Laten we 2021 beter maken dan 2020

Laten we 2021 beter maken dan 2020
Laten we 2021 beter maken dan 2020

Voor veel mensen is 2020 een van de slechtste jaren die ze zich kunnen herinneren. De COVID -19 pandemie en sociale onrust hebben ons leven veranderd op een manier die we een jaar geleden niet voor mogelijk hadden gehouden. En als januari 2021 komt, staan we waarschijnlijk nog steeds voor vele uitdagingen. Kan 2021 een beter jaar worden?

Jazeker kan dat. Want afgelopen jaar heeft ons voor verschillende uitdagingen gezet, waar we inmiddels al beter mee om kunnen gaan. Maar om je emoties in deze stressvolle tijden te blijven ondersteunen, kies je voor Bachbloesem Super Mix 5. Deze mix kan ondersteuning bieden bij slapeloosheid, angst en paniekaanvallen. Het heeft geen zin je zorgen te maken over dingen die je niet onder controle hebt, maar er zijn genoeg eenvoudige veranderingen die je kunt maken om 2021 een beter jaar te maken. Hier zijn zeven ideeën om je op weg te helpen:

Persoonlijke Bachbloesem Mix

Bachbloesem mix op maat - Wizard :

  • Je stelt zelf je mix samen
  • Op basis van klachten die je selecteert uit een lijst
  • Aan de hand van reeds bestaande mixen
Klik hier en ontdek Bachbloesem mix op maat - Wizard

1. Wees assertiever en leer ‘nee’ zeggen

Assertief zijn met familie, vrienden en collega’s is een van de moedigste dingen die je kunt doen. Het stellen van grenzen kan ertoe leiden dat mensen wellicht teleurgesteld in je zijn. Mensen die van je houden en loyale vrienden of collega’s zijn, zullen de grenzen die je stelt respecteren. Je kan ‘nee’ zeggen tegen taken die je te veel worden, maar ook tegen andere zaken, zoals:

  • dat men op een respectloze of onaangename manier tegen je praat;
  • dat men van je verwacht dingen te doen, zonder daar voldoende tijd voor te geven;
  • dingen doen die je als ongezond beschouwt of die je gevoel van eigenwaarde ondermijnen;
  • concurreren met je collega’s voor de beste auto, mooiste kleding of grootste huis;
  • zwijgen als je onterecht wordt bekritiseerd.

2. Schrijf je goede voornemens op

Velen van ons maken goede voornemens als de klok 12 slaat en het nieuwe jaar begint. Uiteraard doen we dit met de beste bedoelingen, maar eind januari worden ze vaak vergeten. Als je de doelen die je hoopt te bereiken opschrijft, heb je veel meer kans om ze door te zetten. En vertel andere mensen erover! We zijn sociale wezens en hebben de goede mening van anderen nodig, dus als andere mensen op de hoogte zijn van je voornemens, heb je meer kans om ze te bereiken.

3. Doe goede daden

Probeer minstens één keer per maand iets leuks voor iemand te doen. Terwijl je waarschijnlijk toch al veel dingen doet om anderen te helpen, maak je er af en toe een punt van om iets extra’s te doen. Het hoeft niet duur te zijn of een groot gebaar; het kan van alles zijn. Babysitten voor een vriend bijvoorbeeld, boodschappen doen of tuinieren voor een bejaarde buurman of een donatie doen aan een lokaal goed doel. Iets leuks doen voor iemand anders helpt niet alleen de ontvanger, maar verhoogt ook je gevoel van eigenwaarde en verhoogt je gemoedstoestand.

4. Zorg goed voor je zelf

Zorg tegelijkertijd voor jezelf door jezelf elke maand te trakteren op iets wat je wilt. Ook hier maakt het niet uit wat het is; een reis naar het strand, naar een wellnesscentrum gaan, een nieuwe roman of een doos heerlijke chocolaatjes. Jezelf verwennen is heel belangrijk. Het geeft je energie en versterkt je zelfvertrouwen. Bovendien voel je je er meer tevreden bij als je goed voor jezelf zorgt. Voel je niet schuldig als je iets voor jezelf doet, voor jezelf zorgen kan namelijk de eerste stap zijn naar een veel beter jaar!

5. In beweging komen

We weten allemaal dat sporten goed voor ons is, dus probeer meer te bewegen. Je hoeft niet te beginnen met trainen voor een halve marathon, het kan namelijk al heel simpel met een wandeling tussen de middag of een mooie fietstocht in de ochtend. Wat je doet is niet belangrijk. Het gaat namelijk ook om het buiten zijn, het genieten van een andere omgeving en een pauze in je routine.

6. Slaap lekker

Slaap is een van onze meest elementaire behoeften. Door te slapen reset je je lichaam als het ware en verwerk je allerlei zaken van de vorige dag. Een goede kwaliteit van slapen is hierbij belangrijk, want als je niet goed slaapt dat merk je dat aan je gezondheid en welzijn. Heb je moeite om in slaap te komen of slaap je niet goed door? Probeer dan de volgende tips voor een goede slaaproutine:

  • ga op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op, zelfs in het weekend;
  • zorg voor een donkere slaapkamer, gebruik verduisteringsgordijnen als dat nodig is;
  • hou de slaapkamer op een comfortabele, maar koele temperatuur. Liefst tussen de 15 en 18 graden Celsius;
  • achtergrondgeluiden, zoals zachte muziek of een opname van regenval, blokkeren geluiden die de slaap kunnen verstoren, zoals verkeer, of het vroege vogelgezang in de zomer;
  • schakel alle schermen een uur of twee voor het slapengaan uit (dit geldt voor computers, tablets, mobiele telefoons en de televisie). Het blauwe licht dat door deze elektronische apparaten wordt uitgestraald, verstoort de afgifte van melatonine. Melatonine is het hormoon dat de hersenen aanmaken om je een slaperig gevoel te geven en is dus essentieel voor een goede nachtrust;
  • als je niet kunt slapen, omdat je je zorgen maakt of bang bent, kan Bachbloesem Mix 87 je helpen je rustig te voelen voor een goede nachtrust.

7. Blijf niet steken in een sleur...

Sleur. Het is het gevoel alsof je met je leven in hetzelfde kringetje ronddraait. Heb je het idee dat je qua werk of hobby’s op een doodlopende weg bent belandt? Dan is het tijd om eens iets nieuws te gaan zoeken. Misschien ben je bepaalde hobby’s die je vroeger leuk vond, wel ontgroeit. Dat kan gebeuren met de tijd. Neem je leven dan eens onder de loep en onderzoek hoe je je tijd doorbrengt en probeer de activiteiten die je vervelen te verminderen. Als je niet langer een goed gevoel krijgt van een sport of hobby, is het tijd om iets nieuws te proberen.

 

Bronnen:

https://www.mindforlife.org/nice-persons-guide-becoming-assertive/

https://www.mentalhealth.org.uk/publications/doing-good-does-you-good/health-benefits-altruim

https://www.nhs.uk/oneyou/every-mind-matters/sleep/

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


digibesitas

Het tijdperk van digibesitas

Digibesitas is een nieuwe term die de wereld is ingestuurd door de Gentse professor De Marez na onderzoek over het gebruik van digitale media

Lees het volledig artikel

goede voornemens

De goede voornemens

De knallen van het vuurwerk zijn verstomd, de flessen champagne worden naar de glascontainer gebracht en het merendeel van de nieuwjaarsbrieven is voorgelezen. Kortom, het gewone leven komt weer op gang. Maar hoe zit het met al die goede voornemens die men bij zichzelf oplegt bij de jaarwisseling? 

Lees het volledig artikel

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Waarom zou je jezelf niet aan een verandering toewijden dit jaar? Hier zijn onze tips om je goede voornemens vol te houden.

Lees het volledig artikel

Depressie

7 verrassende redenen waarom je depressief bent

Wat veroorzaakt depressies? Ontdek hier 7 verrassende redenen waarom je depressief bent!

Lees het volledig artikel

lenteschoonmaak

5 tips bij de lenteschoonmaak!

De lente is in het land en dat brengt ons energie! Sommige van ons keken er al weken naar uit, maar nu is het eindelijk zover. De langverwachte lente is in het land. Weg met de winter! 

Lees het volledig artikel

Zes dingen waarvan we denken dat ze ons gelukkig maken, maar dat niet doen!

Zes dingen waarvan we denken dat ze ons gelukkig maken, maar dat niet doen!

Als je denkt aan dingen die je gelukkig zullen maken, wat zijn dan de beelden die in je opkomen? Rijkdom, schoonheid, een droomhuis, lange vakanties, een top auto? Geluk is geen constante in het leven. Bovendien hangt de mate van hoe gelukkig we ons voelen af van de manier waarop we kiezen om ons leven te leiden.

Lees het volledig artikel

zomerprikjes

De laatste zomerprikjes

Of we het nu graag hebben of niet, de zomer loopt op z'n eind. Met heimwee blikken we terug op een tijd van lekkere hapjes en drankjes, terrasjes doen met vrienden, lekker lang in de zon liggen,… Wat ons te wachten staat, is koude en nattigheid en binnen gaan zitten. Dat heel wat mensen zich bij deze gedachte niet lekker voelen, is niet abnormaal.

Lees het volledig artikel

Wat doe je als de passie in je relatie is verdwenen

Wat doe je als de passie in je relatie is verdwenen?

Waarom voel je vlinders aan het begin van een nieuwe romance, en hoe kun je de vlam in een langdurige relatie brandend houden als de eerste vonk begint te vervagen? Aan het begin van een nieuwe relatie ben je echt helemaal in de wolken met dat ‘first-date’ vlindergevoel in je buik. 

Lees het volledig artikel

Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

De toekomst. Het is een abstract concept. Want niemand weet wat de toekomst gaat brengen en voor je in petto heeft. Het is daarom zonde van je tijd om te piekeren en je zorgen te maken over wat er in de toekomst allemaal zou kunnen gebeuren.

Lees het volledig artikel

lente-energie

Lente brengt ons energie!

Hoera! De lente staat voor de deur! De zon schijnt en geeft de eerste zalige warmte. De natuur ontwaakt eindelijk uit haar winterslaap. 

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....