Deze site maakt gebruik van cookies. Ok

Agorafobie genezen

Agorafobie genezen: wat is agorafobie?

Agorafobie is een stoornis die zeker kan genezen worden. Alvorens men echter tot genezen kan overgaan, is het noodzakelijk dat men beseft en durft toegeven dat men agorafobie heeft. Agorafobie is een angststoornis. Deze ontstaat als je in een situatie terecht komt waar ontsnappen moeilijk of zelfs onmogelijk is. Ook als men schrik heeft om gênant over te komen op een plaats waar veel mensen zijn, is er sprake van agorafobie. Dit kan inhouden dat men bijvoorbeeld schrik heeft om over te geven op plaatsen met veel mensen of om in de broek te doen. Bijna steeds zullen mensen met agorafobie in eerste instantie zich gaan terugtrekken. Zij voelen zich dan veilig op hun vertrouwde plaats. Maar in werkelijkheid gaan zij hierdoor het probleem alleen maar erger maken omdat de angst om onder mensen te komen steeds groter zal worden.

Hoe kan men agorafobie genezen?

Er bestaan verschillende vormen van therapie waarbij men agorafobie kan genezen. Voor de meeste vormen van therapie geldt echter dat het noodzakelijk is om eerst en vooral de agorafobie te herkennen, en ook dat het nodig is om te beseffen dat genezen niet van de ene dag op de andere kan.

  1. Korte oplossingsgerichte therapie. Dat houdt in dat men aan de hand van oplossingsgerichte vragen bewust wordt van wat men kan doen in moeilijke situaties. Zo wordt het zelfvertrouwen aangewakkerd.
  2. Cognitieve gedragstherapie. Dit is zowat de oudste vorm van therapie en zorgt er voor dat men met de hulp van een therapeut op zoek gaat naar welke negatieve gedachten de angst uitlokken.
  3. Rationeel emotieve therapie. Deze therapie is eigenlijk gebaseerd op de vorige, maar de confrontatie met de negatieve gedachten gebeurt op een meer emotionele manier.
  4. EMDR. Hierbij laat de therapeut je denken aan de situaties die je angst bezorgen. Ondertussen moet je met je ogen bewegen en zo zou de angst langzaam wegvloeien.

Agorafobie genezen op meer alternatieve manier

Bovenstaande therapieën zijn quasi allemaal gebaseerd op wetenschappelijke basis. Er zijn ook nog tal van therapieën die niet meteen een wetenschappelijke achtergrond hebben, maar daarom niet minder efficiënt zijn. Zo is er bijvoorbeeld hypnose en zelfhypnose. Ook bestaan er online internet therapieën. Deze bieden het voordeel dat men ze van thuis uit kan volgen op het eigen tempo, maar dit is meteen ook een nadeel omdat er geen professionele controle is.
Alle therapieën kan men perfect ondersteunen met Bachbloesems. Deze zorgen er voor dat men de therapie beter kan volhouden en ook nemen zij de angstgevoelens voor een groot deel weg.

Delen

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....