Gevaarlijke gevolgen van niet genoeg slapen

Gevaarlijke gevolgen van niet genoeg slapen
Gevaarlijke gevolgen van niet genoeg slapen

Wanneer je de hele nacht ligt te woelen, weet je hoe je jezelf de volgende dag zal voelen – vermoeid en geïrriteerd. Je voelt je gewoon niet jezelf.

Onderzoek toont aan dat een gebrek aan slaap kan leiden tot irritatie op het werk, waarbij werknemers minder vriendelijke e-mails sturen en sneller beledigende opmerkingen gaan maken tegenover collega’s, of verzoeken tot meetings negeren.

Je gaat ook sneller impulsieve beslissingen nemen en nerveuzer zijn. Niet genoeg slapen zorgt er ook voor dat je je gevoel voor humor verliest. Je libido heeft er ook onder te lijden.

Maar niet genoeg slapen doet veel meer dan je niet jezelf laten voelen. Een gebrek aan slaap heeft een echt effect op zowel je mentale als fysieke gezondheid. Wanneer je slaapt, wordt de chemische balans in je lichaam herstelt, en je brein creëert nieuwe verbindingen, wat helpt om herinneringen te bewaren.

Persoonlijke Bachbloesem Mix

Bachbloesem mix op maat - Wizard :

  • Je stelt zelf je mix samen
  • Op basis van klachten die je selecteert uit een lijst
  • Aan de hand van reeds bestaande mixen
Klik hier en ontdek Bachbloesem mix op maat - Wizard

Slaap jij genoeg?

Dit zijn duidelijke signalen dat je te weinig slaapt:

  • Vermoeidheid overdag
  • Regelmatig geeuwen
  • Irritatie

Bepaalde stimulerende middelen, zoals drankjes met veel cafeïne, kunnen vermoeidheid verslaan maar maken het erger. Ze maken het moeilijker om ’s nachts te slapen, wat leidt tot slapeloosheid.

Bachbloesem mix 87 kan helpen deze cyclus te doorbreken. Het ondersteunt je om te ontspannen, je minder zorgen te maken en meer zelfvertrouwen te hebben. Daardoor kan je vaster slapen en de volgende dag fris en monter aanvatten.

Welk effect heeft een gebrek aan slaap op je gezondheid?

Slaaptekort wordt gelinkt aan verschillende gezondheidsproblemen , van verlaagde immuniteit tot gewichtstoename.

Het centraal zenuwstelsel

Chronische slapeloosheid verstoort het centraal zenuwstelsel, dus je lichaam verzendt en verwerkt informatie niet op de juiste manier. Het resultaat is dat je hersenen uitgeput raken, waardoor het moeilijker is om je te concentreren en nieuwe dingen te leren.

De signalen die je brein naar je lichaam sturen kunnen ook verstoord zijn, dus je lichaamscoördinatie kan slechter zijn, waardoor je een groter risico loopt op een ongeluk.

Misschien heb je last van microslaapjes; in slaap vallen voor een paar seconden zonder het door te hebben. Dit kan gevaarlijk zijn als je bepaalde apparaten moet bedienen, of net aan het rijden bent.

Het kan ook een negatief effect hebben op je mentale en emotionele staat, je ervaart misschien stemmingswisselingen. Slaapgebrek kan ook een impact hebben op je vermogen om beslissingen te maken – dit wordt gebruik als martelmethode en kan hallucinaties teweeg brengen.

Andere psychologische risico’s zijn: Verhoogd risico op angsten, impulsief gedrag, depressie, paranoia en zelfmoordgedachten.

Het immuunsysteem

Je immuunsysteem bouwt beschermende onderdelen zoals cytokines en antilichamen terwijl je slaapt. Dus als je weinig slaapt, wordt je immuunsysteem minder efficiënt in het afweren van indringers die ziekte kunnen veroorzaken. Daarbij helpen sommige cytokines je om beter te slapen, waardoor je immuunsysteem een boost krijgt terwijl je slaapt.

Op de lange termijn zal een slaapgebrek het risico op chronische ziektes zoals hartziektes en diabetes vergroten.

Het ademhalingssysteem

De relatie tussen slaap en ademhalen is geen eenrichtingsstraat. Slaapapneu is een ademhalingsprobleem die je slaap verstoort en de kwaliteit ervan beperkt.

Het slaaptekort die daaruit komt maakt je vatbaarder voor ziektes gerelateerd aan ademhaling zoals griep of verkoudheid.

Het spijsverteringssysteem

Een slaapgebrek vergoot ook de kans op zwaarlijvigheid. Twee hormonen, leptine en ghreline, die het gevoel van voldaanheid en honger reguleren, worden beïnvloed door slaapgebrek.

Als je niet voldoende slaapt, gaan je hersenen je ghrelineniveau’s doen stijgen en je leptine doen zakken, waardoor je een gestimuleerde eetlust krijgt.

Weinig slapen zorgt er ook voor dat je te vermoeid bent om te bewegen. Daarbij kan verminderde activiteit ervoor zorgen dat je gewicht bijkomt omdat je niet genoeg calorieën verbrandt.

Niet genoeg slapen vermindert ook de aanmaak van insuline in je lichaam na het eten. Het wordt ook gelinkt aan insulineresistentie, waardoor het risico op diabetes en zwaarlijvigheid stijgt.

Het cardiovasculair systeem

Slaaptekort vergroot het risico op hart- en vaatziektes. De reden hiervoor is dat je lichaam slaap nodig heeft om je bloedvaten en hart gezond te houden. Slaap helpt ook om je lichaam te repareren en hart en de bloedvaten te genezen. Daarbij beperkt het ontstekingen, waardoor je een gezonde bloeddruk en suikerspiegel behoudt.

Het endocrien systeem

Hormoonproductie hangt af van slaap. Wakker worden gedurende de nacht kan het proces verstoren. Testosteronproductie, bijvoorbeeld, duurt ten minste drie uren tijdens onverstoorde slaap. Slechte slaap kan dus de productie van groeihormonen verstoren bij kinderen en jonge mensen.

Hoe wordt een slaaptekort behandeld?

De basisbehandeling voor een slaaptekort is meer slapen, gewoonlijk rond 7 à 9 uren per nacht.

Dit kan een uitdaging zijn, vooral als je een aantal weken slapeloosheid of insomnia hebt gehad. Wellicht lijd je dan aan een slaapstoornis, dit kan vastgesteld worden door een dokter of specialist.

Dit zijn enkele vaak voorkomende slaapstoornissen:

  • Insomnia
  • Obstructie slaapapneu
  • Rusteloze benen syndroom
  • Narcolepsie
  • Circadianeritmestoornis

Je dokter kan een slaapstudie aanraden om je slaapkwaliteit te meten, in een slaapcentrum of thuis.

Een slaapstoornis zoals slaapapneu kan behandeld worden met een toestel die de luchtwegen vrijhoudt terwijl je slaapt.

Krijg je slaap terug op de rails

De meeste volwassenen hebben 7 à 9 uren slaap per nacht nodig. Als je niet genoeg slaapt, dan zullen de volgende tips je helpen om een betere slaaproutine te krijgen:

  • Ga elke avond op hetzelfde uur naar bed, sta elke ochtend op hetzelfde uur op, zelfs in het weekend of op vakantie
  • Vermijd dutjes overdag
  • Ontspan door naar muziek te luisteren, te mediteren, te lezen of een warm bad te nemen, een uur voor bedtijd
  • Vermijd ’s avonds laat zware maaltijden
  • Vermijd schermen voor je gaat slapen
  • Beperk cafeïne na de middag
  • Beperk of vermijd alcohol – je valt misschien snel in slaap nadat je alcohol hebt gedronken, maar de kans is groot dat het je slaappatroon verstoort.
  • Beweeg regelmatig, maar niet vlak voor bedtijd

Tenslotte

De gevolgen begrijpen van niet genoeg slapen stelt je in staat om te proberen voldoende slaap te krijgen. De meeste mensen ondervinden dat een goede slaaphygiëne helpt om een beter slaappatroon te verkrijgen. Slaap je nog steeds niet goed? Spreek dan met een dokter. Er kan een onderliggend gezondheidsprobleem zijn die je slaap verstoort en behandeling vereist.


Bronnen

https://www.nhs.uk/live-well/sleep-and-tiredness/

https://www.helpguide.org/articles/sleep/sleep-deprivation.htm


Marie Pure

Andere artikelen


menopauze

Hoe maak je het leven dragelijker tijdens de menopauze?

Hoewel er al veel gezegd en geschreven werd over de menopauze, zijn er heel veel cruciale vragen nog onbeantwoord. Volgens een recent onderzoek hebben vrouwen in de menopauze gemiddeld 7 jaar last van opvliegers.

Lees het volledig artikel

gelukkig zijn

Kies voor je geluk!

Gelukkig zijn is iets waar iedereen naar streeft, maar helaas zijn er veel mensen die ongelukkig door het leven gaan.  Veel mensen nemen vrede met hoe het leven is, men ziet het leven als een gebeurtenis waar men doorheen moet.

Lees het volledig artikel

beter-humeur

5 Redenen om gezonder te eten die niks met je gewicht te maken hebben

Gezond eten om af te vallen is een goede reden. Maar welke goede redens zijn er nog om gezond te eten?

Lees het volledig artikel

Eeuwig leven de gewoontes van mensen die lang en gezond leven

Eeuwig leven: de gewoontes van mensen die lang en gezond leven

Doorheen de geschiedenis zijn er verschillende verhalen verteld over onsterfelijkheid. Van oude Griekse mythes tot de nieuwste films en boeken, de droom van een eeuwige jeugd gaat al generaties lang mee.

Lees het volledig artikel

jongeren aan de pillen

Jongeren aan de pillen

Het is een opvallende trend bij jongeren dat zij meer en meer de pillen innemen. Deze trend is van die aard dat men kan stellen dat tieners maar liefst dubbel zoveel pillen nemen dan tien jaar geleden. Het gaat hierbij vooral over antipsychotica en antidepressiva. 

Lees het volledig artikel

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Iedereen is uniek, zelfs in hun eigen slechte gewoontes of negatieve karaktereigenschappen. Hier zijn tips om je negatieve aspecten in balans te brengen!

Lees het volledig artikel

Tekens van depressie onder de radar

Tekens van depressie onder de radar

Het is niet altijd klaar en duidelijk wanneer iemand aan een depressie lijdt. Sommige mensen met een depressie maskeren hun symptomen, steken hun gevoelens achter een masker van een glimlach om anderen te overtuigen dat ze gelukkig zijn.

Lees het volledig artikel

bore-out

Loop jij een risico op een bore-out?

Heb jij last van een bore-out? Wanneer komt het voor en wat zijn de gevolgen? Klik hier om verder te lezen en meer te weten te komen over een bore-out.

Lees het volledig artikel

Hoe doorbreek je je slechte gewoontes

Hoe doorbreek je je slechte gewoontes

Slechte gewoontes verspillen je energie en tijd. Ze verstoren je leven, brengen je gezondheid in gevaar en weerhouden je ervan je doelen te bereiken. Dus waarom hebben we ze? En wat kunnen we doen om onze slechte gewoontes te doorbreken?

Lees het volledig artikel

vakantie-anders-bekeken

Vakantie anders bekeken

De zaligste tijd van het jaar… vakantie. Of, dat zou toch moeten. Helaas loopt het niet altijd als verwacht. Wat kan er fout lopen? En wat doe je eraan?

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....