Deze site maakt gebruik van cookies. Ok

Last van uitstelgedrag? Stel het niet uit en doe er iets aan!

Last van uitstelgedrag? Stel het niet uit en doe er iets aan!
Last van uitstelgedrag? Stel het niet uit en doe er iets aan!

Iedereen heeft zo van die taakjes die nog moeten gedaan worden: e-mails die moeten verstuurd worden, kasten die moeten uitgekuist worden, magazines die je spaart omdat je de artikels later nog eens zult lezen, ... Maar wanneer je deze taken blijft uitstellen omdat je er geen zin in hebt, of omdat je gewoon niet weet hoe je eraan moet beginnen, heb je last van uitstelgedrag. Naarmate je takenlijst langer en langer wordt, zal ook je stressgehalte stijgen en zal je je ongelukkiger voelen! Pak daarom je uitstelgedrag vandaag nog aan met deze 7 tips:

Zorg voor een goede voorbereiding

Wanneer je echt geen zin hebt om aan iets te beginnen, probeer dan om gewoon alles klaar te zetten. Start je computer al op, vul een emmer met water en zeep, haal de stofzuiger uit de kast, … Als alles eenmaal klaar ligt, zal de stap om te beginnen kleiner zijn en wordt het veel duidelijker wat het is dat je wilt doen.

Laat je niet afleiden

Facebook, Twitter, E-mail, Whatsapp, …, de lijst is eindeloos. Snel even je sociale media controleren, zorgt er meestal voor dat 5 minuten er al vlug 10 of 15 worden, en voor je het weet ben je een half uur verder, heb je totaal geen zin meer, en stel je alles weer uit. Leg daarom je gsm ergens veilig weg, zet het geluid af of sluit de schermen op je computer die je niet nodig hebt. Vermijd alle afleiding en concentreer je op je taak!

Doe de kleine taken eerst

Heb je taken die minder dan enkele minuten duren? Doe deze dan meteen! Moet het vuilnis buiten gezet worden? Moet de afwasmachine geleegd worden? Moet er een mail gestuurd worden? Stel deze taken niet uit, of je zal algauw door het bos de bomen niet meer zien. Wanneer je deze taken meteen uitvoert, zal je een gevoel van voldoening krijgen wat je ook meer energie zal geven om aan andere taken te beginnen.

Deel je taken op

10 e-mail berichten die je moet beantwoorden? 3 kasten die je moet herorganiseren? 2 verdiepingen die je moet stofzuigen? Dit klinkt als een groot werk. Deel daarom je taken op in kleinere delen. Begin met één mail, één lade van de kast, één kamer in het huis. Nadat je dit gedaan hebt, kan je verder gaan naar de tweede, dan de derde, enz… Op deze manier zullen je taken niet zo omvangrijk lijken en zal je ook meer moed hebben om er aan te beginnen.

Geef jezelf een deadline

Het helpt vaak als je een dealline stelt voor je taak. Wanneer je met jezelf een tijdstip afspreekt wanneer je de taak voltooid wilt hebben, en jezelf ook aan deze deadline herinnert, zal je meer kans hebben dat je de taak ook succesvol voltooid. Wees wel realistisch en stel enkel deadlines in waarvan je weet dat je ze zal halen. Op deze manier stimuleer je jezelf en bewijs je dat je wel degelijk dingen gedaan kunt krijgen!

Visualiseer het resultaat

Wanneer je het even niet meer ziet zitten, denk dan aan het resultaat. Heb je al vaak iets moeten zoeken in die ene kast, waar alles door elkaar ligt, en je jezelf al veel hebt voorgenomen om die te herorganiseren? Visualiseer je dan dat de kast opgeruimd is, en dat alles ordelijk en overzichtelijk is. Dit zorgt ervoor dat je weet waar je naar toe werkt, en zal je ook meer motivatie geven om je taak af te werken.

Voer 1 taak tegelijk uit

Wanneer je eindelijk aan je takenlijst begint, wil je alles tegelijk doen, om zo rap mogelijk er van af te geraken. Dit zal echter een tegenovergesteld resultaat geven. Het zal ervoor zorgen dat je geen overzicht meer hebt, en het uiteindelijk zal opgeven zonder voltooide taken. Begin met iets gemakkelijks en werk stap voor stap. Wanneer je iets succesvol hebt afgewerkt, zal je meer zin krijgen om te beginnen aan het volgende. Voor je het weet zijn al die uitgestelde taken verleden tijd!

Lukt het je niet om je uitstelgedrag te overwinnen en voel je je hierdoor gestresseerd en ongelukkig? Bachbloesems kunnen je helpen om je negatieve emoties om te buigen naar een positieve tegenpool. Contacteer ons voor vrijblijvend advies.

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


het verleden loslaten

Het verleden loslaten: 5 tips

Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn, en iedereen maakt wel eens iets mee wat men liever niet had meegemaakt. Hoe kan je het verleden loslaten? Lees hier 5 tips.

Lees het volledig artikel

Depressie

7 verrassende redenen waarom je depressief bent

Wat veroorzaakt depressies? Ontdek hier 7 verrassende redenen waarom je depressief bent!

Lees het volledig artikel

energiedrankjes - bron: viralmundo.nl

Energiedrankjes: niet de gezondste oplossing

De populariteit van energiedrankjes stijgt met de dag. Vooral in tijden van examens merkt men dat de verkoop van deze drankjes sterk in de lift zit. Jongeren drinken deze om een aankomend dipje tegen te gaan.

Lees het volledig artikel

rilatine

Gebruik medicijnen bij ADHD neemt toe

Het gebruik van medicijnen die het bestanddeel methylfenidaat bevatten, blijft angstwekkend stijgen. Methylfenidaat wordt voorgeschreven als er de stoornis ADHD bij kinderen wordt vastgesteld.

Lees het volledig artikel

Is eenzaamheid een ziekte?

Is eenzaamheid een ziekte?

Is eenzaamheid een ziekte? Eenzaamheid wordt erkend als een voorbode of oorzaak van een zwakke fysieke en mentale gezondheid en wordt zelfs omschreven als een ‘verborgen killer’ vooral onder de oudere mensen. Eenzaamheid is een complexe menselijke emotie, uniek van persoon tot persoon. Herken je dit probleem? Lees verder.

Lees het volledig artikel

Minder hebben en doen, en toch van het leven genieten Hoe

Minder hebben en doen, en toch van het leven genieten: Hoe?

Hoe kan je minder doen en hebben, en toch meer van het leven genieten? Heb je ooit al eens gedacht aan een manier waarop je minder kan doen met je leven en er toch meer van kan genieten?

Lees het volledig artikel

beter-humeur

5 Redenen om gezonder te eten die niks met je gewicht te maken hebben

Gezond eten om af te vallen is een goede reden. Maar welke goede redens zijn er nog om gezond te eten?

Lees het volledig artikel

Detox

Detox je leven deze herfst: Hoe?

Zit je in een sleur? Ben je overdonderd door het leven en word je het beu? Heb je een detox van je leven nodig? Lees onze tips voor een detox voor je leven deze herfst.

Lees het volledig artikel

digibesitas

Het tijdperk van digibesitas

Digibesitas is een nieuwe term die de wereld is ingestuurd door de Gentse professor De Marez na onderzoek over het gebruik van digitale media

Lees het volledig artikel

rilatine of ritalin

Rilatine tegen stotteren

Onderzoek van de Brusselse en de Leuvense universiteit doet het vermoeden rijzen dat Rilatine wel eens een positief effect zou kunnen hebben bij mensen die stotteren. 

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....