Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

12 voedingstips tegen hoofdpijn

Voedingstips tegen hoofdpijn

Hoofdpijn hebben, kan verlammend zijn. Als je er vaak last van hebt, dan zal je blij zijn te lezen dat je de mate waarin je hoofdpijn hebt, kan verbeteren door aan te passen wat je eet of drinkt. Toxines verwijderen, of meer aandacht hebben voor bepaalde vitamines en mineralen kan je lichaam een boost geven om zich beter te voelen.
Er zijn soorten voedsel die allergieën of bepaalde gevoeligheden kunnen veroorzaken bij sommigen, die dan resulteren in hoofdpijn, en er zijn andere soorten voedsel die dat net voorkomen.
Gooi deze voedingswaren dus maar in je winkelkarretje de volgende keer dat je door de supermarkt loopt.

1. Aardappelen in de pel

Aardappelen in de pel, of gebakken aardappelen, zijn een fantastische bron van kalium. Als je gevoelig bent aan hoofdpijn wanneer je gedehydrateerd bent, dan verlies je elektrolyten. Deze zijn nodig voor de hersenen om goed te kunnen functioneren. Een ongeschilde aardappel eten zal je kaliumniveau een boost geven. Bananen doen net hetzelfde, maar dan in een iets mindere mate.

2. Bananen

Bananen zijn geweldig wanneer je een aanhoudende hoofdpijn hebt die maar niet lijkt te verdwijnen. Ze bevatten magnesium, die je bloedvaten doet ontspannen en de pijn in je hoofd verzacht, terwijl de kalium je opnieuw hydrateert en misselijkheid en spiervermoeidheid voorkomt.
Daarom houden ook atleten van bananen!

3. Watermeloen

Watermeloen en ander waterrijk voedsel zoals bessen, komkommer, druiven… zijn ook heel goed voor hoofdpijn die veroorzaakt wordt door uitdroging. Watermeloen bevat niet alleen heel veel water, maar ook magnesium en andere essentiële mineralen die hoofdpijn voorkomen.

4. Salade

Nu we het toch over komkommer hebben, wat dacht je van salade om de drukkende hoofdpijn te verzachten? Verschillende soorten bladgroenten zoals sla en spinazie bevatten heel veel water en vezels. Die vullen je lichaamsvoorraad terug aan waardoor je je in geen tijd terug beter voelt. De soorten sla die de meeste goede voedingsstoffen bevatten, zijn romeinse salade, ijsbergsla, botersla of andijvie.

5. Kruiden

Als je salade iets te gewoon vindt, voeg er dan een beetje salsa aan toe! Pikant voedsel kan je heel snel van hoofdpijn doen herstellen. Vooral als die te wijten is aan een verkoudheid, koorts, of een ander virus.

Verstopte sinussen reageren heel goed op pikant voedsel, door de luchtwegen open te zetten en je ruimte geven om te ademen. Als het niet echt het seizoen is om salade te eten, laat je dan maar eens gaan aan pikant voedsel! Chilipoeder zit vol vitamine E, dat ontspant de bloedvaten, en bevrijdt je van jouw hoofdpijn.

6. Yoghurt

YoghurtSoms kan je een vervelende hoofdpijn hebben omdat je lichaam nood heeft aan calcium. Volwassenen gaan meestal het consumeren van calcium vermijden, toch hebben de hersenen het net nodig om voldoende te kunnen functioneren. Calciumrijk voedsel, daar hoort ook vetvrije Griekse yoghurt bij (zonder toegevoegde suikers) Het  bevat bovendien de probiotica die goed zijn voor je darmen.  Voeg daar bessen of bananen aan toe en je hebt een ideaal ontbijt of snack die de hoofdpijn verslaat.

7. Smoothies

Combineer yoghurt, bananen, bessen of watermeloen met ijs, honing en gember en klaar is kees! Je hebt een antihoofdpijnmiddeltje gebrouwen en het is zowel lekker als goed voor je.

8. Koffie

Hoe gek het ook klinkt, koffie kan je helpen om je van hoofdpijn te ontdoen! Je moet het consumeren in kleine hoeveelheden, maar cafeïne die in koffie zit, is een vasoconstrictor. Dit betekent dat het je bloedvaten verkleint wat dus je hoofdpijn verzacht. Let op! Te veel cafeïne zal urine-afdrijvend werken, waardoor je dus meer naar het toilet moet, en uitdroogt. En laat uitdroging nu net datgene zijn dat hoofdpijnsymptomen kan stimuleren. Dus hou het bij kleine hoeveelheden en drink ook voldoende water!

9. Brood

Koolhydraten zijn goed als je hoofdpijn wil voorkomen. Veel mensen die diëten hebben last van hoofdpijn als ze geen koolhydraten meer eten. Dit is omdat dergelijke soorten diëten je glycogeenvoorraad uitputten, dé bron voor het energieniveau in je hersenen. Te weinig glycogeen zal ook zorgen voor meer vochtverlies, wat leidt tot dehydratatie en hoofdpijn. Kies voor gezonde koolhydraten zoals volkoren brood, havermout, fruit of yoghurt. Nog beter nieuws – koolhydraten verhogen je serotonineniveau, je ‘feel-good’ hormoon. Dus je zal je gelukkiger voelen.

10. Noten

De magnesium die sommige noten bevatten, zoals amandelen, kunnen hoofdpijn voorkomen. Amandelen bevatten veel tryptofaan, een aminozuur die helpt serotonine vrij te maken, waardoor je je beter voelt. Ze bevatten ook magnesium, die je spieren ontspant en bloedvaten helpt ontspannen en helpt om spanningshoofdpijn te verlichten.

11. Zaden

Zaden zoals quinoa zijn een uitstekende oplossing voor je hoofdpijn. Quinoa bevat heel veel magnesium en biedt grote voordelen aan vrouwen die last hebben van menstruele migraines. Sesamzaad heeft ook zijn voordelen. Je kan het toevoegen aan slaatjes, bij je ontbijtgranen, in de soep of bij het wokken. Omdat ze zo rijk zijn aan vitamine E helpen ze het oestrogeenniveau stabiliseren en hoofdpijn voorkomen.

12. Vis

Diëten die veel gezonde vetten bevatten, zullen helpen om chronische hoofdpijn te verlichten. Zalm bijvoorbeeld bevat een hoge hoeveelheid omega-3-vetzuren. Die kunnen ontstekingen tegengaan en je hoofdpijn genezen. Of je kan olijfolie, avocado en andere vissen zoals sardientjes proberen. Vis bevat een natuurlijke hoeveelheid anti-ontsteking- en zenuwbeschermende voordelen, die de frequentie en de pijn van je migraine zullen reduceren.

Delen

Andere artikelen


buikomtrek

Het mysterie van de buikomtrek

Er is de laatste tijd nogal wat te doen over de buikomtrek. Daar waar vroeger de BMI-index zowat de gezondheidsbarometer was, lijkt dit plotseling veranderd te zijn. Momenteel moet die BMI blijkbaar de duimen leggen tegenover de buikomtrek. Maar gaat het hier nu om een nieuwe hype, of is die omtrek plots zo belangrijk?

Lees het volledig artikel

gelukkig zijn

Kies voor je geluk!

Gelukkig zijn is iets waar iedereen naar streeft, maar helaas zijn er veel mensen die ongelukkig door het leven gaan.  Veel mensen nemen vrede met hoe het leven is, men ziet het leven als een gebeurtenis waar men doorheen moet.

Lees het volledig artikel

slaappillen

Oogjes dicht en snaveltjes toe

Steeds meer Vlamingen gaan slaappillen gaan gebruiken. Maar ook steeds op een jongere leeftijd. Welke gevaren hangen hier aan vast?

Lees het volledig artikel

Depressie

7 verrassende redenen waarom je depressief bent

Wat veroorzaakt depressies? Ontdek hier 7 verrassende redenen waarom je depressief bent!

Lees het volledig artikel

Avocado

6 voedselsoorten die je angsten beperken

Deze 6 voedselsoorten bevatten stoffen die je angsten beperken. Meer weten? Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Lees het volledig artikel

generatiey-2

Is kiezen verliezen?

Canvas (Belgische tv-zender) toont straks het nieuwe programma ‘Twintigers’. Twintigers vertelt het verhaal van 9 Belgische jongeren die op een belangrijk kantelpunt in hun leven staan.

Lees het volledig artikel

chronisch ziek

Meer en meer worden we chronisch ziek

Als mensen langdurig moeten behandeld worden voor een aandoening, dan spreekt men van een chronische ziekte. Het is opvallend dat steeds meer en meer mensen met zo’n ziekte te maken krijgen. Wat is de oorzaak en wat kan helpen?

Lees het volledig artikel

overgewicht

Behoort overgewicht tot het verleden?

Overgewicht is zowat één van de grootste problemen van de Westerse samenleving. Maar, er zou een inspuiting op komst zijn die er voor kan zorgen dat de zin in eten kan verminderd worden.

Lees het volledig artikel

rilatine of ritalin

Rilatine tegen stotteren

Onderzoek van de Brusselse en de Leuvense universiteit doet het vermoeden rijzen dat Rilatine wel eens een positief effect zou kunnen hebben bij mensen die stotteren. 

Lees het volledig artikel

goede voornemens

De goede voornemens

De knallen van het vuurwerk zijn verstomd, de flessen champagne worden naar de glascontainer gebracht en het merendeel van de nieuwjaarsbrieven is voorgelezen. Kortom, het gewone leven komt weer op gang. Maar hoe zit het met al die goede voornemens die men bij zichzelf oplegt bij de jaarwisseling? 

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....