Deze site maakt gebruik van cookies. Ok

10 tips bij het leven met een sociale fobie

10 tips bij het leven met een sociale fobie

Een sociale angststoornis, ofwel sociale fobie, is een stoornis die zorgt voor een extreme angst of agitatie in een persoon wanneer die in een bepaalde sociale situatie terechtkomt. Vaak zal deze persoon bang zijn om bekeken, beoordeeld of bekritiseerd te worden. Iemand met een sociale angststoornis zal zich excessief zorgen maken over fouten begaan, of ze zullen bang zijn om vernederd te worden in het bijzijn van anderen.

In vele gevallen zal de angst zo serieus groeien dat personen die aan deze stoornis lijden gewoon sociale situaties gaan vermijden.
Zelfs mochten ze aanwezig zijn bij een sociale gelegenheid, dan zullen ze al dagen of weken voor het evenement in angst leven.

Mensen die lijden aan een sociale angststoornis kunnen angst ervaren in de volgende situaties:

  • Als ze in het middelpunt van de belangstelling staan
  • Als ze mensen moeten ontmoeten die belangrijk zijn of ‘autoriteit’ hebben.
  • Als ze worden voorgesteld aan iemand nieuw.
  • Als ze een praatje moeten slaan.
  • Als ze worden geplaagd of bekritiseerd
  • Als ze zich in groepen, of in sociale situaties bevinden

Tips bij het leven met een sociale angststoornis

1. Begrijp en wees jezelf bewust van het probleem

Praat met anderen die lijden aan een sociale fobie, misschien online op fora, en lees zoveel erover als je kan. Begrijpen dat je een probleem hebt is de eerste stap naar jezelf helpen. Psychologen geven aan dat het beter is om te werken om de situatie te verbeteren dan het te negeren, of ‘er proberen mee te leven’. Erken dat angst een natuurlijke manier is voor je lichaam om aan te geven dat je in gevaar bent, maar er zijn gezonde limieten.

2. Verbeter je sociale vaardigheden

Het is makkelijk gezegd maar een angst om in verlegenheid gebracht te worden kan gestild worden als je je zekerder voelt over je sociale vaardigheden. Dit kan betekenen dat je moet werken met een therapeut, cognitieve gedragstherapie moet ondergaan, of op zijn minst stappen moet nemen om je eigen assertiviteit te bevorderen (zoals lessen ‘spreken in het openbaar’). Je zou kunnen proberen om jezelf meer bloot te stellen aan sociale situaties voor een bepaalde periode, maar onthoud – je moet zelf willen deze gedragspatronen veranderen of anders zal dit niet werken.

3. Probeer cognitieve gedragstherapie (CGT)

CGT is heel handig voor mensen die aan een sociale fobie lijden. Anders dan andere vormen van psychotherapie, focust dit zich niet op het verleden maar alleen op hoe jij je voelt en wat je denkt in het hier en nu, en het stelt je in staat om ermee te werken door kleine strategieën, technieken en methodes te gebruiken die je angst stilt en de manier waarop je denkt zal vergemakkelijken.

4. Schakel dat negatief stemmetje in jezelf uit

We hebben allemaal dat stemmetje in onszelf die voortdurend de dialoog aangaat. In vele gevallen hebben we deze stem nodig. Wie echter lijdt aan een sociale angststoornis, zal vinden dat deze stem niets goeds te zeggen heeft, alleen negatieve dingen. Je hebt dit niet nodig. Als je innerlijke stem een zeurende, ellendige, vreugdeloze, onheilspellende prediker is, geef hem dan een schop onder zijn kont! Zeg gewoon “Nee”. Wijzig je manier van denken telkens je bewust wordt van hoe erg het is. Je hoeft niet positief te zijn, alleen realistisch!

5. Erken dat veel van wat je denkt, verkeerd is

Mensen met een sociale angststoornis lijden vaak aan een vals geloof en gaan ervan uit dat anderen negatief over hen denken zonder enig bewijs daarvoor. Onthoud – alleen omdat je iets denkt, betekent dat niet dat dat ook de waarheid is.

6. Stop met ‘alles of niets’ denken

Vermijd denken dat eindigt bij het gedacht “Ik was daar slecht in, daarom ben ik verschrikkelijk slecht in alles.” Wees flexibeler. Oefen om te denken: “Ik deed het hier niet zo goed in, maar ik kan heel goed zijn daarin.”

7. Vermijd gedachten lezen

Iedereen die een sociale angststoornis heeft, lijkt te denken dat ze automatisch gedachten kunnen lezen over wat anderen van hen denken. Dit is gewoon niet waar, en om eerlijk te zijn, je bent er waarschijnlijk heel slecht in. Probeer de gedachten van anderen niet te lezen en probeer geen dubbele betekenissen te zoeken in wat anderen denken. Je maakt veronderstellingen en je hebt geen bewijs. Als je echt wil weten wat iemand denkt, vraag het hen direct. Als je het niet wil weten, laat het dan!

8. Adem

Je zou verrast kunnen zijn van hoe hard ademen kan helpen bij iemand met een sociale angststoornis. Als je begint te voelen dat je de controle verliest, of wat in paniek lijkt te geraken, neem dan de tijd om rechtop te gaan zitten of staan, je schouders te laten zakken, en traag en diep in- en uit te ademen. Concentreer je op je ademhaling.

9. Concentreer je op anderen

Een sociale angststoornis maakt je zelfbeschermend en bekrompen. Als je ergens gaat met de bedoeling om iemand anders zich op zijn gemak te laten voelen, zal je jezelf uiteindelijk een meer verantwoordelijke en betere positie geven en dit zal je sociale fobie verkleinen.

10. Concentreer je op iets anders

Als alle andere dingen falen en je hebt een angstaanval, concentreer je aandacht dan op iets neutraal. Dit kan het tapijt zijn, of de gordijnen, of een voorwerp zoals een vaas of een pen. Bekijk het voorwerp echt en sluit alle andere gedachten uit. Adem diep. Voel, kijk, raak aan. Onderbreek je gedachten met iets compleet banaal en alledaags.

Delen

Andere artikelen


gameverslaving

Gameverslaving: hoe pak je het aan?

Zet tien ouders van tieners bij elkaar, en je hoort vast en zeker tien maal dezelfde klachten: altijd maar die games. En je kan het hen niet kwalijk nemen, want het gamegedrag van jongeren wordt jaar na jaar erger. 

Lees het volledig artikel

drinkgewoontes

Hoe weet je of je een drankprobleem hebt?

Het is typerend dat mensen in de donkere dagen vaker naar een glaasje alcohol grijpen dan tijdens de zomermaanden. Dit fenomeen zorgt er bijvoorbeeld voor dat problemen met alcohol in de Noordse landen veel groter zijn dan in Zuiderse landen. Maar hoe ver mag je gaan met een glaasje? Hierover bestaan sterk uiteenlopende verhalen.

Lees het volledig artikel

het verleden loslaten

Het verleden loslaten: 5 tips

Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn, en iedereen maakt wel eens iets mee wat men liever niet had meegemaakt. Hoe kan je het verleden loslaten? Lees hier 5 tips.

Lees het volledig artikel

Te assertief of niet assertief genoeg

Ben je te assertief of niet assertief genoeg? Doe de test!

Er is een dunne lijn tussen te assertief en niet assertief genoeg, en in dit artikel bekijken we het probleem eens.

Lees het volledig artikel

diabetes

Diabetes: een verontrustende opmars

De cijfers over het aantal patiënten met diabetes zien er hoe langer hoe meer verontrustend uit. Op 14 november is het Wereld Diabetes Dag.

Lees het volledig artikel

perfectionisme

Perfectionisme aanpakken? 6 Tips tegen perfectionisme!

Perfectionisme: het wordt meer en meer van mensen gevraagd terwijl men meer en meer inziet dat perfectionisme niet haalbaar is. Toch geraken heel wat mensen de pedalen kwijt omdat zij proberen de perfectie na te streven. 

Lees het volledig artikel

Ramadan

Vasten of Ramadan: is dat wel gezond?

Is meedoen aan de Ramadan of vasten eigenlijk wel gezond? Ontdek het in dit artikel!

Lees het volledig artikel

Kom te weten of jij een laag zelfbeeld hebt

Kom te weten of jij een laag zelfbeeld hebt

Doe deze korte test om na te gaan of jij problemen hebt met je zelfvertrouwen. Aan hoeveel van deze voorbeelden moet jij toegeven?

Lees het volledig artikel

alternatieve geneeswijzen

De sombere toekomst van alternatieve behandelingen

De nieuwe Federale regering heeft al heel wat stof doen opwaaien. Allerlei onpopulaire maatregelen steken op regelmatige basis de kop op. Eén van de slachtoffers van de besparingsmaatregelen, zullen de alternatieve behandelingen zijn. 

Lees het volledig artikel

crisis

Crisis: niet alleen op economisch vlak

Uit een enquête van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid blijkt dat we niet alleen in een economische crisis zitten, maar ook in een crisis op het vlak van onze gezondheid.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....