7 tips om eenzaamheid om te buigen naar een gelukkig gevoel

7 tips om eenzaamheid om te buigen naar een gelukkig gevoel
7 tips om eenzaamheid om te buigen naar een gelukkig gevoel

Iedereen voelt zich weleens eenzaam, maar met de COVID-19 pandemie is het moeilijker dan gewoonlijk om onze gebruikelijke sociale contacten te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld komen door thuisquarantaine, een tijdelijk verlof van je werk, het vele thuiswerken en natuurlijk het missen van mensen om je heen, zoals je vrienden, collega’s en familie.

Veel mensen voelen zich op dit moment geïsoleerd en eenzaam, dat is helemaal niet erg en je hoeft daar niet over in te zitten. Onthoud dat dit niet voor eeuwig is en dat het leven weer beter zal worden. In de tussentijd kun je zelf aan de slag om je beter te voelen in deze tijd. Daarom hebben wij 7 tips die je helpen om te gaan met lockdowns, thuiswerken en het missen van vrienden en familie. Sommige tips zullen voor de een relevanter zijn dan voor de ander; iedereen is anders, dus zoek uit wat het beste voor jou werkt. Je zal je er een stuk gelukkiger door gaan voelen.

Persoonlijke Bachbloesem Mix

Bachbloesem mix op maat - Wizard :

  • Je stelt zelf je mix samen
  • Op basis van klachten die je selecteert uit een lijst
  • Aan de hand van reeds bestaande mixen
Klik hier en ontdek Bachbloesem mix op maat - Wizard

1. Probeer nieuwe manieren uit om samen tijd door te brengen

Een etentje bij vrienden of lekker op de koffie bij je grootouders; het zit er even niet in. Toch is het binnen de regels van de lockdown mogelijk om samen te komen. Het moet alleen een beetje anders. Probeer bijvoorbeeld om buitenshuis samen te komen. Een wandeling door de natuur helpt je om lekker bij te praten en is tevens goed voor je humeur. Tijd doorbrengen in de natuur brengt namelijk rust in je hoofd en je hebt er meteen lichaamsbeweging bij, waar je je beter van gaat voelen.

Kun je niet naar buiten? Dan zijn er nog andere mogelijkheden om toch een beetje samen te zijn. We leven in een tijdperk vol technologie. Als je online met een groep kan vergaderen, dan kun je via Teams, Zoom of Facebook messenger tevens samen dineren. Kook beide hetzelfde en geniet van elkaars gezelschap – al zit er dan een computerscherm tussen. Speel online Scrabble of een ander spel, nodig je familie uit voor een quizavond – leuk voor alle leeftijden – of sluit je aan bij een virtuele vereniging.

2. Houd contact

Maak vaker contact met anderen. Als jij je eenzaam voelt, zal iemand anders zich wellicht ook eenzaam voelen. We zitten immers allemaal in hetzelfde schuitje. Contact maken kan heel gemakkelijk via social media. Stuur een sms’je of een What’s App berichtje. Of stel een groepschat op via Facebook Messenger, What’s App of Zoom. Zo is er altijd wel iemand om even mee te kletsen.

3. Deel je gevoelens, maar vergelijk je niet met anderen

Als je contact houdt met elkaar via social media, is het gemakkelijker om open en eerlijk te zijn over je gevoelens. Dat geldt tevens voor je gevoelens van eenzaamheid. Door je emoties te delen, kun je er gemakkelijker mee omgaan. Maar onthoud wel dat veel mensen op social media alleen over de positieve aspecten van hun leven berichten. Ga jezelf dus niet vergelijken met anderen. Hierdoor voel je je uiteindelijk niet beter. Onthoud dat deze mensen alleen de buitenkant laten zien en je niet weet wat er achter dat perfecte plaatje schuil gaat. Vind je het moeilijk om de beelden te scheiden van je gevoelens, stop dan een tijdje met social media. Uiteraard blijf je wel contact houden via sms en What’s App berichtjes.

4. Doe meer van de dingen die je gelukkig maken

Het is wellicht lastig om tijdens een lockdown dingen te doen waar je gelukkig van wordt, omdat veel van deze zaken nu even niet kunnen. Toch zijn er nog genoeg alternatieven om toch je dagen te vullen met iets wat je leuk vindt.

Bewegen is een uitstekende manier om depressies en negatieve gevoelens op te heffen. Is de sportschool gesloten? Pak de fiets of je hardloopschoenen en ga lekker buiten een tocht maken. Sport je liever binnen? Zoek dan leuke online lessen op over fitness, aerobics, yoga of krachttraining en train in huis.

Hou je van kunst? Online hebben veel musea hun deuren geopend en kun je zo genieten van een wandeling door een museum. Of zoek leuke filmpjes op van de dierentuinen en pretparken. Zo ben je er toch een beetje uit.

Creatief bezig zijn helpt om een positiever gevoel te creëren. Als je helemaal opgaat in een activiteit, ervaar je een ‘flow’, een gemoedstoestand waarin de tijd zinloos wordt en zorgen en angsten wegdrijven.

Luister naar onderhoudende audioboeken of podcasts. Of kies voor meditatie.

Wie een beetje creatief denkt, vindt altijd een oplossing om iets leuks te doen.

5. Leer iets nieuws

Haal het beste uit je tijd thuis en leer iets nieuws. Veel mensen maken van de gelegenheid gebruik om een nieuwe taal te leren – er zijn veel gratis lessen online voor alle niveaus. En wat dacht je van lessen in koken, tuinieren, schilderen of kleden – de mogelijkheden zijn eindeloos. Of verbeter je doe-het-zelf vaardigheden en leer houtbewerken of auto-onderhoud. De mogelijkheden zijn eindeloos.

6. Help een ander

Vrijwilligerswerk om anderen te helpen is een uitstekende manier om eenzaamheid af te weren. Deel uitmaken van een groep gelijkgestemde mensen is een geweldige manier om nieuwe vrienden te maken en het gevoel van eigenwaarde te vergroten. Als sociale afstandelijkheid de groepsactiviteiten tijdelijk uitsluit, kun je je als vrijwilliger aanmelden om bevriend te raken en iemand te bellen die aan huis gebonden is voor een praatje.

7. Verminder je stressniveaus

Stress en angst kunnen het gevoel van eenzaamheid vergroten. In stressvolle tijden verlicht Bachbloesem Mix 5 stress en angst, verbetert het de slaap en helpt het je te focussen om de positieve dingen. Daarnaast is aangetoond dat de zorg voor een huisdier het stressniveau vermindert. Als je een hond hebt, heb je nog een extra bonus aan dagelijkse wandelingen en de mogelijkheid om met andere huisdierenbezitters te praten. Mediteren en ademhalingsoefeningen helpen tevens mee om je rustiger te voelen.

Bronnen:

https://www.dpt.nhs.uk/i-need-help-with/i-feel-lonely-and-isolated

https://www.priorygroup.com/media-centre/staying-positive-and-motivated-when-you-have-been-furloughed-mental-health-advice-for-employees

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/07/190715114302.htm

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


goede voornemens

De goede voornemens

De knallen van het vuurwerk zijn verstomd, de flessen champagne worden naar de glascontainer gebracht en het merendeel van de nieuwjaarsbrieven is voorgelezen. Kortom, het gewone leven komt weer op gang. Maar hoe zit het met al die goede voornemens die men bij zichzelf oplegt bij de jaarwisseling? 

Lees het volledig artikel

drinkgewoontes

Hoe weet je of je een drankprobleem hebt?

Het is typerend dat mensen in de donkere dagen vaker naar een glaasje alcohol grijpen dan tijdens de zomermaanden. Dit fenomeen zorgt er bijvoorbeeld voor dat problemen met alcohol in de Noordse landen veel groter zijn dan in Zuiderse landen. Maar hoe ver mag je gaan met een glaasje? Hierover bestaan sterk uiteenlopende verhalen.

Lees het volledig artikel

Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan

Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan?

De zomervakantie is voorbij, maar de kinderen hebben langer dan dat thuisgezeten. Terug naar school gaan tijdens deze pandemie is een heel nieuwe ervaring voor iedereen. Het is begrijpelijk dat kinderen zich daar een beetje zorgen over maken, want hoe moet het nu verder?

Lees het volledig artikel

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? Het uitoefenen van yoga biedt veel voordelen. Het is een holistische praktijk die voordelig is op fysiek, emotioneel en mentaal vlak.

Lees het volledig artikel

Zoek uit of je (stiekem) een perfectionist bent

Zoek uit of je (stiekem) een perfectionist bent

Kan het stellen van hoge eisen aan jezelf ooit een probleem zijn? Voor de meeste mensen zou het streven naar perfectie als positief worden beschouwd. Muzikanten bereiken bijvoorbeeld pas na duizenden uren oefenen de concertnorm en sporters kunnen geen topprestaties leveren zonder lange trainingsuren. Maar… er is een verschil tussen hoge eisen aan je zelf stellen en streven naar perfectionisme.

Lees het volledig artikel

gelukkig zijn

Kies voor je geluk!

Gelukkig zijn is iets waar iedereen naar streeft, maar helaas zijn er veel mensen die ongelukkig door het leven gaan.  Veel mensen nemen vrede met hoe het leven is, men ziet het leven als een gebeurtenis waar men doorheen moet.

Lees het volledig artikel

op reis

Ik ga op reis en ik neem mee…

Wie kent het spelletje niet? Ik ga op reis en ik neem mee. Echter, deze tijd van het jaar is het pure realiteit om te overwegen wat je wel of niet meeneemt op reis.

Lees het volledig artikel

roken-nieuws

Roken kost je bijna 3000 dagen van je leven

Dat roken niet goed is voor de gezondheid, is zeker geen nieuws meer. De kans op allerlei ziektes neemt gigantisch toe door te roken. Jaarlijks sterven er ongeveer 15000 Belgen als gevolg van het roken. Maar nu is er op de ernst van dat gevaar nog een getal gekleefd. 

Lees het volledig artikel

Wat te elimineren van je leven om gelukkiger te zijn

Wat te elimineren van je leven om gelukkiger te zijn

Heb jij het doordringende vermoeden dat je alleen gelukkiger zou zijn als X waar was, of als je alleen maar Y kon doen? Wat moet je veranderen in je leven om gelukkiger te zijn?

Lees het volledig artikel

10 tips om de dagelijkse sleur te doorbreken

10 tips om de dagelijkse sleur te doorbreken

Is je leven alledaags en een echte sleur geworden? Doorbreek je monotoon leven met deze 10 tips om de dagelijkse sleur te doorbreken en je leven meer mening te geven. 

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....