Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

11 tips om je angsten te verslaan

11 tips om je angsten te verslaan

Miljoenen mensen leven met angsten. Als jij één van die mensen bent, dan zal je vast weten dat het leven daardoor lastig kan zijn. Leren om je angst onder controle te houden kost tijd, en het zal anders zijn voor elk individu. Wat werkt voor de ene werkt misschien niet voor de ander. Denk aan je angstmanagement als een langetermijnproject. Er zullen momenten zijn waarbij je je goede intenties laat vallen, maar als je de juiste strategieën in je leven integreert, is het mogelijk om met angst te leven en de verstoring in je leven tot een minimum te beperken.

Tips om je angsten te verslaan

1. Begin bij de ademhaling

De ergste angstsymptomen worden gelinkt aan slechte ademhalingsgewoontes, dus leren je ademhaling onder controle te houden, is in elke situatie is belangrijk. Eigenlijk is het behoorlijk makkelijk om te oefenen om je ademhaling onder controle te krijgen. Probeer te hyperventileren door snel en hard te ademen en jezelf onder druk te zetten. Ga na wat het doet met je polsslag en je lichaamstemperatuur. Vertraag nu terug je ademhaling, haal diep in, en over verschillende ademstoten probeer je dit onder controle te houden tot je terug normaal ademhaalt. Je zal merken dat je jezelf makkelijk kan kalmeren.

Wanneer je de volgende keer in een situatie belandt die je angst opwekt, let dan op je ademhaling. Weet je nog hoe je hebt geleerd jezelf te kalmeren? Herhaal de techniek die je hebt gebruikt, en je zal je angstsymptomen doen afnemen.

2. Leid jezelf af

Als je jezelf in een gespannen en angstige situatie bevindt, zoek dan afleiding. Een goed idee is om met iemand te beginnen praten die er vriendelijk uitziet. Als je er alleen voor staat, naar wie zou je dan kunnen bellen? Als je dat wil kan je ook ontsnappen richting sociale media. Erken dat je je angstig voelt. Wees niet verlegen. Er is steun, onder vrienden, familie en collega’s – je moet er alleen naar vragen.

3. Zelfbevestiging

Positief denken is niet voor iedereen, maar velen vinden heil bij zelfbevestiging. Zelfbevestiging betekent dingen herhalen voor jezelf die je beter doen voelen. Dit zijn enkele voorbeelden daarvan:

  • Ik ben oké. Dit is alleen angst en ik zal er wel over geraken.
  • Ik heb een leuk leven en ik kijk uit naar X.
  • Ik heb alles onder controle.

4. Sporten

Aan sport doen zal je lichaam vullen met serotonine – het ‘Feel good’-hormoon. Gezien angst je verdrinkt in adrenaline, kan je dat effect goed gebruiken door te sporten. Daarom zie je soms in films dat mensen hun gevoelens afreageren op een kussen of door te boksen als ze verontrust zijn. Sporten zal je dwingen om dieper adem te halen en zal je afleiden, dus zal je je angst beperken op een aantal manieren. Zelfs een stevige wandeling zal je al deugd doen!

5. Ontspan

De tegenpool van sporten is ontspannen. Doe de dingen die voor je werken. Een bad, aromatherapie, in de zetel hangen om een goede film te bekijken of boek te lezen. Yoga of meditatie. Neem een massage of bak iets. Wacht niet om dit te doen, doe het voor je overweldigd wordt door je angst.

6. Wees niet bang

Angst wordt normaal veroorzaakt door bang te zijn. Je geest herkent iets waar je bang van bent (wat het ook is- een persoon, een gedachte, een situatie) en veroorzaakt een fysieke respons. Om te beginnen moet je het bonzen in je borst of de vlinders in je buik erkennen als een angstreactie. Geef het een naam “Oh, ik voel me wat bang.” Dan moet je herkennen dat je lichaam een fysieke reactie geeft op wat je bang maakt. Uiteindelijk, moet je je gedachten ombuigen  “Waar moet ik eigenlijk bang van zijn? Ik kan dit aan!”

Neem de leiding over van je gedachten zodra je merkt dat een fysieke reactie je ongemakkelijk maakt. Oefen dan je ademhaling en je bevestigingen. Hoe meer je dit doet, hoe efficiënter je zal worden in het onder controle houden van je angstaanvallen.

7. Onthoud dat je angstgevoelens komen en gaan

Alle angst- en paniekaanvallen eindigen. Soms kan je ze zelf stoppen, soms gaan ze hun gang en moet je wachten tot ze over zijn. Blijf zo kalm als je kan.

8. Vang de negativiteit op

Vaak wordt onze angst veroorzaakt door toe te staan dat onze gedachten in een negatieve spiraal terechtkomen. We hebben geen controle over wat we denken. Je kan proberen de gedachten in toom te houden, door jezelf af te leiden, en je kan triggers negeren. Vraag jezelf of je je echt zo moet voelen. Spreken je gedachten de waarheid? Of overdrijven ze?
Is er enig bewijs dat je het niet aankan of iets niet kan doen? Jezelf zorgen maken is nuttig omdat het je aanmoedigt actie te ondernemen om een probleem op te lossen. Maar als je de controle overlaat aan die zorgen, en je gedachten niet meer onder controle hebt, dan moet je het in de kiem smoren en jezelf op je gemak stellen door je zelf aan te spreken op die negativiteiten zo positief mogelijk te gaan denken.

Soms heb je niet door dat je dit doet, dus het is zaak je van die negatieve gedachten bewust te worden.

9. Schrijf het op

Een zorgendagboek bijhouden is een uitstekende manier om patronen te vinden in wat je denkt. Kijk of je een week lang een dagboek kan bijhouden. Merk op wat er je angstig maakt. Schrijf op waar en wanneer het gebeurt, bij wie je was, wat het veroorzaakte en wat er hielp om je beter te doen voelen. Na een tijd, zal je beginnen patronen te zien en kan je specifieke elementen gaan aanpakken voor wat er jou problemen geeft. Je zal misschien ook vinden dat je overdrijft. Je kan je dagboek gebruiken om de gedachten die je hebt bij het zorgen maken, in perspectief te stellen.

10. Houd goed gezelschap

Spendeer minder tijd met mensen die je angstig maken. Je hoeft je niet slecht of angstig te voelen, en als iemand je zo laat voelen, dan moet je het contact met hen beperken. Als je daar niet in slaagt, misschien is het dan gewoon goed bepaalde onderwerpen of situaties te mijden?

11. Leef voor het nu

Probeer zoveel mogelijk in het moment te leven. Er is geen punt om je zorgen te maken over de toekomst, en je kan niet veranderen wat er in het verleden is gebeurd.

Uiteindelijk

Omarm de kennis die je hebt over je angst en probeer alle elementen te begrijpen die jouw individuele uitdaging maken tot wat het is. Weet wat er je fysieke reacties uitlokt, en werk om je gedachten onder controle te kunnen krijgen. Wees niet obsessief, en stop niet met leven. Blijf proberen en focus op het positieve.

Veel succes!

Delen

Andere artikelen


menopauze

Hoe maak je het leven dragelijker tijdens de menopauze?

Hoewel er al veel gezegd en geschreven werd over de menopauze, zijn er heel veel cruciale vragen nog onbeantwoord. Volgens een recent onderzoek hebben vrouwen in de menopauze gemiddeld 7 jaar last van opvliegers.

Lees het volledig artikel

herfst

5 tips om gezond de herfst te doorspartelen

Hij heeft een hele poos op zich laten wachten, maar de laatste dagen kunnen we er niet meer onderuit: de herfst is in het land. De herfst wordt ook wel een overgangsseizoen genoemd. Langzaam aan bereidt de herfst ons voor op de overgang van lange en warme dagen naar koude en korte dagen.

Lees het volledig artikel

dagen zonder vlees

Dagen zonder vlees

Op 18/02/15 start 40 Dagen Zonder Vlees! Het bekende initiatief wordt dit jaar voor de 4e keer georganiseerd en de doelstelling is heel duidelijk, samen met zoveel mogelijk mensen willen we de vleesconsumptie doen dalen.

Lees het volledig artikel

motilium-touristil

Medicijnen uit de handel

Binnenkort, op 1 september om precies te zijn, gaan een aantal geneesmiddelen uit de handel genomen worden. Het gaat over geneesmiddelen waarin het bestanddeel domperidon zit. Wat nu?

Lees het volledig artikel

Het mooie studentenleven

Het mooie studentenleven

Heel wat jongeren dromen van het mooie studentenleven. Voor heel wat studenten is die mooie droom toch niet echt wat ze er van verwacht hadden.

Lees het volledig artikel

melk

Melk, goed voor elk?

Volgens onderzoek blijkt dat melk drinken toch niet zo gezond is, en dat informatieve filmpjes over melk drinken eerder promotiemateriaal zijn voor zuivelfabrikanten. Is melk drinken nu eigenlijk goed of slecht?

Lees het volledig artikel

hapje-voor-het-slapengaan

Een hapje voor het slapengaan?

Eigenlijk is het aan te raden om niet meer te eten enkele uren voor het slapengaan. Maar we weten allemaal hoe verleidelijk het is om ’s avonds nog een hapje te verorberen.

Lees het volledig artikel

gameverslaving

Gameverslaving: hoe pak je het aan?

Zet tien ouders van tieners bij elkaar, en je hoort vast en zeker tien maal dezelfde klachten: altijd maar die games. En je kan het hen niet kwalijk nemen, want het gamegedrag van jongeren wordt jaar na jaar erger. 

Lees het volledig artikel

langer-werken

Langer werken… maar hoe? Steeds meer langdurig ziek...

Het gespreksonderwerp dat de laatste tijd op de werkvloer heel vaak wordt aangesneden, is ongetwijfeld de pensioenleeftijd die behoorlijk is opgetrokken. Dat we langer moeten werken, daar is quasi iedereen van overtuigd. Maar of we het zien zitten om langer te werken op de manier zoals we nu bezig zijn, is een ander paar mouwen.

Lees het volledig artikel

middeltjes-tegen-ziek-zijn

5 Middeltjes tegen ziek zijn

Deze tijd van het jaar is traditioneel de periode dat de wachtzalen van artsen bomvol zitten. Ook dit jaar is het omwille van de griepepidemie niet anders...

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....