Marie Pure gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek en winkelen bij bachbloesemadvies.be voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen. Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je kunt je toestemming altijd weer intrekken.Meer weten

Assertief zijn

Assertief zijn houdt in dat je opkomt voor je eigen mening, je standpunten of je rechten zonder agressief uit de hoek te komen. Het zijn vooral introverte of verlegen mensen die problemen kunnen hebben met assertief zijn, met alle nodige gevolgen.

Assertief zijn: waarom?

Waarom is het nodig dat iemand probeert assertief te zijn? Dit is vrij eenvoudig uit te leggen. Als mensen onvoldoende assertief zijn, dan komen zij vaak in situaties die zij zelf niet willen, maar waar ze toch door zichzelf zijn terecht gekomen. Een voorbeeld maakt dit duidelijk. Als iemand je vraagt om iets te doen en je durft niet neen te zeggen, dan ga je dit doen. Je komt dus in een situatie waarin je iets doet wat je eigenlijk liever niet had gedaan. Maar dat je in die situatie terecht komt, heeft alles te maken met het feit dat je niet “neen” hebt gezegd. Het komt er dus bij assertiviteit op aan om op een aanvaardbare manier voor jezelf op te komen zonder je daar schuldig bij te voelen.

Als men niet voldoende assertief is, dan zit men vaak met het gevoel dat men over zich heen laat lopen. Dit is nefast, want hoe dan ook zorgt dit gevoel voor wrevel.

Leren assertief zijn

Sommige mensen hoeven helemaal niet te leren hoe ze assertief moeten zijn. Zij zijn geboren met een zelfzekerheid die er voor zorgt dat zij meer dan assertief genoeg zijn. Helaas geldt voor heel veel mensen het omgekeerde. Zij moeten inspanningen leveren om er voor te zorgen dat zij door anderen gerespecteerd worden en dat zij dingen waar ze geen zin in hebben leren te weigeren.

Een belangrijke voorwaarde om assertief te leren zijn, is dat je jezelf niet teveel inleeft in de andere personen. Het gaat ten slotte om jezelf. Dat betekent niet dat assertieve mensen zich niet inleven in de andere personen. Het gaat er om hoe je dat doet. Assertief zijn, houdt in dat je je wel inleeft in de andere, maar dat je daarbij niet jezelf opzij schuift. En dat is meteen de grote valkuil waar velen in vallen. Uit schrik om anderen te kwetsen, gaat men dingen doen waar men zelf niet helemaal achter staat. Niet zelden voelen introverte mensen zichzelf als egoïstisch als zij pogingen doen om de eigen belangen voorop te stellen. Dat is zowat het voornaamste denkbeeld dat men moet kwijt geraken om meer assertief te leren zijn.

Assertief leren zijn: vermijd kronkels

Er zijn enkele eenvoudige tips die men kan gebruiken om meer assertief te leren zijn. Natuurlijk staat of valt assertiviteit met de mate waarin men neen durft te zeggen tegen zaken die men zelf niet wilt. Wat in de praktijk vaak gebeurt, is dat als mensen gevraagd worden om iets te doen wat zij zelf niet willen allerlei kronkels gaan maken. Alvorens die kronkels uit de doeken te doen, is het goed om met enkele voorbeelden te illustreren wat zoal kan gevraagd worden wat men liever niet wilt doen:

  • helpen bij één of andere activiteit,
  • lid worden van een vereniging,
  • iets extra op het werk doen,
  • - …

Om aan die dingen te ontsnappen, gaan mensen dan heel vaak excuses verzinnen zoals “later misschien” of “op dit moment past dat niet” tot “ik had toen al iets anders gepland”. Het gevolg is dat je zelf in eerste instantie niet echt gelukkig bent omdat je met een verzinsel gewerkt hebt. Het tweede gevolg houdt in dat de vragende partij jou in een later stadium opnieuw zal vragen omdat je niet duidelijk hebt aangegeven dat je de gevraagde dingen eigenlijk niet wilt doen. Het is bijgevolg veel verstandiger om de kronkels de rug toe te keren en op een aanvaardbare manier te melden dat bepaalde dingen niet aan jou besteed zijn.

Delen

Andere artikelen


Faalangst voorkomen

Faalangst voorkomen

Eigenlijk kan men faalangst moeilijk of niet voorkomen. Men kan pas vaststellen dat iemand faalangst heeft als die er al is. Op die manier is voorkomen dus eigenlijk een beetje voorbarig.  

Lees het volledig artikel

Faalangst en de rol van leerkracht

Faalangst en de rol van leerkracht

Leerkrachten spelen een belangrijke rol bij faalangst vroegtijdig signaleren. Cognitieve faalangst is angst om kennis en vaardigheden te demonstreren.

Lees het volledig artikel

10 tips bij het leven met een sociale fobie

10 tips bij het leven met een sociale fobie

Iemand met een sociale angststoornis zal zich excessief zorgen maken over fouten begaan, of ze zullen bang zijn om vernederd te worden in het bijzijn van anderen...

Lees het volledig artikel

Faalangst en de rol van je huisarts

Faalangst en de rol van je huisarts

De huisarts kan je helpen met je faalangst. Daarnaast raden wij aan Bachbloesems te proberen: deze geheel natuurlijke remedie boekt veel succes bij het bouwen aan meer zelfvertrouwen en rust en kalmte.

Lees het volledig artikel

Faalangsttraining

Faalangsttraining

Faalangsttraining is er voor mensen die aan faalangst lijden of regelmatig met deze personen te maken hebben. Bijvoorbeeld docenten, vertrouwenspersonen op school of sport trainers.
Wat is faalangst precies? Hoe uit faalangst zich? Wat leer je op faalangsttraining en wat kun je tegen faalangst doen? Bachbloesems kunnen helpen.

Lees het volledig artikel

Faalangst tijdens het presenteren

Faalangst tijdens het presenteren

Niet iedereen is er even tuk op om iets te presenteren, zeker niet als men problemen heeft met faalangst. Nochtans gebeurt het regelmatig dat men op het werk of tijdens het studeren iets moet presenteren aan de anderen.   

Lees het volledig artikel

Eén van de vormen van faalangst: sociale faalangst

Eén van de vormen van faalangst: sociale faalangst

Waarin verschilt sociale faalangst in vergelijking met andere vormen? Sociale faalangst is één van de vormen van faalangst, naast cognitieve faalangst (waarbij men ...

Lees het volledig artikel

Faalangst ontspanningsoefeningen

Faalangst ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen kunnen helpen wanneer je faalangst opspeelt. Zij zijn een manier om met faalangst om te gaan, meer niet.
Wanneer we de oorzaken van faalangst in kaart trachten te brengen, blijken onverwerkte emoties beslissend te zijn. Om van faalangst af te komen kun je daarom Bachbloesems gebruiken. B

Lees het volledig artikel

Behandeling van faalangst

Behandeling van faalangst

Er zijn verschillende vormen van behandelingen om angst om te falen aan te pakken.
De meest toegepaste therapievormen voor faalangst zijn rationeel emotieve therapie, hypnotherapie en EMDR therapie.

Lees het volledig artikel

Bachbloesems alternatief voor medicijnen bij faalangst

Bachbloesems alternatief voor medicijnen bij faalangst

Medicijnen kunnen soms helpen bij faalangst. Ze onderdrukken dan de lichamelijke verschijnselen van faalangst. Deze lichamelijke uitingen verergeren de faalangst vaak.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....