Bachbloesemadvies

Bachbloesem Mix 44

Inhoud 50 ml

  • Aanbevolen kuur

Onmiddellijk leverbaar
Gratis verzending vanaf € 30.00

Inclusief BTW

Laag zelfbeeld: 10 tips tegen een minderwaardigheidscomplex

Laag zelfbeeld 10 tips tegen een minderwaardigheidscomplex

Een persoon die lijdt aan een minderwaardigheidscomplex kan gedefinieerd worden als iemand die zich fixeert op zijn eigen waargenomen zwakheden en gebreken. Iemand die zich op een negatieve manier vergelijkt met anderen. Natuurlijk hebben we allemaal onze gebreken, maar zij die een minderwaardigheidscomplex hebben, kunnen weinig positieve dingen aan zichzelf zien. Psychologische studies hebben uitgewezen dat mensen die op deze manier denken over zichzelf moeite hebben om blijvend geluk te vinden.

Het omgekeerde van een minderwaardigheidscomplex is een superioriteitscomplex, waarbij een persoon denkt beter te zijn dan alle anderen. Dat kan evengoed wijzen op desillusie..

Waar komt een minderwaardigheidscomplex vandaan?

Psychologen denken dat de wortels van een minderwaardigheidscomplex liggen in de kindertijd.

Je ouders hebben je misschien nooit getoond dat ze blij of trots op je waren.
Misschien kreeg je stevige beledigingen te verwerken op school.

Hoe manifesteert een minderwaardigheidscomplex zich?

Je herkent de meest voorkomende symptomen vast als je last hebt van een minderwaardigheidscomplex. Dat zijn de volgende:

  • Jezelf waardeloos voelen.
  • Je hebt moeite op te komen voor jezelf.
  • Het gevoel hebben tekort te komen in vergelijking met andere mensen.
  • Er niet in slagen te zien dat andere mensen ook hun gebreken hebben, en net zoveel kans hebben op mislukken als jij. Je ziet alleen de beste dingen aan anderen en niet aan jezelf.
  • Overmatig gevoelig aan kritiek. Zelfs wanneer je constructieve kritiek krijgt, zal je je aangevallen en defensief voelen, en dit zal onvermijdelijk leiden tot gevoelens van zelfhaat of schaamte. Elk klein teken van afwijzing of uitsluiting kan je uitgesloten doen voelen.
  • Je beeld je in dat je negatief beoordeeld wordt door anderen, en dat niemand denkt dat je bijdrages waardevol zijn.
  • Op sociale media voel je je jaloers en verdrietig wanneer je ziet wat anderen aan het doen zijn.
  • Perfectionisme. Je denkt dat, als iets niet perfect is, het wel een mislukking moet zijn.

10 tips om jezelf te beschermen tegen een minderwaardigheidscomplex

1. Wie kan het wat schelen? Jou!

Je impulsieve reactie is dat je waarschijnlijk niks geeft om wat iemand van je denkt.  Maar eigenlijk moet je het omgekeerde doen. Probeer alleen te geven om wat JIJ denkt. Beoordeel jezelf aan je eigen wetten. Als jij je best hebt gedaan, dan heb je het goed gedaan! Dit betekent begrijpen wat jij persoonlijk (en realistisch) waardevol vindt, en dan eens kijken hoe goed je het doet volgens je eigen normen.

2. Stop met jezelf te vergelijken

We leven in een wereld waar we enerzijds bedolven worden door beelden die perfectie en glamour weergeven door de media en zijn belachelijke obsessie met bekendheden, anderzijds hebben de dan sociale media waarbij we onszelf en ons leven constant vergelijken met anderen. Dit is een zinloze oefening. Als je iemand anders zijn of haar profiel of foto bekijkt, en je voelt je waardeloos of jaloers, neem dan een moment om eens realistisch na te denken over wat je weet wat die persoon doet met zijn leven. Je kan niet je hele leven vergelijken met één iets dat je ziet of weet van iemand anders.

Jij bent jij, niet iemand anders, en de jij die jij bent, is uniek.

3. Bouw je zelfvertrouwen op

Als je je beter voelt over jezelf, dan heb je een verhoogde zin van geborgenheid en voel je je waardevol (in plaats van minderwaardig). Probeer jezelf beter te behandelen, door jezelf eraan te herinneren dat jij waardevol bent en door jezelf goed te verzorgen (wat je eet en drinkt, welke beweging je doet, wat je leest, hoe je je kleedt, hoe je jezelf verzorgt etc.) Start nu door een lijst te maken van wat je graag ziet aan jezelf en het ergens op te hangen zodat je het kan zien.

4. Praat lief met jezelf

Laat jij je innerlijke criticus de show stelen? Nu is het moment om hem te doen zwijgen! Denk aan de woorden die je gebruikt om tegen jezelf te praten. Is dat negatief? Zijn er elementen van zelfhaat? Zie je hoe onvriendelijk je bent voor jezelf? Draai die innerlijke criticus om. Praat met jezelf over hoe waardevol je bent in plaats daarvan. Geloof het!

5. Omring jezelf met positieve, gelukkige mensen

Het is misschien zo dat de mensen waarbij je meest bent ook diegene zijn die het meest kritisch over je zijn. Heb jij toxische vrienden, of familieleden die gewoonweg gemeen zijn, elimineer ze dan zo ver als mogelijk uit je leven. Of zet ze op hun plaats. Niemand moet je neerhalen. Je zal een veel gezonder zelfbeeld ontwikkelen als je omgaat met mensen die je waarderen voor wat je doet.

6. Beoefen lichaamszelfzekerheid

Probeer positieve lichaamstaal te gebruiken, zelfs als je je verlegen voelt. Waar mogelijk, kijk direct naar iemand, lach, praat op een normaal volume, heb de zelfzekerheid om te luisteren en te denken voor je antwoordt op een vraag.

7. Vergeet perfectionisme

Ben jij een perfectionist, dan zal niets ooit goed genoeg zijn, en je zal je slecht voelen omdat minderwaardigheid en perfectionisme samen neigen te gaan, verbonden in vergelijking en veroordeling. Perfectionisme neigt om te buigen naar uitstel- en inactief gedrag, wat betekent dat je nooit zal slagen in wat je wil slagen. Dit start een vicieuze cirkel van jezelf veroordelen en negatief zijn over wat je bereikt hebt. Je kan alleen ergens beter in worden, door te falen en eerst lessen te leren.

8. Sociale media is slechts de bovenste laag

Erken dat sociale media een oppervlakkige manier is om ons leven te representeren. Wij kiezen wat we willen dat anderen zien. We tonen geen foto’s van puistjes, onze kinderen hun luizen, of de natte handdoeken die rondslingeren in de badkamer. Onderzoek van de Glasgow University wijst uit dat nachtelijk gebruik van sociale media geassocieerd wordt met slecht slapen, minder zelfvertrouwen en verhoogde angst en depressie. Sociale media vervormt wat we zien – dus ofwel gebruik je het niet, ofwel neem je alles met een korreltje zout.

9. Wees moedig!

Wat is jouw definitie van mislukking, en waarom definieer je mislukking op een bepaalde manier? Is het door andere mensen hun verwachtingen? Als dat het geval is. Dan leef je je leven misschien wel volgens wat andere mensen willen en verwachten. Dit kan je geluk potentieel beschadigen. Moedig zijn en het leven leiden dat je wil is een manier om jezelf van je minderwaardigheidscomplex af te helpen. Jij bent een uniek individu, en als jij kiest om te leven in een grot en egels wil redden, waarom zou je dan niet? Laat die maatschappelijke normen achter je als je dat wil, en leef zoals jij wil, zolang je niemand anders kwetst, heeft niemand een reden om te oordelen.

10. Nog één iets

Eén van mijn favoriete quotes, is deze van Eleanor Roosevelt; “Niemand kan je minderwaardig laten voelen, zonder jouw toestemming.” Je minderwaardigheidscomplex start bij jou, maar jij hebt de meest wonderbaarlijke en sterkste van alle krachten – je kan jezelf veranderen.

Gecreëerd door Tom Vermeersch ()

Tom Vermeersch

Tom Vermeersch is een gecertificeerde psycholoog en Bachbloesemexpert met meer dan 30 jaar ervaring.

Andere artikelen

Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

De toekomst. Het is een abstract concept. Want niemand weet wat de toekomst gaat brengen en voor je in petto heeft. Het is daarom zonde van je tijd om te piekeren en je zorgen te maken over wat er in de toekomst allemaal zou kunnen gebeuren.

Hoe toxisch gedrag spotten

Je ziet vaak beschuldigingen van “toxisch” gedrag in deze tijden, maar wat betekent het eigenlijk? Je bent sowieso al eens iemand tegengekomen die aan de beschrijving voldoet.

Feit of fictie? Is het echt gezond?

Er zijn te veel tegenstrijdige berichten rond gezondheidsadvies. Het zorgt voor te veel verwarring. Het ene jaar is boter slecht voor je, en margarine beter. Het jaar erop is het omgekeerd. Het ene artikel spreekt over een te zware belasting van je gewrichten bij het joggen; het andere artikel zegt dat het goed voor je is omdat het je botten versterkt.

Waarom het nooit te laat is te veranderen

Mensen denken altijd: zo ben ik gewoon. Ik ben niet goed in ‘X’, dat is gewoon hoe ik ben. Enkele redenen waarom het nooit te laat is te veranderen. 

Wordt onbereikbaar een nieuwe trend?

We kennen het allemaal, de hele dag door krijgen we tientallen prikkels op het zelfde moment. Onze computer staat open en we kijken nog vlug eens Facebook, tegelijk checken we onze mails, we krijgen en sturen een sms’je...

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Nee. Het is een krachtig woord, waarvan we soms denken dat we het niet mogen zeggen. Het is moeilijk, ‘nee’ zeggen tegen vrienden, familie of collega’s. Sommige mensen zeggen het nooit en gaan onder hoge werkdruk ten onder. ‘Nee’ zeggen kun je leren. Maar wanneer zeg je het? En wanneer zeg je juist ‘ja’?

Hoe geef je je leven meer pit

Heb je het gevoel dat je altijd dezelfde dingen doet en nergens komt? Het komt vaak voor dat je het gevoel hebt vast te zitten in een sleur.

Het mooie studentenleven

Heel wat jongeren dromen van het mooie studentenleven. Voor heel wat studenten is die mooie droom toch niet echt wat ze er van verwacht hadden.

Gewichtstoename zonder reden? 6 mogelijke oorzaken!

Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan? 

Scheiden doet lijden?

Wat doet een scheiding met kinderen en wat zijn de precieze gevolgen voor kinderen? Voor een kind verandert er na een scheiding plots veel. Wat zijn de gevolgen voor kinderen van gescheiden ouders?

Laag zelfbeeld: 10 tips tegen een minderwaardigheidscomplex

Laag zelfbeeld: 10 tips tegen een minderwaardigheidscomplex
Laag zelfbeeld 10 tips tegen een minderwaardigheidscomplex

Een persoon die lijdt aan een minderwaardigheidscomplex kan gedefinieerd worden als iemand die zich fixeert op zijn eigen waargenomen zwakheden en gebreken. Iemand die zich op een negatieve manier vergelijkt met anderen. Natuurlijk hebben we allemaal onze gebreken, maar zij die een minderwaardigheidscomplex hebben, kunnen weinig positieve dingen aan zichzelf zien. Psychologische studies hebben uitgewezen dat mensen die op deze manier denken over zichzelf moeite hebben om blijvend geluk te vinden.

Het omgekeerde van een minderwaardigheidscomplex is een superioriteitscomplex, waarbij een persoon denkt beter te zijn dan alle anderen. Dat kan evengoed wijzen op desillusie..

Waar komt een minderwaardigheidscomplex vandaan?

Psychologen denken dat de wortels van een minderwaardigheidscomplex liggen in de kindertijd.

Je ouders hebben je misschien nooit getoond dat ze blij of trots op je waren.
Misschien kreeg je stevige beledigingen te verwerken op school.

Hoe manifesteert een minderwaardigheidscomplex zich?

Je herkent de meest voorkomende symptomen vast als je last hebt van een minderwaardigheidscomplex. Dat zijn de volgende:

  • Jezelf waardeloos voelen.
  • Je hebt moeite op te komen voor jezelf.
  • Het gevoel hebben tekort te komen in vergelijking met andere mensen.
  • Er niet in slagen te zien dat andere mensen ook hun gebreken hebben, en net zoveel kans hebben op mislukken als jij. Je ziet alleen de beste dingen aan anderen en niet aan jezelf.
  • Overmatig gevoelig aan kritiek. Zelfs wanneer je constructieve kritiek krijgt, zal je je aangevallen en defensief voelen, en dit zal onvermijdelijk leiden tot gevoelens van zelfhaat of schaamte. Elk klein teken van afwijzing of uitsluiting kan je uitgesloten doen voelen.
  • Je beeld je in dat je negatief beoordeeld wordt door anderen, en dat niemand denkt dat je bijdrages waardevol zijn.
  • Op sociale media voel je je jaloers en verdrietig wanneer je ziet wat anderen aan het doen zijn.
  • Perfectionisme. Je denkt dat, als iets niet perfect is, het wel een mislukking moet zijn.

10 tips om jezelf te beschermen tegen een minderwaardigheidscomplex

1. Wie kan het wat schelen? Jou!

Je impulsieve reactie is dat je waarschijnlijk niks geeft om wat iemand van je denkt.  Maar eigenlijk moet je het omgekeerde doen. Probeer alleen te geven om wat JIJ denkt. Beoordeel jezelf aan je eigen wetten. Als jij je best hebt gedaan, dan heb je het goed gedaan! Dit betekent begrijpen wat jij persoonlijk (en realistisch) waardevol vindt, en dan eens kijken hoe goed je het doet volgens je eigen normen.

2. Stop met jezelf te vergelijken

We leven in een wereld waar we enerzijds bedolven worden door beelden die perfectie en glamour weergeven door de media en zijn belachelijke obsessie met bekendheden, anderzijds hebben de dan sociale media waarbij we onszelf en ons leven constant vergelijken met anderen. Dit is een zinloze oefening. Als je iemand anders zijn of haar profiel of foto bekijkt, en je voelt je waardeloos of jaloers, neem dan een moment om eens realistisch na te denken over wat je weet wat die persoon doet met zijn leven. Je kan niet je hele leven vergelijken met één iets dat je ziet of weet van iemand anders.

Jij bent jij, niet iemand anders, en de jij die jij bent, is uniek.

3. Bouw je zelfvertrouwen op

Als je je beter voelt over jezelf, dan heb je een verhoogde zin van geborgenheid en voel je je waardevol (in plaats van minderwaardig). Probeer jezelf beter te behandelen, door jezelf eraan te herinneren dat jij waardevol bent en door jezelf goed te verzorgen (wat je eet en drinkt, welke beweging je doet, wat je leest, hoe je je kleedt, hoe je jezelf verzorgt etc.) Start nu door een lijst te maken van wat je graag ziet aan jezelf en het ergens op te hangen zodat je het kan zien.

4. Praat lief met jezelf

Laat jij je innerlijke criticus de show stelen? Nu is het moment om hem te doen zwijgen! Denk aan de woorden die je gebruikt om tegen jezelf te praten. Is dat negatief? Zijn er elementen van zelfhaat? Zie je hoe onvriendelijk je bent voor jezelf? Draai die innerlijke criticus om. Praat met jezelf over hoe waardevol je bent in plaats daarvan. Geloof het!

5. Omring jezelf met positieve, gelukkige mensen

Het is misschien zo dat de mensen waarbij je meest bent ook diegene zijn die het meest kritisch over je zijn. Heb jij toxische vrienden, of familieleden die gewoonweg gemeen zijn, elimineer ze dan zo ver als mogelijk uit je leven. Of zet ze op hun plaats. Niemand moet je neerhalen. Je zal een veel gezonder zelfbeeld ontwikkelen als je omgaat met mensen die je waarderen voor wat je doet.

6. Beoefen lichaamszelfzekerheid

Probeer positieve lichaamstaal te gebruiken, zelfs als je je verlegen voelt. Waar mogelijk, kijk direct naar iemand, lach, praat op een normaal volume, heb de zelfzekerheid om te luisteren en te denken voor je antwoordt op een vraag.

7. Vergeet perfectionisme

Ben jij een perfectionist, dan zal niets ooit goed genoeg zijn, en je zal je slecht voelen omdat minderwaardigheid en perfectionisme samen neigen te gaan, verbonden in vergelijking en veroordeling. Perfectionisme neigt om te buigen naar uitstel- en inactief gedrag, wat betekent dat je nooit zal slagen in wat je wil slagen. Dit start een vicieuze cirkel van jezelf veroordelen en negatief zijn over wat je bereikt hebt. Je kan alleen ergens beter in worden, door te falen en eerst lessen te leren.

8. Sociale media is slechts de bovenste laag

Erken dat sociale media een oppervlakkige manier is om ons leven te representeren. Wij kiezen wat we willen dat anderen zien. We tonen geen foto’s van puistjes, onze kinderen hun luizen, of de natte handdoeken die rondslingeren in de badkamer. Onderzoek van de Glasgow University wijst uit dat nachtelijk gebruik van sociale media geassocieerd wordt met slecht slapen, minder zelfvertrouwen en verhoogde angst en depressie. Sociale media vervormt wat we zien – dus ofwel gebruik je het niet, ofwel neem je alles met een korreltje zout.

9. Wees moedig!

Wat is jouw definitie van mislukking, en waarom definieer je mislukking op een bepaalde manier? Is het door andere mensen hun verwachtingen? Als dat het geval is. Dan leef je je leven misschien wel volgens wat andere mensen willen en verwachten. Dit kan je geluk potentieel beschadigen. Moedig zijn en het leven leiden dat je wil is een manier om jezelf van je minderwaardigheidscomplex af te helpen. Jij bent een uniek individu, en als jij kiest om te leven in een grot en egels wil redden, waarom zou je dan niet? Laat die maatschappelijke normen achter je als je dat wil, en leef zoals jij wil, zolang je niemand anders kwetst, heeft niemand een reden om te oordelen.

10. Nog één iets

Eén van mijn favoriete quotes, is deze van Eleanor Roosevelt; “Niemand kan je minderwaardig laten voelen, zonder jouw toestemming.” Je minderwaardigheidscomplex start bij jou, maar jij hebt de meest wonderbaarlijke en sterkste van alle krachten – je kan jezelf veranderen.




Bachbloesem Mix 44: Gebrek aan zelfvertrouwen

Bachbloesem mix 44 helpt om:

  • meer zelfvertrouwen te krijgen
  • minder bang zijn om te falen
  • niet zo snel te panikeren
  • meer te geloven in jezelf
  • kalmer en rustiger te worden
Klik hier en ontdek Bachbloesem Mix 44
Marie Pure

Andere artikelen


Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

De toekomst. Het is een abstract concept. Want niemand weet wat de toekomst gaat brengen en voor je in petto heeft. Het is daarom zonde van je tijd om te piekeren en je zorgen te maken over wat er in de toekomst allemaal zou kunnen gebeuren.

Lees het volledig artikel

Hoe toxisch gedrag spotten

Hoe toxisch gedrag spotten

Je ziet vaak beschuldigingen van “toxisch” gedrag in deze tijden, maar wat betekent het eigenlijk? Je bent sowieso al eens iemand tegengekomen die aan de beschrijving voldoet.

Lees het volledig artikel

Feit of fictie Is het echt gezond

Feit of fictie? Is het echt gezond?

Er zijn te veel tegenstrijdige berichten rond gezondheidsadvies. Het zorgt voor te veel verwarring. Het ene jaar is boter slecht voor je, en margarine beter. Het jaar erop is het omgekeerd. Het ene artikel spreekt over een te zware belasting van je gewrichten bij het joggen; het andere artikel zegt dat het goed voor je is omdat het je botten versterkt.

Lees het volledig artikel

Waarom het nooit te laat is te veranderen

Waarom het nooit te laat is te veranderen

Mensen denken altijd: zo ben ik gewoon. Ik ben niet goed in ‘X’, dat is gewoon hoe ik ben. Enkele redenen waarom het nooit te laat is te veranderen. 

Lees het volledig artikel

onbereikbaar

Wordt onbereikbaar een nieuwe trend?

We kennen het allemaal, de hele dag door krijgen we tientallen prikkels op het zelfde moment. Onze computer staat open en we kijken nog vlug eens Facebook, tegelijk checken we onze mails, we krijgen en sturen een sms’je...

Lees het volledig artikel

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Nee. Het is een krachtig woord, waarvan we soms denken dat we het niet mogen zeggen. Het is moeilijk, ‘nee’ zeggen tegen vrienden, familie of collega’s. Sommige mensen zeggen het nooit en gaan onder hoge werkdruk ten onder. ‘Nee’ zeggen kun je leren. Maar wanneer zeg je het? En wanneer zeg je juist ‘ja’?

Lees het volledig artikel

Hoe geef je je leven meer pit

Hoe geef je je leven meer pit

Heb je het gevoel dat je altijd dezelfde dingen doet en nergens komt? Het komt vaak voor dat je het gevoel hebt vast te zitten in een sleur.

Lees het volledig artikel

Het mooie studentenleven

Het mooie studentenleven

Heel wat jongeren dromen van het mooie studentenleven. Voor heel wat studenten is die mooie droom toch niet echt wat ze er van verwacht hadden.

Lees het volledig artikel

gewichtstoename

Gewichtstoename zonder reden? 6 mogelijke oorzaken!

Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan? 

Lees het volledig artikel

shutterstock_90897806

Scheiden doet lijden?

Wat doet een scheiding met kinderen en wat zijn de precieze gevolgen voor kinderen? Voor een kind verandert er na een scheiding plots veel. Wat zijn de gevolgen voor kinderen van gescheiden ouders?

Lees het volledig artikel

Bachbloesems zijn geen geneesmiddelen maar onschadelijke plantaardige extracten die gebruikt worden ter ondersteuning van de gezondheid.

© 2024 Mariepure - Webdesign Publi4u

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....