Bachbloesemadvies

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Steek je hand omhoog als je ooit al een goed voornemen hebt gemaakt dat je niet volhield? Juist ja! Ongeveer iedereen! De laatste jaren heb ik zelfs opgegeven om nog nieuwe voornemens te maken omdat ik wist dat ik ze toch niet zou volhouden. Hoe dan ook, een nieuw jaar voelt aan als een nieuw begin. Warm weer en minder donkere dagen zijn op weg en het voelt alsof we een nieuwe start kunnen maken. Het is zo’n positief ding om te doen en hoop doet leven, dus waarom zou je jezelf niet aan een verandering toewijden dit jaar? Hier zijn onze tips om je goede voornemens vol te houden.

1. Maak één goed voornemen

Als je te veel goede voornemens in één keer probeert te nemen zal je ze nooit kunnen volhouden, dus focus je energie op één vlak waar je wilt op veranderen.

2. Is dat het juiste voornemen voor jou?

Wat wil je eigenlijk uit het leven halen? Als je gewicht wil verliezen omdat de media je dat zegt, dan is dat de verkeerde reden. Het is veel beter om na te gaan wat je gelukkig maakt over een lange termijn en daar voor te kiezen.

3. Geef jezelf kleine doelen die je kan bereiken

Beter – en veel gezonder - dan erop richten de helft van je gewicht te verliezen tegen de zomer, is beslissen om een beetje gewicht te verliezen in januari, en daarna een beetje in februari en zo verder. Stel kleine doelen voor jezelf die je écht kan bereiken. Jezelf uithongeren zal zeker niet helpen. Dus probeer na te denken hoe je gezonder kan eten en meer kan bewegen. Drie maal per week 30 minuten wandelen, een pilates les volgen, minstens drie dagen per week geen chocolade eten of altijd je eten grillen in plaats van bakken, zijn allemaal voorbeelden van kleine doelen die je voor jezelf kan maken.

Je kan dit toepassen op eender welk vlak. Als je eens je huis volledig wil opruimen bijvoorbeeld, kan je kiezen om een bepaalde kamer te doen in de eerst weken, en daarna te zien hoe het verder kan. Als je een boek wil schrijven, schrijf 500 woorden per dag, drie dagen per week.
Je levensstijl veranderen is de sleutel tot succes.

4. Positieve attitude

Sommige veranderingen in je levensstijl (zoals diëten of bewegen) zullen aanvoelen als een straf. Stop met op die manier na te denken. Als je het leuk vindt om te zwemmen, dan is drie maal per week het zwembad bezoeken toch net leuk? Yoghurt eten in plaats van een zware pudding is licht en geeft voldoening. Als je het even niet meer ziet zitten en toch verleid wordt, dan geeft dat niet. Zorg gewoon dat je daarna weer verder doet zoals je bezig was.

5. Perfect onvolmaakt

Begrijp dat we allemaal anders zijn en dat perfectie iets onmogelijks is. Vier wie je bent als individu. Concentreer je op de dingen waar je in slaagt en goed in bent.

6. Zoek steun

Je voornemen zou geen geheim mogen zijn. Hoe meer je het deelt en praat over je doel met anderen, hoe waarschijnlijker het is dat je je doel bereikt. Vrienden en familie kunnen je steunen als het niet meer zo goed gaat als je had gedacht. Beter nog, is om een buddy te zoeken die hetzelfde wil bereiken als jij. Als je goede voornemen moeilijk is kan het goed zijn om professionele hulp te zoeken, dus aarzel niet om hulp te vragen.

7. Plannen

Hoe meer je nadenkt over wat je doet, hoe groter de kans is dat je het volhoudt. Zoek en lees teksten over wat je wil doen. Wie kan je gebruiken als inspiratie? Gebruik een dagboek om je voortgang op te nemen, of maak een grafiek of tabel voor een visueel overzicht. Bekijk deze eens als je denkt dat je voornemen faalt.

8. Houd vol

Het duurt drie weken voor een nieuwe activiteit een gewoonte wordt en zes maanden voor het een deel van je persoonlijkheid wordt. Jammer genoeg zal het niet over één nacht ijs gaan – dus besef goed dat je lang moet volhouden. Als je ontdekt dat je begint op te geven, zet je dan terug in voor je doel. Blijf je opnieuw inzetten. Er zullen sowieso problemen zijn, maar de manier waarop je over je hindernissen geraakt is een maatstaf voor je kracht.

9. Beloon jezelf

Waarom zou je jezelf niet eens af en toe belonen? Dit kan nieuwe kledij kopen zijn als je gewicht bent verloren, of jezelf een dagje spa en massage cadeau geven omdat je zo hard hebt gewerkt.

10. Ga er voor

Kies een dag om je goede voornemen te starten (niet 1 januari!) en ga er 100% voor. Kijk uit naar het moment waarop je begint en ga er volledig voor. Dit is het begin van iets groots. Een nieuw jaar, een nieuwe jij!

Gecreëerd door Tom Vermeersch ()

Tom Vermeersch

Tom Vermeersch is een gecertificeerde psycholoog en Bachbloesemexpert met meer dan 30 jaar ervaring.

Andere artikelen

Zit je vast in het verleden?

Betrap je jezelf er vaak op dat je veel nadenkt over je verleden? Zou je willen dat je de klok kon terugdraaien naar vervlogen tijden of de dingen zoals ze waren voordat Covid de wereld ontwrichtte?

Hoe voorkom ik dat alles fout gaat?

Soms kun je het gevoel hebben dat echt alles fout gaat. Het leven kan inderdaad wel eens tegen zitten. Het is dan belangrijk om te voorkomen dat je in een negatieve spiraal van slechte gedachten komt vast te zitten.

Tekenen dat je afglijdt in een burn-out

Stress overheerst soms in onze samenleving. Om te voorkomen dat de stress je helemaal opvreet, is het heel verstandig om de tekenen ervan te herkennen, voordat je in een burn-out of een bore-out terecht komt.

Tekens van depressie onder de radar

Het is niet altijd klaar en duidelijk wanneer iemand aan een depressie lijdt. Sommige mensen met een depressie maskeren hun symptomen, steken hun gevoelens achter een masker van een glimlach om anderen te overtuigen dat ze gelukkig zijn.

Hoe weet je of je een drankprobleem hebt?

Het is typerend dat mensen in de donkere dagen vaker naar een glaasje alcohol grijpen dan tijdens de zomermaanden. Dit fenomeen zorgt er bijvoorbeeld voor dat problemen met alcohol in de Noordse landen veel groter zijn dan in Zuiderse landen. Maar hoe ver mag je gaan met een glaasje? Hierover bestaan sterk uiteenlopende verhalen.

Waarom is het zo moeilijk om weer aan het werk te gaan?

Miljoenen mensen die maandenlang thuis hebben gezeten, worden nu teruggeroepen naar het werk. Anderen, die gedurende de lockdown vanuit huis hebben gewerkt, keren ook weer terug naar kantoor. Sommige banen zijn gewoonweg verdwenen: veel mensen worden geconfronteerd met ontslag en zullen te maken krijgen met het zoeken naar werk. Het is een hele uitdaging om na een ongekende tijd thuis weer aan het werk te gaan.

7 redenen waarom je kind slecht presteert

Als ouders maken we ons vaak zorgen bij een slecht rapport op school, soms zelfs meer dan ons kind! Gaan de punten erop achteruit, dan begin je redenen te zoeken en of je iets kan doen om te helpen.

Het tijdperk van digibesitas

Digibesitas is een nieuwe term die de wereld is ingestuurd door de Gentse professor De Marez na onderzoek over het gebruik van digitale media

Perfectionisme aanpakken? 6 Tips tegen perfectionisme!

Perfectionisme: het wordt meer en meer van mensen gevraagd terwijl men meer en meer inziet dat perfectionisme niet haalbaar is. Toch geraken heel wat mensen de pedalen kwijt omdat zij proberen de perfectie na te streven. 

Vakantie anders bekeken

De zaligste tijd van het jaar… vakantie. Of, dat zou toch moeten. Helaas loopt het niet altijd als verwacht. Wat kan er fout lopen? En wat doe je eraan?

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Een nieuw jaar, een nieuwe ik
Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Steek je hand omhoog als je ooit al een goed voornemen hebt gemaakt dat je niet volhield? Juist ja! Ongeveer iedereen! De laatste jaren heb ik zelfs opgegeven om nog nieuwe voornemens te maken omdat ik wist dat ik ze toch niet zou volhouden. Hoe dan ook, een nieuw jaar voelt aan als een nieuw begin. Warm weer en minder donkere dagen zijn op weg en het voelt alsof we een nieuwe start kunnen maken. Het is zo’n positief ding om te doen en hoop doet leven, dus waarom zou je jezelf niet aan een verandering toewijden dit jaar? Hier zijn onze tips om je goede voornemens vol te houden.

1. Maak één goed voornemen

Als je te veel goede voornemens in één keer probeert te nemen zal je ze nooit kunnen volhouden, dus focus je energie op één vlak waar je wilt op veranderen.

2. Is dat het juiste voornemen voor jou?

Wat wil je eigenlijk uit het leven halen? Als je gewicht wil verliezen omdat de media je dat zegt, dan is dat de verkeerde reden. Het is veel beter om na te gaan wat je gelukkig maakt over een lange termijn en daar voor te kiezen.

3. Geef jezelf kleine doelen die je kan bereiken

Beter – en veel gezonder - dan erop richten de helft van je gewicht te verliezen tegen de zomer, is beslissen om een beetje gewicht te verliezen in januari, en daarna een beetje in februari en zo verder. Stel kleine doelen voor jezelf die je écht kan bereiken. Jezelf uithongeren zal zeker niet helpen. Dus probeer na te denken hoe je gezonder kan eten en meer kan bewegen. Drie maal per week 30 minuten wandelen, een pilates les volgen, minstens drie dagen per week geen chocolade eten of altijd je eten grillen in plaats van bakken, zijn allemaal voorbeelden van kleine doelen die je voor jezelf kan maken.

Je kan dit toepassen op eender welk vlak. Als je eens je huis volledig wil opruimen bijvoorbeeld, kan je kiezen om een bepaalde kamer te doen in de eerst weken, en daarna te zien hoe het verder kan. Als je een boek wil schrijven, schrijf 500 woorden per dag, drie dagen per week.
Je levensstijl veranderen is de sleutel tot succes.

4. Positieve attitude

Sommige veranderingen in je levensstijl (zoals diëten of bewegen) zullen aanvoelen als een straf. Stop met op die manier na te denken. Als je het leuk vindt om te zwemmen, dan is drie maal per week het zwembad bezoeken toch net leuk? Yoghurt eten in plaats van een zware pudding is licht en geeft voldoening. Als je het even niet meer ziet zitten en toch verleid wordt, dan geeft dat niet. Zorg gewoon dat je daarna weer verder doet zoals je bezig was.

5. Perfect onvolmaakt

Begrijp dat we allemaal anders zijn en dat perfectie iets onmogelijks is. Vier wie je bent als individu. Concentreer je op de dingen waar je in slaagt en goed in bent.

6. Zoek steun

Je voornemen zou geen geheim mogen zijn. Hoe meer je het deelt en praat over je doel met anderen, hoe waarschijnlijker het is dat je je doel bereikt. Vrienden en familie kunnen je steunen als het niet meer zo goed gaat als je had gedacht. Beter nog, is om een buddy te zoeken die hetzelfde wil bereiken als jij. Als je goede voornemen moeilijk is kan het goed zijn om professionele hulp te zoeken, dus aarzel niet om hulp te vragen.

7. Plannen

Hoe meer je nadenkt over wat je doet, hoe groter de kans is dat je het volhoudt. Zoek en lees teksten over wat je wil doen. Wie kan je gebruiken als inspiratie? Gebruik een dagboek om je voortgang op te nemen, of maak een grafiek of tabel voor een visueel overzicht. Bekijk deze eens als je denkt dat je voornemen faalt.

8. Houd vol

Het duurt drie weken voor een nieuwe activiteit een gewoonte wordt en zes maanden voor het een deel van je persoonlijkheid wordt. Jammer genoeg zal het niet over één nacht ijs gaan – dus besef goed dat je lang moet volhouden. Als je ontdekt dat je begint op te geven, zet je dan terug in voor je doel. Blijf je opnieuw inzetten. Er zullen sowieso problemen zijn, maar de manier waarop je over je hindernissen geraakt is een maatstaf voor je kracht.

9. Beloon jezelf

Waarom zou je jezelf niet eens af en toe belonen? Dit kan nieuwe kledij kopen zijn als je gewicht bent verloren, of jezelf een dagje spa en massage cadeau geven omdat je zo hard hebt gewerkt.

10. Ga er voor

Kies een dag om je goede voornemen te starten (niet 1 januari!) en ga er 100% voor. Kijk uit naar het moment waarop je begint en ga er volledig voor. Dit is het begin van iets groots. Een nieuw jaar, een nieuwe jij!


Marie Pure

Andere artikelen


Zit je vast in het verleden

Zit je vast in het verleden?

Betrap je jezelf er vaak op dat je veel nadenkt over je verleden? Zou je willen dat je de klok kon terugdraaien naar vervlogen tijden of de dingen zoals ze waren voordat Covid de wereld ontwrichtte?

Lees het volledig artikel

Hoe voorkom ik dat alles fout gaat

Hoe voorkom ik dat alles fout gaat?

Soms kun je het gevoel hebben dat echt alles fout gaat. Het leven kan inderdaad wel eens tegen zitten. Het is dan belangrijk om te voorkomen dat je in een negatieve spiraal van slechte gedachten komt vast te zitten.

Lees het volledig artikel

Tekenen dat je afglijdt in een burn-out

Tekenen dat je afglijdt in een burn-out

Stress overheerst soms in onze samenleving. Om te voorkomen dat de stress je helemaal opvreet, is het heel verstandig om de tekenen ervan te herkennen, voordat je in een burn-out of een bore-out terecht komt.

Lees het volledig artikel

Tekens van depressie onder de radar

Tekens van depressie onder de radar

Het is niet altijd klaar en duidelijk wanneer iemand aan een depressie lijdt. Sommige mensen met een depressie maskeren hun symptomen, steken hun gevoelens achter een masker van een glimlach om anderen te overtuigen dat ze gelukkig zijn.

Lees het volledig artikel

drinkgewoontes

Hoe weet je of je een drankprobleem hebt?

Het is typerend dat mensen in de donkere dagen vaker naar een glaasje alcohol grijpen dan tijdens de zomermaanden. Dit fenomeen zorgt er bijvoorbeeld voor dat problemen met alcohol in de Noordse landen veel groter zijn dan in Zuiderse landen. Maar hoe ver mag je gaan met een glaasje? Hierover bestaan sterk uiteenlopende verhalen.

Lees het volledig artikel

Waarom is het zo moeilijk om weer aan het werk te gaan

Waarom is het zo moeilijk om weer aan het werk te gaan?

Miljoenen mensen die maandenlang thuis hebben gezeten, worden nu teruggeroepen naar het werk. Anderen, die gedurende de lockdown vanuit huis hebben gewerkt, keren ook weer terug naar kantoor. Sommige banen zijn gewoonweg verdwenen: veel mensen worden geconfronteerd met ontslag en zullen te maken krijgen met het zoeken naar werk. Het is een hele uitdaging om na een ongekende tijd thuis weer aan het werk te gaan.

Lees het volledig artikel

7 redenen waarom je kind slecht presteert

7 redenen waarom je kind slecht presteert

Als ouders maken we ons vaak zorgen bij een slecht rapport op school, soms zelfs meer dan ons kind! Gaan de punten erop achteruit, dan begin je redenen te zoeken en of je iets kan doen om te helpen.

Lees het volledig artikel

digibesitas

Het tijdperk van digibesitas

Digibesitas is een nieuwe term die de wereld is ingestuurd door de Gentse professor De Marez na onderzoek over het gebruik van digitale media

Lees het volledig artikel

perfectionisme

Perfectionisme aanpakken? 6 Tips tegen perfectionisme!

Perfectionisme: het wordt meer en meer van mensen gevraagd terwijl men meer en meer inziet dat perfectionisme niet haalbaar is. Toch geraken heel wat mensen de pedalen kwijt omdat zij proberen de perfectie na te streven. 

Lees het volledig artikel

vakantie-anders-bekeken

Vakantie anders bekeken

De zaligste tijd van het jaar… vakantie. Of, dat zou toch moeten. Helaas loopt het niet altijd als verwacht. Wat kan er fout lopen? En wat doe je eraan?

Lees het volledig artikel

Bachbloesems zijn geen geneesmiddelen maar onschadelijke plantaardige extracten die gebruikt worden ter ondersteuning van de gezondheid.

© 2024 Mariepure - Webdesign Publi4u

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....