Top 10 van gewoontes die je verjongen

Top 10 van gewoontes die je verjongen
Top 10 van gewoontes die veroudering tegengaan

Is het mogelijk om de klok terug te draaien en het verouderingsproces terug te draaien?

Van het verven van je haar tot het bleken van de tanden; er is een breed scala aan cosmetische opties om je er jeugdiger uit te laten zien. Maar er is ook een reeks oplossingen bekend waarvan is aangetoond dat ze het verouderingsproces vertragen of zelfs omkeren.

Het verschil tussen leefgewoonten en behandelingen die veroudering tegengaan en behandelingen die de algemene gezondheid bevorderen en daardoor de levensduur verlengen, kan een beetje verwarrend zijn. Toch zijn hier enkele praktische, goedkope en betaalbare gewoonten om veroudering tegen te gaan die effectief zijn.

Persoonlijke Bachbloesem Mix

Bachbloesem mix op maat - Wizard :

  • Je stelt zelf je mix samen
  • Op basis van klachten die je selecteert uit een lijst
  • Aan de hand van reeds bestaande mixen
Klik hier en ontdek Bachbloesem mix op maat - Wizard
 

1. Retinol

Retinol lotions werken op celniveau om de collageenproductie te stimuleren, wat resulteert in een stevigere, gezond uitziende huid. Ze stimuleren ook de productie van bloedvaten, waardoor de teint van de huid verbetert. Ook versnellen ze de snelheid waarmee huidcellen vervellen en worden vervangen door nieuwe. Retinoïden zijn een effectieve behandeling tegen acné en maken ook donkere vlekken – pigmentatie als gevolg van blootstelling aan de zon – lichter.

2. Zonnebrandcrème

Vergeet nooit zonnebrandcrème aan te brengen: het is een van de meest waardevolle gewoonten om je leeftijd terug te draaien. Zowel UVA- als UVB-stralen beschadigen de huid en veroorzaken rimpels, ouderdomsvlekken en vele vormen van huidkanker. En als je een retinol lotion gebruikt is zonnebrandcrème nog belangrijker, omdat retinoïden het risico op zonnebrand vergroten.

3. HIIT-oefeningen

Je kent waarschijnlijk al de voordelen van lichaamsbeweging voor zowel onze fysieke als mentale gezondheid. Maar er is één soort activiteit die de effecten van veroudering kan helpen omkeren. HIIT (high-intensity interval training) houdt in dat matige en hogere intensiteit oefeningen worden afgewisseld.

Elizabeth Blackburn, een Nobelprijswinnend moleculair biologe, ontdekte de rol die telomeren - de "kapjes" aan het eind van DNA-strengen - spelen bij celveroudering. HIIT-training blijkt de lengte van telomeren te vergroten. Stress, door een ongezonde levensstijl of traumatische gebeurtenissen, kan de telomeren verkorten, waardoor de cellen stoppen met delen. Activiteiten die de telomeren verlengen, lijken de gevolgen van veroudering dus om te keren.

4. Weerstandsoefeningen

Spierkracht neemt af naarmate we ouder worden en een verlies van spieren kan uiteindelijk leiden tot een onvermogen om dagelijkse taken uit te voeren, valpartijen en misschien zelfs een verlies van onafhankelijkheid. Maar wat je leeftijd of fitnessniveau ook is, je kan het verlies aan spierkracht omkeren met een programma van weerstands- of gewichtheffingsoefeningen. Door weerstandsbanden, -machines of -gewichten te gebruiken kun je verloren spierkracht herstellen.

5. Slaap goed

Een slaaptekort eist al snel zijn tol: gezwollen ogen en donkere kringen maken dat je er ouder uitziet. Maar onderzoekers hebben ook ontdekt dat minder dan zes uur slaap per nacht verband houdt met kortere telomeren. Voldoende slaap verjongt de lichaamscellen door de telomeren te verlengen. De exacte hoeveelheid die je nodig hebt hangt af van je leeftijd, maar slaapdeskundigen raden over het algemeen zeven tot negen uur slaap per nacht aan.

6. Verzorg je ogen

Ouder worden leidt vaak tot een verslechtering van het gezichtsvermogen, dus het is van vitaal belang dat je je ogen regelmatig laat controleren door een opticien om eventuele veranderingen te corrigeren. Zij kunnen ook aandoeningen, zoals cataract opsporen, die met een eenvoudige operatie kunnen worden verholpen. Zo hou je een jeugdig gezichtsvermogen.

7. Mediteer

Van meditatie wordt aangenomen dat het de cognitieve achteruitgang tegengaat en zelfs kan helpen om onze cognitie en geheugenkracht te vergroten. De hersenen slinken naarmate we ouder worden, maar sommige onderzoekers hebben ontdekt dat meditatie de natuurlijke krimp van de grijze massa in de PFC (prefrontale cortex) kan vertragen of zelfs omkeren. En het beoefenen van meditatie gedurende slechts acht weken kan helpen om stress te verminderen en het geheugen te verbeteren.

8. Regelmatige seks

Seks lijkt in verband te staan met langere telomeren. Uit een onderzoek onder meer dan 100 vrouwen bleek dat degenen die regelmatig seks hadden met een langdurige partner, meer teleromase (het enzym dat telomeergroei in gang zet) en langere telomeren hadden dan degenen die dat niet hadden. Als je de vonk in je relatie weer wilt aanwakkeren, kan Bachbloesem mix 41 stress verminderen en je libido stimuleren.

9. Breng tijd door met vrienden en familie

Onderzoek over een langere periode door wetenschappers van Harvard toont aan dat het onderhouden van goede sociale relaties gunstig is voor de fysieke en mentale gezondheid en de levensduur verlengt. Waarom is dit zo? Ondersteunende, veilige relaties helpen onze stresshormonen te verlagen en betekenen minder slijtage van het lichaam en de hersenen.

10. Blijf jong van hart

We krijgen allemaal vroeg of laat te maken met de uitdagingen van het ouder worden, daarnaast verschillen mensen in hun reacties. Sommigen accepteren het proces van ouder worden en nemen elke dag zoals hij komt, terwijl anderen zich concentreren op open blijven staan voor nieuwe ideeën. Concentreer je op gewoonten die een goede gezondheid bevorderen, zowel lichamelijk als geestelijk, en blijf in contact met familie en vrienden. Er is geen toverdrank voor eeuwige jeugd, maar er zijn genoeg keuzes die je kunt maken die een langer, gelukkiger leven zullen bevorderen.

 

Bronnen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3370421/#:~:text=Telomere%20length%20shortens%20with%20age,of%20diseases%20and%20poor%20survival.

https://www.psychologytoday.com/gb/blog/changepower/201902/seeking-the-fountain-youth-10-tips-reverse-aging

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


Is eenzaamheid een ziekte?

Is eenzaamheid een ziekte?

Is eenzaamheid een ziekte? Eenzaamheid wordt erkend als een voorbode of oorzaak van een zwakke fysieke en mentale gezondheid en wordt zelfs omschreven als een ‘verborgen killer’ vooral onder de oudere mensen. Eenzaamheid is een complexe menselijke emotie, uniek van persoon tot persoon. Herken je dit probleem? Lees verder.

Lees het volledig artikel

allergie

Steeds meer allergieën

Op minder dan 10 jaar tijd is het gebruik van medicatie tegen allergieën met maar liefst 70% gestegen. Op zich is dit een schokkende vaststelling. Nog schokkender wordt het als Didier Ebo van het UZ Antwerpen hierbij beweert dat allergieën langzaam maar zeker epidemieën aan het worden zijn.

Lees het volledig artikel

generatiey-2

Is kiezen verliezen?

Canvas (Belgische tv-zender) toont straks het nieuwe programma ‘Twintigers’. Twintigers vertelt het verhaal van 9 Belgische jongeren die op een belangrijk kantelpunt in hun leven staan.

Lees het volledig artikel

Last van uitstelgedrag? Stel het niet uit en doe er iets aan!

Last van uitstelgedrag? Stel het niet uit en doe er iets aan!

Naarmate je takenlijst langer en langer wordt, zal ook je stressgehalte stijgen en zal je je ongelukkiger voelen! Pak daarom je uitstelgedrag vandaag nog aan met deze 7 tips.

Lees het volledig artikel

Het mooie studentenleven

Het mooie studentenleven

Heel wat jongeren dromen van het mooie studentenleven. Voor heel wat studenten is die mooie droom toch niet echt wat ze er van verwacht hadden.

Lees het volledig artikel

Zelfs de knapste koppen ervaren tegenslagen

Zelfs de knapste koppen ervaren tegenslagen!

Om succes te behalen is het belangrijk dat je accepteert dat falen erbij hoort. Je hoeft er niet bang voor te zijn, veel mensen – ook beroemde mensen – hebben tegenslag gekend. Alleen dat hield ze niet tegen om hun doelen te bereiken, zoals deze vijf mensen.

Lees het volledig artikel

Laten we 2021 beter maken dan 2020

Laten we 2021 beter maken dan 2020

Voor veel mensen is 2020 een van de slechtste jaren die ze zich kunnen herinneren. De COVID -19 pandemie en sociale onrust hebben ons leven veranderd op een manier die we een jaar geleden niet voor mogelijk hadden gehouden. En als januari 2021 komt, staan we waarschijnlijk nog steeds voor vele uitdagingen. Kan 2021 een beter jaar worden?

Lees het volledig artikel

gameverslaving

Gameverslaving: hoe pak je het aan?

Zet tien ouders van tieners bij elkaar, en je hoort vast en zeker tien maal dezelfde klachten: altijd maar die games. En je kan het hen niet kwalijk nemen, want het gamegedrag van jongeren wordt jaar na jaar erger. 

Lees het volledig artikel

slaappillen

Oogjes dicht en snaveltjes toe

Steeds meer Vlamingen gaan slaappillen gaan gebruiken. Maar ook steeds op een jongere leeftijd. Welke gevaren hangen hier aan vast?

Lees het volledig artikel

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Waarom zou je jezelf niet aan een verandering toewijden dit jaar? Hier zijn onze tips om je goede voornemens vol te houden.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....