Deze site maakt gebruik van cookies. Ok

Leer leven met je angsten

Leer leven met je angsten

Met angst leven is moeilijk. Je kan je alleen voelen omdat je moeite hebt om andere uit te legen wat je moet doorstaan of je kan ondervinden dat anderen ongeduldig met je zijn omdat ze jou niet begrijpen. Angst kan een chronische aandoening zijn die jaren blijft, of het kan acuut zijn en plotseling komen en weer gaan. Als je lijdt aan angst is het belangrijk dat je ermee leert leven. En ook dat je ‘technieken’ aanleert die je kunnen helpen om je emoties te kunnen beheersen wanneer angst plots een bommetje gooit op je dagelijks leven. Het alternatief is dat je passief je angst ondergaat en er niks aan doet, maar dit zal je steeds slechter en slechter laten voelen. Een veel betere oplossing is om je probleem meteen aan te pakken.

1. Neem verantwoordelijkheid

Kom onder ogen dat je angsten hebt en dat je ze moet aanpakken. Het kan dat je nooit alle symptomen van je angst kan elimineren. Maar al beseffen dat je er aan lijdt, en anderen laten weten dat je er aan lijdt, zijn twee belangrijke stappen.
Onthoud: Hoe meer controle je neemt over je leven, hoe minder waarschijnlijk het is dat de symptomen zullen opkomen.

2. Adem in …

Angst wordt vaak nog erger met een beperking op het ademhalen. Als je een angstaanval hebt – gelijkaardig aan een  paniekaanval – neem dan stappen om je ademhaling onder controle te brengen. Je ademhaling vertragen en diep inademen. Als het helpt, adem diep in, diep op je middenrif, kijk hoe je borst omhoog komt en je maag opzwelt en houdt die adem 5 seconden binnen, waarna je die langzaamaan laat gaan en je borst terug ziet inzakken. Plaats je schouders terug in houding en herhaal tot je je kalmer voelt.

3. Houd je bezig!

Angst valt je meestal in als je teveel over bepaalde problemen nadenkt. Jezelf tijd geven tot nadenken is een zeker weg om je angst je te laten aanvallen. Een manier om dit aan te pakken is om zeker te zijn dat je zaken te doen hebt van als je opstaat tot je terug gaat slapen. Vermoeiend? Natuurlijk. Maar met een beetje geluk kan je er ook goed door slapen. Het hoeft niet altijd fysieke bezighouding te zijn. Je zou kunnen lezen of wat handwerk doen zoals breien, of misschien even mediteren. Wees gefocust en toegewijd, zodat je gedachten niet plots afdwalen.

4. Sport een beetje

Wat hand in hand gaat met bezig zijn, is sporten. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar enkele keren per week sporten verbetert het gemoed en kan je helpen om je beter te voelen over jezelf. Het hoeven ook geen heftige aerobic oefeningen te zijn. Je kan wat yoga doen, wandelen of lengtes zwemmen. Sporten verhoogt je serotoninegehalte, verbrandt stresshormonen en geeft endorfines vrij die je algemene humeur verbeteren.

5. Herken je fysieke symptomen

Een andere methode om je angstsymptomen aan te pakken is om de focus te leggen op waar ze vandaan komen. Bijvoorbeeld, als je nek gespannen geraakt, geef dan aandacht aan je nek. Krijg je een borrelend gevoel in je buikstreek, concentreer je dan op dat gevoel. Als je moeite hebt met ademen, leg dan je volledige focus op je ademhaling. Ga om met dat gevoel, zoals een hond met een kluif, concentreer je, en als je aandacht weer eventjes weggaat, brengt het dan terug. Blijf dit doen tot je je rustiger voelt.

6. Plaats anderen op de eerste plaats

Soms is onze angst een teken dat we teveel met onszelf bezig zijn. Een andere manier om je angstsymptomen aan te pakken is niet teveel aan onszelf te denken, maar eerder aan anderen te denken. Ken je niemand anders die hulp nodig heeft? Een familielid, een buur, een vriend? Zo niet, misschien kan je dan wat van je vrije tijd gebruiken om vrijwilligerswerk te doen voor een goed doel? Door dat te doen zal je je gedachten verzetten van je eigen problemen en vreugde vinden in het helpen van anderen.

7. Vermijd de triggers van je angst

Normaal gaan we mijdend gedrag niet verdedigen, maar als je aan angst lijdt zijn er bepaalde triggers die een angstaanval uitlokken. Als je weet wat ze zijn, en je volgt geen therapie of behandeling om je ermee te helpen omgaan, dan is er geen enkele reden waarom je ze niet zou ontwijken. Als naar het nieuws kijken je angstig maakt, zet dan de tv af of zap weg. Als je je opwindt omdat je je ex tegenkomt op sociale media, verwijder dan je profiel of blokkeer hem/haar. Dit is vooral belangrijk een paar uur voor bedtijd. Jezelf opwinden ’s avonds zal je in bed doen woelen tot de vroege uurtjes.

8. Onderga de angst en doe het toch!

Als je kan, probeer dan je grenzen dagelijks een beetje te verleggen. Je zal zien dat je sommige symptomen van je angst kan counteren door het ding waar je het meest voor vreest onder ogen te komen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je iedere dag tegen iemand nieuw praat, of een paar kilometer rijden naar een plaats die je niet kent. Het doet er niet toe wat het is, en niemand anders moet het weten. Zet kleine doelen voor jezelf en zie jezelf beter worden.

9. Beeld je het slechtste in die je kan gebeuren

Als je de dingen kent die de oorzaak zijn voor je angstsymptomen, overweeg dan wat het slechtste is dat je kan overkomen. Wat is het slechtst mogelijke resultaat? Zelfs op zijn slechtst, je zal het nog altijd overleven en je zal de wereld niet kapotmaken dus er is geen reden voor je overdreven gepieker. Als je begint te panikeren, kalmeer je adelhaling. Uiteindelijk zal de paniek weggaan. Je bent volledig oké.

10. Concentreer je op de dingen waar je van houdt

Wanneer de last van de wereld op je schouders rust, maak dan lijstjes van alle dingen waar je van houdt. Dit kan rijstpap zijn, of een album van de Beatles, jouw hond, regen op een tinnen dak, het geluid van de zee, … Alles wat jou gelukkig maakt. Sommigen maken hun lijsten in schriftjes – ook wel een dankbaarheidsschriftje genoemd. Ga shoppen en koop jezelf een leuk schriftje waarin je al je ‘happy’ gedachten in verzameld.

11. Neem een positieve attitude aan

Dit is soms makkelijker gezegd dan gedaan, als je diep in wanhoop bent maar je de voordelen probeert te zien in plaats van de nadelen, het goede in plaats van het slechte, en de mogelijkheden in plaats van de beperkingen, dan zal je kunnen gefocust blijven op van het leven genieten.

Je kan je angst niet op één nacht genezen, en soms kan het zelfs nooit worden genezen, maar je kan er alles aan proberen te doen om de zaken voor jezelf makkelijker te maken. Blijf praten met anderen over hoe je je voelt, beloon jezelf met dingen waar je van houdt en geloof erin dat het leven zal beteren.

Delen

Andere artikelen


middeltjes-tegen-ziek-zijn

5 Middeltjes tegen ziek zijn

Deze tijd van het jaar is traditioneel de periode dat de wachtzalen van artsen bomvol zitten. Ook dit jaar is het omwille van de griepepidemie niet anders...

Lees het volledig artikel

herfst

5 tips om gezond de herfst te doorspartelen

Hij heeft een hele poos op zich laten wachten, maar de laatste dagen kunnen we er niet meer onderuit: de herfst is in het land. De herfst wordt ook wel een overgangsseizoen genoemd. Langzaam aan bereidt de herfst ons voor op de overgang van lange en warme dagen naar koude en korte dagen.

Lees het volledig artikel

roken

Roken eist om de 6 seconden een slachtoffer

Om de 6 seconden sterft er iemand omwille van het roken. Daarmee is roken zowat het monster dat de meeste slachtoffers opeist. 

Lees het volledig artikel

Ramadan

Vasten of Ramadan: is dat wel gezond?

Is meedoen aan de Ramadan of vasten eigenlijk wel gezond? Ontdek het in dit artikel!

Lees het volledig artikel

gewichtstoename

Gewichtstoename zonder reden? 6 mogelijke oorzaken!

Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan? 

Lees het volledig artikel

Avocado

6 voedselsoorten die je angsten beperken

Deze 6 voedselsoorten bevatten stoffen die je angsten beperken. Meer weten? Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Lees het volledig artikel

griep

Hij is in het land… de griep

Als er nu iets is wat we in deze periode van het jaar liefst niet verwelkomen, dan is het wel de griep. En nochtans komt deze elk jaar opnieuw langs. En het bezoek van de griep gaat meestal niet onopgemerkt voorbij. De griep eist elk jaar dodelijke slachtoffers. Wat kan je eraan doen?

Lees het volledig artikel

buikomtrek

Het mysterie van de buikomtrek

Er is de laatste tijd nogal wat te doen over de buikomtrek. Daar waar vroeger de BMI-index zowat de gezondheidsbarometer was, lijkt dit plotseling veranderd te zijn. Momenteel moet die BMI blijkbaar de duimen leggen tegenover de buikomtrek. Maar gaat het hier nu om een nieuwe hype, of is die omtrek plots zo belangrijk?

Lees het volledig artikel

Angst om dood te gaan

Angst om dood te gaan

Als er een zekerheid is in het leven, dan is het wel dat het leven eindig is en dat we dood gaan. Niet dat het een hoopgevende zekerheid is, maar ieder van ons weet het.

Lees het volledig artikel

nieuwe schooljaar

Schooljaar in zicht!

Als het blaadje van 15 augustus van de kalender is gehaald, dan begint het in heel wat gezinnen te kriebelen. Het einde van de vakantie kondigt zich stilletjes aan en de stress voor het nieuwe schooljaar kan aan zijn intrede beginnen.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....