Marie Pure gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek en winkelen bij bachbloesemadvies.be voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen. Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je kunt je toestemming altijd weer intrekken.Meer weten

Assertief zijn

Bachbloesem mix 44 helpt om:

  • meer zelfvertrouwen te krijgen
  • minder bang zijn om te falen
  • niet zo snel te panikeren
  • meer te geloven in jezelf
  • kalmer en rustiger te worden
Meer info

Assertief zijn houdt in dat je opkomt voor je eigen mening, je standpunten of je rechten zonder agressief uit de hoek te komen. Het zijn vooral introverte of verlegen mensen die problemen kunnen hebben met assertief zijn, met alle nodige gevolgen.

Assertief zijn: waarom?

Waarom is het nodig dat iemand probeert assertief te zijn? Dit is vrij eenvoudig uit te leggen. Als mensen onvoldoende assertief zijn, dan komen zij vaak in situaties die zij zelf niet willen, maar waar ze toch door zichzelf zijn terecht gekomen. Een voorbeeld maakt dit duidelijk. Als iemand je vraagt om iets te doen en je durft niet neen te zeggen, dan ga je dit doen. Je komt dus in een situatie waarin je iets doet wat je eigenlijk liever niet had gedaan. Maar dat je in die situatie terecht komt, heeft alles te maken met het feit dat je niet “neen” hebt gezegd. Het komt er dus bij assertiviteit op aan om op een aanvaardbare manier voor jezelf op te komen zonder je daar schuldig bij te voelen.

Als men niet voldoende assertief is, dan zit men vaak met het gevoel dat men over zich heen laat lopen. Dit is nefast, want hoe dan ook zorgt dit gevoel voor wrevel.

Leren assertief zijn

Sommige mensen hoeven helemaal niet te leren hoe ze assertief moeten zijn. Zij zijn geboren met een zelfzekerheid die er voor zorgt dat zij meer dan assertief genoeg zijn. Helaas geldt voor heel veel mensen het omgekeerde. Zij moeten inspanningen leveren om er voor te zorgen dat zij door anderen gerespecteerd worden en dat zij dingen waar ze geen zin in hebben leren te weigeren.

Een belangrijke voorwaarde om assertief te leren zijn, is dat je jezelf niet teveel inleeft in de andere personen. Het gaat ten slotte om jezelf. Dat betekent niet dat assertieve mensen zich niet inleven in de andere personen. Het gaat er om hoe je dat doet. Assertief zijn, houdt in dat je je wel inleeft in de andere, maar dat je daarbij niet jezelf opzij schuift. En dat is meteen de grote valkuil waar velen in vallen. Uit schrik om anderen te kwetsen, gaat men dingen doen waar men zelf niet helemaal achter staat. Niet zelden voelen introverte mensen zichzelf als egoïstisch als zij pogingen doen om de eigen belangen voorop te stellen. Dat is zowat het voornaamste denkbeeld dat men moet kwijt geraken om meer assertief te leren zijn.

Assertief leren zijn: vermijd kronkels

Er zijn enkele eenvoudige tips die men kan gebruiken om meer assertief te leren zijn. Natuurlijk staat of valt assertiviteit met de mate waarin men neen durft te zeggen tegen zaken die men zelf niet wilt. Wat in de praktijk vaak gebeurt, is dat als mensen gevraagd worden om iets te doen wat zij zelf niet willen allerlei kronkels gaan maken. Alvorens die kronkels uit de doeken te doen, is het goed om met enkele voorbeelden te illustreren wat zoal kan gevraagd worden wat men liever niet wilt doen:

  • helpen bij één of andere activiteit,
  • lid worden van een vereniging,
  • iets extra op het werk doen,
  • - …

Om aan die dingen te ontsnappen, gaan mensen dan heel vaak excuses verzinnen zoals “later misschien” of “op dit moment past dat niet” tot “ik had toen al iets anders gepland”. Het gevolg is dat je zelf in eerste instantie niet echt gelukkig bent omdat je met een verzinsel gewerkt hebt. Het tweede gevolg houdt in dat de vragende partij jou in een later stadium opnieuw zal vragen omdat je niet duidelijk hebt aangegeven dat je de gevraagde dingen eigenlijk niet wilt doen. Het is bijgevolg veel verstandiger om de kronkels de rug toe te keren en op een aanvaardbare manier te melden dat bepaalde dingen niet aan jou besteed zijn.

Delen
Bachbloesem Mix 44: Gebrek aan zelfvertrouwen

Bachbloesem mix 44 helpt om:

  • meer zelfvertrouwen te krijgen
  • minder bang zijn om te falen
  • niet zo snel te panikeren
  • meer te geloven in jezelf
  • kalmer en rustiger te worden
Klik hier en ontdek Bachbloesem Mix 44

Andere artikelen


Jezelf leren aanvaarden in 10 makkelijke stappen

Jezelf leren aanvaarden in 10 makkelijke stappen

Jezelf leren aanvaarden kan een groot verschil maken tot het geluk in je leven. Wanneer we onszelf accepteren en stoppen met oordelen, voelen we dat andere mensen in ons leven ook veel minder kritisch en beoordelend worden. Dit artikel onderzoekt hoe je het best jezelf kan leren aanvaarden in 10 makkelijke stappen.

Lees het volledig artikel

Faalangst en de rol van je huisarts

Faalangst en de rol van je huisarts

De huisarts kan je helpen met je faalangst. Daarnaast raden wij aan Bachbloesems te proberen: deze geheel natuurlijke remedie boekt veel succes bij het bouwen aan meer zelfvertrouwen en rust en kalmte.

Lees het volledig artikel

Faalangst: een literatuurstudie in het Engels

Faalangst: een literatuurstudie in het Engels

Wat is faalangst vertaald in het Engels? Dit is handig wanneer je meer te weten wilt komen over deze angstvorm. Veel artikelen zijn in het Engels verschenen en ook wetenschappelijke rapporten luiden veelal in de Engelse taal.

Lees het volledig artikel

Recente geschiedenis van faalangst: Bachbloesems helpen!

Recente geschiedenis van faalangst: Bachbloesems helpen!

Wat is de geschiedenis van faalangst? Wat weten we vandaag de dag over deze angstvorm? Dat verklaart direct waarom Bachbloesems zo goed werken bij faalangst.

Lees het volledig artikel

Faalangst voorkomen

Faalangst voorkomen

Eigenlijk kan men faalangst moeilijk of niet voorkomen. Men kan pas vaststellen dat iemand faalangst heeft als die er al is. Op die manier is voorkomen dus eigenlijk een beetje voorbarig.  

Lees het volledig artikel

Faalangst meer dan onzekerheid

Faalangst meer dan onzekerheid

Faalangst is ultieme onzekerheid en te wijten aan verstoorde emoties. Faalangst pak je aan met Bachbloesems! Expert en psycholoog Tom geeft advies-op-maat!

Lees het volledig artikel

Motorische faalangst

Motorische faalangst

Motorische faalangst ligt aan een onverwerkte emotie. Bachbloesems maken de energie vrij en helpen je van motorische faalangst af! Tom geeft advies!  

Lees het volledig artikel

Faalangst overwinnen

Faalangst overwinnen

Faalangst overwinnen is geen gemakkelijke taak maar het kan. Je kan om te beginnen een aantal regels volgen waardoor je angst om te falen kan worden verminderd.

Lees het volledig artikel

Faalangst ontspanningsoefeningen

Faalangst ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen kunnen helpen wanneer je faalangst opspeelt. Zij zijn een manier om met faalangst om te gaan, meer niet.
Wanneer we de oorzaken van faalangst in kaart trachten te brengen, blijken onverwerkte emoties beslissend te zijn. Om van faalangst af te komen kun je daarom Bachbloesems gebruiken. B

Lees het volledig artikel

Zelfvertrouwen krijgen

Zelfvertrouwen krijgen

Meer zelfvertrouwen krijgen, is voor sommige mensen een waar verlangen. Lees waarom je meer zelfvertrouwen moet krijgen en hoe je dat kan doen.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....