32 tips om assertiever te zijn

32 tips om assertiever te zijn
32 tips om assertiever te zijn

Beschouw je jezelf als assertief of zou je graag je assertiviteit verhogen? Wees slim en denk niet dat luid en nors assertief is, want dat is het niet.
Assertiviteit betekent dat je balans brengt tussen het vocaliseren van je eigen noden door middel van goede communicatie, terwijl je de noden van anderen in acht neemt.

Het is niet makkelijk assertief te zijn, vooral als je van nature uit introvert bent. Toch kan je wat vaardigheden aanleren. Dit zijn onze 32 tips om assertiever te zijn.

  1. Herken wie je bent en examineer de goede en slechte kanten van je persoonlijkheid. Als je je eigen waarde kent, is het makkelijker om dit te gebruiken als basis voor je zelfvertrouwen. Assertiviteit wordt gebouwd op zelfvertrouwen.

  2. Begrijp dat, om je echte kracht te kunnen tonen, je noden moeten vervult worden. Daar moet je zelf voor zorgen.

  3. Bescherm waar je recht op hebt.

  4. Herken de waarde in andere mensen. Begrijp wat hun vaardigheden zijn en wat ze bieden als toegevoegde waarde. Dit maakt het makkelijker voor jou om te weten wanneer je iemand anders moet laten ‘winnen’, of zal je helpen om beiden water bij de wijn te doen.

  5. Respecteer waar anderen recht op hebben.

  6. Concentreer je niet alleen op de problemen – probeer oplossingen te vinden.

  7. Doe de dingen die je kan doen, vraag hulp voor de dingen die je niet kan doen. Kijk en leer. Bedank mensen voor hun hulp. Probeer het eens de volgende keer. Vraag om feedback.

  8. Heb empathie voor anderen, maar wees goed voor jezelf.

  9. Begrijp dat je verdient behandeld te worden met waardigheid en respect. Net zoals jij anderen behandelt.

  10. Stop met je te excuseren. In plaats van “sorry’ te zeggen, probeer “bedankt voor je geduld”. Toon je waarde.

  11. Laat anderen niet uitzoeken waar je nood aan hebt.

  12. Neem geen verantwoordelijkheid voor het slechte gedrag van anderen. Laat jezelf niet lijden voor wat anderen zeggen of jou aandoen.

  13. Als mensen slecht reageren wanneer je assertief bent – door met wrok of boosheid te reageren – onthoud dan dat dat hun zaak is. Zij hebben controle over hun acties. Je zou alleen mogen reageren met waardigheid, beantwoord hun negatief gedrag niet met nog meer negatief gedrag. Jij hebt controle over jezelf, anderen niet.

  14. Je kan negatief zijn, of niet akkoord zijn, probeer dat gewoon op een gezonde en positieve manier te doen. ”Ik vond dat niet leuk, maar het was een nuttige ervaring.”

  15. Je kan boos zijn, maar wees altijd respectvol.

  16. Wees rechtuit, maar bescherm andere hun gevoelens.

  17. Houd je emoties onder controle. Dit kan makkelijker gedaan worden als je gestresseerd, verdrietig, boos of gefrustreerd bent.

  18. Accepteer dankbaar complimenten. Accepteer kritiek met dezelfde positieve ingesteldheid.

  19. Begrijp dat het oké is voor jou, of iemand anders, een fout te maken.

  20. Leer ‘nee’ zeggen als dat moet.

  21. Ken je limieten. Stel je grenzen.

  22. Stel alternatieven voor.

  23. Bevind je jezelf in een negatieve situatie, trek je daar dan van terug, of neem een time-out.

  24. Als je niet akkoord bent met iemand, zeg dan iets als “Ik begrijp je mening maar ik ga niet akkoord. ”

  25. Onthoud, ervoor zorgen dat mensen je standpunt begrijpen is iets anders dan zorgen dat ze ermee akkoord gaan.

  26. Als assertiviteit echt een probleem voor je is, begin dan klein. Neem stappen door moeilijkere situaties aan te pakken.

  27. Voel je niet schuldig. Assertief zijn kan lastig zijn – zeker als je het grootste deel van je leven passief bent geweest.

  28. Haal diep adem en behoud zo de controle over de zorgen en angsten die je hebt bij het uiten van een andere mening of te vragen wat je wil.

  29. Wees zo specifiek mogelijk over elke klacht die je hebt en noem voorbeelden op. Probeer emoties en ‘gevoelens’ daarbij uit te sluiten.

  30. Vraag meer tijd als je dat nodig hebt.

  31. Elimineer minder assertieve woorden die je gebruikt zoals “Ik zal het proberen” of “Ik ben gewoon maar…” enz.

  32. Blijf oefenen. Het kost tijd om jezelf te ontdoen van je gebrek aan assertiviteit.

Onthoud, als je assertief bent, dan vraag je wat je wil maar dat betekent niet noodzakelijk dat je het zal krijgen. Daarom sta je open voor onderhandeling. Nemen wat je wil, eisen wat je wil, zonder rekening te houden met anderen, is agressief gedrag. Een vriendschappelijke middenweg te zoeken, is een goede oplossing.

Veel succes!

Delen


Bachbloesem Mix 44: Gebrek aan zelfvertrouwen

Bachbloesem mix 44 helpt om:

  • meer zelfvertrouwen te krijgen
  • minder bang zijn om te falen
  • niet zo snel te panikeren
  • meer te geloven in jezelf
  • kalmer en rustiger te worden
Klik hier en ontdek Bachbloesem Mix 44
Marie Pure

Andere artikelen


roken

Roken eist om de 6 seconden een slachtoffer

Om de 6 seconden sterft er iemand omwille van het roken. Daarmee is roken zowat het monster dat de meeste slachtoffers opeist. 

Lees het volledig artikel

lente-energie

Lente brengt ons energie!

Hoera! De lente staat voor de deur! De zon schijnt en geeft de eerste zalige warmte. De natuur ontwaakt eindelijk uit haar winterslaap. 

Lees het volledig artikel

Depressie

7 verrassende redenen waarom je depressief bent

Wat veroorzaakt depressies? Ontdek hier 7 verrassende redenen waarom je depressief bent!

Lees het volledig artikel

tips-bij-einde-van-de-winter

5 tips om het einde van de winter dragelijk te maken!

De winter loopt op zijn einde en we snakken allemaal naar die langverwachte zonnestralen. Waar blijven die heerlijke lentedagen, de verlengde weekends en de lange zomeravonden toch! De vermoeidheid slaat bij ons allemaal toe en we kunnen niet wachten tot de winter over is.

Lees het volledig artikel

allergie

Steeds meer allergieën

Op minder dan 10 jaar tijd is het gebruik van medicatie tegen allergieën met maar liefst 70% gestegen. Op zich is dit een schokkende vaststelling. Nog schokkender wordt het als Didier Ebo van het UZ Antwerpen hierbij beweert dat allergieën langzaam maar zeker epidemieën aan het worden zijn.

Lees het volledig artikel

Ramadan

Vasten of Ramadan: is dat wel gezond?

Is meedoen aan de Ramadan of vasten eigenlijk wel gezond? Ontdek het in dit artikel!

Lees het volledig artikel

gewichtstoename

Gewichtstoename zonder reden? 6 mogelijke oorzaken!

Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan? 

Lees het volledig artikel

Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan

Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan?

De zomervakantie is voorbij, maar de kinderen hebben langer dan dat thuisgezeten. Terug naar school gaan tijdens deze pandemie is een heel nieuwe ervaring voor iedereen. Het is begrijpelijk dat kinderen zich daar een beetje zorgen over maken, want hoe moet het nu verder?

Lees het volledig artikel

Is de wereld zoals we die kennen voorbij

Is de wereld zoals we die kennen voorbij?

COVID-19 heeft de wereld de afgelopen maanden flink op zijn kop gezet en regeringen over de hele wereld moesten ongekende maatregelen nemen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De snelle veranderingen hebben een grote impact gehad op bijna elk aspect van ons leven.

Lees het volledig artikel

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Iedereen is uniek, zelfs in hun eigen slechte gewoontes of negatieve karaktereigenschappen. Hier zijn tips om je negatieve aspecten in balans te brengen!

Lees het volledig artikel