Zeven tips voor het vinden van rust in een chaotische wereld

Zeven tips voor het vinden van rust in een chaotische wereld
Zeven tips voor het vinden van rust in een chaotische wereld

De wereld is de afgelopen decennia onherkenbaar veranderd. In 1980 waren er slechts drie tv-zenders om uit te kiezen, en niet iedereen had een vaste telefoonlijn; mensen schreven vaak brieven om met elkaar in contact te blijven! Computerspelletjes stonden nog in de kinderschoenen en videorecorders waren nog een noviteit. Als je iets wilde, ging je winkelen. Of misschien bestelde je het per post en wachtte je een week of twee op de levering.

Als we dan vooruit spoelen naar 2020 dan is alles dankzij je internetverbinding slechts 1 klik van je verwijderd. Je hebt een wereld van informatie en entertainment binnen handbereik en je kunt bijna alles kopen zonder dat je het huis hoeft te verlaten. Hoewel dit een positieve ontwikkeling is, is er een keerzijde: het internet houdt nooit op. Je bent nooit echt alleen. Bovendien kan het moeilijk zijn om je ervoor af te sluiten; of het nu van het werk is of de meedogenloze 24-uurs nieuwscyclus.

Persoonlijke Bachbloesem Mix

Bachbloesem mix op maat - Wizard :

  • Je stelt zelf je mix samen
  • Op basis van klachten die je selecteert uit een lijst
  • Aan de hand van reeds bestaande mixen
Klik hier en ontdek Bachbloesem mix op maat - Wizard

De donkere kant van de vooruitgang in de technologie kan een aanzienlijke invloed hebben op de gezondheid en het welzijn, waaronder:

- Slechte kwaliteit van de slaap

Overmatige blootstelling aan het blauwe licht dat door beeldschermen wordt uitgestraald, verstoort volgens onderzoekers het slaappatroon. Een slechte kwaliteit van slaap, maakt je meer gestrest en ongerust.

- Balans tussen werk en privéleven

Omdat we altijd aan staan en bereikbaar zijn, is het maar al te gemakkelijk voor het werk om in je vrije tijd binnen te dringen.

- Sociale vergelijking

Social media berichten geven meestal een rooskleurig beeld van de plaatser. Deze berichten kunnen ervoor zorgen dat je twijfelt aan jezelf, omdat je voortdurend vergelijkt en jaloers bent op andere mensen, die een betere tijd lijken te hebben dan jij.

Hoe kun je rust vinden in een chaotische wereld?

Als de tijden stressvol zijn, kunnen Bachbloesems je helpen om je evenwicht te herstellen. Probeer Bachbloesem mix 71 ter ondersteuning bij algemene stress. Of kies Bachbloesem Supermix 5 die speciaal is samengesteld om ondersteuning te bieden in stressvolle tijden.

Hier zijn nog een paar tips voor het vinden van rust en kalmte:

1. Zoek een hobby waar je van houdt

Een hobby die je leuk vindt, zal je vermaken en je bezighouden met je geest. Wanneer je lekker bezig bent, drijven de zorgen weg en voel je je rustig en ontspannen. De hobby zelf doet er niet toe. Knutselen, breien, naaien, schilderen, houtbewerken, bakken en decoupeerzagen, leg puzzels maken, lezen, muziek maken; het zijn allemaal populaire manieren om te ontspannen. Hobby's die je overal kunt doen, zoals lezen, zijn een uitstekende keuze om jezelf te verliezen in een andere wereld. Buitenactiviteiten zoals hardlopen, fietsen of roeien zullen het stressniveau verminderen en helpen om je rustiger te voelen.

2. Rondhangen met je vrienden

Als je je angstig en gestrest voelt, zijn je vrienden er om te helpen, maar eerst moet je ze de hand reiken en eerlijk zijn over hoe je je voelt. Je zult waarschijnlijk merken dat je niet de enige bent die zich zo voelt. Als je je vrienden een tijdje niet hebt gezien, organiseer dan een ontmoeting, zoals een wandeling in het park of een avondje uit. Als de anderhalf metersamenleving dit onmogelijk maakt, begin dan met het plannen van dingen die je moet doen als de beperkingen eindigen – maak bijvoorbeeld plannen voor een reis in het voorjaar!

3. Meditatie

Wanneer de stress van het moderne leven zijn tol eist, helpt meditatie om je rustig en ontspannen te voelen. Zoek een plek waar je alleen bent met je gedachten. Dit kan in een tuin of park zijn, maar ook in huis, zolang je er maar ongestoord kan vertoeven. Er is een breed scala aan meditatie-apps beschikbaar om je te begeleiden. Het beoefenen van yoga is een andere goede manier om stress te laten verdwijnen. Je kunt de poses uitvoeren in je woonkamer of slaapkamer, en er zijn tal van gratis yogalessen online om je op weg te helpen.

4. Kom in beweging

Bewegen is een uitstekende manier om stress en angst te verminderen. Het lijkt misschien geen rustige activiteit terwijl je het doet, maar een gymnastieksessie, hardlopen of een fietstocht maakt endorfine vrij en laat je gelukkig en ontspannen achter. Beweeg buiten bij daglicht wanneer dat mogelijk is, want buiten zijn in de natuur is kalmerend en verbetert je humeur.

5. Neem een digitale pauze

Zet je mobiele telefoon eens op stil en verstop je tablet. Doe dit eens voor een week, een dag of zelfs maar een uur. Zet op zijn minst meldingen uit of schakel je smartphone in de vliegtuigmodus. Onderzoekers ontdekten dat mensen genieten van een betere kwaliteit slaap en zich gelukkiger voelen als ze de smartphone helemaal uit hun slaapkamer verbannen.

Je volgende uitdaging kan zijn om te stoppen met het gebruik van sociale media. Een onderzoek van de British Psychology Society toonde aan dat het nemen van een pauze van Facebook voor slechts vijf dagen helpt om het cortisolgehalte in het bloed te verminderen (cortisol is een stresshormoon, hoe meer hiervan, hoe nerveuzer je bent).

Stel jezelf duidelijke grenzen voor het gebruik van je telefoon en hou je daar aan. Wat dacht je van: geen telefoons tijdens maaltijden, zet de telefoon in vliegtuigmodus als je bij vrienden en familie bent en beperk het berichtenverkeer tussen bepaalde tijden (zoals geen mobiel tussen 22.00 uur ’s avonds en 7.00 uur ’s morgens). Grondregels als deze helpen je om in het moment te leven.

6. Reset de balans tussen werk en privéleven

Wanneer je een computer in je zak hebt, is het essentieel om duidelijke regels te stellen over wanneer je werkdag begint en eindigt. Bepaal eerst het tijdstip waarop je je e-mails controleert en schakel daarna de meldingen uit. Als je je zorgen maakt over wat je werkgever zal denken, stel dan een auto-reply in om mensen te laten weten dat je buiten dienst bent en wanneer je op hun bericht zult reageren. Deze tactiek is een steeds populairdere manier om je eigen gemoedsrust te beheren.

7. Beheer je social media feed

Kijk eens naar de verschillende berichten op je social media feed en vraag je af wat ze met je doen. Maken ze je verdrietig of angstig? Verberg deze berichten dan. Stop met het volgen van vervelende accounts en ga op zoek naar accounts waar je wel blij ven wordt. Of dit nu grappige kattenvideo’s zijn, favoriete komieken, inspirerende mensen of educatieve berichten. Recent onderzoek heeft aangetoond dat negatieve social media-ervaringen gerelateerd zijn aan hogere niveaus van angst en een laag humeur. Ter vergelijking: meer positieve ervaringen werden consequent gekoppeld aan lagere niveaus van zorg en depressie.


Bronnen:

https://www.helpguide.org/articles/mental-health/social-media-and-mental-health.htm#:~:text=Echter%2C%20multiple%20studies%20hebben%20gevonden,ongeveer%20uw%20leven%20of%20verschijning.

https://www.health.harvard.edu/newsletter_article/sleep-and-mental-health#:~:text=Longitudinale%20studies%20suggest%20dat%20insomnia,Anxiety%20disorders.

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


Laat jij anderen je leven (te veel) beïnvloeden

Laat jij anderen je leven (te veel) beïnvloeden?

Laat anderen je leven niet te veel beïnvloeden! Kom nu te weten hoeveel je eigenlijk geeft om de meningen van anderen en hoe ze je leven beïnvloeden.

Lees het volledig artikel

Laten we 2021 beter maken dan 2020

Laten we 2021 beter maken dan 2020

Voor veel mensen is 2020 een van de slechtste jaren die ze zich kunnen herinneren. De COVID -19 pandemie en sociale onrust hebben ons leven veranderd op een manier die we een jaar geleden niet voor mogelijk hadden gehouden. En als januari 2021 komt, staan we waarschijnlijk nog steeds voor vele uitdagingen. Kan 2021 een beter jaar worden?

Lees het volledig artikel

Verbergen van een depressie zoek uit of iemand die je kent – of jijzelf! – dit doet

Verbergen van een depressie: zoek uit of iemand die je kent – of jijzelf! – dit doet

Het is niet gemakkelijk om te zien of iemand een depressie heeft. Terwijl sommige tekenen zoals verdriet, pessimisme en terugtrekking uit het sociale leven gemakkelijk te herkennen zijn, kunnen andere symptomen minder voor de hand liggen. Sommige mensen zijn erg goed in het verbergen van hun depressie – zelfs voor zichzelf!

Lees het volledig artikel

Start van de lente = nieuwe start

Start van de lente = een nieuwe start

Heb je de indruk dat bij elke lente de tijd gekomen is voor een nieuwe start of een nieuwe ‘jij’? Deze ‘lenteschoonmaak’ waar we allemaal naar verlangen zit diep bij ons allemaal ingeworteld.

Lees het volledig artikel

Zoek uit of je (stiekem) een perfectionist bent

Zoek uit of je (stiekem) een perfectionist bent

Kan het stellen van hoge eisen aan jezelf ooit een probleem zijn? Voor de meeste mensen zou het streven naar perfectie als positief worden beschouwd. Muzikanten bereiken bijvoorbeeld pas na duizenden uren oefenen de concertnorm en sporters kunnen geen topprestaties leveren zonder lange trainingsuren. Maar… er is een verschil tussen hoge eisen aan je zelf stellen en streven naar perfectionisme.

Lees het volledig artikel

12 eenvoudige manieren om mensen je aardig te laten vinden

12 eenvoudige manieren om mensen je aardig te laten vinden

Het is je vast wel eens opgevallen dat sommige mensen meteen aardig gevonden worden. Je hebt het vast wel eens bij een ander ervaren. Na het voorstellen dacht je meteen: ‘die is aardig’. Maar waarom? Veel mensen denken dat mensen je alleen aardig vinden vanwege natuurlijke eigenschappen waarmee je geboren bent: knap, talent en gezelligheid. Maar dit is een misvatting. Mensen je aardig laten vinden heb je zelf in de hand, en dat heeft alles te maken met zelfvertrouwen, jezelf kennen en emotioneel intelligent zijn. Hier is wat je moet doen om sympathieker te worden.

Lees het volledig artikel

Stop onmiddellijk met uitstellen en doe iets

Stop onmiddellijk met uitstellen en doe het!

Lees tips om de uitdaging waar je nu aan denkt meteen aan te gaan. Nu is het moment om iets te doen, je kan meten beginnen. Lees verder om meer te weten!

Lees het volledig artikel

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Iedereen is uniek, zelfs in hun eigen slechte gewoontes of negatieve karaktereigenschappen. Hier zijn tips om je negatieve aspecten in balans te brengen!

Lees het volledig artikel

Hoe help ik mijn kind zijn dromen te verwezenlijken

Hoe help ik mijn kind zijn dromen te verwezenlijken

De verbeelding van kinderen kent geen limiet en hun dromen zijn een mix van hoop en fantasie, de werkelijkheid en magische wereld, het onmogelijke en haalbare.

Lees het volledig artikel

Tekenen dat je afglijdt in een burn-out

Tekenen dat je afglijdt in een burn-out

Stress overheerst soms in onze samenleving. Om te voorkomen dat de stress je helemaal opvreet, is het heel verstandig om de tekenen ervan te herkennen, voordat je in een burn-out of een bore-out terecht komt.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....