Hoe je jong kan blijven

Hoe je jong kan blijven
Hoe je jong kan blijven

Tijdens het jaar 2016 zond de BBC een programma uit over hoe je jong kon blijven. De proef werd op de som genomen door te zien hoe snel je kon rechtstaan vanuit een zittende positie op de grond. Diegene die het snelst konden rechtstaan zonder zijn handen te gebruiken zou het langst leven. Diegene onder ons die nog altijd niet van de grond zijn geraakt, moeten dringend aan de slag!

Met dat in gedachten, hebben we enkele tips samengesteld om je te helpen jong te blijven. Welke van deze zullen jou helpen?

1. Ontspan

Hopelijk zal je een lang en gelukkig pensioen hebben, na jaren alles te hebben gegeven. Dan is de tijd gekomen om te ontspannen. Je zal eindelijk tijd genoeg hebben om de boeken te lezen uit je ‘te-lezen’-stapel. Je kan ook eindelijk zwemmen, yoga- en Pilateslessen volgen, of misschien zelfs Tai chi en meditatie of mindfulness proberen. Haal je schildersezel uit en begin te schilderen, of investeer in een jacuzzi. Neem korte pauzes of lange vakanties.  Geef jezelf toestemming om even wat tijd te nemen om van het leven te genieten. Je hebt het verdiend.

2. Bekijk je dieet

Je hele leven lang word je verteld dat een goed dieet van vitaal belang is, maar hoe ouder we worden, hoe belangrijker het wordt. Overgewicht hebben, is slecht – je weet dat, maar wat met het onzichtbare vet in je lichaam? Hoe ouder we worden, hoe meer vet opgeslagen wordt rond onze organen, meer nog bij vrouwen dan bij mannen. Heb je een dieet waarin veel vet en suiker opgenomen is, dan loop je risico op leverziektes, of opgeslagen vet rond het hart of de nieren. Dat is niet ideaal. Probeer voedsel met zetmeel dat hoge resistentie bevat, zoals linzen en kikkererwten, en kijk eens of dat helpt. Een veganistisch dieet is het gezondst gezien het risico op kanker, beroertes en hartaanvallen erdoor verminderd wordt. Te veel dierlijke proteïnes versnellen het ouder worden.

3. Kijk uit met je huid

Kunstmatige cosmetica kunnen een ware ravage aanrichten op de huid. Let goed op de ingrediënten in de cosmetica die je gebruikt in alles van zeep en shampoo tot mascara en gezichtscrème. Vele merken (zelfs de grote namen die we vertrouwen) bevatten toxines en je lichaam moet hard werken om die uit je systeem te verwijderen – makkelijker om te doen als we nog jong zijn. Nu is het moment om natuurlijke cosmetica te gebruiken. Een simpele opzoeking via google zal al helpen om meer te leren over natuurlijke remedies die je kan maken in je eigen keuken, die amper iets kosten, en je zal onder de indruk zijn van de resultaten.

4. Vergeet de noten niet

Noten kunnen ons beschermen voor het risico op een hartaanval. Onderzoek toont aan dat mensen die vijfmaal een handje vol noten per week eten, het risico op een hartaanval met de helft reduceren ten opzichte van mensen die dat niet doen. Walnoten zijn het best, dus speel ze maar binnen!

5. Beweeg wat meer!

Nogmaals, je hebt dit al vaak gehoord, maar het wordt belangrijker met tijd. Willen we vermijden dat de spieren krimpen en onze botten verzwakken, dan is sport het antwoord. Dansen is de beste optie omdat het de balans, flexibiliteit, uithoudingsvermogen en spiersterkte verbetert. Sport geeft een boost aan serotonine (het happyhormoon) wat betekent dat je je beter zal voelen, hoe meer je het doet. Het helpt je de strijd aangaan met woede en depressie, en geeft je een fitnessboost, wat betekent dat je meer energie zal hebben om te doen wat je graag doet ’s avonds, en je zal beter slapen!

6. Houd een huisdier

Dieren kunnen stress bij hun baasjes sterk reduceren. Het geeft een echte boost om iemand te hebben die van je houdt, dus is er geen betere compagnon dan een hond of een kat. Honden zijn vooral nuttig als we ouder worden, omdat ze moeten bewegen en dat geeft ons een reden om naar buiten gaan, en fit en actief blijven.

7. Positieve attitude

Nu meer dan ooit, is een positieve attitude de sleutel tot jong blijven. Optimisme voegt jaren toe aan je leven. Als je gelukkig bent, en je weet dat, kan je zeven jaar langer leven dan een pessimist. Als je je oude dagen in dankbaarheid leeft, loop je volgens sommige onderzoeken minder risico op een hartaanval (er van uitgaand dat je minder gestresseerd bent en dat je bloeddruk stabiel blijft!).

Daarbij kan je een verschil maken in je leven door positieve affirmatie te gebruiken. Je moet je eigen beste vriend zijn en zorgen dat je je goed voelt in je vel. Gebruik positieve zelfspraak om je humeur te boosten. Vertel jezelf dat je er goed uitziet, en dat je kan doen wat je wil. Je kan je zelfvertrouwen boosten en je ervan verzekeren dat je overblijvende jaren vol vreugdevolle activiteiten en ervaringen zitten. Je hebt nog altijd potentieel en je verdient gelukkig te zijn.

8. Houd je brein actief

Door je brein actief te houden verzeker je dat je concentratie en je geheugen in topvorm blijven. Het is nooit makkelijker geweest dit te doen. Je hebt een oneindige toegang tot kruiswoordpuzzels, Sudoku’s, andere puzzels, woordzoekers enzoverder. Maar in dit computertijdperk, kan je ook genieten van een computerspelletje – en daar is niets mis mee. Als je sociaal wil zijn kan je uitgaan en meedoen aan een georganiseerde quiz op café of van een andere organisatie. En onthoud dat je nooit te oud bent om een nieuwe vaardigheid, vak of taal aan te leren. Ga na of je nergens in de buurt cursussen kan volgen.

9. Let op voor sociale isolatie

Bij het ouder worden, verliezen we mensen die we kennen en graag zien. Dus kan het verleidelijk zijn om je terug te trekken van de wereld. Terwijl het perfect oké is om wat er wat tijd tussenuit te nemen, moet je waakzaam blijven dat je niet eenzaam wordt. Eenzaamheid is het gevoel alleen te zijn en daar verdrietig om te zijn. Een nieuwe hobby opnemen of een nieuwe cursus volgen, of aan sociale activiteiten deelnemen, kan nieuwe mensen in je leven brengen met dezelfde interesses als die van jou dus het is een goed excuus voor een kopje koffie en een babbel.

10. Slaapzacht!

Niets maakt ons ouder dan slecht slapen. Probeer telkens op hetzelfde moment te gaan slapen. Hier zal je lichaam op reageren. Je zal beter slapen, en terwijl je dat doet, zal je lichaam alle oude cellen vervangen door nieuwe. Het is oké om een kort dutje te doen tijdens de dag. Als je slecht slaapt, kijk dan eens naar je slaapkamer en kijk of je het wat kan opfrissen door zaken te verwijderen die voorkomen dat je goed slaapt.

Een goede nachtrust zal je helpen vermoeidheid te bevechten en zal je voorbereiden op een actieve en gezonde dag. Gebruik deze energie samen met onze andere tips, en je zal topfit blijven tot in je hele oude dagen!


Marie Pure

Andere artikelen


Hoe toxisch gedrag spotten

Hoe toxisch gedrag spotten

Je ziet vaak beschuldigingen van “toxisch” gedrag in deze tijden, maar wat betekent het eigenlijk? Je bent sowieso al eens iemand tegengekomen die aan de beschrijving voldoet.

Lees het volledig artikel

De financiële gevolgen van een burn-out

De financiële gevolgen van een burn-out

Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.

Lees het volledig artikel

10 tips om het beste uit elke dag te halen

10 tips om het beste uit elke dag te halen

Soms lijken dagen en nachten zo snel voorbij te schieten, dat je nauwelijks merkt dat er alweer een week voorbij is. Soms zitten we in een sleur waarbij de dagen op elkaar lijken, waardoor het een brij van tijd wordt. Zonde, want iedere dag is bijzonder. Neem de controle terug over je leven, zet de sleur opzij en haal het beste uit elk moment. Met deze tips lukt het je zeker.

Lees het volledig artikel

Hoe voorkom ik dat alles fout gaat

Hoe voorkom ik dat alles fout gaat?

Soms kun je het gevoel hebben dat echt alles fout gaat. Het leven kan inderdaad wel eens tegen zitten. Het is dan belangrijk om te voorkomen dat je in een negatieve spiraal van slechte gedachten komt vast te zitten.

Lees het volledig artikel

langer-werken

Langer werken… maar hoe? Steeds meer langdurig ziek...

Het gespreksonderwerp dat de laatste tijd op de werkvloer heel vaak wordt aangesneden, is ongetwijfeld de pensioenleeftijd die behoorlijk is opgetrokken. Dat we langer moeten werken, daar is quasi iedereen van overtuigd. Maar of we het zien zitten om langer te werken op de manier zoals we nu bezig zijn, is een ander paar mouwen.

Lees het volledig artikel

7 redenen waarom je kind slecht presteert

7 redenen waarom je kind slecht presteert

Als ouders maken we ons vaak zorgen bij een slecht rapport op school, soms zelfs meer dan ons kind! Gaan de punten erop achteruit, dan begin je redenen te zoeken en of je iets kan doen om te helpen.

Lees het volledig artikel

Zeven tips voor het vinden van rust in een chaotische wereld

Zeven tips voor het vinden van rust in een chaotische wereld

De wereld is de afgelopen decennia onherkenbaar veranderd. In 1980 waren er slechts drie tv-zenders om uit te kiezen, en niet iedereen had een vaste telefoonlijn; mensen schreven vaak brieven om met elkaar in contact te blijven! Computerspelletjes stonden nog in de kinderschoenen en videorecorders waren nog een noviteit. Als je iets wilde, ging je winkelen. Of misschien bestelde je het per post en wachtte je een week of twee op de levering.

Lees het volledig artikel

Gaat alles te snel voor jou

Gaat alles te snel voor jou

Ben je bezorgd dat de wereld te snel verandert? Dan ben je niet alleen: de technologie ontwikkelt zich voortdurend, en het is een uitdaging om met alles mee te zijn. Veel mensen – niet alleen de oudere generatie – zijn daarom angstig dat ze achterop zullen geraken.

Lees het volledig artikel

Ben jij gezond? Doe-het-zelf-test

Ben jij gezond? Doe-het-zelf-test

Gezond blijven terwijl we ouder worden is van vitaal belang. Ben jij gezond? Doe onze doe-het-zelf-test en kijk naar de aandachtspunten. Het is nu tijd voor actie.

Lees het volledig artikel

Zet je seksleven je relatie op het spel

Zet je seksleven je relatie op het spel?

Seksueel verlangen is een complex samenspel van hormonen, emoties en welzijn. Wanneer je partner niet zo geïnteresseerd is in seks als jij, is het zelden een afwijzing van jou als persoon. Al kan het wel zo voelen. Je zit beide gewoon op een andere frequentie. Dat wil niet zeggen dat jullie niet van elkaar houden.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....