Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

10 tips bij het leven met een sociale fobie

10 tips bij het leven met een sociale fobie

Een sociale angststoornis, ofwel sociale fobie, is een stoornis die zorgt voor een extreme angst of agitatie in een persoon wanneer die in een bepaalde sociale situatie terechtkomt. Vaak zal deze persoon bang zijn om bekeken, beoordeeld of bekritiseerd te worden. Iemand met een sociale angststoornis zal zich excessief zorgen maken over fouten begaan, of ze zullen bang zijn om vernederd te worden in het bijzijn van anderen.

In vele gevallen zal de angst zo serieus groeien dat personen die aan deze stoornis lijden gewoon sociale situaties gaan vermijden.
Zelfs mochten ze aanwezig zijn bij een sociale gelegenheid, dan zullen ze al dagen of weken voor het evenement in angst leven.

Mensen die lijden aan een sociale angststoornis kunnen angst ervaren in de volgende situaties:

  • Als ze in het middelpunt van de belangstelling staan
  • Als ze mensen moeten ontmoeten die belangrijk zijn of ‘autoriteit’ hebben.
  • Als ze worden voorgesteld aan iemand nieuw.
  • Als ze een praatje moeten slaan.
  • Als ze worden geplaagd of bekritiseerd
  • Als ze zich in groepen, of in sociale situaties bevinden

Tips bij het leven met een sociale angststoornis

1. Begrijp en wees jezelf bewust van het probleem

Praat met anderen die lijden aan een sociale fobie, misschien online op fora, en lees zoveel erover als je kan. Begrijpen dat je een probleem hebt is de eerste stap naar jezelf helpen. Psychologen geven aan dat het beter is om te werken om de situatie te verbeteren dan het te negeren, of ‘er proberen mee te leven’. Erken dat angst een natuurlijke manier is voor je lichaam om aan te geven dat je in gevaar bent, maar er zijn gezonde limieten.

2. Verbeter je sociale vaardigheden

Het is makkelijk gezegd maar een angst om in verlegenheid gebracht te worden kan gestild worden als je je zekerder voelt over je sociale vaardigheden. Dit kan betekenen dat je moet werken met een therapeut, cognitieve gedragstherapie moet ondergaan, of op zijn minst stappen moet nemen om je eigen assertiviteit te bevorderen (zoals lessen ‘spreken in het openbaar’). Je zou kunnen proberen om jezelf meer bloot te stellen aan sociale situaties voor een bepaalde periode, maar onthoud – je moet zelf willen deze gedragspatronen veranderen of anders zal dit niet werken.

3. Probeer cognitieve gedragstherapie (CGT)

CGT is heel handig voor mensen die aan een sociale fobie lijden. Anders dan andere vormen van psychotherapie, focust dit zich niet op het verleden maar alleen op hoe jij je voelt en wat je denkt in het hier en nu, en het stelt je in staat om ermee te werken door kleine strategieën, technieken en methodes te gebruiken die je angst stilt en de manier waarop je denkt zal vergemakkelijken.

4. Schakel dat negatief stemmetje in jezelf uit

We hebben allemaal dat stemmetje in onszelf die voortdurend de dialoog aangaat. In vele gevallen hebben we deze stem nodig. Wie echter lijdt aan een sociale angststoornis, zal vinden dat deze stem niets goeds te zeggen heeft, alleen negatieve dingen. Je hebt dit niet nodig. Als je innerlijke stem een zeurende, ellendige, vreugdeloze, onheilspellende prediker is, geef hem dan een schop onder zijn kont! Zeg gewoon “Nee”. Wijzig je manier van denken telkens je bewust wordt van hoe erg het is. Je hoeft niet positief te zijn, alleen realistisch!

5. Erken dat veel van wat je denkt, verkeerd is

Mensen met een sociale angststoornis lijden vaak aan een vals geloof en gaan ervan uit dat anderen negatief over hen denken zonder enig bewijs daarvoor. Onthoud – alleen omdat je iets denkt, betekent dat niet dat dat ook de waarheid is.

6. Stop met ‘alles of niets’ denken

Vermijd denken dat eindigt bij het gedacht “Ik was daar slecht in, daarom ben ik verschrikkelijk slecht in alles.” Wees flexibeler. Oefen om te denken: “Ik deed het hier niet zo goed in, maar ik kan heel goed zijn daarin.”

7. Vermijd gedachten lezen

Iedereen die een sociale angststoornis heeft, lijkt te denken dat ze automatisch gedachten kunnen lezen over wat anderen van hen denken. Dit is gewoon niet waar, en om eerlijk te zijn, je bent er waarschijnlijk heel slecht in. Probeer de gedachten van anderen niet te lezen en probeer geen dubbele betekenissen te zoeken in wat anderen denken. Je maakt veronderstellingen en je hebt geen bewijs. Als je echt wil weten wat iemand denkt, vraag het hen direct. Als je het niet wil weten, laat het dan!

8. Adem

Je zou verrast kunnen zijn van hoe hard ademen kan helpen bij iemand met een sociale angststoornis. Als je begint te voelen dat je de controle verliest, of wat in paniek lijkt te geraken, neem dan de tijd om rechtop te gaan zitten of staan, je schouders te laten zakken, en traag en diep in- en uit te ademen. Concentreer je op je ademhaling.

9. Concentreer je op anderen

Een sociale angststoornis maakt je zelfbeschermend en bekrompen. Als je ergens gaat met de bedoeling om iemand anders zich op zijn gemak te laten voelen, zal je jezelf uiteindelijk een meer verantwoordelijke en betere positie geven en dit zal je sociale fobie verkleinen.

10. Concentreer je op iets anders

Als alle andere dingen falen en je hebt een angstaanval, concentreer je aandacht dan op iets neutraal. Dit kan het tapijt zijn, of de gordijnen, of een voorwerp zoals een vaas of een pen. Bekijk het voorwerp echt en sluit alle andere gedachten uit. Adem diep. Voel, kijk, raak aan. Onderbreek je gedachten met iets compleet banaal en alledaags.

Delen

Andere artikelen


Autisme

De oorzaak van autisme ontdekt

Wetenschappers uit Colombia zouden de oorzaak van autisme ontdekt hebben. Betekent dit ook dat er al een concrete behandeling beschikbaar is? Lees het hier!

Lees het volledig artikel

middeltjes-tegen-ziek-zijn

5 Middeltjes tegen ziek zijn

Deze tijd van het jaar is traditioneel de periode dat de wachtzalen van artsen bomvol zitten. Ook dit jaar is het omwille van de griepepidemie niet anders...

Lees het volledig artikel

crashdieet

Crashdieet: garantie op crashen

Er is de laatste tijd nogal wat te doen rond de zogenaamde crashdiëten. Het is consumentenvereniging Testaankoop die de stok in het hoenderhok gooide. Zij haalden aan dat het maken van publiciteit voor deze crashdiëten ethisch onverantwoord is.

Lees het volledig artikel

tips-bij-einde-van-de-winter

5 tips om het einde van de winter dragelijk te maken!

De winter loopt op zijn einde en we snakken allemaal naar die langverwachte zonnestralen. Waar blijven die heerlijke lentedagen, de verlengde weekends en de lange zomeravonden toch! De vermoeidheid slaat bij ons allemaal toe en we kunnen niet wachten tot de winter over is.

Lees het volledig artikel

examens stress © Foto ANP

Examens in zicht!

De examens komen eraan of zijn voor sommigen al begonnen. Wie studenten in huis heeft, kan het beamen. Examens en stress gaan hand in hand. Helaas grijpen studenten massaal naar medicatie zoals Rilatine of Ritalin.

Lees het volledig artikel

langer-werken

Langer werken… maar hoe? Steeds meer langdurig ziek...

Het gespreksonderwerp dat de laatste tijd op de werkvloer heel vaak wordt aangesneden, is ongetwijfeld de pensioenleeftijd die behoorlijk is opgetrokken. Dat we langer moeten werken, daar is quasi iedereen van overtuigd. Maar of we het zien zitten om langer te werken op de manier zoals we nu bezig zijn, is een ander paar mouwen.

Lees het volledig artikel

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? Het uitoefenen van yoga biedt veel voordelen. Het is een holistische praktijk die voordelig is op fysiek, emotioneel en mentaal vlak.

Lees het volledig artikel

melk

Melk, goed voor elk?

Volgens onderzoek blijkt dat melk drinken toch niet zo gezond is, en dat informatieve filmpjes over melk drinken eerder promotiemateriaal zijn voor zuivelfabrikanten. Is melk drinken nu eigenlijk goed of slecht?

Lees het volledig artikel

vuurwerkangst

7 tips om je hond te helpen bij vuurwerkangst

Zo fijn als het is voor de mens om de overgang van oud naar nieuw te vieren, zo beangstigend is het voor de hond. Vooral het knallende vuurwerk dat die nacht gul wordt afgestoken, is voor heel wat honden afschrikwekkend. Lees 7 tips hoe je jouw hond kan helpen bij vuurwerkangst.

Lees het volledig artikel

drinkgewoontes

Hoe weet je of je een drankprobleem hebt?

Het is typerend dat mensen in de donkere dagen vaker naar een glaasje alcohol grijpen dan tijdens de zomermaanden. Dit fenomeen zorgt er bijvoorbeeld voor dat problemen met alcohol in de Noordse landen veel groter zijn dan in Zuiderse landen. Maar hoe ver mag je gaan met een glaasje? Hierover bestaan sterk uiteenlopende verhalen.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....