8 dingen die je moet eten om af te vallen

8 dingen die je moet eten om af te vallen
8 dingen die je moet eten om af te vallen

Er is een berg van advies over voedingsmiddelen die je niet moet eten als je probeert om wat kilo's te verliezen. Koekjes, cake, gebak en snoep, daarvan weten we dat we ze moeten vermijden. Ze bevatten immers veel calorieën en hebben niet veel voedingswaarde. Dat is makkelijk. Maar hoe zit het verder?

Misschien heb je wel eens dieetplannen gezien die gebaseerd zijn op een bepaald soort voedsel dat wordt aangeprezen als het geheim van gewichtsverlies. Het grapefruitdieet, het ei-dieet en het koolsoepdieet zijn voorbeelden van deze dieetplannen. Hoewel je zeker gewicht kunt verliezen met deze beperkende, eenzijdige diëten, zijn ze erg moeilijk om lang vol te houden. En je bent er bijna zeker van dat je weer aankomt wanneer je opnieuw op je oude manier gaat eten.

Afvallen en het verloren gewicht niet terug bijkomen is een project voor op lange termijn. Je leert een gezondere manier van eten die je een leven lang bij zal blijven. Het kan een uitdaging zijn in het begin! Bachbloesem mix 51 is een mix van verschillende Bachbloesems die je ondersteunen bij je zelfdiscipline, terwijl je je eetgewoonten verandert.

Geen enkel type voedsel zal ervoor zorgen dat je gewicht verliest. Kies in plaats daarvan voor een goed uitgebalanceerd dieet dat alle essentiële voedingsgroepen omvat. Gelukkig zijn er tal van heerlijke, voedzame voedingsmiddelen die je moet opnemen in een dieet om af te vallen. Hier zijn onze acht topkeuzes.

Bachbloesem Mix 51: Ondersteunt bij afslanken

Bachbloesem mix 51 helpt om:

  • je dieet vol te houden
  • discipline te creëren om je aan een voedingspatroon te houden
  • moed te krijgen om geen schuldgevoelens te ervaren
  • je emoties beter onder controle te krijgen
  • verdraagzamer te worden
Klik hier en ontdek Bachbloesem Mix 51
 

1. Volkoren granen

Kies liever voor volkoren dan voor witte geraffineerde koolhydraten. Volkoren granen zijn vezelrijk en helpen je langer verzadigd te blijven. Ze helpen ook om die dips in de bloedsuikerspiegel te voorkomen die aanzetten tot snacken tussen de maaltijden door. Volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkoren pasta zijn goede keuzes die helpen als onderdeel van een dieet om af te vallen.

2. Fruit

Fruit kan relatief veel suiker bevatten, maar is een zeer waardevol onderdeel van een gezond dieet. Het geheim is om de portiegrootte in de gaten te houden. Vruchtensappen kunnen het beste worden vermeden, behalve in kleine hoeveelheden, omdat ze relatief calorierijk zijn. Het is veel beter om een hele appel of sinaasappel te eten dan een glas sap te drinken. Je doet er langer over, dus het geeft meer voldoening, en je hebt de voordelen van de vezels in de schil. Probeer een ‘regenboog’ van verschillend gekleurd fruit te eten voor een scala aan vitaminen, mineralen en antioxidanten.

3. Groene groenten

Bladgroenten zijn een ideale aanvulling op een dieet om af te vallen. Groene groenten zoals broccoli, boerenkool, andijvie, sperziebonen, snijbiet en spinazie bevatten weinig calorieën maar zijn rijk aan vitaminen en mineralen. En dankzij hun hoge gehalte aan vezels, zijn ze een goede manier om bulk toe te voegen aan maaltijden, waardoor je vol zit zonder calorieën toe te voegen.

4. Vette vis

Vette vis, zoals zalm, makreel, forel en haring, stilt je eetlust en is een uitstekende eiwitkeuze voor een dieet om af te vallen. Zalm zit vol met omega-3 vetzuren die ontstekingen verminderen en kunnen helpen bij het bestrijden van obesitas. Alle soorten vis en schaaldieren leveren jodium, dat nodig is om de stofwisseling goed te laten functioneren.

5. Aardappelen

Aardappelen vormen een zeer goede basis van iedere maaltijd en is een uitstekend voedingsmiddel om te eten als je wilt afvallen. Ze bevatten een breed scala aan vitaminen en mineralen, waaronder vitamine C en kalium. En ze vullen gewoon goed. De beste manier is om ze te koken of te bakken zonder olie of boter. Als je ze dan lichtjes laat afkoelen, vormen de aardappelen resistent zetmeel, een stof die kan helpen bij gewichtsverlies.

6. Mager vlees

Mager vlees is een aanrader tijdens het afvallen. Kies hiervoor rood vlees (rundvlees) of wit vlees (kip en kalkoen). Vlees is een van de beste eiwitbronnen. Eiwitten zijn heel belangrijk om het hongergevoel onder controle te houden. Bovendien zijn eiwitten uit vlees (of vette vis en zuivel) belangrijk na het sporten. Als je een koolhydraatarm dieet volgt, kun je ook vet vlees eten, zoals ribben of varkensvlees met kaantjes.

7. Peulvruchten

Ze zijn niet alleen voor vegetariërs! Peulvruchten zoals linzen, kikkererwten, bonen en erwten zijn een uitstekende bron van eiwitten en bevatten weinig calorieën. Ze worden vaak gebruikt in mediterrane en Midden-Oosterse recepten. Voor optimale voeding combineer je peulvruchten met een zetmeelrijke voeding, zoals hummus en pitabrood of gebakken bonen op toast.

8. Zuivelproducten

Zuivelproducten zoals melk, yoghurt en kaas zijn een goede manier om je eiwitinname te verhogen. Ze bevatten ook waardevolle hoeveelheden calcium, een essentieel mineraal dat kan helpen het metabolisme te stimuleren en effectiever vet te verbranden. Door zuivelproducten met een laag vetgehalte te kiezen, verminder je jouw calorie-inname, maar volle zuivel helpt de eetlust te onderdrukken, zodat je in het algemeen minder eet.

Laatste gedachten

Een van de geheimen van succesvol gewichtsverlies is het vinden van een dieetplan waaraan jij je kan houden. Je hoeft geen voedsel volledig uit te sluiten: heb je zin in iets lekkers eet het dan gewoon, maar dan in een kleine portie. Door voedsel te kiezen dat je lekker vindt, vergroot je zelf je kansen op succes. Het met mate eten van een grote verscheidenheid aan verse voedingsmiddelen is de eerste stap op weg naar een gezonder, slanker, leven.


Bronnen:

https://www.nhs.uk/live-well/healthy-weight/12-tips-to-help-you-lose-weight/

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/healthy-diet-plan-how-eat-lose-excess-weight

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


Ik wil niet!

Ik wil niet!

Sommige dagen zit je vol goede moed en ga je al vroeg aan de slag met alles wat je gepland had. Andere dagen had je goede plannen, maar is de motivatie ver te zoeken om ook maar iets te doen. Motivatie kan nogal ongrijpbaar zijn, vooral als je het even niet hebt.

Lees het volledig artikel

examens stress © Foto ANP

Examens in zicht!

De examens komen eraan of zijn voor sommigen al begonnen. Wie studenten in huis heeft, kan het beamen. Examens en stress gaan hand in hand. Helaas grijpen studenten massaal naar medicatie zoals Rilatine of Ritalin.

Lees het volledig artikel

roken-nieuws

Roken kost je bijna 3000 dagen van je leven

Dat roken niet goed is voor de gezondheid, is zeker geen nieuws meer. De kans op allerlei ziektes neemt gigantisch toe door te roken. Jaarlijks sterven er ongeveer 15000 Belgen als gevolg van het roken. Maar nu is er op de ernst van dat gevaar nog een getal gekleefd. 

Lees het volledig artikel

5 tekenen van narcistische perversie

5 tekenen van narcistische perversie

Narcisme is een term die we tegenwoordig steeds vaker tegenkomen. Maar wat betekent het eigenlijk? Narcisme wordt gebruikt om een persoon te beschrijven die heel erg vol van zichzelf is of te ijdel. Echter gaat narcisme lang niet over eigenliefde. 

Lees het volledig artikel

Laten we 2021 beter maken dan 2020

Laten we 2021 beter maken dan 2020

Voor veel mensen is 2020 een van de slechtste jaren die ze zich kunnen herinneren. De COVID -19 pandemie en sociale onrust hebben ons leven veranderd op een manier die we een jaar geleden niet voor mogelijk hadden gehouden. En als januari 2021 komt, staan we waarschijnlijk nog steeds voor vele uitdagingen. Kan 2021 een beter jaar worden?

Lees het volledig artikel

Vijf makkelijke manieren om je suikerverslaving te bannen

Vijf makkelijke manieren om je suikerverslaving te bannen

Verslaafd aan suiker terwijl je weet dat het slecht voor je is? Lees hier onze raad  - 5 manieren om je suikerverslaving te bannen.

Lees het volledig artikel

snotterseizoen

Start van het snotterseizoen

De herfst is nog maar amper begonnen, of het aantal mensen dat problemen heeft met hoesten en snotteren is al niet te tellen. Viroloog Marc Van Ranst bevestigt inderdaad dat we momenteel reeds bezig zijn aan een eerste golf van luchtweginfecties.

Lees het volledig artikel

perfectionisme

Perfectionisme aanpakken? 6 Tips tegen perfectionisme!

Perfectionisme: het wordt meer en meer van mensen gevraagd terwijl men meer en meer inziet dat perfectionisme niet haalbaar is. Toch geraken heel wat mensen de pedalen kwijt omdat zij proberen de perfectie na te streven. 

Lees het volledig artikel

Zoek uit of je lijdt aan het bedriegerssyndroom

Zoek uit of je lijdt aan het bedriegerssyndroom

Heb je soms het gevoel dat je prestaties niet het resultaat zijn van je harde werk en vaardigheid, maar dat je geluk hebt gehad? En ben je bang dat iemand je op een dag zal onthullen als een bedrieger of fraudeur? Dan zou je last kunnen hebben van het bedriegerssyndroom.

Lees het volledig artikel

Hoe irrationele angsten verslaan

Hoe irrationele angsten verslaan

Irrationele angsten lijken soms overweldigend, en ze hebben impact op elk aspect uit je leven. Leer hoe je je angsten en zorgen kan verslaan en terug de controle kan overnemen.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....