Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

Tips om goed te slapen bij warm weer

Tips om goed te slapen bij warm weer

Eindelijk zomer! Daar kijken we elk jaar naar uit. Zomerse temperaturen, lange dagen, terrasjes doen, genieten van de zon. Maar wat als we ’s avonds gaan slapen? Dan zijn die zomerse temperaturen toch minder aangenaam. Hoe hoger de temperatuur overdag, hoe minder het afkoelt ’s nachts. Hoe kan je dan toch een fijne nachtrust bekomen tijdens de warmste dagen van het jaar?

Preventie is alles

Wacht niet tot het tijd is om te gaan slapen, maar neem je voorzorgen! Zorg ervoor dat het zonlicht en dus ook de warme temperaturen je kamer niet binnen kunnen. Hou dus je gordijnen of rolluiken gesloten. Vanaf dat de zon ondergaat, en het buiten wat koeler wordt, kan je de ramen en deuren openen zodat de frisse avondbries zijn werk kan doen en je kamer kan afkoelen. Aluminiumfolie aan de ramen doen is ook een optie om het zonlicht buiten te houden en de koude binnen te laten.

Het ideale bed

Satijnen en zijde lakens zijn dan misschien mooi om naar te kijken en leuk om onder te slapen, ze zorgen ervoor dat het lichaam niet kan afkoelen. Net zoals polyester of andere synthetische stoffen laten ze geen lucht door. Welke lakens kan je dan wel nemen? Katoenen lakens! Deze zijn licht en luchtig en zorgen voor een luchtverplaatsing zodat je lichaam koeler blijft ’s nachts. Dit geldt trouwens ook voor je pyjama. Een katoenen versie zal je trouwens veel meer koelte bieden dan slapen zonder pyjama. Wordt je ’s nachts wakker van de warmte? Draai dan even je hoofdkussen om naar een koele kant, dit heeft ook een verkoelend effect.

Water, Water, Water

waterWater is een ideale methode om je koel te houden. Neem bijvoorbeeld een koude douche voor het slapengaan. Let erop dat de douche ook niet te koud staat, dit heeft een omgekeerd effect. Een glas water drinken voor je gaat slapen kan ook helpen. Let er wel op dat je niet teveel drinkt, of je zal ’s nachts veel wc-bezoekjes moeten maken. Laat ook een glas met ijswater staan voor ’s nachts. Veel zweten kan zorgen voor dehydratatie en een koude slok water in het midden van de nacht kan ook deugd doen tussen het zweten door. Hou vooral je hoofd, voeten en handen in de gaten: dit zijn de lichaamsdelen waar we het meeste warmte langs verliezen. Een washandje gevuld met ijsblokjes op je polsen of aan de nek leggen kan ook verlichting geven. Of neem een voetbadje voor het slapengaan!

Let op je eten en drinken

Warm weer en zomerse temperaturen doet je meteen denken aan terrasjes. Een goed glas wijn of een koude cocktail drinken terwijl je in het zonnetje aan het genieten bent, is de ideale afsluiter van een lange werkweek. Maar wist je dat alcohol ook zorgt dat je lichaamstemperatuur verhoogt en je uitdroogt? Dit heeft een negatief effect op je nachtrust. Drink dus liever een frisdrank of een niet-alcoholische cocktail. Even verfrissend, maar met minder negatieve effecten ’s nachts. Let ook op je voeding: je lichaamstemperatuur gaat ook meer de hoogte in na het eten van een steak of gebraden kip, dan van het eten van lichtere dingen zoals groenten of fruit.

Elektronische apparaten

Elektronische apparaten geven warmte. Net zoals lampen, zelfs ecologisch verantwoorde modellen. Gelukkig kunnen we tot in de late uren genieten van het natuurlijk licht, maar probeer ook op een later uur zo min mogelijk lampen aan te steken. Op deze manier zal je geen extra warmte generen. Kijk ook eens rond in je slaapkamer. Heb je een tv, computer of laptop? Haal de stekker dan uit het stopcontact. Laad je gsm op in een andere kamer en verwijder alle overbodige elektronische zaken. Zelfs in slaapstand produceren deze zaken een kleine hoeveelheid warmte en zoals je weet helpen alle kleine beetjes!

Nog enkele tips om goed te slapen bij warm weer

Hieronder nog enkele tips om toch nog een goede nachtrust te bekomen:

  • Alleen slapen is veel koeler dan met twee, dus hou het knuffelen voor een koelere nacht! Wanneer je alleen slaapt kan je je lichaam ook meer spreiden zodat je lichaam een beter luchtcirculatie heeft.
  • Warmte stijgt. Voelt de bovenverdieping te warm aan? Verhuis dan je matras naar beneden of slaap in de zetel. Wie zich geroepen voelt kan ook altijd slapen in de kelder of buiten onder de sterrenhemel.
  • Steek je lakens enkele minuten in de koelkast of diepvriezer. Vergeet ze wel eerst niet in een plastieken zak te steken zodat ze niet nat worden en ruiken naar diepgevroren eten.
  • Een warmwaterkruik kan ook gebruikt worden in de zomer. Je vult deze met koud water en legt deze in de koelkast of diepvriezer. Een instant koel gevoel!
  • Hang een nat laken voor een open raam. De bries die uit dit raam waait zal koeler aanvoelen en de kamer verkoelen.

Met deze tips zal je hopelijk weer een goede nachtrust hebben. Heb je nog altijd last om goed in te slapen of een hele nacht door te slapen, zelfs als het niet warm is? Kijk dan even naar Bachbloesem mix 87. Veel succes!

Delen

Andere artikelen


Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? Het uitoefenen van yoga biedt veel voordelen. Het is een holistische praktijk die voordelig is op fysiek, emotioneel en mentaal vlak.

Lees het volledig artikel

op reis

Ik ga op reis en ik neem mee…

Wie kent het spelletje niet? Ik ga op reis en ik neem mee. Echter, deze tijd van het jaar is het pure realiteit om te overwegen wat je wel of niet meeneemt op reis.

Lees het volledig artikel

De financiële gevolgen van een burn-out

De financiële gevolgen van een burn-out

Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.

Lees het volledig artikel

vakantie-anders-bekeken

Vakantie anders bekeken

De zaligste tijd van het jaar… vakantie. Of, dat zou toch moeten. Helaas loopt het niet altijd als verwacht. Wat kan er fout lopen? En wat doe je eraan?

Lees het volledig artikel

omgaan met de zomertijd

Omgaan met de zomertijd

Sommige mensen reageren heel gevoelig op de tijdverandering en het kan enkele dagen duren, of zelfs weken, tot je je zich weer de oude voelt. Anderen merken er dan weer nauwelijks iets van.

Lees het volledig artikel

Zinloze medicijnen?

Zinloze geneesmiddelen?

Als je iets van geneesmiddelen mag verwachten, dan is het natuurlijk wel dat ze je beter maken. Los van het feit dat geneesmiddelen doorgaans bijwerkingen hebben, blijkt nu echter ook dat heel wat geneesmiddelen niet zou werken.

Lees het volledig artikel

Depressie

7 verrassende redenen waarom je depressief bent

Wat veroorzaakt depressies? Ontdek hier 7 verrassende redenen waarom je depressief bent!

Lees het volledig artikel

rilatine

Rilatine tijdens de examenperiode?

De examenperiode staat weer voor de deur. Voor ouders met studerende jongeren steevast een periode van gigantisch veel stress. Voor de jongere zelf een periode waarin heel wat gevraagd wordt...

Lees het volledig artikel

crisis

Crisis: niet alleen op economisch vlak

Uit een enquête van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid blijkt dat we niet alleen in een economische crisis zitten, maar ook in een crisis op het vlak van onze gezondheid.

Lees het volledig artikel

perfectionisme

Perfectionisme aanpakken? 6 Tips tegen perfectionisme!

Perfectionisme: het wordt meer en meer van mensen gevraagd terwijl men meer en meer inziet dat perfectionisme niet haalbaar is. Toch geraken heel wat mensen de pedalen kwijt omdat zij proberen de perfectie na te streven. 

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....