Hoe eenzaamheid tegengaan

Hoe eenzaamheid tegengaan
Hoe eenzaamheid tegengaan

We leven in een wereld waarin we constant verbonden, toch voelen we ons eenzamer dan ooit. En je moet niet alleen zijn om je geïsoleerd te voelen: zelfs als je een partner hebt, en een groep goede vrienden, kan je je nog steeds eenzaam voelen. Zelfs als je in een kamer vol mensen staat, kan je nog altijd het gevoel hebben dat je niet verbonden kan zijn met hen – en dit kan negatieve gedachten en een laag zelfvertrouwen voeden.

Eenzaamheid kan mensen op verschillende manieren beïnvloeden, daarom hebben psychologen eenzaamheid in vier verschillende categorieën opgedeeld: situationele, emotionele sociale en chronische eenzaamheid.

Persoonlijke Bachbloesem Mix

Bachbloesem mix op maat - Wizard :

  • Je stelt zelf je mix samen
  • Op basis van klachten die je selecteert uit een lijst
  • Aan de hand van reeds bestaande mixen
Klik hier en ontdek Bachbloesem mix op maat - Wizard

Situationele eenzaamheid

Situationele eenzaamheid komt van omstandigheden waarin het moeilijk is om vrienden te maken. Voorbeelden daarvan zijn: Naar het buitenland moeten trekken voor het werk, waar je bijvoorbeeld de taal niet goed genoeg beheerst, een thuisblijvende ouder zijn van jonge kinderen, of een beperking hebben die het moeilijk maakt om naar buiten te gaan.

Heb je moeite met situationele eenzaamheid, dan is uitgaan en mensen ontmoeten de beste tactiek. Het internet is niet hetzelfde als met mensen afspreken in het echte leven, toch kan een online groep mensen met dezelfde hobby of interesses je in contact brengen met mensen zoals jij.

Sociale eenzaamheid

Ervaar je problemen in sociale situaties door angst, verlegenheid of een laag zelfvertrouwen, dan lijd je aan sociale eenzaamheid. Dat komt misschien omdat je bang bent dat mensen je ongemakkelijk vinden, of dat je niet interessant genoeg bent. Lijd je aan een laaf zelfbeeld? Dan kan Bachbloesem mix 44 helpen om je zelfvertrouwen te vergroten en meer in jezelf te geloven.

Chronische eenzaamheid

Sommige mensen zijn al zo lang eenzaam dat het een manier van leven wordt. Het lijkt op situationele eenzaamheid en is vaak her resultaat van omstandigheden. Toch kan het moeilijk zijn de cyclus te doorbreken, want de zelfisolatie is reeds diepgeworteld.

Chronische eenzaamheid zie je vaker bij oudere mensen wiens vrienden en kennissen reeds overleden zijn, of verhuisd zijn naar een rusthuis, of wiens familie veraf woont. Zij die niet kunnen socializen omdat ze een dominante partner hebben waarvan ze niet mogen afspreken met anderen, kunnen ook chronische eenzaamheid hebben.

Maar het is belangrijk te onthouden dat iedereen een sociaal leven en vrienden verdient, en hulp vragen geen schande is.

Emotionele eenzaamheid

Emotionele eenzaamheid komt niet voort uit omstandigheden, maar uit jezelf. Het kan dus moeilijk zijn om dit te veranderen zonder de wortel van het probleem aan te pakken. Het individu in kwestie moet te weten komen hoe zijn/haar achtergrond of ervaringen gedrag hebben getriggerd die de eenzaamheid nog erger maken.

Psychotherapie of cgt (Cognitieve Gedragstherapie) zal je helpen om te gaan met emotionele eenzaamheid. Je zal leren om negatieve gedachten die je onderuit halen te vervangen met een positieve kijk op je relaties.

Tips om te helpen met eenzaamheid

Soms is weten dat andere mensen in de buurt zijn al een steuntje om te helpen met de soorten eenzaamheid. Deze tips kunnen ook helpen:

Neem je tijd

Als je al een lange tijd eenzaam bent, dan kan het een lastig zijn om veel nieuwe mensen te ontmoeten. Dat moet allemaal zo dringend niet.

Neem je tijd en kies een online klas waar anderen aanwezig zijn, maar er geen interactie nodig is – bijvoorbeeld yoga. Neem je andere lessen en ben je onzeker? Vraag of je eerst eens mag observeren voor je meedoet.

Verhoog sociaal contact

Probeer verschillende mensen te ontmoeten, misschien door bij een groep of les te gaan gebaseerd op je hobby’s of interesses. Je opgeven als vrijwilliger is ook een goede manier om sociaal contact te verhogen – en anderen helpen zal je meer zelfvertrouwen geven, waardoor je je beter voelt over jezelf.

Stel jezelf open voor anderen

Misschien heb je al een brede sociale cirkel, maar voel je je niet echt close met hen. Of misschien bieden ze niet de steun en het toeverlaat dat je nodig hebt. Als dat het geval is, kan het meestal helpen om open en eerlijk met je familie en vrienden over je gevoelens te praten.

Als je niet wilt praten met de mensen die je al kent, dan kan een consult bij een therapeut of je aansluiten bij een steungroep ook helpen.

Probeer jezelf niet te vergelijken met anderen, let op voor sociale media

Het ligt in de natuur van de mens om onszelf te vergelijken met anderen, maar onthoud dat dingen niet altijd lijken wat ze zijn. Mensen delen alleen positieve dingen over hun leven op sociale media, en je kan niet weten hoe ze zich echt voelen.

Voel je een gebrek aan zelfvertrouwen als je jezelf vergelijkt met wat anderen doen, dan kan dit je een gevoel van eenzaamheid geven waardoor je je isoleert van anderen.

Wees lief voor jezelf

Je alleen voelen is stresserend en kan je fysieke en mentale welzijn pijnigen. Dit maakt het dan ook moeilijker om positieve veranderingen te brengen. De eerste stap is dus steeds om voor jezelf te zorgen door de volgende factoren in acht te nemen:

• Slaap voldoende

Als je te weinig of te veel slaapt, kan dat een significant effect hebben op hoe je je voelt. Probeer een goed slaappatroon te ontwikkelen, zodat je telkens fris en monter ontwaakt.

• Let op je voeding

Eet op regelmatige tijdstippen. Je suikerspiegel stabiel houden zorgt voor meer energie en een beter humeur.

• Word actiever

Beweging heeft een positieve impact op onze fysieke en mentale gezondheid. Fitter worden geeft een voldaan gevoel, en boost het zelfvertrouwen.

• Vermijd alcohol en drugs

Terwijl alcohol en drugs je doen geloven dat ze helpen om te gaan met eenzaamheid, kunnen ze de onderliggende problemen maskeren waardoor je je op de lange termijn slechter zal voelen.

• Ga naar buiten

Tijd doorbrengen in de natuur kan je kalmeren en je welzijn een boost geven, veel mensen voelen zich ook minder eenzaam als ze buiten zijn.

• Breng tijd door met dieren

Tijd doorbrengen met dieren kan helpen om eenzaamheid tegen te gaan. Een hond in het gezin hebben is een uitstekende manier om mensen te ontmoeten zoals jij, en een babbeltje te slaan als je je hond uitlaat. Hou je van dieren, maar kan je geen in huis nemen waar je woont? Overweeg dan om je op te geven als vrijwilliger in een dierenasiel of opvangcentrum.


Bronnen:

https://www.nhs.uk/mental-health/feelings-symptoms-behaviours/feelings-and-symptoms/feeling-lonely/

https://www.headspace.com/stress/how-to-deal-with-loneliness


Marie Pure

Andere artikelen


perfectionisme

Perfectionisme aanpakken? 6 Tips tegen perfectionisme!

Perfectionisme: het wordt meer en meer van mensen gevraagd terwijl men meer en meer inziet dat perfectionisme niet haalbaar is. Toch geraken heel wat mensen de pedalen kwijt omdat zij proberen de perfectie na te streven. 

Lees het volledig artikel

drinkgewoontes

Hoe weet je of je een drankprobleem hebt?

Het is typerend dat mensen in de donkere dagen vaker naar een glaasje alcohol grijpen dan tijdens de zomermaanden. Dit fenomeen zorgt er bijvoorbeeld voor dat problemen met alcohol in de Noordse landen veel groter zijn dan in Zuiderse landen. Maar hoe ver mag je gaan met een glaasje? Hierover bestaan sterk uiteenlopende verhalen.

Lees het volledig artikel

op reis

Ik ga op reis en ik neem mee…

Wie kent het spelletje niet? Ik ga op reis en ik neem mee. Echter, deze tijd van het jaar is het pure realiteit om te overwegen wat je wel of niet meeneemt op reis.

Lees het volledig artikel

Depressie

7 verrassende redenen waarom je depressief bent

Wat veroorzaakt depressies? Ontdek hier 7 verrassende redenen waarom je depressief bent!

Lees het volledig artikel

langer-werken

Langer werken… maar hoe? Steeds meer langdurig ziek...

Het gespreksonderwerp dat de laatste tijd op de werkvloer heel vaak wordt aangesneden, is ongetwijfeld de pensioenleeftijd die behoorlijk is opgetrokken. Dat we langer moeten werken, daar is quasi iedereen van overtuigd. Maar of we het zien zitten om langer te werken op de manier zoals we nu bezig zijn, is een ander paar mouwen.

Lees het volledig artikel

wat te doen als je kind niet terug naar school wil

Wat te doen als je kind niet terug naar school wil?

Wat kan je doen als je kind niet terug naar school wil? Hier zijn onze tips en hulp indien je kind weigert terug naar school te gaan.

Lees het volledig artikel

Zoek uit of je lijdt aan het bedriegerssyndroom

Zoek uit of je lijdt aan het bedriegerssyndroom

Heb je soms het gevoel dat je prestaties niet het resultaat zijn van je harde werk en vaardigheid, maar dat je geluk hebt gehad? En ben je bang dat iemand je op een dag zal onthullen als een bedrieger of fraudeur? Dan zou je last kunnen hebben van het bedriegerssyndroom.

Lees het volledig artikel

buikomtrek

Het mysterie van de buikomtrek

Er is de laatste tijd nogal wat te doen over de buikomtrek. Daar waar vroeger de BMI-index zowat de gezondheidsbarometer was, lijkt dit plotseling veranderd te zijn. Momenteel moet die BMI blijkbaar de duimen leggen tegenover de buikomtrek. Maar gaat het hier nu om een nieuwe hype, of is die omtrek plots zo belangrijk?

Lees het volledig artikel

Is een depressie niet gewoon een mooi woord voor niet lekker in je vel zitten

Is een depressie niet gewoon een mooi woord voor niet lekker in je vel zitten?

Geestelijke gezondheidsproblemen, zoals depressie en angst, beïnvloeden ongeveer 1 op de 6 mensen op een bepaald moment in hun leven. Ondanks dat het zo’n veelvoorkomend probleem is, wachten veel patiënten maanden, of zelfs jaren, voordat ze hulp zoeken.

Lees het volledig artikel

Loslaten een gids voor nabestaanden

Loslaten: een gids voor nabestaanden

Het verlies van een familielid of goede vriend is waarschijnlijk een van de moeilijkste uitdagingen die het leven ons biedt. Als we een partner, ouder, broer of zus hebben verloren, is de kans groot dat we intens verdriet ervaren.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....