Ben jij bang niet te kunnen slapen?

Ben jij bang niet te kunnen slapen?
Ben jij bang niet te kunnen slapen

Maak jij je zorgen dat je niet kan slapen? Misschien maak je je zorgen niet in slaap te kunnen vallen, of misschien lig je te piekeren ’s nachts. Anderen kunnen ook lijden aan somnifobie; angst voor slaap. Zij proberen slaap te vermijden omdat ze alert willen zijn, bang dat ze iets zullen missen of er iets ergs zal gebeuren als ze slapen.

Slaapangst is een steeds groter wordend probleem, en gaat hand in hand met mentale problemen zoals algemene angst. Mensen met angststoornissen vinden het moeilijk om de slaap te vatten. Heb je slaapangst, dan begin je al te piekeren bij bedtijd omdat je bang bent dat je niet voldoende zal kunnen slapen. Het is een eeuwige cyclus waarvan ieder symptoom de ander erger maakt.

Gelukkig zijn er enkele maatregelen die mensen veilig kunnen helpen bij slaapangst. Bijvoorbeeld, Bachbloesem mix 87 kan je rustiger maken, meer zelfverzekerd en minder angstig. Dus je slaapt beter en hebt een betere nachtrust.

Bachbloesem Mix 87: Goede Nachtrust

Bachbloesem mix 87 helpt om:

  • minder te piekeren en daardoor beter en sneller in te slapen
  • kalmer te worden en minder spanningen te hebben
  • minder bang en verontrust te zijn
  • je grenzen te bewaken en totale uitputting tegen te gaan
  • meer vertrouwen te hebben en minder bezorgd te zijn om anderen
  • beter in te slapen en door te slapen
Klik hier en ontdek Bachbloesem Mix 87

Wie krijgt slaapangst en hoe vaak komt het voor?

Slaapangst kan voorkomen bij elke leeftijd, van kinderen tot tieners tot volwassenen. Mensen met aandoeningen als slaapapneu, slaapwandelen of insomnie hebben een groter risico angsten te ontwikkelen ’s tijdens de nacht. Mentale gezondheidsproblemen zoals een bipolaire stoornis, drugsverslaving en PTSS kunnen slaapangst ook vergezellen.

Angst is het meest voorkomende mentale gezondheidsprobleem, met rond de 40 miljoen mensen in de VS die eraan lijden. Velen onder hen hebben ook last van een verstoorde slaap.

Wat is de oorzaak voor slaapangst?

Stress en angst zijn natuurlijk – we zijn zo geëvolueerd dat we ons zorgen moeten maken in gevaarlijke situaties. Angst triggert het stresshormoon dat ons kan helpen ontsnappen van lijden. Maar met chronische angst voel je je de hele tijd gestresseerd en bang, en dan word je zelfs misschien bang van dagelijkse zaken zoals in slaap vallen.

Hoge gehaltes van het stresshormoon maken het moeilijk om in slaap te vallen. En als je dan uiteindelijk in slaap begint te vallen, zal je wellicht na enkele uren wakker worden zonder terug in slaap te kunnen vallen. Angst kan ook een effect hebben op je REMslaap (de slaapcyclus waarin je droomt), en dan zullen je dromen in nachtmerries veranderen!

Slaapangst kan leiden tot verschillende symptomen, zoals een verslechterde concentratie, irritatie, nervositeit, een verhoogde hartslag, zweten en paniekaanvallen.
Nachtelijke paniekaanvallen gebeuren gedurende de nacht, waardoor je slaap verstoord wordt.

Tips voor het behandelen van slaapangst

Er zijn verschillende manieren om slaapangst te behandelen, onder andere:

Slaaphygiëne

Slaaphygiëne of slaapgewoontes die invloed hebben op je slaap. Probeer een slaapdagboek bij te houden om factoren te herkennen die je slaapangst misschien induceren. Praktische tips voor een betere slaap zijn:

  • Cafeïne vermijden na 16 uur
  • Alcohol vermijden ‘s avonds
  • ’s Avonds laat geen grote maaltijd eten
  • Kies voor activiteiten die je tot rust brengen een uur voor het slapen gaan – luister naar muziek, lees, of ontspan in een warm bad
  • Ga niet slapen tot je je slaperig voelt
  • Vermijd schermen in de slaapkamer
  • Zet het alarm en sta iedere dag op hetzelfde moment op, ook in het weekend
  • Verduister je slaapkamer, zorg dat het er stil is en er een comfortabele temperatuur hangt

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie is een praattherapie die je helpt omgevingsfactoren en gedragingen te vermijden die je slaapangst triggeren. Zo kan je bijvoorbeeld leren negatieve gedachten over slaap te vermijden, en je therapeut kan je meditatie, yoga of ademhalingsoefeningen aanreden om je te helpen ontspannen.

Medicatie

Als je slaapangst veroorzaakt wordt door insomnia of het rusteloze benensyndroom, dan kan je dokter medicatie aanraden om de symptomen te verlichten. Wees erop attent dat medicatie slapen soms nog moeilijker kan maken. Let ook goed op dat medicatie zonder voorschrift makkelijk een gewoonte kan worden.

Het voorkomen en omgaan met slaapangst

Gezond eten, regelmatig bewegen, goede slaapgewoontes ontwikkelen en medicatie nemen zoals voorgeschreven door je arts voor je angsten. Dat zal allemaal helpen om te voorkomen dat slaapangst een probleem wordt.

Slaapangst kan normaliter goed behandeld worden – indien correct behandeld;
Bij sommige behandelingen, zoals Cognitieve Gedragstherapie, kan het enkele weken duren vooraleer je resultaten hebt. Wees dus niet ongeduldig en geef niet te snel op.

Slaap lekker

Slechte slaap of chronische angst tast het lichaam aan op manieren waar je versteld van zou staan. Slaapangst kan je fysieke gezondheid schaden, door een hoger risico op diabetes, hart- en vaatziektes, een hoge bloeddruk of trombose. 

Slaapangst kan elk facet van je leven aantasten, van je relaties tot je prestaties op het werk of school. Veel mensen vinden het handig om over hun slaap te kunnen spreken in steungroepen, met mensen die gelijkaardige problemen hebben.

Hoewel bang zijn om niet te kunnen slapen een grote impact kan hebben op je leven, is deze vaak voorkomende angst heel behandelbaar. Onze tips zullen je helpen een rustige nacht te hebben en fris wakker te worden, klaar om de dag tegemoet te komen.


Bronnen:

https://www.nhs.uk/every-mind-matters/mental-health-issues/sleep/

https://www.priorygroup.com/blog/sleep-anxiety-how-to-manage-your-symptoms-at-night


Marie Pure

Andere artikelen


Hoe help ik mijn kind zijn dromen te verwezenlijken

Hoe help ik mijn kind zijn dromen te verwezenlijken

De verbeelding van kinderen kent geen limiet en hun dromen zijn een mix van hoop en fantasie, de werkelijkheid en magische wereld, het onmogelijke en haalbare.

Lees het volledig artikel

onbereikbaar

Wordt onbereikbaar een nieuwe trend?

We kennen het allemaal, de hele dag door krijgen we tientallen prikkels op het zelfde moment. Onze computer staat open en we kijken nog vlug eens Facebook, tegelijk checken we onze mails, we krijgen en sturen een sms’je...

Lees het volledig artikel

Hoe doorbreek je je slechte gewoontes

Hoe doorbreek je je slechte gewoontes

Slechte gewoontes verspillen je energie en tijd. Ze verstoren je leven, brengen je gezondheid in gevaar en weerhouden je ervan je doelen te bereiken. Dus waarom hebben we ze? En wat kunnen we doen om onze slechte gewoontes te doorbreken?

Lees het volledig artikel

"Bachbloesem Advies" wordt "Mariepure"

"Bachbloesem Advies" wordt "Mariepure"

Na 25 jaar in de Bachbloesemwereld stelden we ons de vraag of het niet tijd werd voor een eigen naam. Niet alleen wij zijn gegroeid, ook jullie en het vertrouwen dat jullie in ons hebben is gegroeid. Daarom willen we ons graag verbinden met een naam. Die naam is Mariepure.

Lees het volledig artikel

Wat zijn de gevaren van onvoldoende slapen

Wat zijn de gevaren van onvoldoende slapen?

Je denkt misschien dat acht uren slaap een gigantisch tijdsverlies is, gezien hoe druk we het hebben, maar ken jij de gevaren van onvoldoende slapen? Wat verhindert je een goede nachtrust te hebben? Voor meer info, lees ons artikel.

Lees het volledig artikel

Wat doe je als de passie in je relatie is verdwenen

Wat doe je als de passie in je relatie is verdwenen?

Waarom voel je vlinders aan het begin van een nieuwe romance, en hoe kun je de vlam in een langdurige relatie brandend houden als de eerste vonk begint te vervagen? Aan het begin van een nieuwe relatie ben je echt helemaal in de wolken met dat ‘first-date’ vlindergevoel in je buik. 

Lees het volledig artikel

Tips om het sporten vol te houden

6 tips om het sporten vol te houden

Er zijn wel tientallen redenen denkbaar om te stoppen met sporten. Ofwel zit het weer een poosje niet mee, ofwel heb je teveel werk ofwel ben je met teveel andere hobby’s bezig. Hier zijn enkele tips die het gemakkelijker maken om het sporten vol te houden.

    Lees het volledig artikel

    Wat betekenen je dromen

    Wat betekenen je dromen?

    Heb je last van angstdromen? Zo een droom die telkens terug komt, waar je na het ontwaken geen touw aan vast kan knopen. Wat betekent het, en wat kun je doen om deze dromen te voorkomen?

    Lees het volledig artikel

    gewichtstoename

    Gewichtstoename zonder reden? 6 mogelijke oorzaken!

    Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan? 

    Lees het volledig artikel

    5 tekenen van narcistische perversie

    5 tekenen van narcistische perversie

    Narcisme is een term die we tegenwoordig steeds vaker tegenkomen. Maar wat betekent het eigenlijk? Narcisme wordt gebruikt om een persoon te beschrijven die heel erg vol van zichzelf is of te ijdel. Echter gaat narcisme lang niet over eigenliefde. 

    Lees het volledig artikel

    Krijg gratis advies voor jouw probleem

    Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

    tom vermeersch
    Tom Vermeersch

    Ja, ik wil gratis advies

    Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....