11 tips om je angsten te verslaan

11 tips om je angsten te verslaan
Tips om je angsten te verslaan

Miljoenen mensen leven met angsten. Als jij één van die mensen bent, dan zal je vast weten dat het leven daardoor lastig kan zijn. Leren om je angst onder controle te houden kost tijd, en het zal anders zijn voor elk individu. Wat werkt voor de ene werkt misschien niet voor de ander. Denk aan je angstmanagement als een langetermijnproject. Er zullen momenten zijn waarbij je je goede intenties laat vallen, maar als je de juiste strategieën in je leven integreert, is het mogelijk om met angst te leven en de verstoring in je leven tot een minimum te beperken.

Tips om je angsten te verslaan

1. Begin bij de ademhaling

De ergste angstsymptomen worden gelinkt aan slechte ademhalingsgewoontes, dus leren je ademhaling onder controle te houden, is in elke situatie is belangrijk. Eigenlijk is het behoorlijk makkelijk om te oefenen om je ademhaling onder controle te krijgen. Probeer te hyperventileren door snel en hard te ademen en jezelf onder druk te zetten. Ga na wat het doet met je polsslag en je lichaamstemperatuur. Vertraag nu terug je ademhaling, haal diep in, en over verschillende ademstoten probeer je dit onder controle te houden tot je terug normaal ademhaalt. Je zal merken dat je jezelf makkelijk kan kalmeren.

Wanneer je de volgende keer in een situatie belandt die je angst opwekt, let dan op je ademhaling. Weet je nog hoe je hebt geleerd jezelf te kalmeren? Herhaal de techniek die je hebt gebruikt, en je zal je angstsymptomen doen afnemen.

2. Leid jezelf af

Als je jezelf in een gespannen en angstige situatie bevindt, zoek dan afleiding. Een goed idee is om met iemand te beginnen praten die er vriendelijk uitziet. Als je er alleen voor staat, naar wie zou je dan kunnen bellen? Als je dat wil kan je ook ontsnappen richting sociale media. Erken dat je je angstig voelt. Wees niet verlegen. Er is steun, onder vrienden, familie en collega’s – je moet er alleen naar vragen.

3. Zelfbevestiging

Positief denken is niet voor iedereen, maar velen vinden heil bij zelfbevestiging. Zelfbevestiging betekent dingen herhalen voor jezelf die je beter doen voelen. Dit zijn enkele voorbeelden daarvan:

  • Ik ben oké. Dit is alleen angst en ik zal er wel over geraken.
  • Ik heb een leuk leven en ik kijk uit naar X.
  • Ik heb alles onder controle.

4. Sporten

Aan sport doen zal je lichaam vullen met serotonine – het ‘Feel good’-hormoon. Gezien angst je verdrinkt in adrenaline, kan je dat effect goed gebruiken door te sporten. Daarom zie je soms in films dat mensen hun gevoelens afreageren op een kussen of door te boksen als ze verontrust zijn. Sporten zal je dwingen om dieper adem te halen en zal je afleiden, dus zal je je angst beperken op een aantal manieren. Zelfs een stevige wandeling zal je al deugd doen!

5. Ontspan

De tegenpool van sporten is ontspannen. Doe de dingen die voor je werken. Een bad, aromatherapie, in de zetel hangen om een goede film te bekijken of boek te lezen. Yoga of meditatie. Neem een massage of bak iets. Wacht niet om dit te doen, doe het voor je overweldigd wordt door je angst.

6. Wees niet bang

Angst wordt normaal veroorzaakt door bang te zijn. Je geest herkent iets waar je bang van bent (wat het ook is- een persoon, een gedachte, een situatie) en veroorzaakt een fysieke respons. Om te beginnen moet je het bonzen in je borst of de vlinders in je buik erkennen als een angstreactie. Geef het een naam “Oh, ik voel me wat bang.” Dan moet je herkennen dat je lichaam een fysieke reactie geeft op wat je bang maakt. Uiteindelijk, moet je je gedachten ombuigen  “Waar moet ik eigenlijk bang van zijn? Ik kan dit aan!”

Neem de leiding over van je gedachten zodra je merkt dat een fysieke reactie je ongemakkelijk maakt. Oefen dan je ademhaling en je bevestigingen. Hoe meer je dit doet, hoe efficiënter je zal worden in het onder controle houden van je angstaanvallen.

7. Onthoud dat je angstgevoelens komen en gaan

Alle angst- en paniekaanvallen eindigen. Soms kan je ze zelf stoppen, soms gaan ze hun gang en moet je wachten tot ze over zijn. Blijf zo kalm als je kan.

8. Vang de negativiteit op

Vaak wordt onze angst veroorzaakt door toe te staan dat onze gedachten in een negatieve spiraal terechtkomen. We hebben geen controle over wat we denken. Je kan proberen de gedachten in toom te houden, door jezelf af te leiden, en je kan triggers negeren. Vraag jezelf of je je echt zo moet voelen. Spreken je gedachten de waarheid? Of overdrijven ze?
Is er enig bewijs dat je het niet aankan of iets niet kan doen? Jezelf zorgen maken is nuttig omdat het je aanmoedigt actie te ondernemen om een probleem op te lossen. Maar als je de controle overlaat aan die zorgen, en je gedachten niet meer onder controle hebt, dan moet je het in de kiem smoren en jezelf op je gemak stellen door je zelf aan te spreken op die negativiteiten zo positief mogelijk te gaan denken.

Soms heb je niet door dat je dit doet, dus het is zaak je van die negatieve gedachten bewust te worden.

9. Schrijf het op

Een zorgendagboek bijhouden is een uitstekende manier om patronen te vinden in wat je denkt. Kijk of je een week lang een dagboek kan bijhouden. Merk op wat er je angstig maakt. Schrijf op waar en wanneer het gebeurt, bij wie je was, wat het veroorzaakte en wat er hielp om je beter te doen voelen. Na een tijd, zal je beginnen patronen te zien en kan je specifieke elementen gaan aanpakken voor wat er jou problemen geeft. Je zal misschien ook vinden dat je overdrijft. Je kan je dagboek gebruiken om de gedachten die je hebt bij het zorgen maken, in perspectief te stellen.

10. Houd goed gezelschap

Spendeer minder tijd met mensen die je angstig maken. Je hoeft je niet slecht of angstig te voelen, en als iemand je zo laat voelen, dan moet je het contact met hen beperken. Als je daar niet in slaagt, misschien is het dan gewoon goed bepaalde onderwerpen of situaties te mijden?

11. Leef voor het nu

Probeer zoveel mogelijk in het moment te leven. Er is geen punt om je zorgen te maken over de toekomst, en je kan niet veranderen wat er in het verleden is gebeurd.

Uiteindelijk

Omarm de kennis die je hebt over je angst en probeer alle elementen te begrijpen die jouw individuele uitdaging maken tot wat het is. Weet wat er je fysieke reacties uitlokt, en werk om je gedachten onder controle te kunnen krijgen. Wees niet obsessief, en stop niet met leven. Blijf proberen en focus op het positieve.

Veel succes!

Delen


Bachbloesem Mix 85: Bang & verontrust zijn

Bachbloesem mix 85 helpt om:

  • minder bang en ongerust te zijn
  • momenten van paniek te vermijden
  • uitdagingen te durven aangaan
Klik hier en ontdek Bachbloesem Mix 85
Marie Pure

Andere artikelen


middeltjes-tegen-ziek-zijn

5 Middeltjes tegen ziek zijn

Deze tijd van het jaar is traditioneel de periode dat de wachtzalen van artsen bomvol zitten. Ook dit jaar is het omwille van de griepepidemie niet anders...

Lees het volledig artikel

gewichtstoename

Gewichtstoename zonder reden? 6 mogelijke oorzaken!

Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan? 

Lees het volledig artikel

adhd

De ADHD-expert

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block gaat volgend jaar een opmerkelijk project opstarten. Het is haar bedoeling om per provincie een halftijdse ADHD-expert aan te stellen. Het aanstellen van zo’n expert past binnen haar plan om de kwaliteit van de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren op te krikken.

Lees het volledig artikel

Hoe irrationele angsten verslaan

Hoe irrationele angsten verslaan

Irrationele angsten lijken soms overweldigend, en ze hebben impact op elk aspect uit je leven. Leer hoe je je angsten en zorgen kan verslaan en terug de controle kan overnemen.

Lees het volledig artikel

Jouw fouten als ouder

Jouw fouten als ouder

Kunnen we leren uit onze fouten en een sterkere, emotioneel gezondere band creëren met onze kinderen? Om je zwakke plekken te helpen identificeren, zijn hier enkele vaak voorkomende problemen die ouders maken.

Lees het volledig artikel

griep

Hij is in het land… de griep

Als er nu iets is wat we in deze periode van het jaar liefst niet verwelkomen, dan is het wel de griep. En nochtans komt deze elk jaar opnieuw langs. En het bezoek van de griep gaat meestal niet onopgemerkt voorbij. De griep eist elk jaar dodelijke slachtoffers. Wat kan je eraan doen?

Lees het volledig artikel

diabetes

Diabetes: een verontrustende opmars

De cijfers over het aantal patiënten met diabetes zien er hoe langer hoe meer verontrustend uit. Op 14 november is het Wereld Diabetes Dag.

Lees het volledig artikel

Is je angst gegrond of niet

Is je angst gegrond of niet?

Veel mensen hebben moeite met irrationele gedachten die hun angst eigenlijk erger maken. Doe de test en kom te weten of jouw angst gegrond is of niet!



Lees het volledig artikel

Hoe voorkom ik dat alles fout gaat

Hoe voorkom ik dat alles fout gaat?

Soms kun je het gevoel hebben dat echt alles fout gaat. Het leven kan inderdaad wel eens tegen zitten. Het is dan belangrijk om te voorkomen dat je in een negatieve spiraal van slechte gedachten komt vast te zitten.

Lees het volledig artikel

slaappillen

Oogjes dicht en snaveltjes toe

Steeds meer Vlamingen gaan slaappillen gaan gebruiken. Maar ook steeds op een jongere leeftijd. Welke gevaren hangen hier aan vast?

Lees het volledig artikel