Vijf makkelijke manieren om je suikerverslaving te bannen

Vijf makkelijke manieren om je suikerverslaving te bannen
Vijf makkelijke manieren om je suikerverslaving te bannen

Zoek je manieren om van je suikerverslaving af te geraken? Dan zal dit artikel je zeker helpen.
Het is makkelijk verslaafd te raken aan suiker, omdat het écht verslavend is. Het stimuleert namelijk bepaalde hersendelen waar ook cocaïne en heroïne op werken. Zoals bij elke verslaving kan het moeilijk zijn om te ontwennen, maar als je je gezonder wil voelen, is het een goed idee om je suikergewoontes achterwege te laten.

De meeste richtlijnen zeggen dat we te veel suiker eten en dat het veel beter zou gaan als we de dagelijkse hoeveelheid toegevoegde suikers halveren. Het is aangeraden dat volwassenen niet meer dan 30 gram ‘vrije’ suikers per dag consumeren. Dat is het equivalent van 7 suikerklontjes
Kinderen hebben nog minder nodig. Een frisdrank bevat 6-8 theelepels suikers – dat is de volledige aangeraden dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen.

De eerste manier om je suikerverslaving te bannen – Fruit

Fruit bevat fructose, wat anders verwerkt wordt in je metabolisme dan een zak snoep. Toch kan je ook te veel fruit eten en moet je goed opletten dat je de inname beperkt tot een paar stukken per dag. Te veel fruit eten wordt gelinkt aan het krijgen van een buikje, dit vergroot de kans op diabetes type 2. Doe het vooral rustig aan met druiven en kersen, die bevatten een hoge dosis suiker.

Eigenlijk hebben we niet zoveel suiker nodig als we denken. We hebben glucose nodig om ons energie te geven, maar we halen dat op een natuurlijke manier uit het eten van volkoren producten, groenten en fruit. We hebben fructose niet echt veel nodig, en dit bevindt zich natuurlijk in fruit en honing. Sommige experts geloven dat we niet zoveel fruit nodig hebben als vaak beweerd wordt. Afgezien van het feit dat fruit een goede bron is van vezels en vitamines, kan te veel fruit je een tijdelijke verhoging van insuline geven. Hoe meer water er zich in het stuk fruit bevindt, hoe minder suiker. Sinaasappels en meloenen zijn beter dan bananen in dit geval.

De tweede manier om je suikerverslaving te bannen – Niets kunstmatig

Heb je beslist om suiker op te geven, dan word je misschien verleid om kunstmatige zoetstoffen als vervanger te nemen. Dit is een slecht idee. De lightversies van eten en drinken (vooral snoepen) bevatten vaak aspartaam, sucralose, sacharine – zelfs stevia – en grotere hoeveelheden daarvan zullen je doen verlangen naar meer zoet voedsel. Je smaak verandert. Probeer andere manieren te vinden om je verlangens te vervullen.

De derde manier om je suikerverslaving te bannen – De kasten leeghalen

Wanneer je kiest om suikervrij te gaan, ga er dan ook volledig voor. Ga door je kasten, je koelkast en je diepvriezer en gooi alles weg dat te veel suiker bevat – of suiker is! Jij kiest wat je eet.

De vierde manier om je suikerverslaving te bannen – Denk na over je verlangens

Als je echt naar iets zoets verlangt, dan heeft je lichaam misschien een tekort. Bijvoorbeeld, als je hunkert naar chocolade, dan kan dat zijn omdat je een verhoging aan magnesium nodig hebt. Je kan magnesium vinden in veel donkere bladgroentes, tofu en noten.

Anderzijds is het ook zo dat zulke verlangens gedreven kunnen worden door de hersenen die nood hebben aan een ‘beloning’ – en niet de nood van het lichaam. Je kan in dat geval proberen een beetje te knabbelen op wat het ook is waar je naar verlangt of een heel klein stukje te nemen. Dreig je echter ten onder te gaan aan een vreetbui door dat knabbelen of kleine stukje, dan mag je niet toegeven. Als je verlangen eigenlijk betekent dat je écht honger hebt, eet dan een volwaardige maaltijd. Denk je dat je een beloning nodig hebt, of emotionele troost? Zoek dan een betere manier om daarmee om te gaan, één die niet behoort tot het consumeren van suiker.

De vijfde manier om je suikerverslaving te bannen – Sport

Sporten verbetert je humeur, stimuleert je hormonen en versterkt je metabolisme. Door te sporten – zeker als je het buiten doet – dan beloon je je lichaam en produceer je een natuurlijke high die het hunkeren naar zoetigheden voorkomt. Als je dorst krijgt tijdens het sporten verzadig je dat best met water en niet met energy drinks.




Bachbloesem Mix 51: Ondersteunt bij afslanken

Bachbloesem mix 51 helpt om:

  • je dieet vol te houden
  • discipline te creëren om je aan een voedingspatroon te houden
  • moed te krijgen om geen schuldgevoelens te ervaren
  • je emoties beter onder controle te krijgen
  • verdraagzamer te worden
Klik hier en ontdek Bachbloesem Mix 51
Marie Pure

Andere artikelen


het verleden loslaten

Het verleden loslaten: 5 tips

Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn, en iedereen maakt wel eens iets mee wat men liever niet had meegemaakt. Hoe kan je het verleden loslaten? Lees hier 5 tips.

Lees het volledig artikel

in-vorm-tegen-de-zomer

10 tips om in vorm te geraken tegen de zomer!

Wil je je goed voelen in je vel? Niet zeker dat je je doelen zal bereiken? We hebben 10 tips om je te helpen in vorm te geraken tegen de zomer!

Lees het volledig artikel

Minder kritisch zijn over andere (en jezelf)

Minder kritisch zijn over andere (en jezelf)

Het is heel makkelijk om altijd iedereen, ook jezelf, te bekritiseren en beoordelen. Alleen achteraf voel je je er vaak slecht over en schuldig.

Lees het volledig artikel

12 redenen om trots te zijn op je lichaam

12 redenen om trots te zijn op je lichaam

De zomer is begonnen, de zon schijnt en het is tijd je winterlagen weg te nemen en je huid aan de frisse lucht bloot te stellen. Ben jij één van die mensen die niet houdt van de warme seizoenen? Wees gerust, je bent niet alleen.

Lees het volledig artikel

Waarom ik niet

Waarom ik niet?

Het is normaal dat je je leven vergelijkt met dat van anderen – de goede en slechte dingen bekijken in situaties helpt ons betere beslissingen te maken.
Maar er is ook een groot nadeel als je jezelf constant vergelijkt met anderen, als je ze benijdt omdat ze een schijnbaar perfect leven hebben en je je afvraagt waarom ze meer geluk hebben, welvarender zijn en er beter uitzien dan jou.

Lees het volledig artikel

Heb jij genoeg veerkracht Doe de test!

Heb jij genoeg veerkracht? Doe de test!

Heb jij genoeg veerkracht of weerbaarheid om de wereld aan te kunnen? Doe onze test, kom te weten hoe weerbaar je bent en hoe je je weerbaarheid of veerkracht kan verbeteren.

Lees het volledig artikel

gelukkig zijn

Kies voor je geluk!

Gelukkig zijn is iets waar iedereen naar streeft, maar helaas zijn er veel mensen die ongelukkig door het leven gaan.  Veel mensen nemen vrede met hoe het leven is, men ziet het leven als een gebeurtenis waar men doorheen moet.

Lees het volledig artikel

examens stress © Foto ANP

Examens in zicht!

De examens komen eraan of zijn voor sommigen al begonnen. Wie studenten in huis heeft, kan het beamen. Examens en stress gaan hand in hand. Helaas grijpen studenten massaal naar medicatie zoals Rilatine of Ritalin.

Lees het volledig artikel

Waarom een leven zonder obstakels de moeite niet waard is

Waarom een leven zonder obstakels de moeite niet waard is

Stress kan zowel goed als slecht zijn; het is hoe jij het bekijkt. Maar te veel stress kan gevaarlijk zijn. Lees meer over stress in dit artikel!

Lees het volledig artikel

10 tips om het beste uit elke dag te halen

10 tips om het beste uit elke dag te halen

Soms lijken dagen en nachten zo snel voorbij te schieten, dat je nauwelijks merkt dat er alweer een week voorbij is. Soms zitten we in een sleur waarbij de dagen op elkaar lijken, waardoor het een brij van tijd wordt. Zonde, want iedere dag is bijzonder. Neem de controle terug over je leven, zet de sleur opzij en haal het beste uit elk moment. Met deze tips lukt het je zeker.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....