Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

Slaapproblemen? 14 tips om beter te slapen!

slaapproblemen

Uit een recent onderzoek van de CM blijkt dat 42% van de Vlamingen niet tevreden is over zijn slaap.  Verontrustend is dat zelfs 30% spreekt van een slaapprobleem.

Uit de ondervraagde blijkt dat 41% zich niet uitgerust voelt bij het opstaan. 26% heeft ook nog eens last van concentratieproblemen en 13% kruipt vermoeid achter het stuur. 


Als je slecht slaapt, geeft dit zeker gevolgen.

  • Je voelt je de hele dag door vermoeid
  • Als je opstaat voel je je niet uitgeslapen
  • Je hebt last van concentratieproblemen
  • Je prikkelbaarheid is hoger
  • ’s Avonds in bed lig je te piekeren

Dat we slecht slapen is niet zo verwonderlijk met onze huidige levensstijl. Iedereen is dagdagelijks druk in de weer. Werk, kinderen, huishouden, sport, … er staat heel wat in onze agenda’s.  Velen zoeken ’s avonds ontspanning op hun tablet of computer of gaan ’s avonds nog huishoudelijke taken verrichten. Echter gaan deze zaken ervoor zorgen dat je niet ontspannen gaat slapen en dus kampt met slaapproblemen.


Deze tips helpen je om beter te slapen

Overdag

  1. Kom overdag zo veel mogelijk buiten.

  2. Neem af en toe tijd om even tot rust te komen.

  3. Eet gezond en gevarieerd, dit zal je meer energie geven.

  4. Beweeg voldoende.

  5. Beperk je cafeïneverbruik. Koffie, cola, maar ook thee stimuleren je herenen en werken in op je slaap.

’s Avonds

  1. Hoewel velen beweren dat het werkt, drink het liefst geen alcohol voor je gaat slapen. Je zal misschien sneller inslapen, maar het zorgt voor een onrustige nacht.

  2. Eet geen zware maaltijden en eet ook niet te laat.

  3. Velen hebben een drukke dag, maar geef jezelf de tijd om je dag af te bouwen. Kies voor een ontspannende activiteit ’s avonds.

  4. Een bad nemen kan je helpen ontspannen na een stressvolle dag.

  5. Schakel het laatste uur voor je gaat slapen je tablet, smartphone en computer uit. Het licht wat deze toestellen afgeven, zullen je langer wakker houden.

  6. Nicotine zorgt ervoor dat je moeilijker de slaap kan vatten, rook dus niet voor je gaat slapen.

  7. Probeer een vaste slaaproutine op te bouwen. Doe bijvoorbeeld je pyjama aan, poets je tanden en lees nog een stukje uit een ontspannend boek.

  8. Ga slapen op vaste tijdstippen en probeer zoveel mogelijk op te staan op hetzelfde uur. Dit zorgt ervoor dat je dagelijks op hetzelfde tijdstip moe zal worden.

  9. Ga nog niet slapen als je te actief bent, ga pas slapen als je je voldoende moe voelt.


23/01/2015

Bron: cm.be

Delen

Andere artikelen


overgewicht

Behoort overgewicht tot het verleden?

Overgewicht is zowat één van de grootste problemen van de Westerse samenleving. Maar, er zou een inspuiting op komst zijn die er voor kan zorgen dat de zin in eten kan verminderd worden.

Lees het volledig artikel

Tips om het sporten vol te houden

6 tips om het sporten vol te houden

Er zijn wel tientallen redenen denkbaar om te stoppen met sporten. Ofwel zit het weer een poosje niet mee, ofwel heb je teveel werk ofwel ben je met teveel andere hobby’s bezig. Hier zijn enkele tips die het gemakkelijker maken om het sporten vol te houden.

    Lees het volledig artikel

    energiedrankjes - bron: viralmundo.nl

    Energiedrankjes: niet de gezondste oplossing

    De populariteit van energiedrankjes stijgt met de dag. Vooral in tijden van examens merkt men dat de verkoop van deze drankjes sterk in de lift zit. Jongeren drinken deze om een aankomend dipje tegen te gaan.

    Lees het volledig artikel

    Zinloze medicijnen?

    Zinloze geneesmiddelen?

    Als je iets van geneesmiddelen mag verwachten, dan is het natuurlijk wel dat ze je beter maken. Los van het feit dat geneesmiddelen doorgaans bijwerkingen hebben, blijkt nu echter ook dat heel wat geneesmiddelen niet zou werken.

    Lees het volledig artikel

    ouderdomsdiabetes-voorkomen

    Doe jij genoeg om ouderdomsdiabetes te voorkomen?

    Het is alarmerend nieuws, steeds meer twintigers en dertigers krijgen te maken met diabetes type 2. De stijging gaat hand in hand met een obesitasepidemie.

    Lees het volledig artikel

    chronisch ziek

    Meer en meer worden we chronisch ziek

    Als mensen langdurig moeten behandeld worden voor een aandoening, dan spreekt men van een chronische ziekte. Het is opvallend dat steeds meer en meer mensen met zo’n ziekte te maken krijgen. Wat is de oorzaak en wat kan helpen?

    Lees het volledig artikel

    gelukkig zijn

    Kies voor je geluk!

    Gelukkig zijn is iets waar iedereen naar streeft, maar helaas zijn er veel mensen die ongelukkig door het leven gaan.  Veel mensen nemen vrede met hoe het leven is, men ziet het leven als een gebeurtenis waar men doorheen moet.

    Lees het volledig artikel

    langer-werken

    Langer werken… maar hoe? Steeds meer langdurig ziek...

    Het gespreksonderwerp dat de laatste tijd op de werkvloer heel vaak wordt aangesneden, is ongetwijfeld de pensioenleeftijd die behoorlijk is opgetrokken. Dat we langer moeten werken, daar is quasi iedereen van overtuigd. Maar of we het zien zitten om langer te werken op de manier zoals we nu bezig zijn, is een ander paar mouwen.

    Lees het volledig artikel

    crashdieet

    Crashdieet: garantie op crashen

    Er is de laatste tijd nogal wat te doen rond de zogenaamde crashdiëten. Het is consumentenvereniging Testaankoop die de stok in het hoenderhok gooide. Zij haalden aan dat het maken van publiciteit voor deze crashdiëten ethisch onverantwoord is.

    Lees het volledig artikel

    Avocado

    6 voedselsoorten die je angsten beperken

    Deze 6 voedselsoorten bevatten stoffen die je angsten beperken. Meer weten? Klik hier om het volledige artikel te lezen.

    Lees het volledig artikel

    Krijg gratis advies voor jouw probleem

    Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

    tom vermeersch
    Tom Vermeersch

    Ja, ik wil gratis advies

    Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....