Hoe doorbreek je je slechte gewoontes

Hoe doorbreek je je slechte gewoontes
Hoe doorbreek je je slechte gewoontes

Slechte gewoontes verspillen je energie en tijd. Ze verstoren je leven, brengen je gezondheid in gevaar en weerhouden je ervan je doelen te bereiken. Dus waarom hebben we ze? En wat kunnen we doen om onze slechte gewoontes te doorbreken?

De oorzaken van slechte gewoontes

De meeste slechte gewoonten worden veroorzaakt door slechts twee dingen: verveling en stress. Een breed scala aan slechte gewoonten, van te veel drinken tot te veel tijd besteden aan gamen of uren verspillen op Facebook, is vaak een reactie op verveling of stress. In beide gevallen weet je namelijk niet wat je moet doen en meestal vul je die tijd op met een slechte gewoonte.

Soms kan stress worden veroorzaakt door een onderliggende angst of overtuiging. Voordat je aan je slechte gewoontes kan beginnen, is het noodzakelijk eerst die onderliggende problemen te identificeren en aan te pakken. Hoewel het moeilijk kan zijn, moet je eerlijk tegen jezelf zijn als je serieus slechte gewoonten wilt overwinnen. Nadat je de triggers voor je slechte gewoonten hebt herkend, kun je nieuw, gezonder gedrag aanleren als een alternatieve manier om met verveling of angst om te gaan.

Persoonlijke Bachbloesem Mix

Bachbloesem mix op maat - Wizard :

  • Je stelt zelf je mix samen
  • Op basis van klachten die je selecteert uit een lijst
  • Aan de hand van reeds bestaande mixen
Klik hier en ontdek Bachbloesem mix op maat - Wizard
 

Goede en slechte gedragingen geven goed gevoel

Al jouw gedragingen, zowel goede als slechte, zijn er niet voor niets en komen je in bepaalde opzichten ten goede, hoewel ze in andere opzichten schadelijk voor je kunnen zijn. Omdat een slechte gewoonte je een voordeel oplevert, is het niet gemakkelijk om er gewoon mee te stoppen. Het geheim is niet om schadelijk gedrag te elimineren, maar om het te vervangen door gezond gedrag.

Het voordeel van een slechte gewoonte kan biologisch zijn, zoals bij afhankelijkheid van alcohol of drugs of roken. Het kan emotioneel zijn, bijvoorbeeld wanneer je in een ongezonde relatie blijft. Het kan lichamelijk zijn en een manier om met te veel stress om te gaan, zoals wanneer je aan je haar trekt, op je nagels bijt of met je tanden knarst.

Deze redenen gelden ook voor minder ernstige gewoonten. Check je bijvoorbeeld je sociale media zodra je jouw laptop aanzet? Deze gewoonte verspilt tijd, vertraagt je productiviteit en leidt vaak tot meer stress. Maar tegelijkertijd helpt het je om je verbonden te voelen, en dus blijf je het doen.

Het is dus moeilijk om ‘gewoon te stoppen’. In plaats daarvan moet je je slechte gewoonte vervangen door een nieuw, gezonder gedrag dat een vergelijkbaar voordeel biedt.

Tips om een slechte gewoonte te doorbreken

Laten we het proces van het doorbreken van slechte gewoonten eens op een andere manier bekijken. Hier zijn een paar tips om te proberen:

Kies een nieuw gedrag om je slechte gewoonte te vervangen

Maak een plan over wat je gaat doen als je je verveelt of gestrest bent. Wat je slechte gewoonte ook is, je moet weten waar je hem door gaat vervangen. Wat ga je doen als je trek krijgt in een sigaret of de koektrommel plundert? Wat kun je doen om het eerste drankje van de avond te vermijden. Tip: probeer een ontspannend bad of maak een wandeling. Wat ga je doen in plaats van door je Facebook-feed te scrollen? Tip: schrijf in plaats daarvan een paar zinnen voor je werk.

Onderdruk je hunkeringen met Bachbloesem mixen

Bachbloesem mixen ondersteunen je wanneer je slechte gewoontes probeert te doorbreken. Ze zijn samengesteld uit verschillende bloesems die verlangens helpen te onderdrukken en stress en angst verminderen. Bachbloesem mix 58 is een ideale aanvulling als je stopt met roken, terwijl Bachbloesem mix 62 mensen ondersteunt die hun relatie met alcohol willen aanpakken.

Vermijd zoveel mogelijk triggers

Als je probeert te stoppen met roken, ga dan niet om met vrienden die roken. Als je het niet kunt weerstaan om aan koekjes te knabbelen, zorg dan dat je er geen in huis hebt. Als je een trigger, zoals stress, hebt gevonden voor jouw slechte gewoonte, probeer dan andere manieren te vinden om te ontspannen.

Zoek een maatje en bundel je krachten

Misschien heb je geprobeerd om af te vallen, maar heb je het niemand verteld? Je denkt misschien dat het dan niet zo gênant zal zijn als je je dieet opgeeft. Maar je hebt meer kans van slagen als je samenwerkt met een vriend - je kunt elkaar in de gaten houden en steunen. En de wetenschap dat iemand anders van je verwacht dat je je doel bereikt, helpt je op koers te blijven.

Visualiseer jouw succes

Stel jezelf voor dat je gezonder voedsel gaat kopen, nieuwe kleren gaat kiezen of jouw sigaretten weggooit. Je bouwt mentaal aan een nieuwe identiteit voor jezelf: welk gedrag je ook wilt stoppen, stel jezelf voor dat je het verslaat en geniet van de overwinning.

Ga terug naar de echte jij

Je hebt niet altijd slechte gewoontes gehad, dus je hoeft jezelf niet in een nieuw persoon te veranderen. Je hoeft alleen maar terug te gaan naar de persoon die je ooit was. Je hoeft niet te stoppen met roken; je hoeft alleen maar terug te gaan naar iemand die niet rookt. Denk niet aan jezelf als iemand die alcohol moet opgeven, maar visualiseer de terugkeer naar een niet-drinker. Ook al is het lang geleden, je weet dat je zonder deze slechte gewoonten kunt leven, omdat je het al eerder hebt gedaan.

Overwin negatieve gedachten

Wanneer je slechte gewoonten probeert te doorbreken, is het maar al te gemakkelijk om jezelf te veroordelen voor elke kleine misstap en het gevoel te hebben dat het je nooit zal lukken. Probeer in plaats daarvan het woord ‘maar’ te gebruiken:

  • Ik heb vandaag overgewicht, maar ik zal op tijd in vorm zijn voor mijn vakantie.
  • Ik heb vandaag op mijn nagels gebeten, maar ik zal het nog eens proberen en mezelf volgende maand trakteren op een manicure.

Iedereen maakt wel eens een foutje. In plaats van jezelf daar over op de kop te geven, omdat je faalt en je doel opgeeft, moet je lief zijn voor jezelf. Je zult snel een beter, gezonder leven leiden: het geheim van succes is weer op het goede spoor komen en volhouden.


Bronnen:

https://www.nhs.uk/live-well/quit-smoking/take-steps-now-to-stop-smoking/

https://www.psychologytoday.com/gb/blog/fulfillment-any-age/201108/5-steps-breaking-bad-habits

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


perfectionisme

Perfectionisme aanpakken? 6 Tips tegen perfectionisme!

Perfectionisme: het wordt meer en meer van mensen gevraagd terwijl men meer en meer inziet dat perfectionisme niet haalbaar is. Toch geraken heel wat mensen de pedalen kwijt omdat zij proberen de perfectie na te streven. 

Lees het volledig artikel

Zes dingen waarvan we denken dat ze ons gelukkig maken, maar dat niet doen!

Zes dingen waarvan we denken dat ze ons gelukkig maken, maar dat niet doen!

Als je denkt aan dingen die je gelukkig zullen maken, wat zijn dan de beelden die in je opkomen? Rijkdom, schoonheid, een droomhuis, lange vakanties, een top auto? Geluk is geen constante in het leven. Bovendien hangt de mate van hoe gelukkig we ons voelen af van de manier waarop we kiezen om ons leven te leiden.

Lees het volledig artikel

adhd

De ADHD-expert

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block gaat volgend jaar een opmerkelijk project opstarten. Het is haar bedoeling om per provincie een halftijdse ADHD-expert aan te stellen. Het aanstellen van zo’n expert past binnen haar plan om de kwaliteit van de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren op te krikken.

Lees het volledig artikel

roken

Roken eist om de 6 seconden een slachtoffer

Om de 6 seconden sterft er iemand omwille van het roken. Daarmee is roken zowat het monster dat de meeste slachtoffers opeist. 

Lees het volledig artikel

gelukkig zijn

Kies voor je geluk!

Gelukkig zijn is iets waar iedereen naar streeft, maar helaas zijn er veel mensen die ongelukkig door het leven gaan.  Veel mensen nemen vrede met hoe het leven is, men ziet het leven als een gebeurtenis waar men doorheen moet.

Lees het volledig artikel

overgewicht

Behoort overgewicht tot het verleden?

Overgewicht is zowat één van de grootste problemen van de Westerse samenleving. Maar, er zou een inspuiting op komst zijn die er voor kan zorgen dat de zin in eten kan verminderd worden.

Lees het volledig artikel

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Iedereen is uniek, zelfs in hun eigen slechte gewoontes of negatieve karaktereigenschappen. Hier zijn tips om je negatieve aspecten in balans te brengen!

Lees het volledig artikel

Depressie

7 verrassende redenen waarom je depressief bent

Wat veroorzaakt depressies? Ontdek hier 7 verrassende redenen waarom je depressief bent!

Lees het volledig artikel

Laten we 2021 beter maken dan 2020

Laten we 2021 beter maken dan 2020

Voor veel mensen is 2020 een van de slechtste jaren die ze zich kunnen herinneren. De COVID -19 pandemie en sociale onrust hebben ons leven veranderd op een manier die we een jaar geleden niet voor mogelijk hadden gehouden. En als januari 2021 komt, staan we waarschijnlijk nog steeds voor vele uitdagingen. Kan 2021 een beter jaar worden?

Lees het volledig artikel

vuurwerkangst

7 tips om je hond te helpen bij vuurwerkangst

Zo fijn als het is voor de mens om de overgang van oud naar nieuw te vieren, zo beangstigend is het voor de hond. Vooral het knallende vuurwerk dat die nacht gul wordt afgestoken, is voor heel wat honden afschrikwekkend. Lees 7 tips hoe je jouw hond kan helpen bij vuurwerkangst.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....