Deze site maakt gebruik van cookies. Ok

Hoe gewicht verliezen zonder diëten

Hoe gewicht verliezen zonder diëten
Hoe gewicht verliezen zonder diëten

Het is ongezond om obsessief bezig te zijn met hoe we eruit zien, en calorieën tellen is zeker niet voor iedereen, maar als je tegelijk gewicht wil verliezen én je houdt erg van eten, is er dan iets dat je kan doen om gewicht te verliezen terwijl je eet? Wij denken van wel. 

Hier zijn onze tips om je te helpen gewicht verliezen zonder al te strikt in je voeding te snoeien.

Sport

Deze gooien we er meteen in, want je wist vast dat deze eraan zat te komen. Logisch ook, niet? Verbrand je meer calorieën dan je consumeert, dan verlies je gewicht. Haat je sporten, dan kan dat een probleem zijn. Maar er zijn veel soorten beweging die je kan uitproberen. Als je niet naar het fitnesscentrum wilt, waarom neem je dan geen danslessen, of pilates of zumba? Een stevige wandeling maken is ook goed. Om meer te verbranden met wandelen kies je best voor heuvelachtige wandelingen, of wandelen op een zachte ondergrond. Blijf je liever thuis in je vertrouwde omgeving, doe dan aan wat beweging met behulp van Youtube-video’s thuis. Wat je ook doet, als je  iets kiest dat je leuk vindt, zal het niet aanvoelen als hard werken.

Kleinere borden

Dit klinkt belachelijk, maar het is waar. Serveer wat je normaal zou eten, maar op een kleiner bord. Je zal niet zoveel kunnen eten als je anders kan. Een kleiner bord zendt een bericht naar je hersenen, waardoor je hersenen registreren dat de portiegrootte groter is dan dat het werkelijk is. Wanneer je je portie op hebt, zal je niet nog een bord willen. Als je alleen sla eet kan je natuurlijk wel een groter bord gebruiken.

Kauw trager

Een ander trucje is om trager te kauwen. Je hersenen hebben tijd nodig om te verwerken wat je gegeten hebt en zullen je daarna zeggen dat je genoeg hebt. Als je te snel eet hebben je hersenen de kans niet om mee te doen, dus doe het rustig aan en luister naar wat je maag en je hersenen zeggen. Snelle eters gaan sneller gewicht bij krijgen dan trage eters.

Slaap eens goed

Gezondheid, slaap, stress en je gewicht houden allemaal verband met elkaar. Als je aan stress lijdt en niet goed kan slapen, dan kan dat een serieus effect hebben op je gewicht. Onderzoek toont aan dat een gebrek aan slaap de eetlust-regelende hormonen leptine en ghreline verstoort. Dit terwijl het hormoon cortisol stijgt wanneer je gestresseerd bent. Wanneer deze hormonen verhoogd zijn ga je sneller honger krijgen en hunkeren naar het verkeerde voedsel. Chronisch slaaptekort en stress verhogen het risico op verschillende ziektes, waaronder diabetes type 2 en overgewicht.

Koolhydraten inruilen voor proteïnes

Er zijn heel wat diëten die aanraden om koolhydraten in te ruilen voor proteïnes. Koolhydraten laten je opgeblazen voelen, vooral als je gevoelig bent aan graan. Proteïnes hebben een effect op je eetlust. Je hoeft niet zoveel te eten om je voldaan te voelen, dus je honger wordt beperkt en je zal minder calorieën consumeren. Wissel je ontbijt gebaseerd op granen in voor fruit, yoghurt en/of eieren.

Koop geen ongezond voedsel

Als je ongezond voedsel in huis hebt, zal je ervan eten. Koop geen chips, snacks of snoep. Die bevatten heel veel calorieën en vergroten het hongergevoel. Je zal meer eten, wat je zal helpen om gewicht bij te krijgen. Probeer in plaats daarvan te zorgen voor een volle fruitmand. Als je het echt niet kan laten wat chocolade, chips of snoep te kopen, bewaar het dan op een plaats waar je het niet vaak ziet.

Blijf gehydrateerd

Onderzoek heeft aangetoond dat water drinken je kan helpen minder te eten en gewicht te verliezen, vooral als je drinkt voor een maaltijd. Water drinken beperkt de honger, en wist je trouwens dat wanneer we ons hongerig voelen, we soms  in werkelijkheid dorst hebben en gewoon moeten drinken?

Concentreer je op het voedsel

Eén van de hoofdredenen waarom we overeten is dat we ons niet focussen op het proces. We eten terwijl we tv kijken, of met onze telefoon bezig zijn. Door aandacht te geven aan wat je eet zal je de focus niet verliezen op wat je eet en zal je minder ongewenste calorieën consumeren.

Elimineer suikerrijke dranken

Eén van de grotere bedrijven heeft onlangs aangekondigd dat de verkoop van frisdrank gedaald is. Dit is wellicht deels omdat mensen meer bewust zijn over de hoeveelheid suiker die in een blikje zit. Toegevoegde suikers zijn het ergste ingrediënt in je dieet en worden geassocieerd met verschillende ziektes. Ruil je frisdrank in voor water, thee (vooral groene thee) of zelfs koffie.

Betrap jezelf op stout zijn

Houd een dagboek bij en schrijf op wat je eet. De schuldgevoelens die je hebt door het eten van de volledige pak koeken zal ervoor zorgen dat je er slechts eentje of twee eet de volgende keer.

Maak zelf je lunch

Stel zelf je lunch samen en neem ze mee naar het werk, een picknick of een dagje ertussen uit. Je zal voor veel gezondere dingen kiezen dan terplekke iets te eten dat veel calorieën bevat met te veel zout en suiker.

Houd van je lichaam

Jouw lichaam is het enige lichaam dat je ooit zal hebben dus behandel het alsof het een dure auto is, een limousine misschien zelfs. Geef het alle liefde en aandacht dat het nodig heeft, en voed het met het beste voedsel. Gooi junkfood, snoep en suikerdranken in de vuilbak. Beperk stress, neem tijd om te sporten en combineer een mentale met een fysieke aanpak die je lichaam ten goede komt.

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


omgaan met de zomertijd

Omgaan met de zomertijd

Sommige mensen reageren heel gevoelig op de tijdverandering en het kan enkele dagen duren, of zelfs weken, tot je je zich weer de oude voelt. Anderen merken er dan weer nauwelijks iets van.

Lees het volledig artikel

generatiey-2

Is kiezen verliezen?

Canvas (Belgische tv-zender) toont straks het nieuwe programma ‘Twintigers’. Twintigers vertelt het verhaal van 9 Belgische jongeren die op een belangrijk kantelpunt in hun leven staan.

Lees het volledig artikel

Vijf makkelijke manieren om je suikerverslaving te bannen

Vijf makkelijke manieren om je suikerverslaving te bannen

Verslaafd aan suiker terwijl je weet dat het slecht voor je is? Lees hier onze raad  - 5 manieren om je suikerverslaving te bannen.

Lees het volledig artikel

hapje-voor-het-slapengaan

Een hapje voor het slapengaan?

Eigenlijk is het aan te raden om niet meer te eten enkele uren voor het slapengaan. Maar we weten allemaal hoe verleidelijk het is om ’s avonds nog een hapje te verorberen.

Lees het volledig artikel

gameverslaving

Gameverslaving: hoe pak je het aan?

Zet tien ouders van tieners bij elkaar, en je hoort vast en zeker tien maal dezelfde klachten: altijd maar die games. En je kan het hen niet kwalijk nemen, want het gamegedrag van jongeren wordt jaar na jaar erger. 

Lees het volledig artikel

shutterstock_90897806

Scheiden doet lijden?

Wat doet een scheiding met kinderen en wat zijn de precieze gevolgen voor kinderen? Voor een kind verandert er na een scheiding plots veel. Wat zijn de gevolgen voor kinderen van gescheiden ouders?

Lees het volledig artikel

gelukkig zijn

Kies voor je geluk!

Gelukkig zijn is iets waar iedereen naar streeft, maar helaas zijn er veel mensen die ongelukkig door het leven gaan.  Veel mensen nemen vrede met hoe het leven is, men ziet het leven als een gebeurtenis waar men doorheen moet.

Lees het volledig artikel

digibesitas

Het tijdperk van digibesitas

Digibesitas is een nieuwe term die de wereld is ingestuurd door de Gentse professor De Marez na onderzoek over het gebruik van digitale media

Lees het volledig artikel

wondermiddelen-vermageren

Wondermiddelen om te vermageren

Pillen, crèmes, shakes,… tal van producten beloven je snel & veel gewichtsverlies. Maar werkt het echt? Lees hier meer over wondermiddelen om te vermageren.

Lees het volledig artikel

beyonce sterrendieet

Het dieet van de sterren: een sterrendieet?

Is het komkommertijd in het wereldje van de televisiesterren of doen zij het gewoon om in de kijker te staan? Steeds meer en meer laten sterren hun gezicht linken aan bepaalde vormen van dieet. De bedoeling hiervan is natuurlijk zoveel mogelijk mensen overtuigen om ook dit dieet te gaan volgen. Maar enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....