Deze site maakt gebruik van cookies. Meer weten Accepteren

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Indien je nog nooit yoga geprobeerd hebt, dan heb je misschien het beeld in je hoofd van slanke jonge vrouwen in strakke turnpakjes die zichzelf met gemak in allerlei vormen draaien. Misschien spreekt dat je totaal niet aan omdat je niet slank, jong of zelfs misschien geen vrouw bent. Het ding is, zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden en vormen kunnen baat hebben bij yoga. Je schrikt vast als je leest dat yoga ziektes kan voorkomen, pijn kan verlichten en ook kan helpen een goede balans te onderhouden op vlak van mentale gezondheid.

Yoga helpt je flexibeler te worden

Eén van de voor de hand liggende voordelen van yoga is dat je flexibiliteit verbetert. Tijdens de eerste les zal je je misschien verloren voelen, als je ziet dat iedereen met gemak de tenen kan aanraken terwijl jij al moeite hebt om aan je knieën te kunnen. Je verbetert je flexibiliteit telkens je oefent. Na een tijdje word je losser en zal ook jij jezelf in nauwe poses kunnen duwen. Je zal ook merken dat je pijntjes vervagen, omdat yoga helpt om je lichaam opnieuw te in de juiste vorm te brengen en de strakheid en stijve spieren en ligamenten te verlichten. Je krijgt minder snel problemen met je houding of postuur, en daarnaast ook minder snel pijn in je heupen en knieën.

Je werkt op de spieren

Volgend uit het eerste voordeel is dat je zal merken dat het volume van je spiermassa groeit, en dit zal je helpen te beschermen tegen artritis en rugpijn.

Je beschermt je gewrichten

Yoga laat je allerlei soorten bewegingen doen die belangrijk zijn voor gezond kraakbeen. Zonder beweging kan kraakbeen vervagen en dit zorgt ervoor dat bot bloot komt te liggen. Yoga kan daarom je gewrichten beschermen voor artrose. De ruggenwervels zullen ook genieten van een goede sessie dankzij draaiingen en voorwaartse en achterwaartse buigingen waardoor je schijven soepel blijven. Yoga met gewichten zal je armen en benen versterken, en dit kan het risico op fracturen beperken wanneer je ouder en brozer wordt.

Je zal je balans verbeteren

Een regelmatige yogasessie zal je snel helpen je lichaam beter aan te ‘voelen’ en te begrijpen wat het doet. Je zal snel je balans verbeteren door simpelweg aan te voelen wanneer je niet in balans bent. Dit is vooral belangrijk voor mensen die een slechte houding hebben of knie- en rugproblemen hebben.

Je zal je hartritme verbeteren

Je denkt misschien dat yoga maar een milde vorm van sport is, en dat is ook zo in veel opzichten, toch zijn sommige yogabewegingen aerobic en zullen ze je hartritme versnellen. Je kan alle bewegingen energieker gaan doen als je dat wenst of je kan flow of ashtanga lessen nemen. Onderzoek toont aan dat yoga je hartritme in rust kan vertragen en je uithoudingsvermogen kan verhogen. Je zal meer zuurstof opnemen en de bloedcirculatie zal sneller gaan. Meer zuurstof in je lichaam helpt om zwellingen te verlichten.
Een verbeterde toevoer van zuurstof naar de bloedcellen kan hart- of nierproblemen verhelpen en het aantal klontervormende proteïnes in het bloed beperken, waardoor je het risico op hartaanvallen en beroertes beperkt.

Yoga makes you happy!

Het is een feit dat yoga je blij maakt. Elke vorm van beweging zal je serotonineniveau doen stijgen, natuurlijk. Maar een studie van de universiteit van Wisconsin bevestigde dit over yoga: ‘De linker prefrontale cortex vertoonde verhoogde activiteit bij meditatie.’ Dit betekent hogere niveaus van geluk en een beter immuunsysteem. De bevindingen waren zelfs nog extremer voor mensen die al langer aan yoga deden. Yoga kan je state of mind ook verbeteren, door het vertragen van de mentale lussen van frustratie, spijt, boosheid, angst en verlangen waar we allemaal last van hebben en die tot stress leiden. Stress verlichten leidt tot minder geassocieerde gezondheidsproblemen, wat betekent dat er minder risico is op allerlei zaken gaande van migraines tot hartaanvallen. Een rustige geest betekent een langer en gezonder leven.

Je zal gezonder willen zijn

Je bent al redelijk op de hoogte dat je je dieet en beweging moet verbeteren, niet? Wel, yoga zal je voor beide zaken helpen. Je zal je gemotiveerder voelen om je gezondheidsproblemen aan te pakken. Yoga moedigt mindfulness aan en dit vertaalt zich naar wat je eet.

Yoga geeft je focus

In yoga concentreer je je op ieder onderdeel van de beweging; hoe het voelt, en de ademhaling daarbij. Het staat dicht bij meditatie. Regelmatig focussen op het hier en nu helpt mensen beter te presteren in het dagelijks leven. Onderzoek toont aan dat yoga coördinatie, reactietijd, geheugen en zelfs het IQ verbetert. Je zal minder afgeleid zijn door je gedachten, en als je problemen hebt met angst, zal je wellicht ook voordeel hebben. Yoga zal je helpen innerlijke vrede te vinden door het regelmatig te doen. Het is net alsof je een minivakantie maakt.

Je verbetert je slaapkwaliteit

Er zijn verschillende soorten yoga die je echt kunnen helpen ontspannen en in het moment te leven. Een bijkomend voordeel hiervan is dat je meer rusttijd kan voorzien voor je drukke lichaam en hersenen, en dus bijkomstig een betere slaap verzekert. Een verbeterde slaap helpt je beter te functioneren en stressniveaus te verbeteren en laat je ook beter omgaan met je dagelijkse dosis stress.

Je verbetert je zelfvertrouwen

Het probleem met een laag zelfvertrouwen is dat we uiteindelijk heel gemeen zijn ten opzichte van onszelf. We eten te veel, overwerken ons, nemen medicatie of drinken te veel alcohol, we roken, we beperken onszelf op plezier en slaap. Natuurlijk gaan we hier de prijs voor betalen met onze mentale en fysieke gezondheid. Yoga kan een positieve invloed hebben op ons leven omdat het ons vertraagt en ons tijd geeft te reflecteren. Je zal je beter voelen omdat je van je lichaam geniet door de yogahoudingen en je ademhaling. Misschien kom je wel in aanraking met je spiritualiteit.

Tenslotte

Yoga proberen is de moeite waard omdat het een fantastisch all-round beweging is die fysieke, mentale en emotionele verbetering aanbiedt. Houdingen, ademhalingstechnieken en meditatie zijn onderdeel van het pakket en de voordelen nemen snel toe. Dus probeer het vandaag nog!

Delen

Andere artikelen


roken

Roken eist om de 6 seconden een slachtoffer

Om de 6 seconden sterft er iemand omwille van het roken. Daarmee is roken zowat het monster dat de meeste slachtoffers opeist. 

Lees het volledig artikel

gameverslaving

Gameverslaving: hoe pak je het aan?

Zet tien ouders van tieners bij elkaar, en je hoort vast en zeker tien maal dezelfde klachten: altijd maar die games. En je kan het hen niet kwalijk nemen, want het gamegedrag van jongeren wordt jaar na jaar erger. 

Lees het volledig artikel

het verleden loslaten

Het verleden loslaten: 5 tips

Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn, en iedereen maakt wel eens iets mee wat men liever niet had meegemaakt. Hoe kan je het verleden loslaten? Lees hier 5 tips.

Lees het volledig artikel

goede voornemens

De goede voornemens

De knallen van het vuurwerk zijn verstomd, de flessen champagne worden naar de glascontainer gebracht en het merendeel van de nieuwjaarsbrieven is voorgelezen. Kortom, het gewone leven komt weer op gang. Maar hoe zit het met al die goede voornemens die men bij zichzelf oplegt bij de jaarwisseling? 

Lees het volledig artikel

rilatine

Gebruik medicijnen bij ADHD neemt toe

Het gebruik van medicijnen die het bestanddeel methylfenidaat bevatten, blijft angstwekkend stijgen. Methylfenidaat wordt voorgeschreven als er de stoornis ADHD bij kinderen wordt vastgesteld.

Lees het volledig artikel

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Waarom zou je jezelf niet aan een verandering toewijden dit jaar? Hier zijn onze tips om je goede voornemens vol te houden.

Lees het volledig artikel

Autisme

De oorzaak van autisme ontdekt

Wetenschappers uit Colombia zouden de oorzaak van autisme ontdekt hebben. Betekent dit ook dat er al een concrete behandeling beschikbaar is? Lees het hier!

Lees het volledig artikel

allergie

Steeds meer allergieën

Op minder dan 10 jaar tijd is het gebruik van medicatie tegen allergieën met maar liefst 70% gestegen. Op zich is dit een schokkende vaststelling. Nog schokkender wordt het als Didier Ebo van het UZ Antwerpen hierbij beweert dat allergieën langzaam maar zeker epidemieën aan het worden zijn.

Lees het volledig artikel

vuurwerkangst

7 tips om je hond te helpen bij vuurwerkangst

Zo fijn als het is voor de mens om de overgang van oud naar nieuw te vieren, zo beangstigend is het voor de hond. Vooral het knallende vuurwerk dat die nacht gul wordt afgestoken, is voor heel wat honden afschrikwekkend. Lees 7 tips hoe je jouw hond kan helpen bij vuurwerkangst.

Lees het volledig artikel

hapje-voor-het-slapengaan

Een hapje voor het slapengaan?

Eigenlijk is het aan te raden om niet meer te eten enkele uren voor het slapengaan. Maar we weten allemaal hoe verleidelijk het is om ’s avonds nog een hapje te verorberen.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....