Ga ervoor! Hoe kan je ervoor zorgen dat je voornemens slagen?

Ga ervoor! Hoe kan je ervoor zorgen dat je voornemens slagen?
Ga ervoor! Hoe kan je ervoor zorgen dat je voornemens slagen

Soms voelt het gewoon alsof je goede voornemens maakt, juist om ze te kunnen verbreken. Toch is het een uitstekend idee om slechte gewoontes te dumpen en te vervangen door positieve – alleen moet je leren hoe je voornemens volhoudt.

Het probleem is niet zozeer dat we niet de vastberadenheid hebben om ons aan onze goede voornemens te houden; het is meer dat we doelen moeten kiezen die haalbaar zijn. Zo niet, dan is het alsof we onszelf juist op een mislukking aansturen. Probeer daarom eens deze tips om je doelen te verwezenlijken en je goede voornemens vol te houden:

Persoonlijke Bachbloesem Mix

Bachbloesem mix op maat - Wizard :

  • Je stelt zelf je mix samen
  • Op basis van klachten die je selecteert uit een lijst
  • Aan de hand van reeds bestaande mixen
Klik hier en ontdek Bachbloesem mix op maat - Wizard

1. Kies een realistisch doel

Het eerste geheim van succes is het kiezen van een enkel doel in plaats van meerdere. Bedenk of het een doel is dat je realistisch gezien kunt bereiken - heb je de tijd en inzet om je daaraan te houden? Als je besluit om de chocolade volledig op te geven, bedenk dan hoe lang je hierin kunt volharden. Je hebt veel meer kans om je doel te bereiken als jouw voornemen is om de traktatie te beperken tot slechts één reep per week.

2. Maak je voornemens specifiek

Geld besparen is een uitstekend idee. Maar je bent meer geneigd om gefocust te blijven als je van plan bent om je budget te verlagen met een vast bedrag. En dat hoeft niet eens zoveel te zijn. Neem bijvoorbeeld een lunchpakketje mee in plaats van elke dag een broodje en koffie te kopen. Het geld dat je daarmee bespaart, zet je actief opzij. Dat kan op een spaarrekening zijn of in een goed afgesloten spaarpot. Het instellen van een klein, goed gedefinieerd doel maakt het veel gemakkelijker om op koers te blijven.

3. Schrijf je doelen op

Door je goede voornemens op te schrijven, voel je je meer verantwoordelijk en heb je een veel betere kans om je doelen te bereiken. Het bijhouden van een dagboek of bulletjournal kan je helpen om na te denken over wat je allemaal doet op een dag. Zo kun je eventuele gedragspatronen herkennen die je succes in gevaar kunnen brengen.

4. Praat over je voornemens

Het openbaar maken van je goede voornemens maakt het moeilijker om terug te krabbelen. Praat met anderen over je doelen en vraag hen om regelmatig te checken om te zien hoe het met je gaat. Nog beter is het om een vriend te vinden die dezelfde voornemens heeft gemaakt, zo kun je elkaar steunen.

5. Evalueer je doelen regelmatig

Pauzeer het hele jaar door regelmatig om je doelen te evalueren. Als je besluit dat je de doelen waarschijnlijk niet gaat bereiken, voel je dan vrij om ze een paar keer aan te passen, zodat ze beter aansluiten op je levensstijl. Deel eventuele veranderingen die je maakt met vrienden en familie, zodat zij je kunnen blijven steunen.

6. Herken kleine overwinningen

Richt je niet alleen op het bereiken van de eindstreep, maar vier kleine prestaties onderweg. Als je besluit om 15 kilo te verliezen, wacht dan niet tot je je doel hebt bereikt. Hou je vooruitgang bij in je dagboek en trakteer jezelf na elke kilo.

7. Als je afvalt, ben je niet alleen!

Bijna iedereen die een goed voornemen maakt, raakt wel eens de goede weg kwijt. Als dit met jou gebeurt, laat je je dan niet door je verval tegenhouden. Het is hoe je ermee omgaat dat telt. Verspil geen tijd met je schuldgevoel en geef zeker niet op. Erken je tegenslag, begrijp waarom het is gebeurd en zoek uit hoe je kunt voorkomen dat je dezelfde fout weer maakt. Zo kom je weer op het juiste pad terecht.

8. Blijf bij technieken die werken

Als je nieuwe gedrag eenmaal ‘normaal’ begint te voelen, bestaat het risico dat je je waakzaamheid laat verslappen. Het is nu dat je het meest kwetsbaar bent om weer te vervallen in je oude gewoontes. Stel dat je al drie maanden geen sigaret hebt gehad. Je zou kunnen denken dat het veilig is om een avondje uit te gaan met vrienden die roken… Echter heeft het vermijden van deze sociale cirkel je in staat gesteld om te kunnen slagen in je goede voornemen. En wanneer het bijhouden van een voedingsdagboek cruciaal is geweest voor je gewichtsverlies, stop dan niet op dit punt. Het verwijderen van deze technieken kan je vastberadenheid ondermijnen. Als wat je doet nuttig is, stop dan niet.

9. Geloof in jezelf en in je mogelijkheden

Als je er zeker van bent dat je in staat bent om je gedrag te veranderen, zal je zelfvertrouwen doorzetten tot succes. Mensen zeggen wel eens dat ze een goed voornemen willen maken, maar het gevoel hebben dat ze die niet zullen halen. Maar als je gelooft dat je iets kunt doen, heb je meer kans om te slagen.

Tot slot

Als je soms aan jezelf twijfelt, geef dan niet op. Pas in plaats daarvan je goede voornemens aan om ze haalbaar te maken. In plaats van een grote uitdaging aan te gaan, splits je je voornemen op in kleinere doelen waarvan je weet dat je ze kunt bereiken. Bachbloesem mix 44 kan helpen: het bevat Bachbloesems die het zelfvertrouwen kunnen helpen en je zelfvertrouwen kunnen ondersteunen.

Heb je je voornemens behouden en nieuwe, gezonde gewoontes ontwikkeld, dan is dat het moment om je succes te vieren! Wees trots op jezelf en geef ondertussen niet op. Of het nu gaat om stoppen met roken, gezond eten of regelmatig sporten; bouw voort op je doelen en behoud zo je nieuwe, gezonde levensstijl voor de komende jaren.

 

Bronnen:

https://www.nytimes.com/guides/smarterliving/resolution-ideas

https://blog.mindvalley.com/importance-of-self-belief/

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


Omgaan met levensveranderingen

Omgaan met levensveranderingen

Moeite bij grote veranderingen in het leven? Lees dan ons artikel en ontdek de tekens van grote levensveranderingen en hoe je ermee om kan gaan.

Lees het volledig artikel

onbereikbaar

Wordt onbereikbaar een nieuwe trend?

We kennen het allemaal, de hele dag door krijgen we tientallen prikkels op het zelfde moment. Onze computer staat open en we kijken nog vlug eens Facebook, tegelijk checken we onze mails, we krijgen en sturen een sms’je...

Lees het volledig artikel

Stop met je zorgen te maken & leef in het moment

Stop met je zorgen te maken & leef in het moment

Je verdoet zoveel tijd door spijt te hebben van het verleden en je zorgen te maken over de toekomst. Maar dat is het niet waard! Zelfs wat gisteren gebeurde, doet er vandaag niet meer toe. Laat het verleden en de toekomst voor wat het is en maak het meeste van ieder moment.

Lees het volledig artikel

Zelfs de knapste koppen ervaren tegenslagen

Zelfs de knapste koppen ervaren tegenslagen!

Om succes te behalen is het belangrijk dat je accepteert dat falen erbij hoort. Je hoeft er niet bang voor te zijn, veel mensen – ook beroemde mensen – hebben tegenslag gekend. Alleen dat hield ze niet tegen om hun doelen te bereiken, zoals deze vijf mensen.

Lees het volledig artikel

roken-nieuws

Roken kost je bijna 3000 dagen van je leven

Dat roken niet goed is voor de gezondheid, is zeker geen nieuws meer. De kans op allerlei ziektes neemt gigantisch toe door te roken. Jaarlijks sterven er ongeveer 15000 Belgen als gevolg van het roken. Maar nu is er op de ernst van dat gevaar nog een getal gekleefd. 

Lees het volledig artikel

Belangrijk: niet geven om wat anderen denken

Belangrijk: niet geven om wat anderen denken

Geef jij te veel om wat anderen denken? Denken mensen echt zo vaak aan anderen? Waarom? Lees hier meer!

Lees het volledig artikel

Minder kritisch zijn over andere (en jezelf)

Minder kritisch zijn over andere (en jezelf)

Het is heel makkelijk om altijd iedereen, ook jezelf, te bekritiseren en beoordelen. Alleen achteraf voel je je er vaak slecht over en schuldig.

Lees het volledig artikel

Leren vergeven: hoe

Leren vergeven: Hoe?

Iemand vergeven is niet eenvoudig, vooral wanneer je gekwetst bent. Toch is het belangrijk te leren vergeven. Lees hier meer.

Lees het volledig artikel

Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

De toekomst. Het is een abstract concept. Want niemand weet wat de toekomst gaat brengen en voor je in petto heeft. Het is daarom zonde van je tijd om te piekeren en je zorgen te maken over wat er in de toekomst allemaal zou kunnen gebeuren.

Lees het volledig artikel

Tips om het sporten vol te houden

6 tips om het sporten vol te houden

Er zijn wel tientallen redenen denkbaar om te stoppen met sporten. Ofwel zit het weer een poosje niet mee, ofwel heb je teveel werk ofwel ben je met teveel andere hobby’s bezig. Hier zijn enkele tips die het gemakkelijker maken om het sporten vol te houden.

    Lees het volledig artikel

    Krijg gratis advies voor jouw probleem

    Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

    tom vermeersch
    Tom Vermeersch

    Ja, ik wil gratis advies

    Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....