Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

Assertief zijn

Assertief zijn houdt in dat je opkomt voor je eigen mening, je standpunten of je rechten zonder agressief uit de hoek te komen. Het zijn vooral introverte of verlegen mensen die problemen kunnen hebben met assertief zijn, met alle nodige gevolgen.

Assertief zijn: waarom?

Waarom is het nodig dat iemand probeert assertief te zijn? Dit is vrij eenvoudig uit te leggen. Als mensen onvoldoende assertief zijn, dan komen zij vaak in situaties die zij zelf niet willen, maar waar ze toch door zichzelf zijn terecht gekomen. Een voorbeeld maakt dit duidelijk. Als iemand je vraagt om iets te doen en je durft niet neen te zeggen, dan ga je dit doen. Je komt dus in een situatie waarin je iets doet wat je eigenlijk liever niet had gedaan. Maar dat je in die situatie terecht komt, heeft alles te maken met het feit dat je niet “neen” hebt gezegd. Het komt er dus bij assertiviteit op aan om op een aanvaardbare manier voor jezelf op te komen zonder je daar schuldig bij te voelen.

Als men niet voldoende assertief is, dan zit men vaak met het gevoel dat men over zich heen laat lopen. Dit is nefast, want hoe dan ook zorgt dit gevoel voor wrevel.

Leren assertief zijn

Sommige mensen hoeven helemaal niet te leren hoe ze assertief moeten zijn. Zij zijn geboren met een zelfzekerheid die er voor zorgt dat zij meer dan assertief genoeg zijn. Helaas geldt voor heel veel mensen het omgekeerde. Zij moeten inspanningen leveren om er voor te zorgen dat zij door anderen gerespecteerd worden en dat zij dingen waar ze geen zin in hebben leren te weigeren.

Een belangrijke voorwaarde om assertief te leren zijn, is dat je jezelf niet teveel inleeft in de andere personen. Het gaat ten slotte om jezelf. Dat betekent niet dat assertieve mensen zich niet inleven in de andere personen. Het gaat er om hoe je dat doet. Assertief zijn, houdt in dat je je wel inleeft in de andere, maar dat je daarbij niet jezelf opzij schuift. En dat is meteen de grote valkuil waar velen in vallen. Uit schrik om anderen te kwetsen, gaat men dingen doen waar men zelf niet helemaal achter staat. Niet zelden voelen introverte mensen zichzelf als egoïstisch als zij pogingen doen om de eigen belangen voorop te stellen. Dat is zowat het voornaamste denkbeeld dat men moet kwijt geraken om meer assertief te leren zijn.

Assertief leren zijn: vermijd kronkels

Er zijn enkele eenvoudige tips die men kan gebruiken om meer assertief te leren zijn. Natuurlijk staat of valt assertiviteit met de mate waarin men neen durft te zeggen tegen zaken die men zelf niet wilt. Wat in de praktijk vaak gebeurt, is dat als mensen gevraagd worden om iets te doen wat zij zelf niet willen allerlei kronkels gaan maken. Alvorens die kronkels uit de doeken te doen, is het goed om met enkele voorbeelden te illustreren wat zoal kan gevraagd worden wat men liever niet wilt doen:

  • helpen bij één of andere activiteit,
  • lid worden van een vereniging,
  • iets extra op het werk doen,
  • - …

Om aan die dingen te ontsnappen, gaan mensen dan heel vaak excuses verzinnen zoals “later misschien” of “op dit moment past dat niet” tot “ik had toen al iets anders gepland”. Het gevolg is dat je zelf in eerste instantie niet echt gelukkig bent omdat je met een verzinsel gewerkt hebt. Het tweede gevolg houdt in dat de vragende partij jou in een later stadium opnieuw zal vragen omdat je niet duidelijk hebt aangegeven dat je de gevraagde dingen eigenlijk niet wilt doen. Het is bijgevolg veel verstandiger om de kronkels de rug toe te keren en op een aanvaardbare manier te melden dat bepaalde dingen niet aan jou besteed zijn.

Delen

Andere artikelen


32 tips om assertiever te zijn

32 tips om assertiever te zijn

Het is niet makkelijk assertief te zijn, vooral als je van nature uit introvert bent. Toch kan je wat vaardigheden aanleren. Dit zijn onze 32 tips om assertiever te zijn.

Lees het volledig artikel

Hebben faalangst en erectiestoornissen iets met elkaar te maken?

Hebben faalangst en erectiestoornissen iets met elkaar te maken?

Kan faalangst een erectiestoornis veroorzaken? Een erectiestoornis kan meerdere oorzaken hebben, waar faalangst één van is. Als je telkens opnieuw problemen hebt met een erectie op het moment dat je geestelijk wel zin hebt om te vrijen, dan is de kans heel groot dat je een erectiestoornis hebt.  

Lees het volledig artikel

Faalangst bij examens

Faalangst bij examens

Faalangst voor het tonen van kennis zoals bij een examen, hoe ontstaat dit? Wat betekent faalangst? Wat kan je helpen om faalangst in goede banen te leiden...

Lees het volledig artikel

Hulp bij faalangst

Hulp bij faalangst

Eens de examenperiode er aan komt, gaan heel wat studenten op zoek naar hulp omwille van faalangst. De gedachte aan het examen doet het angstzweet uitbarsten. Soms kan dit positief werken, maar voor veel studenten is dit een serieuze hinderpaal.  

Lees het volledig artikel

Hoe je zelfvertrouwen vergroten?

Hoe je zelfvertrouwen vergroten?

Hoe moet je een laag zelfvertrouwen gaan vergroten? Lees of dit mogelijk is en ontdek hoe je kan werken aan het opkrikken van je zelfvertrouwen.

Lees het volledig artikel

Zelfvertrouwen uitstralen

Zelfvertrouwen uitstralen

Wie droomt er niet van om zelfvertrouwen uit te stralen? Lees hoe je meer zelfvertrouwen kan uitstralen maar ontdek ook wat de valkuilen kunnen zijn.

Lees het volledig artikel

Faalangst bij kinderen

Faalangst bij kinderen

Faalangst komt voor bij 10 tot 13 procent van de kinderen en jongeren tussen 8 en 16 jaar. Ook hebben meisjes er iets meer “last” van dan jongens. Erfelijke-, opvoedings- en omgevingsfactoren – zoals de school zelf – spelen een rol.

Lees het volledig artikel

Sociale faalangst

Sociale faalangst

Sociale faalangst kan je serieuze parten spelen bij bv. tijdens een gesprek, bij het ontmoeten van onbekenden, bij het toespreken van een groep of bij het opgeven van je bestelling bij de slager of bakker. Deze faalangst blokkeert je helemaal.

Lees het volledig artikel

Faalangst en medicatie

Faalangst en medicatie

Medicatie kan helpen faalangst onder controle te krijgen. Niet alle medicatie zijn echter effectief bij faalangst. De meeste medicatie zien op paniekaanvallen, depressiviteit en angststoornissen.

Lees het volledig artikel

Positieve faalangst

Positieve faalangst

Positieve faalangst heeft obsessief gedrag als kenmerk. Bachbloesems en cognitieve gedragstherapie helpen en gaan goed samen: neem contact op met Tom!  

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....