Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

6 tips om het sporten vol te houden

Tips om het sporten vol te houden

Nam je enkele maanden geleden ook het goede voornemen om meer te gaan sporten? En, hoe staat het er ondertussen mee? Ben je na een paar maanden nog steeds even enthousiast, of heb je besloten om het maar weer op te geven? Geen angst, je bent zeker niet de enige die het goede voornemen om te sporten maar tijdelijk volhoudt.

Waarom is het zo moeilijk om te blijven sporten?

Er zijn wel tientallen redenen denkbaar om te stoppen met sporten. Ofwel zit het weer een poosje niet mee, ofwel heb je teveel werk ofwel ben je met teveel andere hobby’s bezig. Uiteindelijk is het niet verwonderlijk dat mensen zo vlug een goed alibi hebben om te stoppen met sporten. Zeker in het begin dat je gaat sporten, is dit behoorlijk lastig. Het is pas na een hele poos te sporten dat je er de deugd van ondervindt. Maar vooraleer het zover is, heeft het merendeel de sportkledij al aan de kapstok gehangen.

Tips om vol te houden 

Er zijn enkele tips die het gemakkelijker maken om het sporten vol te houden.

  1. Begin met mondjesmaat. De typische struikelsteen waar vele sporters over vallen, is het enthousiasme. Enerzijds zorgt dat er voor dat je nadien teveel pijnen gaat voelen. Anderzijds kan dit ook gevaarlijk zijn omwille van blessures. Daarenboven ben je omwille van het afmattende vlugger geneigd om te stoppen. Langzaam opbouwen is dus de boodschap.

  2. Kies een vast moment. Als je elke dag op hetzelfde moment gaat sporten, dan weet je op voorhand dat je dit moment moet vrij houden. Het meest ideale moment is voor iedereen verschillend. Sommige mensen sporten graag in de ochtend, terwijl anderen net op dat moment huiveren om in actie te schieten. Anderen gaan liever na het werk sporten, terwijl andere mensen zich dan afgepeigerd in de zetel ploffen.

  3. Kies de juiste sport. Probeer een sport te nemen die je graag doet.

  4. Zorg voor variatie. Misschien zijn er wel meerdere sporten die je leuk vindt. Beoefen dan ook meerdere sporten. Door regelmatig eens een andere sport te oefenen, is de kans op verveling veel kleiner.

  5. De rustdag. Je moet je lichaam de kans geven om eens tot rust te komen. Het is dus niet slecht om eens een dag iets kalmer aan te doen. Probeer echter toch in beweging te blijven, want anders gaat de verleiding erg groot zijn om helemaal te stoppen.

  6. Zoek bondgenoten. Alleen sporten is altijd saaier dan met meerdere personen sporten. Overigens zorgt het sporten met meerdere personen er ook voor dat je externe druk krijgt op momenten dat je wilt afhaken.

En heb je dank zij al deze tips toch volgehouden om te sporten, vergeet dan niet om jezelf eens te belonen na verloop van tijd!

Delen

Andere artikelen


Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? Het uitoefenen van yoga biedt veel voordelen. Het is een holistische praktijk die voordelig is op fysiek, emotioneel en mentaal vlak.

Lees het volledig artikel

roken

Roken eist om de 6 seconden een slachtoffer

Om de 6 seconden sterft er iemand omwille van het roken. Daarmee is roken zowat het monster dat de meeste slachtoffers opeist. 

Lees het volledig artikel

vakantie-anders-bekeken

Vakantie anders bekeken

De zaligste tijd van het jaar… vakantie. Of, dat zou toch moeten. Helaas loopt het niet altijd als verwacht. Wat kan er fout lopen? En wat doe je eraan?

Lees het volledig artikel

verlegenheid

Als verlegenheid je parten speelt

Ben je iemand die meteen gaat blozen als je wordt aangesproken? Knap vervelend is dat. Of is het nog erger en vermijd je feestjes of sociale contacten uit schrik dat je jezelf onwennig zal voelen? Ben je een verlegen type? Lees dan verder!

Lees het volledig artikel

rilatine of ritalin

Rilatine tegen stotteren

Onderzoek van de Brusselse en de Leuvense universiteit doet het vermoeden rijzen dat Rilatine wel eens een positief effect zou kunnen hebben bij mensen die stotteren. 

Lees het volledig artikel

lenteschoonmaak

5 tips bij de lenteschoonmaak!

De lente is in het land en dat brengt ons energie! Sommige van ons keken er al weken naar uit, maar nu is het eindelijk zover. De langverwachte lente is in het land. Weg met de winter! 

Lees het volledig artikel

perfectionisme

Perfectionisme aanpakken? 6 Tips tegen perfectionisme!

Perfectionisme: het wordt meer en meer van mensen gevraagd terwijl men meer en meer inziet dat perfectionisme niet haalbaar is. Toch geraken heel wat mensen de pedalen kwijt omdat zij proberen de perfectie na te streven. 

Lees het volledig artikel

lente-energie

Lente brengt ons energie!

Hoera! De lente staat voor de deur! De zon schijnt en geeft de eerste zalige warmte. De natuur ontwaakt eindelijk uit haar winterslaap. 

Lees het volledig artikel

melk

Melk, goed voor elk?

Volgens onderzoek blijkt dat melk drinken toch niet zo gezond is, en dat informatieve filmpjes over melk drinken eerder promotiemateriaal zijn voor zuivelfabrikanten. Is melk drinken nu eigenlijk goed of slecht?

Lees het volledig artikel

crashdieet

Crashdieet: garantie op crashen

Er is de laatste tijd nogal wat te doen rond de zogenaamde crashdiëten. Het is consumentenvereniging Testaankoop die de stok in het hoenderhok gooide. Zij haalden aan dat het maken van publiciteit voor deze crashdiëten ethisch onverantwoord is.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....