Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

32 tips om assertiever te zijn

32 tips om assertiever te zijn

Beschouw je jezelf als assertief of zou je graag je assertiviteit verhogen? Wees slim en denk niet dat luid en nors assertief is, want dat is het niet.
Assertiviteit betekent dat je balans brengt tussen het vocaliseren van je eigen noden door middel van goede communicatie, terwijl je de noden van anderen in acht neemt.

Het is niet makkelijk assertief te zijn, vooral als je van nature uit introvert bent. Toch kan je wat vaardigheden aanleren. Dit zijn onze 32 tips om assertiever te zijn.

  1. Herken wie je bent en examineer de goede en slechte kanten van je persoonlijkheid. Als je je eigen waarde kent, is het makkelijker om dit te gebruiken als basis voor je zelfvertrouwen. Assertiviteit wordt gebouwd op zelfvertrouwen.

  2. Begrijp dat, om je echte kracht te kunnen tonen, je noden moeten vervult worden. Daar moet je zelf voor zorgen.

  3. Bescherm waar je recht op hebt.

  4. Herken de waarde in andere mensen. Begrijp wat hun vaardigheden zijn en wat ze bieden als toegevoegde waarde. Dit maakt het makkelijker voor jou om te weten wanneer je iemand anders moet laten ‘winnen’, of zal je helpen om beiden water bij de wijn te doen.

  5. Respecteer waar anderen recht op hebben.

  6. Concentreer je niet alleen op de problemen – probeer oplossingen te vinden.

  7. Doe de dingen die je kan doen, vraag hulp voor de dingen die je niet kan doen. Kijk en leer. Bedank mensen voor hun hulp. Probeer het eens de volgende keer. Vraag om feedback.

  8. Heb empathie voor anderen, maar wees goed voor jezelf.

  9. Begrijp dat je verdient behandeld te worden met waardigheid en respect. Net zoals jij anderen behandelt.

  10. Stop met je te excuseren. In plaats van “sorry’ te zeggen, probeer “bedankt voor je geduld”. Toon je waarde.

  11. Laat anderen niet uitzoeken waar je nood aan hebt.

  12. Neem geen verantwoordelijkheid voor het slechte gedrag van anderen. Laat jezelf niet lijden voor wat anderen zeggen of jou aandoen.

  13. Als mensen slecht reageren wanneer je assertief bent – door met wrok of boosheid te reageren – onthoud dan dat dat hun zaak is. Zij hebben controle over hun acties. Je zou alleen mogen reageren met waardigheid, beantwoord hun negatief gedrag niet met nog meer negatief gedrag. Jij hebt controle over jezelf, anderen niet.

  14. Je kan negatief zijn, of niet akkoord zijn, probeer dat gewoon op een gezonde en positieve manier te doen. ”Ik vond dat niet leuk, maar het was een nuttige ervaring.”

  15. Je kan boos zijn, maar wees altijd respectvol.

  16. Wees rechtuit, maar bescherm andere hun gevoelens.

  17. Houd je emoties onder controle. Dit kan makkelijker gedaan worden als je gestresseerd, verdrietig, boos of gefrustreerd bent.

  18. Accepteer dankbaar complimenten. Accepteer kritiek met dezelfde positieve ingesteldheid.

  19. Begrijp dat het oké is voor jou, of iemand anders, een fout te maken.

  20. Leer ‘nee’ zeggen als dat moet.

  21. Ken je limieten. Stel je grenzen.

  22. Stel alternatieven voor.

  23. Bevind je jezelf in een negatieve situatie, trek je daar dan van terug, of neem een time-out.

  24. Als je niet akkoord bent met iemand, zeg dan iets als “Ik begrijp je mening maar ik ga niet akkoord. ”

  25. Onthoud, ervoor zorgen dat mensen je standpunt begrijpen is iets anders dan zorgen dat ze ermee akkoord gaan.

  26. Als assertiviteit echt een probleem voor je is, begin dan klein. Neem stappen door moeilijkere situaties aan te pakken.

  27. Voel je niet schuldig. Assertief zijn kan lastig zijn – zeker als je het grootste deel van je leven passief bent geweest.

  28. Haal diep adem en behoud zo de controle over de zorgen en angsten die je hebt bij het uiten van een andere mening of te vragen wat je wil.

  29. Wees zo specifiek mogelijk over elke klacht die je hebt en noem voorbeelden op. Probeer emoties en ‘gevoelens’ daarbij uit te sluiten.

  30. Vraag meer tijd als je dat nodig hebt.

  31. Elimineer minder assertieve woorden die je gebruikt zoals “Ik zal het proberen” of “Ik ben gewoon maar…” enz.

  32. Blijf oefenen. Het kost tijd om jezelf te ontdoen van je gebrek aan assertiviteit.

Onthoud, als je assertief bent, dan vraag je wat je wil maar dat betekent niet noodzakelijk dat je het zal krijgen. Daarom sta je open voor onderhandeling. Nemen wat je wil, eisen wat je wil, zonder rekening te houden met anderen, is agressief gedrag. Een vriendschappelijke middenweg te zoeken, is een goede oplossing.

Veel succes!

Delen

Andere artikelen


crashdieet

Crashdieet: garantie op crashen

Er is de laatste tijd nogal wat te doen rond de zogenaamde crashdiëten. Het is consumentenvereniging Testaankoop die de stok in het hoenderhok gooide. Zij haalden aan dat het maken van publiciteit voor deze crashdiëten ethisch onverantwoord is.

Lees het volledig artikel

beter-humeur

5 Redenen om gezonder te eten die niks met je gewicht te maken hebben

Gezond eten om af te vallen is een goede reden. Maar welke goede redens zijn er nog om gezond te eten?

Lees het volledig artikel

shutterstock_90897806

Scheiden doet lijden?

Wat doet een scheiding met kinderen en wat zijn de precieze gevolgen voor kinderen? Voor een kind verandert er na een scheiding plots veel. Wat zijn de gevolgen voor kinderen van gescheiden ouders?

Lees het volledig artikel

examens stress © Foto ANP

Examens in zicht!

De examens komen eraan of zijn voor sommigen al begonnen. Wie studenten in huis heeft, kan het beamen. Examens en stress gaan hand in hand. Helaas grijpen studenten massaal naar medicatie zoals Rilatine of Ritalin.

Lees het volledig artikel

De financiële gevolgen van een burn-out

De financiële gevolgen van een burn-out

Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.

Lees het volledig artikel

ouderdomsdiabetes-voorkomen

Doe jij genoeg om ouderdomsdiabetes te voorkomen?

Het is alarmerend nieuws, steeds meer twintigers en dertigers krijgen te maken met diabetes type 2. De stijging gaat hand in hand met een obesitasepidemie.

Lees het volledig artikel

energiedrankjes - bron: viralmundo.nl

Energiedrankjes: niet de gezondste oplossing

De populariteit van energiedrankjes stijgt met de dag. Vooral in tijden van examens merkt men dat de verkoop van deze drankjes sterk in de lift zit. Jongeren drinken deze om een aankomend dipje tegen te gaan.

Lees het volledig artikel

langer-werken

Langer werken… maar hoe? Steeds meer langdurig ziek...

Het gespreksonderwerp dat de laatste tijd op de werkvloer heel vaak wordt aangesneden, is ongetwijfeld de pensioenleeftijd die behoorlijk is opgetrokken. Dat we langer moeten werken, daar is quasi iedereen van overtuigd. Maar of we het zien zitten om langer te werken op de manier zoals we nu bezig zijn, is een ander paar mouwen.

Lees het volledig artikel

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Waarom zou je jezelf niet aan een verandering toewijden dit jaar? Hier zijn onze tips om je goede voornemens vol te houden.

Lees het volledig artikel

gewichtstoename

Gewichtstoename zonder reden? 6 mogelijke oorzaken!

Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan? 

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....