Wat je kan eten als energiebooster

Wat je kan eten als energiebooster
wat je ken eten als energiebooster

Als jij iemand bent die het moeilijk vindt om op gang te komen in de ochtend, of een dipje heeft in de namiddag, dan ben je wellicht gediend met informatie over voedsel dat je energie een boost geeft.

Hoe verleidelijk het ook is om naar een suikerrijke energiedrink te grijpen, je weet wellicht al dat deze niet zo goed voor je zijn. Suikerrijke dranken bevatten ofwel chemicaliën ofwel te veel suiker, en soms beide. De energie die je eruit haalt zal niet zo lang blijven duren. Er zijn gezondere bronnen van energie die veel beter voor je zijn.

Dit is onze lijst van goed voedsel dat je energie een boost zal geven

Yoghurt. Yoghurt is een fantastische bron van proteïnen van een hoge kwaliteit en zal je van energie voorzien voor je hersenen. Voeg het bij ander eten in deze lijst voor een super energiebooster. Yoghurt is veelzijdig, je kan het eten als ontbijt, snack of dessert.

Fruit. Het is geen verrassing dat fruit op deze lijst verschijnt, toch? Neem nu bijvoorbeeld appels, die bevatten veel vitamines en mineralen, en laten snel energie vrijkomen. Sinaasappels bevatten heel veel vitamine C. Bij opname van vitamine C ben je tot twee uur daarna minder moe.
Eén van de goedkoopste dingen die je kan eten voor een opkikker is een banaan. Bananen bevatten glucose wat je van een goede energieboost voorziet. Voor een dipje na de lunch, kan je wat knabbelen op bosbessen. Ze zijn arm in suiker, maar hoog in vezels, een krachtige combinatie om je lichaam te doen ronken van energie.

Noten en zaden.  De meeste noten, onder andere amandelen, hazelnoten en cashewnoten, zitten boordevol voedingsstoffen, vezels en gezonde vetten, en ze zijn een uitstekende bron van proteïnes, die je helpen op energie te blijven. Ze zijn ook makkelijk mee te nemen waar je ook gaat. Pompoenzaden zijn een goede bron van proteïnes, gezonde vetten en vezels en zullen je een langer voldaan en energiek gevoel geven. Ze bevatten mangaan, magnesium, fosfor en zink, wat allemaal bijdraagt tot bijkomende ondersteuning. Voeg ze toe aan salades of eet ze gewoon zuiver en ze zullen je in geen tijd opmonteren.

Studentenhaver. Studentenhaver is een combinatie van noten, zaden en gedroogd voedsel dat perfect voor je is wanneer de vermoeidheid toeslaat. Het vet in de noten is een goede bron voor langdurige energie, terwijl de hoge vezelwaarden erin het vrijlaten van glucose vertraagt. Je hebt slechts één of twee handjes vol per dag nodig, gezien studentenhaver ook veel calorieën bevat.

Peul. Quinoa zit boordevol proteïnes en is rijk aan aminozuur, foliumzuur, magnesium, fosfor en mangaan. Het is de perfecte bron voor koolhydraten voor langdurige energieniveaus. Voeg het toe bij kruiden, met kip en tomaten en het is heerlijk als lunch of diner. Een andere peulvrucht zijn linzen. Linzen bevatten veel vezels en helpen om je bloedsuiker te stabiliseren, wat je gedurende de hele dag energiek laat voelen.

Vis. Tonijn bevat proteïnes, en vitamine B is een goede bron van energie. Wilde zalm is een goede spierversterker en een rijke bron van omega-3 vetzuren en proteïnes, om je te helpen veel energie te blijven behouden.

Mager rundsvlees. Rundsvlees is rijk aan proteïnes en aminozuur en helpt je energieniveau te behouden en je langer vol te laten voelen. Serveer het met groenten en je hebt een mooi gebalanceerd diner.

Water. Gedehydrateerd zijn is een vaak voorkomende oorzaak van een gebrek aan energie of hongergevoelens. De volgende keer dat je je wat loom voelt, drink dan eens een glas water en ga eens na of het je een snelle energieboost geeft. Je kan ook citroen toevoegen aan je water. Citroen maakt van je water een natuurlijke energiedrank, volgepakt met elektrolyten die cruciaal zijn voor cellen die energie produceren.

Bonen. Bonen laten je voldaan en tevreden voelen, en voorkomen dat je je tegen de middag lethargisch voelt. De proteïnes in bonen reguleren het bloedsuiker, wat ze op een goed niveau houdt. Bonen zijn complexe koolhydraten en voorzien daarom je brein en lichaam van energie.

Eieren. Perfect voor bij het ontbijt. Ze bevatten proteïnes van een hoge kwaliteit en enkelvoudige onverzadigde en meervoudige onverzadigde vetzuren die gezond zijn voor het hart en je helpen om je energiek te doen voelen.

Volkoren ontbijtgranen. Nog een klassieker bij het ontbijt, volkoren ontbijtgranen zijn rijk aan vezels, en laten traag glucose vrij in je bloed, wat betekent dat je langer energie hebt.

Zwarte chocolade. Het is officieel. Onderzoek in de Verenigde Staten heeft aangetoond dat chocolade met minstens 60 procent cacao de alertheid en aandacht versterkt. Zwarte chocolade bevat de natuurlijke stimulans theobromine, gelijkaardig aan cafeïne, wat je energie en je humeur boost. Aan een klein stukje heb je genoeg om te blijven gaan. Maar onthoud, altijd met mate.

Reguleer je energie

Naast een gezond en gebalanceerd dieet dat voedsel uit alle voedselgroepen bevat (fruit en groentes, koolhydraten en zetmeel, zuivel en bonen en peulvruchten etc.) is het belangrijk om op regelmatige intervallen te eten. Eet drie of vier kleine maaltijden per dag en beperk snacks tussen maaltijden.




Bachbloesem Mix 47: Vermoeidheid

Bachbloesem mix 47 biedt ondersteuning om:

  • meer energie te hebben
  • je draagkracht te verhogen
  • stressbestendiger te zijn
  • minder te piekeren
  • beter te slapen
Klik hier en ontdek Bachbloesem Mix 47
Marie Pure

Andere artikelen


lente-energie

Lente brengt ons energie!

Hoera! De lente staat voor de deur! De zon schijnt en geeft de eerste zalige warmte. De natuur ontwaakt eindelijk uit haar winterslaap. 

Lees het volledig artikel

Voel jij je neerslachtig

Voel jij je neerslachtig?

Voel jij je neerslachtig en een beetje verdrietig? Je bent zeker niet alleen! We voelen ons allemaal wel eens verdrietig. Het is een normale menselijke emotie. Soms is het duidelijk wat onze depressie heeft veroorzaakt. Veel voorkomende redenen om je verdrietig te voelen zijn onder andere het overlijden van een dierbare, het einde van een relatie, verliezen van je baan of geldproblemen. Maar het is niet altijd overduidelijk waarom je niet lekker in je vel zit.

Lees het volledig artikel

Top 5 onzinnige redenen om aan jezelf te twijfelen

Top 5 onzinnige redenen om aan jezelf te twijfelen

Het overkomt iedereen wel eens: twijfelen aan jezelf. Je maakt je zorgen over beslissingen en of je toekomstige uitdagingen die het leven in petto heeft, aan kan. En soms heb je het gevoel dat je gewoon niet goed genoeg bent.

Lees het volledig artikel

Verbergen van een depressie zoek uit of iemand die je kent – of jijzelf! – dit doet

Verbergen van een depressie: zoek uit of iemand die je kent – of jijzelf! – dit doet

Het is niet gemakkelijk om te zien of iemand een depressie heeft. Terwijl sommige tekenen zoals verdriet, pessimisme en terugtrekking uit het sociale leven gemakkelijk te herkennen zijn, kunnen andere symptomen minder voor de hand liggen. Sommige mensen zijn erg goed in het verbergen van hun depressie – zelfs voor zichzelf!

Lees het volledig artikel

Loslaten een gids voor nabestaanden

Loslaten: een gids voor nabestaanden

Het verlies van een familielid of goede vriend is waarschijnlijk een van de moeilijkste uitdagingen die het leven ons biedt. Als we een partner, ouder, broer of zus hebben verloren, is de kans groot dat we intens verdriet ervaren.

Lees het volledig artikel

Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan

Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan?

De zomervakantie is voorbij, maar de kinderen hebben langer dan dat thuisgezeten. Terug naar school gaan tijdens deze pandemie is een heel nieuwe ervaring voor iedereen. Het is begrijpelijk dat kinderen zich daar een beetje zorgen over maken, want hoe moet het nu verder?

Lees het volledig artikel

tips-bij-einde-van-de-winter

5 tips om het einde van de winter dragelijk te maken!

De winter loopt op zijn einde en we snakken allemaal naar die langverwachte zonnestralen. Waar blijven die heerlijke lentedagen, de verlengde weekends en de lange zomeravonden toch! De vermoeidheid slaat bij ons allemaal toe en we kunnen niet wachten tot de winter over is.

Lees het volledig artikel

Eeuwig leven de gewoontes van mensen die lang en gezond leven

Eeuwig leven: de gewoontes van mensen die lang en gezond leven

Doorheen de geschiedenis zijn er verschillende verhalen verteld over onsterfelijkheid. Van oude Griekse mythes tot de nieuwste films en boeken, de droom van een eeuwige jeugd gaat al generaties lang mee.

Lees het volledig artikel

Thuis met een depressie

Thuis met een depressie

Wie het slachtoffer wordt van een depressie wordt doorgaans thuis gezet. Zeker wanneer de oorzaak van de depressie op de werkvloer moet gezocht worden, opteert men er voor om de patiënt thuis te laten. Maar meer en meer begint men zich af te vragen of dit wel de ideale oplossing is.

Lees het volledig artikel

Signalen dat je kind ongelukkig is

Signalen dat je kind ongelukkig is

Volgens cijfers van de WHO lijden meer dan 260 miljoen mensen wereldwijd aan depressie. En niet alleen volwassenen krijgen die diagnose. Kinderen vanaf drie à vier jaar kunnen depressie ervaren.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....