Deze site maakt gebruik van cookies. Ok

12 voedingstips tegen hoofdpijn

12 voedingstips tegen hoofdpijn
Voedingstips tegen hoofdpijn

Hoofdpijn hebben, kan verlammend zijn. Als je er vaak last van hebt, dan zal je blij zijn te lezen dat je de mate waarin je hoofdpijn hebt, kan verbeteren door aan te passen wat je eet of drinkt. Toxines verwijderen, of meer aandacht hebben voor bepaalde vitamines en mineralen kan je lichaam een boost geven om zich beter te voelen.
Er zijn soorten voedsel die allergieën of bepaalde gevoeligheden kunnen veroorzaken bij sommigen, die dan resulteren in hoofdpijn, en er zijn andere soorten voedsel die dat net voorkomen.
Gooi deze voedingswaren dus maar in je winkelkarretje de volgende keer dat je door de supermarkt loopt.

1. Aardappelen in de pel

Aardappelen in de pel, of gebakken aardappelen, zijn een fantastische bron van kalium. Als je gevoelig bent aan hoofdpijn wanneer je gedehydrateerd bent, dan verlies je elektrolyten. Deze zijn nodig voor de hersenen om goed te kunnen functioneren. Een ongeschilde aardappel eten zal je kaliumniveau een boost geven. Bananen doen net hetzelfde, maar dan in een iets mindere mate.

2. Bananen

Bananen zijn geweldig wanneer je een aanhoudende hoofdpijn hebt die maar niet lijkt te verdwijnen. Ze bevatten magnesium, die je bloedvaten doet ontspannen en de pijn in je hoofd verzacht, terwijl de kalium je opnieuw hydrateert en misselijkheid en spiervermoeidheid voorkomt.
Daarom houden ook atleten van bananen!

3. Watermeloen

Watermeloen en ander waterrijk voedsel zoals bessen, komkommer, druiven… zijn ook heel goed voor hoofdpijn die veroorzaakt wordt door uitdroging. Watermeloen bevat niet alleen heel veel water, maar ook magnesium en andere essentiële mineralen die hoofdpijn voorkomen.

4. Salade

Nu we het toch over komkommer hebben, wat dacht je van salade om de drukkende hoofdpijn te verzachten? Verschillende soorten bladgroenten zoals sla en spinazie bevatten heel veel water en vezels. Die vullen je lichaamsvoorraad terug aan waardoor je je in geen tijd terug beter voelt. De soorten sla die de meeste goede voedingsstoffen bevatten, zijn romeinse salade, ijsbergsla, botersla of andijvie.

5. Kruiden

Als je salade iets te gewoon vindt, voeg er dan een beetje salsa aan toe! Pikant voedsel kan je heel snel van hoofdpijn doen herstellen. Vooral als die te wijten is aan een verkoudheid, koorts, of een ander virus.

Verstopte sinussen reageren heel goed op pikant voedsel, door de luchtwegen open te zetten en je ruimte geven om te ademen. Als het niet echt het seizoen is om salade te eten, laat je dan maar eens gaan aan pikant voedsel! Chilipoeder zit vol vitamine E, dat ontspant de bloedvaten, en bevrijdt je van jouw hoofdpijn.

6. Yoghurt

YoghurtSoms kan je een vervelende hoofdpijn hebben omdat je lichaam nood heeft aan calcium. Volwassenen gaan meestal het consumeren van calcium vermijden, toch hebben de hersenen het net nodig om voldoende te kunnen functioneren. Calciumrijk voedsel, daar hoort ook vetvrije Griekse yoghurt bij (zonder toegevoegde suikers) Het  bevat bovendien de probiotica die goed zijn voor je darmen.  Voeg daar bessen of bananen aan toe en je hebt een ideaal ontbijt of snack die de hoofdpijn verslaat.

7. Smoothies

Combineer yoghurt, bananen, bessen of watermeloen met ijs, honing en gember en klaar is kees! Je hebt een antihoofdpijnmiddeltje gebrouwen en het is zowel lekker als goed voor je.

8. Koffie

Hoe gek het ook klinkt, koffie kan je helpen om je van hoofdpijn te ontdoen! Je moet het consumeren in kleine hoeveelheden, maar cafeïne die in koffie zit, is een vasoconstrictor. Dit betekent dat het je bloedvaten verkleint wat dus je hoofdpijn verzacht. Let op! Te veel cafeïne zal urine-afdrijvend werken, waardoor je dus meer naar het toilet moet, en uitdroogt. En laat uitdroging nu net datgene zijn dat hoofdpijnsymptomen kan stimuleren. Dus hou het bij kleine hoeveelheden en drink ook voldoende water!

9. Brood

Koolhydraten zijn goed als je hoofdpijn wil voorkomen. Veel mensen die diëten hebben last van hoofdpijn als ze geen koolhydraten meer eten. Dit is omdat dergelijke soorten diëten je glycogeenvoorraad uitputten, dé bron voor het energieniveau in je hersenen. Te weinig glycogeen zal ook zorgen voor meer vochtverlies, wat leidt tot dehydratatie en hoofdpijn. Kies voor gezonde koolhydraten zoals volkoren brood, havermout, fruit of yoghurt. Nog beter nieuws – koolhydraten verhogen je serotonineniveau, je ‘feel-good’ hormoon. Dus je zal je gelukkiger voelen.

10. Noten

De magnesium die sommige noten bevatten, zoals amandelen, kunnen hoofdpijn voorkomen. Amandelen bevatten veel tryptofaan, een aminozuur die helpt serotonine vrij te maken, waardoor je je beter voelt. Ze bevatten ook magnesium, die je spieren ontspant en bloedvaten helpt ontspannen en helpt om spanningshoofdpijn te verlichten.

11. Zaden

Zaden zoals quinoa zijn een uitstekende oplossing voor je hoofdpijn. Quinoa bevat heel veel magnesium en biedt grote voordelen aan vrouwen die last hebben van menstruele migraines. Sesamzaad heeft ook zijn voordelen. Je kan het toevoegen aan slaatjes, bij je ontbijtgranen, in de soep of bij het wokken. Omdat ze zo rijk zijn aan vitamine E helpen ze het oestrogeenniveau stabiliseren en hoofdpijn voorkomen.

12. Vis

Diëten die veel gezonde vetten bevatten, zullen helpen om chronische hoofdpijn te verlichten. Zalm bijvoorbeeld bevat een hoge hoeveelheid omega-3-vetzuren. Die kunnen ontstekingen tegengaan en je hoofdpijn genezen. Of je kan olijfolie, avocado en andere vissen zoals sardientjes proberen. Vis bevat een natuurlijke hoeveelheid anti-ontsteking- en zenuwbeschermende voordelen, die de frequentie en de pijn van je migraine zullen reduceren.

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


drinkgewoontes

Hoe weet je of je een drankprobleem hebt?

Het is typerend dat mensen in de donkere dagen vaker naar een glaasje alcohol grijpen dan tijdens de zomermaanden. Dit fenomeen zorgt er bijvoorbeeld voor dat problemen met alcohol in de Noordse landen veel groter zijn dan in Zuiderse landen. Maar hoe ver mag je gaan met een glaasje? Hierover bestaan sterk uiteenlopende verhalen.

Lees het volledig artikel

herfst

5 tips om gezond de herfst te doorspartelen

Hij heeft een hele poos op zich laten wachten, maar de laatste dagen kunnen we er niet meer onderuit: de herfst is in het land. De herfst wordt ook wel een overgangsseizoen genoemd. Langzaam aan bereidt de herfst ons voor op de overgang van lange en warme dagen naar koude en korte dagen.

Lees het volledig artikel

slaappillen

Oogjes dicht en snaveltjes toe

Steeds meer Vlamingen gaan slaappillen gaan gebruiken. Maar ook steeds op een jongere leeftijd. Welke gevaren hangen hier aan vast?

Lees het volledig artikel

roken

Roken eist om de 6 seconden een slachtoffer

Om de 6 seconden sterft er iemand omwille van het roken. Daarmee is roken zowat het monster dat de meeste slachtoffers opeist. 

Lees het volledig artikel

Tips om het sporten vol te houden

6 tips om het sporten vol te houden

Er zijn wel tientallen redenen denkbaar om te stoppen met sporten. Ofwel zit het weer een poosje niet mee, ofwel heb je teveel werk ofwel ben je met teveel andere hobby’s bezig. Hier zijn enkele tips die het gemakkelijker maken om het sporten vol te houden.

    Lees het volledig artikel

    onbereikbaar

    Wordt onbereikbaar een nieuwe trend?

    We kennen het allemaal, de hele dag door krijgen we tientallen prikkels op het zelfde moment. Onze computer staat open en we kijken nog vlug eens Facebook, tegelijk checken we onze mails, we krijgen en sturen een sms’je...

    Lees het volledig artikel

    lente-energie

    Lente brengt ons energie!

    Hoera! De lente staat voor de deur! De zon schijnt en geeft de eerste zalige warmte. De natuur ontwaakt eindelijk uit haar winterslaap. 

    Lees het volledig artikel

    overgewicht

    Behoort overgewicht tot het verleden?

    Overgewicht is zowat één van de grootste problemen van de Westerse samenleving. Maar, er zou een inspuiting op komst zijn die er voor kan zorgen dat de zin in eten kan verminderd worden.

    Lees het volledig artikel

    Thuis met een depressie

    Thuis met een depressie

    Wie het slachtoffer wordt van een depressie wordt doorgaans thuis gezet. Zeker wanneer de oorzaak van de depressie op de werkvloer moet gezocht worden, opteert men er voor om de patiënt thuis te laten. Maar meer en meer begint men zich af te vragen of dit wel de ideale oplossing is.

    Lees het volledig artikel

    "Bachbloesem Advies" wordt "Mariepure"

    "Bachbloesem Advies" wordt "Mariepure"

    Na 25 jaar in de Bachbloesemwereld stelden we ons de vraag of het niet tijd werd voor een eigen naam. Niet alleen wij zijn gegroeid, ook jullie en het vertrouwen dat jullie in ons hebben is gegroeid. Daarom willen we ons graag verbinden met een naam. Die naam is Mariepure.

    Lees het volledig artikel

    Krijg gratis advies voor jouw probleem

    Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

    tom vermeersch
    Tom Vermeersch

    Ja, ik wil gratis advies

    Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....