Deze site maakt gebruik van cookies. Meer weten Accepteren

Jezelf leren aanvaarden in 10 makkelijke stappen

Jezelf leren aanvaarden in 10 makkelijke stappen

Voel jij je vaak ongemakkelijk in sociale situaties? Vanbuiten lijk je kalm en zelfverzekerd de controle te hebben. Maar misschien zit je vanbinnen te trillen en voel je je angstig over hoe verkeerd je denkt bezig te zijn. Heb jij problemen met je zelfvertrouwen en lichaamsbeeld? Misschien heb je gewoon moeite met jezelf te accepteren voor wie je bent.

Jezelf leren aanvaarden kan een groot verschil maken op het geluk in je leven. Wanneer we onszelf aanvaarden en stoppen met oordelen, voelen we dat mensen zelf ook minder kritisch en oordelend worden. Vaak komt dit gevoel vooral van onszelf natuurlijk. We creëren die energie die anderen oppikken, dus wanneer we onszelf neerslachtig en verlegen voelen, pikken andere mensen die energie en lichaamstaal op.

Dus hoe kan je leren jezelf te aanvaarden? Hier 10 makkelijke stappen om je te helpen.

Jezelf leren aanvaarden in 10 makkelijke stappen

1. Toegeven dat er een probleem is

Toegeven dat er een probleem is, is de eerste stap naar jezelf aanvaarden. Het moment dat je eens goed in de spiegel kijkt en een probleem erkent. Dat is het moment waarin je het best kan veranderen. Door te beslissen te veranderen, bekrachtig je jezelf. Zelfbekrachtiging is een fantastische erkenning van je eigenwaarde.

2. Leer vriendelijk te zijn voor jezelf

Als jij het soort persoon bent die zijn innerlijke criticus toestaat om je fragiele zelf af te kraken, dan is nu het moment om milder te zijn. Luister naar al de verwijten die je jezelf geeft. Luister eens hoe negatief je bent. Hoe vaak hoor jij jezelf uitmaken als je per ongeluk iets doms doet. Die innerlijke stem is constant aan het berispen, bekritiseren en veroordelen, en dat is helemaal niet nodig. Je zou je beste vriend ook niet zo schuldig, waardeloos en beschaamd laten voelen, toch?
Waarom doe je het dan jezelf aan? Je zou altijd je eigen beste vriend moeten zijn.

Heb je het moeilijk om die stem te verdringen, dan kan je die op twee manieren benaderen.

  • Eerst – luister naar wat ze te zeggen heeft en zeg ze dan te stoppen.
  • Of tweede optie, luister ernaar en verwerp wat ze zegt. Ze heeft je NIETS belangrijks te zeggen.

Door jezelf op deze manier te ontkoppelen, voel je dat de innerlijke criticus zijn kracht verliest om je te beheersen. Je zal hier niet in één keer in slagen, maar blijf dit herhalen tot je dat wel doet. Eén iets waar je op moet letten, wanneer je je innerlijke criticus betrapt op gemeen zijn, wees er dan niet te streng op. Je leert niet vijandig te zijn voor jezelf, dus wees vriendelijk, maar wijs het af.

3. Verander je denken

Herken dat het je eigen denken is, dat kritisch is. Wat wij ervaren in de wereld gaat door onze eigen gedachten. Je eigen geluk hangt af van jezelf en wat je denkt. Het hangt niet af van andere mensen en wat zij zeggen of doen. Jij kiest hoe je reageert op situaties van buitenaf en jij kiest je eigen interne dialoog. Aanvaard de nood voor verandering (stap één) en wees vriendelijk voor jezelf (stap twee).

4. Maak een lijstje van alle leuke dingen waarvan je weet dat ze waar zijn over jezelf

Het is veel te makkelijk om onszelf te beschuldigen van iets, zoals bepaalde gebreken of zwakheden. Zoals we hierboven hebben gezien, hebben onze innerlijke critici ons door de jaren heen verscheurd. En ik ben vrij zeker dat je vrienden en familie en collega’s hebt gehad die zich ook eens hebben laten gaan. Laten wen deze negativiteit ombuigen en een lijstje maken van alles wat je leuk vindt, graag ziet en apprecieert aan jezelf? Het kan echt alles zijn. Je kan bijvoorbeeld lange wimpers hebben. Het kan ook een mooi handschrift zijn. Je huilt misschien bij huilfilms. Misschien kan je goed een merel nabootsen. Misschien ben je een goede doe-het-zelver? Misschien een goed luisterend oor? Wat het ook is waarin je je identificeert, schrijf het ergens op en hang dat ergens op zodat je het af en toe ziet, opnieuw leest en kan aanvullen.

5. Erken deze goede aspecten van jezelf

De volgende stap in zelfaanvaarding is iets opmerken die je goed doet voelen. Hield je de deur open voor iemand anders? Merk dat op! Had je een leuk gesprek met iemand die je totaal niet kent? Merk dat op. Je liet iemand lachen of gaf hem een compliment? Merk het op! Zie je hoe fantastisch je bent? Kijk uit voor die momenten die je goed doen voelen!

6. Houd iets voor jezelf

Eén van de problemen van het leven leiden zoals we doen in de 21ste eeuw is dat we het constant druk hebben en veel te veel van onszelf geven aan anderen. We maken tijd voor onze partner, onze kinderen en ouders, vrienden, collega’s, en zelfs de telemarketeer die ons opbelt net als we tv kijken. Bekijk hoe je tijd kan verdelen en zorg dat je er wat voor jezelf indeelt. Misschien houd je wel van inkleuren, tekenen of schrijven. Misschien zou je wel 30 minuten naar jazz willen luisteren. Wat je ook wenst te doen, verdeel de tijd en geef toe aan je noden.

7. Visualiseer een zelf-aanvaardende jij

Als je je ogen een momentje sluit en denkt aan een ‘jij’ in zijn of haar kracht die perfect gelukkig is met de persoon die jij bent (en waarom zou je niet, als je alle voormalige stappen hebt gevolgd?) Hoe ziet dat er eigenlijk uit? Hoe meer je weet wat zelfaanvaarding zou betekenen voor jou, hoe dichter je komt bij het bereiken ervan.

8. Vergeef jezelf

Je bent maar een mens, en mensen maken fouten. Wanneer je dat doet, vergeef jezelf dan. Erken dat je alleen door fouten maken kan leren en groeien.

9. Ga na wat het echt is dat je wil in het leven

Soms zijn we wreed tegen onszelf omdat we niet gelukkig zijn. Dit kan in een relatie, een job of een andere persoonlijke situatie zijn. Wanneer je exact weet wat je wil van het leven, en je hebt doelen te bereiken, dan voel je je volmaakter als je die bereikt. Zelfs als je verlangens bijna onmogelijk te bereiken zijn, kan een reeks doelen die je een stap dichter brengen en je leven veel meer zin geven.

Je moet wel verzekeren dat wat je wil authentiek is. Het moet jouw hartje bekoren, niet iets wat je partner, je ouders of de maatschappij je dicteren. Dit betekent jezelf begrijpen en heel helder in verbinding staan met je eigen gevoelens.

Als het helpt, kan je jezelf wat vragen stellen en de antwoorden opschrijven.

Wie wil ik zijn? Beschrijf in detail wat je wil zijn.
Waar geef ik echt om?

Eens je de antwoorden hebt, dan heb je een soort functieomschrijving van jezelf. Hoe is dat in vergelijking met de persoon die je nu bent? Is er een overlap? Ben jij authentiek? Welke veranderingen moet jij maken?

10. Ontspan

Streef niet te hard. Perfectie is onbereikbaar en zal je nooit gelukkig maken. Aanvaarding van wie je bent en wat je hebt zijn waardevol. Probeer te leren over mindfulness en in het moment leven. Geniet van wie je bent en wat je hebt en zelfaanvaarding volgt vanzelf.

Delen
Bachbloesem Mix 44: Gebrek aan zelfvertrouwen

Bachbloesem mix 44 helpt om:

  • meer zelfvertrouwen te krijgen
  • minder bang zijn om te falen
  • niet zo snel te panikeren
  • meer te geloven in jezelf
  • kalmer en rustiger te worden
Klik hier en ontdek Bachbloesem Mix 44

Andere artikelen


Faalangst en erectieproblemen

Faalangst en erectieproblemen

Als men over faalangst spreekt, dan gaat men nu niet meteen aan erectieproblemen denken. Faalangst roept eerder het beeld op van de ijverige student die ondanks voldoende voorbereiding toch niet slaagt in zijn/haar examen.  

Lees het volledig artikel

snotterseizoen

Start van het snotterseizoen

De herfst is nog maar amper begonnen, of het aantal mensen dat problemen heeft met hoesten en snotteren is al niet te tellen. Viroloog Marc Van Ranst bevestigt inderdaad dat we momenteel reeds bezig zijn aan een eerste golf van luchtweginfecties.

Lees het volledig artikel

Cognitieve faalangst, het overkomt volwassenen en kinderen

Cognitieve faalangst, het overkomt volwassenen en kinderen

Cognitieve faalangst treedt op als je moet laten zien aan anderen wat je kent en/of wat je weet. Als je weet dat er een examen op komst is, zowel mondeling als schriftelijk, dan loopt het fout.

Lees het volledig artikel

Motorische faalangst

Motorische faalangst

Motorische faalangst ligt aan een onverwerkte emotie. Bachbloesems maken de energie vrij en helpen je van motorische faalangst af! Tom geeft advies!  

Lees het volledig artikel

examens stress © Foto ANP

Examens in zicht!

De examens komen eraan of zijn voor sommigen al begonnen. Wie studenten in huis heeft, kan het beamen. Examens en stress gaan hand in hand. Helaas grijpen studenten massaal naar medicatie zoals Rilatine of Ritalin.

Lees het volledig artikel

Kom te weten of jij een laag zelfbeeld hebt

Kom te weten of jij een laag zelfbeeld hebt

Doe deze korte test om na te gaan of jij problemen hebt met je zelfvertrouwen. Aan hoeveel van deze voorbeelden moet jij toegeven?

Lees het volledig artikel

Faalangst voorkomen

Faalangst voorkomen

Eigenlijk kan men faalangst moeilijk of niet voorkomen. Men kan pas vaststellen dat iemand faalangst heeft als die er al is. Op die manier is voorkomen dus eigenlijk een beetje voorbarig.  

Lees het volledig artikel

Passieve faalangst

Passieve faalangst

Passieve faalangst is een gedragsvorm dat gekenmerkt wordt door het er maar te laten bij zitten. Laat Bachbloesemexpert Tom je persoonlijk adviseren!  

Lees het volledig artikel

menopauze

Hoe maak je het leven dragelijker tijdens de menopauze?

Hoewel er al veel gezegd en geschreven werd over de menopauze, zijn er heel veel cruciale vragen nog onbeantwoord. Volgens een recent onderzoek hebben vrouwen in de menopauze gemiddeld 7 jaar last van opvliegers.

Lees het volledig artikel

jongeren aan de pillen

Jongeren aan de pillen

Het is een opvallende trend bij jongeren dat zij meer en meer de pillen innemen. Deze trend is van die aard dat men kan stellen dat tieners maar liefst dubbel zoveel pillen nemen dan tien jaar geleden. Het gaat hierbij vooral over antipsychotica en antidepressiva. 

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....