Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

Jezelf leren aanvaarden in 10 makkelijke stappen

Jezelf leren aanvaarden in 10 makkelijke stappen

Voel jij je vaak ongemakkelijk in sociale situaties? Vanbuiten lijk je kalm en zelfverzekerd de controle te hebben. Maar misschien zit je vanbinnen te trillen en voel je je angstig over hoe verkeerd je denkt bezig te zijn. Heb jij problemen met je zelfvertrouwen en lichaamsbeeld? Misschien heb je gewoon moeite met jezelf te accepteren voor wie je bent.

Jezelf leren aanvaarden kan een groot verschil maken op het geluk in je leven. Wanneer we onszelf aanvaarden en stoppen met oordelen, voelen we dat mensen zelf ook minder kritisch en oordelend worden. Vaak komt dit gevoel vooral van onszelf natuurlijk. We creëren die energie die anderen oppikken, dus wanneer we onszelf neerslachtig en verlegen voelen, pikken andere mensen die energie en lichaamstaal op.

Dus hoe kan je leren jezelf te aanvaarden? Hier 10 makkelijke stappen om je te helpen.

Jezelf leren aanvaarden in 10 makkelijke stappen

1. Toegeven dat er een probleem is

Toegeven dat er een probleem is, is de eerste stap naar jezelf aanvaarden. Het moment dat je eens goed in de spiegel kijkt en een probleem erkent. Dat is het moment waarin je het best kan veranderen. Door te beslissen te veranderen, bekrachtig je jezelf. Zelfbekrachtiging is een fantastische erkenning van je eigenwaarde.

2. Leer vriendelijk te zijn voor jezelf

Als jij het soort persoon bent die zijn innerlijke criticus toestaat om je fragiele zelf af te kraken, dan is nu het moment om milder te zijn. Luister naar al de verwijten die je jezelf geeft. Luister eens hoe negatief je bent. Hoe vaak hoor jij jezelf uitmaken als je per ongeluk iets doms doet. Die innerlijke stem is constant aan het berispen, bekritiseren en veroordelen, en dat is helemaal niet nodig. Je zou je beste vriend ook niet zo schuldig, waardeloos en beschaamd laten voelen, toch?
Waarom doe je het dan jezelf aan? Je zou altijd je eigen beste vriend moeten zijn.

Heb je het moeilijk om die stem te verdringen, dan kan je die op twee manieren benaderen.

  • Eerst – luister naar wat ze te zeggen heeft en zeg ze dan te stoppen.
  • Of tweede optie, luister ernaar en verwerp wat ze zegt. Ze heeft je NIETS belangrijks te zeggen.

Door jezelf op deze manier te ontkoppelen, voel je dat de innerlijke criticus zijn kracht verliest om je te beheersen. Je zal hier niet in één keer in slagen, maar blijf dit herhalen tot je dat wel doet. Eén iets waar je op moet letten, wanneer je je innerlijke criticus betrapt op gemeen zijn, wees er dan niet te streng op. Je leert niet vijandig te zijn voor jezelf, dus wees vriendelijk, maar wijs het af.

3. Verander je denken

Herken dat het je eigen denken is, dat kritisch is. Wat wij ervaren in de wereld gaat door onze eigen gedachten. Je eigen geluk hangt af van jezelf en wat je denkt. Het hangt niet af van andere mensen en wat zij zeggen of doen. Jij kiest hoe je reageert op situaties van buitenaf en jij kiest je eigen interne dialoog. Aanvaard de nood voor verandering (stap één) en wees vriendelijk voor jezelf (stap twee).

4. Maak een lijstje van alle leuke dingen waarvan je weet dat ze waar zijn over jezelf

Het is veel te makkelijk om onszelf te beschuldigen van iets, zoals bepaalde gebreken of zwakheden. Zoals we hierboven hebben gezien, hebben onze innerlijke critici ons door de jaren heen verscheurd. En ik ben vrij zeker dat je vrienden en familie en collega’s hebt gehad die zich ook eens hebben laten gaan. Laten wen deze negativiteit ombuigen en een lijstje maken van alles wat je leuk vindt, graag ziet en apprecieert aan jezelf? Het kan echt alles zijn. Je kan bijvoorbeeld lange wimpers hebben. Het kan ook een mooi handschrift zijn. Je huilt misschien bij huilfilms. Misschien kan je goed een merel nabootsen. Misschien ben je een goede doe-het-zelver? Misschien een goed luisterend oor? Wat het ook is waarin je je identificeert, schrijf het ergens op en hang dat ergens op zodat je het af en toe ziet, opnieuw leest en kan aanvullen.

5. Erken deze goede aspecten van jezelf

De volgende stap in zelfaanvaarding is iets opmerken die je goed doet voelen. Hield je de deur open voor iemand anders? Merk dat op! Had je een leuk gesprek met iemand die je totaal niet kent? Merk dat op. Je liet iemand lachen of gaf hem een compliment? Merk het op! Zie je hoe fantastisch je bent? Kijk uit voor die momenten die je goed doen voelen!

6. Houd iets voor jezelf

Eén van de problemen van het leven leiden zoals we doen in de 21ste eeuw is dat we het constant druk hebben en veel te veel van onszelf geven aan anderen. We maken tijd voor onze partner, onze kinderen en ouders, vrienden, collega’s, en zelfs de telemarketeer die ons opbelt net als we tv kijken. Bekijk hoe je tijd kan verdelen en zorg dat je er wat voor jezelf indeelt. Misschien houd je wel van inkleuren, tekenen of schrijven. Misschien zou je wel 30 minuten naar jazz willen luisteren. Wat je ook wenst te doen, verdeel de tijd en geef toe aan je noden.

7. Visualiseer een zelf-aanvaardende jij

Als je je ogen een momentje sluit en denkt aan een ‘jij’ in zijn of haar kracht die perfect gelukkig is met de persoon die jij bent (en waarom zou je niet, als je alle voormalige stappen hebt gevolgd?) Hoe ziet dat er eigenlijk uit? Hoe meer je weet wat zelfaanvaarding zou betekenen voor jou, hoe dichter je komt bij het bereiken ervan.

8. Vergeef jezelf

Je bent maar een mens, en mensen maken fouten. Wanneer je dat doet, vergeef jezelf dan. Erken dat je alleen door fouten maken kan leren en groeien.

9. Ga na wat het echt is dat je wil in het leven

Soms zijn we wreed tegen onszelf omdat we niet gelukkig zijn. Dit kan in een relatie, een job of een andere persoonlijke situatie zijn. Wanneer je exact weet wat je wil van het leven, en je hebt doelen te bereiken, dan voel je je volmaakter als je die bereikt. Zelfs als je verlangens bijna onmogelijk te bereiken zijn, kan een reeks doelen die je een stap dichter brengen en je leven veel meer zin geven.

Je moet wel verzekeren dat wat je wil authentiek is. Het moet jouw hartje bekoren, niet iets wat je partner, je ouders of de maatschappij je dicteren. Dit betekent jezelf begrijpen en heel helder in verbinding staan met je eigen gevoelens.

Als het helpt, kan je jezelf wat vragen stellen en de antwoorden opschrijven.

Wie wil ik zijn? Beschrijf in detail wat je wil zijn.
Waar geef ik echt om?

Eens je de antwoorden hebt, dan heb je een soort functieomschrijving van jezelf. Hoe is dat in vergelijking met de persoon die je nu bent? Is er een overlap? Ben jij authentiek? Welke veranderingen moet jij maken?

10. Ontspan

Streef niet te hard. Perfectie is onbereikbaar en zal je nooit gelukkig maken. Aanvaarding van wie je bent en wat je hebt zijn waardevol. Probeer te leren over mindfulness en in het moment leven. Geniet van wie je bent en wat je hebt en zelfaanvaarding volgt vanzelf.

Delen

Andere artikelen


Zinloze medicijnen?

Zinloze geneesmiddelen?

Als je iets van geneesmiddelen mag verwachten, dan is het natuurlijk wel dat ze je beter maken. Los van het feit dat geneesmiddelen doorgaans bijwerkingen hebben, blijkt nu echter ook dat heel wat geneesmiddelen niet zou werken.

Lees het volledig artikel

slaappillen

Oogjes dicht en snaveltjes toe

Steeds meer Vlamingen gaan slaappillen gaan gebruiken. Maar ook steeds op een jongere leeftijd. Welke gevaren hangen hier aan vast?

Lees het volledig artikel

Ramadan

Vasten of Ramadan: is dat wel gezond?

Is meedoen aan de Ramadan of vasten eigenlijk wel gezond? Ontdek het in dit artikel!

Lees het volledig artikel

beyonce sterrendieet

Het dieet van de sterren: een sterrendieet?

Is het komkommertijd in het wereldje van de televisiesterren of doen zij het gewoon om in de kijker te staan? Steeds meer en meer laten sterren hun gezicht linken aan bepaalde vormen van dieet. De bedoeling hiervan is natuurlijk zoveel mogelijk mensen overtuigen om ook dit dieet te gaan volgen. Maar enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats.

Lees het volledig artikel

zomerprikjes

De laatste zomerprikjes

Of we het nu graag hebben of niet, de zomer loopt op z'n eind. Met heimwee blikken we terug op een tijd van lekkere hapjes en drankjes, terrasjes doen met vrienden, lekker lang in de zon liggen,… Wat ons te wachten staat, is koude en nattigheid en binnen gaan zitten. Dat heel wat mensen zich bij deze gedachte niet lekker voelen, is niet abnormaal.

Lees het volledig artikel

Avocado

6 voedselsoorten die je angsten beperken

Deze 6 voedselsoorten bevatten stoffen die je angsten beperken. Meer weten? Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Lees het volledig artikel

gameverslaving

Gameverslaving: hoe pak je het aan?

Zet tien ouders van tieners bij elkaar, en je hoort vast en zeker tien maal dezelfde klachten: altijd maar die games. En je kan het hen niet kwalijk nemen, want het gamegedrag van jongeren wordt jaar na jaar erger. 

Lees het volledig artikel

Gezonde voeding

5 weetjes over gezonde voeding

Het is genoegzaam bekend dat gezond eten heel belangrijk is voor ons lichaam. Er gaat geen dag voorbij of we worden om de oren geslagen met tips over wat wel en wat niet gezond is.

Lees het volledig artikel

op reis

Ik ga op reis en ik neem mee…

Wie kent het spelletje niet? Ik ga op reis en ik neem mee. Echter, deze tijd van het jaar is het pure realiteit om te overwegen wat je wel of niet meeneemt op reis.

Lees het volledig artikel

Wat is geluk?

Wat is geluk?

Onlangs gaf Google een lijst vrij van de top van trefwoorden die Belgen ingeven. In die toplijst staat "wat is geluk?". Geluk is dus iets waar mensen op één of andere manier op zoek naar zijn. Maar wat is geluk?

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....