Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

Vijf makkelijke manieren om je suikerverslaving te bannen

Vijf makkelijke manieren om je suikerverslaving te bannen

Zoek je manieren om van je suikerverslaving af te geraken? Dan zal dit artikel je zeker helpen.
Het is makkelijk verslaafd te raken aan suiker, omdat het écht verslavend is. Het stimuleert namelijk bepaalde hersendelen waar ook cocaïne en heroïne op werken. Zoals bij elke verslaving kan het moeilijk zijn om te ontwennen, maar als je je gezonder wil voelen, is het een goed idee om je suikergewoontes achterwege te laten.

De meeste richtlijnen zeggen dat we te veel suiker eten en dat het veel beter zou gaan als we de dagelijkse hoeveelheid toegevoegde suikers halveren. Het is aangeraden dat volwassenen niet meer dan 30 gram ‘vrije’ suikers per dag consumeren. Dat is het equivalent van 7 suikerklontjes
Kinderen hebben nog minder nodig. Een frisdrank bevat 6-8 theelepels suikers – dat is de volledige aangeraden dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen.

De eerste manier om je suikerverslaving te bannen – Fruit

Fruit bevat fructose, wat anders verwerkt wordt in je metabolisme dan een zak snoep. Toch kan je ook te veel fruit eten en moet je goed opletten dat je de inname beperkt tot een paar stukken per dag. Te veel fruit eten wordt gelinkt aan het krijgen van een buikje, dit vergroot de kans op diabetes type 2. Doe het vooral rustig aan met druiven en kersen, die bevatten een hoge dosis suiker.

Eigenlijk hebben we niet zoveel suiker nodig als we denken. We hebben glucose nodig om ons energie te geven, maar we halen dat op een natuurlijke manier uit het eten van volkoren producten, groenten en fruit. We hebben fructose niet echt veel nodig, en dit bevindt zich natuurlijk in fruit en honing. Sommige experts geloven dat we niet zoveel fruit nodig hebben als vaak beweerd wordt. Afgezien van het feit dat fruit een goede bron is van vezels en vitamines, kan te veel fruit je een tijdelijke verhoging van insuline geven. Hoe meer water er zich in het stuk fruit bevindt, hoe minder suiker. Sinaasappels en meloenen zijn beter dan bananen in dit geval.

De tweede manier om je suikerverslaving te bannen – Niets kunstmatig

Heb je beslist om suiker op te geven, dan word je misschien verleid om kunstmatige zoetstoffen als vervanger te nemen. Dit is een slecht idee. De lightversies van eten en drinken (vooral snoepen) bevatten vaak aspartaam, sucralose, sacharine – zelfs stevia – en grotere hoeveelheden daarvan zullen je doen verlangen naar meer zoet voedsel. Je smaak verandert. Probeer andere manieren te vinden om je verlangens te vervullen.

De derde manier om je suikerverslaving te bannen – De kasten leeghalen

Wanneer je kiest om suikervrij te gaan, ga er dan ook volledig voor. Ga door je kasten, je koelkast en je diepvriezer en gooi alles weg dat te veel suiker bevat – of suiker is! Jij kiest wat je eet.

De vierde manier om je suikerverslaving te bannen – Denk na over je verlangens

Als je echt naar iets zoets verlangt, dan heeft je lichaam misschien een tekort. Bijvoorbeeld, als je hunkert naar chocolade, dan kan dat zijn omdat je een verhoging aan magnesium nodig hebt. Je kan magnesium vinden in veel donkere bladgroentes, tofu en noten.

Anderzijds is het ook zo dat zulke verlangens gedreven kunnen worden door de hersenen die nood hebben aan een ‘beloning’ – en niet de nood van het lichaam. Je kan in dat geval proberen een beetje te knabbelen op wat het ook is waar je naar verlangt of een heel klein stukje te nemen. Dreig je echter ten onder te gaan aan een vreetbui door dat knabbelen of kleine stukje, dan mag je niet toegeven. Als je verlangen eigenlijk betekent dat je écht honger hebt, eet dan een volwaardige maaltijd. Denk je dat je een beloning nodig hebt, of emotionele troost? Zoek dan een betere manier om daarmee om te gaan, één die niet behoort tot het consumeren van suiker.

De vijfde manier om je suikerverslaving te bannen – Sport

Sporten verbetert je humeur, stimuleert je hormonen en versterkt je metabolisme. Door te sporten – zeker als je het buiten doet – dan beloon je je lichaam en produceer je een natuurlijke high die het hunkeren naar zoetigheden voorkomt. Als je dorst krijgt tijdens het sporten verzadig je dat best met water en niet met energy drinks.

Delen

Andere artikelen


examens stress © Foto ANP

Examens in zicht!

De examens komen eraan of zijn voor sommigen al begonnen. Wie studenten in huis heeft, kan het beamen. Examens en stress gaan hand in hand. Helaas grijpen studenten massaal naar medicatie zoals Rilatine of Ritalin.

Lees het volledig artikel

snotterseizoen

Start van het snotterseizoen

De herfst is nog maar amper begonnen, of het aantal mensen dat problemen heeft met hoesten en snotteren is al niet te tellen. Viroloog Marc Van Ranst bevestigt inderdaad dat we momenteel reeds bezig zijn aan een eerste golf van luchtweginfecties.

Lees het volledig artikel

roken-nieuws

Roken kost je bijna 3000 dagen van je leven

Dat roken niet goed is voor de gezondheid, is zeker geen nieuws meer. De kans op allerlei ziektes neemt gigantisch toe door te roken. Jaarlijks sterven er ongeveer 15000 Belgen als gevolg van het roken. Maar nu is er op de ernst van dat gevaar nog een getal gekleefd. 

Lees het volledig artikel

allergie

Steeds meer allergieën

Op minder dan 10 jaar tijd is het gebruik van medicatie tegen allergieën met maar liefst 70% gestegen. Op zich is dit een schokkende vaststelling. Nog schokkender wordt het als Didier Ebo van het UZ Antwerpen hierbij beweert dat allergieën langzaam maar zeker epidemieën aan het worden zijn.

Lees het volledig artikel

lenteschoonmaak

5 tips bij de lenteschoonmaak!

De lente is in het land en dat brengt ons energie! Sommige van ons keken er al weken naar uit, maar nu is het eindelijk zover. De langverwachte lente is in het land. Weg met de winter! 

Lees het volledig artikel

Avocado

6 voedselsoorten die je angsten beperken

Deze 6 voedselsoorten bevatten stoffen die je angsten beperken. Meer weten? Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Lees het volledig artikel

perfectionisme

Perfectionisme aanpakken? 6 Tips tegen perfectionisme!

Perfectionisme: het wordt meer en meer van mensen gevraagd terwijl men meer en meer inziet dat perfectionisme niet haalbaar is. Toch geraken heel wat mensen de pedalen kwijt omdat zij proberen de perfectie na te streven. 

Lees het volledig artikel

Hoe gewicht verliezen zonder diëten

Hoe gewicht verliezen zonder diëten

Klaar voor de zomer? Houd je van eten? Lees onze suggesties over hoe je gewicht kan verliezen zonder diëten, en meer tevreden en ontspannen te zijn over je lichaam.

Lees het volledig artikel

middeltjes-tegen-ziek-zijn

5 Middeltjes tegen ziek zijn

Deze tijd van het jaar is traditioneel de periode dat de wachtzalen van artsen bomvol zitten. Ook dit jaar is het omwille van de griepepidemie niet anders...

Lees het volledig artikel

in-vorm-tegen-de-zomer

10 tips om in vorm te geraken tegen de zomer!

Wil je je goed voelen in je vel? Niet zeker dat je je doelen zal bereiken? We hebben 10 tips om je te helpen in vorm te geraken tegen de zomer!

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....