezond is, en dat informatieve filmpjes over melk drinken eerder promotiemateriaal zijn voor zuivelfabrikanten. Is melk drinken nu eigenlijk goed of slecht?

Lees het volledig artikel

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Waarom zou je jezelf niet aan een verandering toewijden dit jaar? Hier zijn onze tips om je goede voornemens vol te houden.

Lees het volledig artikel

alternatieve geneeswijzen

De sombere toekomst van alternatieve behandelingen

De nieuwe Federale regering heeft al heel wat stof doen opwaaien. Allerlei onpopulaire maatregelen steken op regelmatige basis de kop op. Eén van de slachtoffers van de besparingsmaatregelen, zullen de alternatieve behandelingen zijn. 

Lees het volledig artikel

rilatine

Rilatine tijdens de examenperiode?

De examenperiode staat weer voor de deur. Voor ouders met studerende jongeren steevast een periode van gigantisch veel stress. Voor de jongere zelf een periode waarin heel wat gevraagd wordt...

Lees het volledig artikel

Last van uitstelgedrag? Stel het niet uit en doe er iets aan!

Last van uitstelgedrag? Stel het niet uit en doe er iets aan!

Naarmate je takenlijst langer en langer wordt, zal ook je stressgehalte stijgen en zal je je ongelukkiger voelen! Pak daarom je uitstelgedrag vandaag nog aan met deze 7 tips.

Lees het volledig artikel

energiedrankjes - bron: viralmundo.nl

Energiedrankjes: niet de gezondste oplossing

De populariteit van energiedrankjes stijgt met de dag. Vooral in tijden van examens merkt men dat de verkoop van deze drankjes sterk in de lift zit. Jongeren drinken deze om een aankomend dipje tegen te gaan.

Lees het volledig artikel

allergie

Steeds meer allergieën

Op minder dan 10 jaar tijd is het gebruik van medicatie tegen allergieën met maar liefst 70% gestegen. Op zich is dit een schokkende vaststelling. Nog schokkender wordt het als Didier Ebo van het UZ Antwerpen hierbij beweert dat allergieën langzaam maar zeker epidemieën aan het worden zijn.

Lees het volledig artikel

Tips om het sporten vol te houden

6 tips om het sporten vol te houden

Er zijn wel tientallen redenen denkbaar om te stoppen met sporten. Ofwel zit het weer een poosje niet mee, ofwel heb je teveel werk ofwel ben je met teveel andere hobby’s bezig. Hier zijn enkele tips die het gemakkelijker maken om het sporten vol te houden.

    Lees het volledig artikel

    Belangrijk: niet geven om wat anderen denken

    Belangrijk: niet geven om wat anderen denken

    Geef jij te veel om wat anderen denken? Denken mensen echt zo vaak aan anderen? Waarom? Lees hier meer!

    Lees het volledig artikel

    Krijg gratis advies voor jouw probleem

    Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

    tom vermeersch
    Tom Vermeersch

    Ja, ik wil gratis advies

    Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....