7 verrassende voordelen van stress

7 verrassende voordelen van stress
7 verrassende voordelen van stress

Je hebt het vast al vaker gehoord, dat stress slecht is voor je gezondheid. Het verhoogt je bloeddruk en veroorzaakt bepaalde symptomen als insomnia en bij sommige mensen is het zelfs de oorzaak van een toename van lichaamsgewicht. Anderen ervaren dan weer een afname in lichaamsgewicht. Waarom we stress ervaren, is te verklaren met het “fight or flight” mechanisme uit de oertijd, die ons beschermt voor gevaar. Daarom dat het ook voordelen met zich meebrengt.

Alleen als stress voor een hele lange tijd blijft hangen, en je bent de controle over de situatie verloren, dan kan het zowel onze mentale als onze fysieke gezondheid schaden. Ben je voortdurend onder stress of bezorgd, dan kan Bachbloesem mix 71 soelaas bieden door je je minder zorgen te laten maken en je terug de controle over het stuur te geven.

Dus in plaats van op zoek te gaan naar een stressvrij bestaan, probeer het optimistisch te zien en laat de stress voor jou werken! Accepteer dat af en toe wat stress goed voor je kan zijn, met voordelen voor lichaam & geest.
Dit zijn enkele redenen waarom stress op een korte termijn jou gezonder, sterker en productiever kan maken!

Bachbloesem Mix 71: Stress

Bachbloesem mix 71 helpt om:

  • kalmer te worden
  • nervositeit en irritaties weg te werken
  • bange en verontruste gevoelens te verminderen
  • je beter te kunnen concentreren
  • te voorkomen dat je in neerslachtigheid geraakt
Klik hier en ontdek Bachbloesem Mix 71

1. Stress kan je brein een boost geven

Stress van korte duur versterkt de neuronenverbinding in je brein door de aanmaak van neurotrofines te stimuleren. Deze chemische stoffen worden aangemaakt in je hersenen. Een goed voorbeeld hiervan is sporten, wat kan helpen om concentratie te boosten en productiviteit te verhogen.

Psychologische stress kan hetzelfde motiverend effect hebben: Veel mensen kunnen plots veel efficiënter en beter werken als er een deadline om de hoek tuurt. Dierenproeven hebben zelfs ook uitgewezen dat in stresssituaties, het geheugen en ‘aanlerend vermogen’ sterk verbetert.

2. Stress kan je immuunsysteem verbeteren

Een lage dosis stress kan helpen om een verkoudheid te vermijden – toch op korte termijn. Matige stress kan blessures en andere externe gevaren helpen vermijden. Het verhoogt de productie van interleukinen, chemische stoffen die een cruciale rol spelen in het immuunsysteem.

Je lichaam bereidt zich voor om zichzelf te beschermen van kwetsuren of ontstekingen, en deze reactie geeft een tijdelijke boost aan zijn verdedigingssysteem. Dus als je nog eens stress krijgt, onthoud dan goed dat het je lichaam kan helpen te weerstaan aan verkoudheden of andere kleine ziektes die circuleren op het werk of op school.

3. Stress maakt je sterker en geeft je weerkracht

Je haat het misschien om gestresseerd of nerveus te zijn, toch staat het buiten kijf dat omgaan met moeilijke situaties je sterker en weerkrachtiger maakt. Als je voor de eerste keer met een probleem moet omgaan is het misschien moeilijk omdat je niet weet hoe je het moet aanpakken. De volgende keer dat je een gelijkaardige uitdaging aangaat, zal de weerkracht die je hebt opgedaan van je vorige ervaring je helpen controle te hebben, waardoor je er beter mee kan omgaan.

Dit is het idee achter sommige militaire trainingen, waar rekruten aan shock en stress blootgesteld worden. Omdat ze uit deze ervaringen leren en er sterker uit komen, is de kans kleiner dat ze falen door stress in een echt noodgeval.

Het concept dat herhaaldelijke blootstelling aan stress ons sterker maakt is zelfs van toepassing in cellulaire biologie. Volgens studies kan stress die lang aanhoudt RNA en DNA in onze cellen beschadigen, maar matige stress – of stress over een korte periode – kan een beschermend effect hebben dat onze weerkracht versterkt.

4. Stress kan je motiveren je doelen te bereiken

Het geheim is stress te zien als een uitdaging in plaats van je er door te laten lijden. Soms hebben we het “fight or flight” mechanisme nodig om eindelijk te beginnen aan dat ene project. Wie heeft het nog niet meegemaakt? Je moet je voorbereiden op een examen of een presentatie, maar je blijft het uitstellen tot je de tijdsdruk begint te voelen.

Stress op korte termijn kan je helpen concentreren, of je nu iets creatiefs onderneemt, tijdens sport of op het werk. Als je in de ‘flow’ raakt, verbetert je bewustzijn. Zodanig zelfs dat je niet beseft hoeveel tijd er voorbij gaat, en je bent volledig toegespitst op één activiteit. Het resultaat: Je productiviteit en creativiteit zitten op het hoogste niveau. Psychologen geloven dat dit effect vooral komt uit de stress die je ervaart om te willen slagen en je potentieel te bereiken.

5. Stress kan de ontwikkeling van kinderen verbeteren

Soms denken (toekomstige) moeders - of wordt ze verteld - dat stress hebben een negatief effect heeft op hun baby’s.
Het is ook juist dat aanhoudende stress een slecht effect kan hebben. Toch hebben studies aangetoond dat kinderen van moeders die milde stress hebben gehad tijdens de zwangerschap, betere ontwikkelings- en motorieke vaardigheden bezitten op hun tweejarige leeftijd dan kinderen van moeders die geen stress hebben ervaren.

6. Stress creëert een band

Stress kan helpen om relaties te doen groeien. Als mensen zich geliefd, geapprecieerd en begrepen door een familielid of een vriend, voelen ze zich minder geïsoleerd.

Spreken met familie en vrienden kan relaties versterken. Elkaar steunen tijdens moeilijke tijden helpt om een band te bouwen die een leven blijft duren.
Steungroepen helpen mensen ook om over hun angsten en zorgen te praten met anderen die in een gelijkaardige situatie zitten. Dit helpt een negatieve ervaring omzetten in wat positiviteit.

7. Stress is een onderdeel van een leven vol betekenis

Je droomt misschien van een stressvrij leven, maar in de realiteit is een bestaan met enkel rozengeur en maneschijn niet echt beter. Denk eens aan alle dingen in je leven waar je trots op bent. Dit zijn dingen verbonden aan uitdagingen. Voor deze zaken heb je stress moeten doorstaan. Of het nu een geslaagd examen is, een eigen zaak of een gezin stichten.
Neem je de stress weg, dan neem je ook het meest betekenisvolle onderdeel van ons leven weg.


Bronnen:

https://greatergood.berkeley.edu/article/item/the_surprising_benefits_of_stress

https://www.psychreg.org/psychological-benefits-of-stress/


Marie Pure

Andere artikelen


vakantie-anders-bekeken

Vakantie anders bekeken

De zaligste tijd van het jaar… vakantie. Of, dat zou toch moeten. Helaas loopt het niet altijd als verwacht. Wat kan er fout lopen? En wat doe je eraan?

Lees het volledig artikel

gameverslaving

Gameverslaving: hoe pak je het aan?

Zet tien ouders van tieners bij elkaar, en je hoort vast en zeker tien maal dezelfde klachten: altijd maar die games. En je kan het hen niet kwalijk nemen, want het gamegedrag van jongeren wordt jaar na jaar erger. 

Lees het volledig artikel

"Bachbloesem Advies" wordt "Mariepure"

"Bachbloesem Advies" wordt "Mariepure"

Na 25 jaar in de Bachbloesemwereld stelden we ons de vraag of het niet tijd werd voor een eigen naam. Niet alleen wij zijn gegroeid, ook jullie en het vertrouwen dat jullie in ons hebben is gegroeid. Daarom willen we ons graag verbinden met een naam. Die naam is Mariepure.

Lees het volledig artikel

Verbergen van een depressie zoek uit of iemand die je kent – of jijzelf! – dit doet

Verbergen van een depressie: zoek uit of iemand die je kent – of jijzelf! – dit doet

Het is niet gemakkelijk om te zien of iemand een depressie heeft. Terwijl sommige tekenen zoals verdriet, pessimisme en terugtrekking uit het sociale leven gemakkelijk te herkennen zijn, kunnen andere symptomen minder voor de hand liggen. Sommige mensen zijn erg goed in het verbergen van hun depressie – zelfs voor zichzelf!

Lees het volledig artikel

Minder kritisch zijn over andere (en jezelf)

Minder kritisch zijn over andere (en jezelf)

Het is heel makkelijk om altijd iedereen, ook jezelf, te bekritiseren en beoordelen. Alleen achteraf voel je je er vaak slecht over en schuldig.

Lees het volledig artikel

vuurwerkangst

7 tips om je hond te helpen bij vuurwerkangst

Zo fijn als het is voor de mens om de overgang van oud naar nieuw te vieren, zo beangstigend is het voor de hond. Vooral het knallende vuurwerk dat die nacht gul wordt afgestoken, is voor heel wat honden afschrikwekkend. Lees 7 tips hoe je jouw hond kan helpen bij vuurwerkangst.

Lees het volledig artikel

Typische problemen die mensen die regelmatig aan stress lijden zullen herkennen

Typische problemen die mensen die regelmatig aan stress lijden zullen herkennen

Als sommige scenario’s in dit artikel je bekend in de oren klinken, dan is het goed om steun te zoeken en een poging te doen om te gaan met de stress die je hebt.

Lees het volledig artikel

buikomtrek

Het mysterie van de buikomtrek

Er is de laatste tijd nogal wat te doen over de buikomtrek. Daar waar vroeger de BMI-index zowat de gezondheidsbarometer was, lijkt dit plotseling veranderd te zijn. Momenteel moet die BMI blijkbaar de duimen leggen tegenover de buikomtrek. Maar gaat het hier nu om een nieuwe hype, of is die omtrek plots zo belangrijk?

Lees het volledig artikel

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? Het uitoefenen van yoga biedt veel voordelen. Het is een holistische praktijk die voordelig is op fysiek, emotioneel en mentaal vlak.

Lees het volledig artikel

Zit jij in een sleur

Zit jij in een sleur?

Soms is het moeilijk te merken als je vastraakt in bekende routines. Doe de test en kom te weten of je in een sleur zit en wat je er aan kan doen.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....