Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

Tips om goed te slapen bij warm weer

Tips om goed te slapen bij warm weer

Eindelijk zomer! Daar kijken we elk jaar naar uit. Zomerse temperaturen, lange dagen, terrasjes doen, genieten van de zon. Maar wat als we ’s avonds gaan slapen? Dan zijn die zomerse temperaturen toch minder aangenaam. Hoe hoger de temperatuur overdag, hoe minder het afkoelt ’s nachts. Hoe kan je dan toch een fijne nachtrust bekomen tijdens de warmste dagen van het jaar?

Preventie is alles

Wacht niet tot het tijd is om te gaan slapen, maar neem je voorzorgen! Zorg ervoor dat het zonlicht en dus ook de warme temperaturen je kamer niet binnen kunnen. Hou dus je gordijnen of rolluiken gesloten. Vanaf dat de zon ondergaat, en het buiten wat koeler wordt, kan je de ramen en deuren openen zodat de frisse avondbries zijn werk kan doen en je kamer kan afkoelen. Aluminiumfolie aan de ramen doen is ook een optie om het zonlicht buiten te houden en de koude binnen te laten.

Het ideale bed

Satijnen en zijde lakens zijn dan misschien mooi om naar te kijken en leuk om onder te slapen, ze zorgen ervoor dat het lichaam niet kan afkoelen. Net zoals polyester of andere synthetische stoffen laten ze geen lucht door. Welke lakens kan je dan wel nemen? Katoenen lakens! Deze zijn licht en luchtig en zorgen voor een luchtverplaatsing zodat je lichaam koeler blijft ’s nachts. Dit geldt trouwens ook voor je pyjama. Een katoenen versie zal je trouwens veel meer koelte bieden dan slapen zonder pyjama. Wordt je ’s nachts wakker van de warmte? Draai dan even je hoofdkussen om naar een koele kant, dit heeft ook een verkoelend effect.

Water, Water, Water

waterWater is een ideale methode om je koel te houden. Neem bijvoorbeeld een koude douche voor het slapengaan. Let erop dat de douche ook niet te koud staat, dit heeft een omgekeerd effect. Een glas water drinken voor je gaat slapen kan ook helpen. Let er wel op dat je niet teveel drinkt, of je zal ’s nachts veel wc-bezoekjes moeten maken. Laat ook een glas met ijswater staan voor ’s nachts. Veel zweten kan zorgen voor dehydratatie en een koude slok water in het midden van de nacht kan ook deugd doen tussen het zweten door. Hou vooral je hoofd, voeten en handen in de gaten: dit zijn de lichaamsdelen waar we het meeste warmte langs verliezen. Een washandje gevuld met ijsblokjes op je polsen of aan de nek leggen kan ook verlichting geven. Of neem een voetbadje voor het slapengaan!

Let op je eten en drinken

Warm weer en zomerse temperaturen doet je meteen denken aan terrasjes. Een goed glas wijn of een koude cocktail drinken terwijl je in het zonnetje aan het genieten bent, is de ideale afsluiter van een lange werkweek. Maar wist je dat alcohol ook zorgt dat je lichaamstemperatuur verhoogt en je uitdroogt? Dit heeft een negatief effect op je nachtrust. Drink dus liever een frisdrank of een niet-alcoholische cocktail. Even verfrissend, maar met minder negatieve effecten ’s nachts. Let ook op je voeding: je lichaamstemperatuur gaat ook meer de hoogte in na het eten van een steak of gebraden kip, dan van het eten van lichtere dingen zoals groenten of fruit.

Elektronische apparaten

Elektronische apparaten geven warmte. Net zoals lampen, zelfs ecologisch verantwoorde modellen. Gelukkig kunnen we tot in de late uren genieten van het natuurlijk licht, maar probeer ook op een later uur zo min mogelijk lampen aan te steken. Op deze manier zal je geen extra warmte generen. Kijk ook eens rond in je slaapkamer. Heb je een tv, computer of laptop? Haal de stekker dan uit het stopcontact. Laad je gsm op in een andere kamer en verwijder alle overbodige elektronische zaken. Zelfs in slaapstand produceren deze zaken een kleine hoeveelheid warmte en zoals je weet helpen alle kleine beetjes!

Nog enkele tips om goed te slapen bij warm weer

Hieronder nog enkele tips om toch nog een goede nachtrust te bekomen:

  • Alleen slapen is veel koeler dan met twee, dus hou het knuffelen voor een koelere nacht! Wanneer je alleen slaapt kan je je lichaam ook meer spreiden zodat je lichaam een beter luchtcirculatie heeft.
  • Warmte stijgt. Voelt de bovenverdieping te warm aan? Verhuis dan je matras naar beneden of slaap in de zetel. Wie zich geroepen voelt kan ook altijd slapen in de kelder of buiten onder de sterrenhemel.
  • Steek je lakens enkele minuten in de koelkast of diepvriezer. Vergeet ze wel eerst niet in een plastieken zak te steken zodat ze niet nat worden en ruiken naar diepgevroren eten.
  • Een warmwaterkruik kan ook gebruikt worden in de zomer. Je vult deze met koud water en legt deze in de koelkast of diepvriezer. Een instant koel gevoel!
  • Hang een nat laken voor een open raam. De bries die uit dit raam waait zal koeler aanvoelen en de kamer verkoelen.

Met deze tips zal je hopelijk weer een goede nachtrust hebben. Heb je nog altijd last om goed in te slapen of een hele nacht door te slapen, zelfs als het niet warm is? Kijk dan even naar Bachbloesem mix 87. Veel succes!

Delen

Andere artikelen


mers virus © reuters

Het MERS virus: reden tot paniek?

Het aantal mensen dat tot voor kort ooit over het MERS-virus had gehoord, kan je vast en zeker op één hand tellen. Momenteel duiken er echter steeds meer en meer artikels op in de pers over dit virus. Wat is er aan de hand? Is dit een nieuw soort virus? Is er sprake van een bedreiging? Of zijn er bepaalde gebieden die we beter vermijden?

Lees het volledig artikel

rilatine

Gebruik medicijnen bij ADHD neemt toe

Het gebruik van medicijnen die het bestanddeel methylfenidaat bevatten, blijft angstwekkend stijgen. Methylfenidaat wordt voorgeschreven als er de stoornis ADHD bij kinderen wordt vastgesteld.

Lees het volledig artikel

Avocado

6 voedselsoorten die je angsten beperken

Deze 6 voedselsoorten bevatten stoffen die je angsten beperken. Meer weten? Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Lees het volledig artikel

rilatine of ritalin

Rilatine tegen stotteren

Onderzoek van de Brusselse en de Leuvense universiteit doet het vermoeden rijzen dat Rilatine wel eens een positief effect zou kunnen hebben bij mensen die stotteren. 

Lees het volledig artikel

onbereikbaar

Wordt onbereikbaar een nieuwe trend?

We kennen het allemaal, de hele dag door krijgen we tientallen prikkels op het zelfde moment. Onze computer staat open en we kijken nog vlug eens Facebook, tegelijk checken we onze mails, we krijgen en sturen een sms’je...

Lees het volledig artikel

Depressie

7 verrassende redenen waarom je depressief bent

Wat veroorzaakt depressies? Ontdek hier 7 verrassende redenen waarom je depressief bent!

Lees het volledig artikel

Tips om het sporten vol te houden

6 tips om het sporten vol te houden

Er zijn wel tientallen redenen denkbaar om te stoppen met sporten. Ofwel zit het weer een poosje niet mee, ofwel heb je teveel werk ofwel ben je met teveel andere hobby’s bezig. Hier zijn enkele tips die het gemakkelijker maken om het sporten vol te houden.

    Lees het volledig artikel

    adhd

    De ADHD-expert

    Minister van Volksgezondheid Maggie De Block gaat volgend jaar een opmerkelijk project opstarten. Het is haar bedoeling om per provincie een halftijdse ADHD-expert aan te stellen. Het aanstellen van zo’n expert past binnen haar plan om de kwaliteit van de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren op te krikken.

    Lees het volledig artikel

    Ramadan

    Vasten of Ramadan: is dat wel gezond?

    Is meedoen aan de Ramadan of vasten eigenlijk wel gezond? Ontdek het in dit artikel!

    Lees het volledig artikel

    Wat is geluk?

    Wat is geluk?

    Onlangs gaf Google een lijst vrij van de top van trefwoorden die Belgen ingeven. In die toplijst staat "wat is geluk?". Geluk is dus iets waar mensen op één of andere manier op zoek naar zijn. Maar wat is geluk?

    Lees het volledig artikel

    Krijg gratis advies voor jouw probleem

    Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

    tom vermeersch
    Tom Vermeersch

    Ja, ik wil gratis advies

    Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....